K3 Turbo

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
Fella
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am

K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Fella » Ti Heinä 23, 2013 11:52 pm

Alotellaanpas kirjoittelu, enenkun kerkee kaikki tehty unohtumaan.
Elikkäs lähtökohtana on nettimotossa aikansa roikkunut -03 K3 "valmiiksi" (jokainen rakentelija tuntee sanan..) rakenneltu ahdettu peli.
Aiempaa kokemusta turbo-mopoista ei ollut joten kaikki oli/on uutta ja ihmeellistä.

Pyörästä löytyy:

MCexpressin ahdin setti
MCexpressin lisärikastus boksi ohjailee neljää rikastus suutinta
MCexpressin välijäähdytin
Proboostin painekotelo
Ulkoinen tehokkaampi polttoaine pumppu sekä regu
Translogic:in sifteri
STM:n kytkin
Ulkoinen xspowerin hukkaportti
Puristuksia on laskettu 2mm korokelevyllä
Vaihdekohtainen ahtopaineen säätö
Powercommander 3

Lähtökohta oli siis tämä:
Kuva
Kuva

Hetken aikaa siinä meni ihmetellessä että alkoi tekniikka hahmottumaan ja pyörän pikainen lävitse käynti alkoi koska takaraivossa jyskytti kokoajan että NFT-reissulle on oltava toimiva luotettava mopo.

Alkujaan tankin alunen oli aika kauheen näköinen sotku täynnä letkuja,johtoja ja putkia.
Ensimmäisenä häiritsi pyörään lisärikastuksen myötä tehdyt sähköt.

Ihan oikeesti hei?
Kuva

Jotenki mulla loppuu ymmärrys siihen kun tehdään ensin kalliilla moottoria yms. vehkeitä sitten sähköt on tätä tasoa.

Tossakin oli lisärikastusta ohjaavan mc:n boksin syöttö samaa tasoa ja heiluttelemalla piuhoja sai liitoksen irtoamaan..
Sekä syöttö oli katkaisijan takana joka piti naksauttaa päälle ennenkuin lähti ajamaan..
Voi vaan kuvitella mitä se saa moottorille aikaan jos joku liitoksista tms. virityksistä irtoaa kun motti laukkaa paineet päällä.

Pyörään on tehty vaihdekohtainen ahtopaineen ohjaus solenoideilla mutta sekin kaipasi hieman siistimistä
Kuva

Tai siinä lähinnä solenoideille tuleva pneumatiikka letkujen ja liittimien hässäkkä.
Kuva

Työnpuolesta noiden kanssa saa jonkinverran leikkiä joten veikkailin että on olemassa "hieman" yksinkertaisempikin keino haaroittaa.
Kuva

Sitten ihmettelin paisunnan hieman tummahkoa väriä.
Syyläristä korkki auki ja syy lienee selvä, edellinen omistaja oli pyörällä kiihdytellyt joten koneessa on pyörinyt pelkkää vettä joka oli sitten pyörinyt jo varmaan jonkin aikaa..
Kuva

Liemet vaihtoon ja saattoi olla ehkä jo aikakin, en ole kyllä missään vehkeessä nähnyt tommosta kuravesipaskaa. :D
Kuva

Sittemmin pyörää on tullut siivottua ja lievästi muokattua nykyiseen lookkiin.
Kuva

Sitten sopivasti 3pv ennen H-hetkeä eli NFT reissua oli penkityksen aika.

Penkitys suoritettiin Hämeenlinnassa sijaitsevalla Gatemania:lla MJP:n penkissä.
Voin lämpöisesti suositella paikkaa, sieltä löytyy tietotaitoa vapaastihengittävien kuin ahdettujen pyörien rakentamiseen sekä säätämiseen.
Molemmat omistajat ajelevat rakennetuilla turbo-pyörillä ja ovat innokkaita jakamaan tietoaan eteenpäin.
Sekä nytten uutuutena he tekevät säädöt woolich racing softalla suoraan pyörän omaan ecuun, mahdollistaen laajat säätö mahdollisuudet.
Kannattaa käydä vilkaisemassa http://www.gatemania.fi/

Kuva

Kuva

Tällä hetkellä moottoriahan ohjaa siis ecu+pc3+mcexpressin rikastusboksi.

Säätöjen jälkeen pyörä oli aikalailla eri planeetalta kuin viedessä.
230hv/174nm hieman alle 0.7bar ihan kelpo tulokset näin alkuunsa takarenkaalta.


Nyt kun päästään tähän hetkeen niin tässä mitä pyörälle olisi vielä tarkoitus tehdä.

- Forgen dumppi tilattu
- Danmotolta 3D cliparit
- Primääreiksi isommat suuttimet jolla pääsisi lisärikastuksen kikkareista eroon.
- Säädöt woolich racingilla suoraan omaan ecuun kunhan nyt tulee vain jokin jolla saisi mappitiedon vietyä eculle..
- Vesiruisku?

Huipputehoja ei kauheita kadulle enempää tarvitse mutta 250hv voisi olla ensikeväälle semmoinen realistinen tavoite pienellä ahtojen korotuksella.
Ja ennenkaikkea alhaalta vetävä ja toimiva moottori kiinnostaa enemmän.

Tulipahan tekstiä yhdellä istumisella nyt saa riittää. :type:

Avatar
Fella
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Fella » Ke Heinä 24, 2013 11:01 pm

Jees.
Jarrusatulat tuli huollettua jarrupalojen vaihdon yhteydessä ja tuntui että alkaa laite taas pysähtymään kohtuullisesti.

Forge:n dumppi tuli postissa ja kävin ruuvaamassa paikalleen.
Kuva

Entiedä valehteliko perstuntuma mutta kun kävin koittamassa niin tuntui että pyörä olisi herännyt alhaalta ja vetänyt ylipäätänsä vähän paremmin?
Saattanee olla että vanha dumppi on vähän vuotanut tms. :-?

Danmotolta cliparitkin saapui, pitänee niitä alkaa sovitteleen paikalleen.
Kuva

Avatar
Fella
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Fella » Pe Loka 11, 2013 12:03 pm

Vähän on meinannut jäädä kirjoittelut mutta mitään radikaalia ei ole vielä tehtykkään purkutouhuja lukuunottamatta.

Kesän aikana pyörän tekniikka alkoi pikku hiljaan tuleen tutuksi ja nyt on aika selkeet visiot mitä talven aikana pitää korjata/parantaa.

Ajokausi päätökseen ja vehkeet pajalle
Kuva

Jarrut
Tuli huomattua että vehkeessä on melkosen paskat jarrut verrattuna muihin pyöriin mitä on ollut.
Varsinkin jarruavasten ajellessa etujarru pehmenee ja muuttuu melko tunnottomaks. Ensin luulin sen olevan paskaa nestettä/ilmaa taikka huonot palat mutta huolloista huolimatta en saanu mieluisia jarruja. Aika moni muukin on haukkunu varsinki pääsylkän huonoks joten alotetaan vaihtelu siitä.

Etujarrulevyt menee vaihtoon kun nykyisten niitit alkaa oleen väljät.

Pääsylkkä tulee vaihtumaan rempolaiseen.
Kuva

Moottori
Sisuskalut saa pysyä tänä talvena ennellaan. Venavälykset tulen katsomaan mutta muuten moottori pysyy ennallaan.

480cc suuttimet tuli briteistä tilattua ja tarkoitus on tosiaan päästä painekotelon 4 suuttimen lisärikastus setistä eroon.

Jotakin "pientä" petrattavaa löytyy
- Öljylinjat uusiks
- Bensalinjat uusiks
- Bensapaineen säädin vaihto laadukkaamaan(?)
- Sähköjen siistimistä
- Moottorinohjaus(?)

Hukkaportinputken olen aatellu liittää pakosarjaan, kaverin kanssa tuumailtiin että varmaan on syytä olla joustoliitin välissä ettei putki repeä jostakin kohtaa. En vaan ole vielä mistään löytäny oikeen kokosta joustoa 34mm ulko/30mm sisä putkelle mutta eiköhän semmonen jostakin vielä löydy.
Kuva

Tässä nyt vielä kuvaa missä mennään, osia odotellessa..
Kuva
Kuva

Avatar
lappis
Viestit: 725
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 1:00 am
Paikkakunta: K3 1000 Fighter

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja lappis » Pe Loka 11, 2013 3:53 pm

Fella kirjoitti:
Tässä nyt vielä kuvaa missä mennään, osia odotellessa..
Kuva
On sulla Kimmo ainakin komeet tilat, missä duunaa. Tehopenkistä lähtien...

Mutta joo kuulostaa hyvältä, talven askartelut.

Avatar
Fella
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Fella » Pe Loka 11, 2013 7:44 pm

Joo, ei voi puitteita moittia kiitos kavereiden.
Gatemanian tiloissa puuhastelen, löytyy oikeesti kaikki tarpeellinen ja kunnon vehkeet ni on mukavaa harrastella.
Keväällä pitäisi pajalta työntyä 4 toimivaa turbo pyörää. :hearton:
Toinen pajan omistajista pelaa varman päälle ja rakentaa 2 turbopyörää jotta ajokausi pitäisi päästä varmasti ajamaan :D


Projektiin

Öljypohjaan hitsailtiin an-liitin ahtimen paluulle.
Kuva

Sitten päräytin pakosarjan ruuvipenkkiin kiinni ja pyörittelin lämpöteipit päälle
Kuva

Sitten työpaikalla kävin rähjääntyneet koneenposket vielä hiekkapuhaltamas puhtaaksi ja ensviikolla ne saa pulveria päälle.

Ennen:
Kuva

Jälkeen:
Kuva

juhis81
Viestit: 50
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 1:00 am
Paikkakunta: gsx-r

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja juhis81 » La Loka 12, 2013 12:53 am

Jokos olet noita danmoton cliponeja asennellut? Kiinnostais itteäkin.. Laatu jne.

Avatar
Fella
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Fella » La Loka 12, 2013 10:35 am

En ole asennellu mut kyllä ne ihan fiksun oloiset. Eikä ne ainakaan pahan hintaiset ollu :)
Kääntyy ja vääntyy joka suuntaan, jotakin varmistuspulttia väki on käyttäny cliparin lukitsemiseen ettei clipari pääse kiristyksestään lipsahtamaan ja kääntymään.

jutila
Viestit: 1278
Liittynyt: To Huhti 02, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Muutama i/ö, gsx, dr, turbo katana, 380gt & muutama pv

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja jutila » La Loka 12, 2013 11:42 am

Itellä on tuommoset asennettuna, ei o vaan ajamaan vielä kerenny. Kokeilin pistepuikolla ampua karhennusta nuihin putkiin, mutta ei tunnu vielä riittävän. Mitään vanttiruuviakaan ei oikeen mahu nuitten väliin virittelemään. Pitänee raakasti vetää pikku reijät kylkeen ja lukituspultti niihin jos ei muuta keksi.
"Can't feel the beating, can't beat the feeling"

Avatar
stalker-
Viestit: 927
Liittynyt: Ke Elo 17, 2005 12:00 am
Paikkakunta: yamahaa ja suzukeja

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja stalker- » La Loka 12, 2013 11:50 pm

ehottomasti kannattaa laittaa lukitustapit, tuli laitettua johonkin projektiin tuommoset. Kaveri sitten varmisti paikallaan pysymisen toisellakin tapaa, katkas 3mm poranterän pidikkeeksi..

DuckAssCrewHuddis
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Elo 09, 2013 3:07 am

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja DuckAssCrewHuddis » Ma Loka 14, 2013 1:20 am

Mulla lähti kyseiset cliparit vaihtoon melkosen äkkiä.. Ei tartte ihmetellä miksi niin halvat.. Lukituspultit sai iskeä joka väliin, rupes sitten vääntymään se pieni pystysuuntainen palikka. Ei tule mulle tommosia enää IKINÄ! Muutaman kympin kun laittaa enemmän rahaa kiinni, niin saa esim LSL tai Dicen cliparit, ja ne on ihan eri maailmasta. :wavey:

Avatar
-Ape-
Viestit: 2153
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja -Ape- » Ma Loka 14, 2013 4:53 am

Mukavaa lueskeltavaa tämä topikki. Selkeetä turinointia ja mukavaa nypläämistä. Ja hyvin tulee esiin toi miksi rakennettuja pyöriä kohtaan kannattaa olla aika kriittinen jos sellaista meinaa ostaa. Oikeasti hyvin ja siististi rakennetut on todella harvassa.

Nuo sähköt ja niiden tekeminen on kyllä demonisoitu ainakin näissä harrastepiireissä ihan turhasta. "Sähköhommat on ihan perseestä!" ja sen sellaista huutelua kuulee/näkee koko ajan, vaikka kyseessä olisi vain piuhojen lyhentämistä ja pidentämistä. Mä itse en sähköjutuista sen tarkemmin ymmärrä, mutta jos nyt vaikka paria piuhaa tarvitsee jatkaa niin ei se nyt kovin kummoinen tapahtuma ole tehdä hyvin. Tapojakin on muutama. En tajua että miksi siinä kohtaa projektia yhtäkkiä aika ja kiinnostus loppuu kokonaan? Jotain takahäkkiä on väännetty koko talvi, ostettu hitsausvälineetkin sitä varten, opeteltu hitsaamaan ennen sitä, hierottu ja väännetty. Mutta kun ne pari piuhaa pitäisi liittää toisiinsa niin hommasta on PAKKO selvitä neljässä tunnissa ja niillä kamoilla mitä tallista sillä hetkellä löytyy. :lol:
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

Avatar
Komentaja
Viestit: 497
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:00 am
Paikkakunta: suzukeja+hva

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Komentaja » Ma Loka 14, 2013 5:57 pm

-Ape- kirjoitti:Mukavaa lueskeltavaa tämä topikki. Selkeetä turinointia ja mukavaa nypläämistä. Ja hyvin tulee esiin toi miksi rakennettuja pyöriä kohtaan kannattaa olla aika kriittinen jos sellaista meinaa ostaa. Oikeasti hyvin ja siististi rakennetut on todella harvassa.

Nuo sähköt ja niiden tekeminen on kyllä demonisoitu ainakin näissä harrastepiireissä ihan turhasta. "Sähköhommat on ihan perseestä!" ja sen sellaista huutelua kuulee/näkee koko ajan, vaikka kyseessä olisi vain piuhojen lyhentämistä ja pidentämistä. Mä itse en sähköjutuista sen tarkemmin ymmärrä, mutta jos nyt vaikka paria piuhaa tarvitsee jatkaa niin ei se nyt kovin kummoinen tapahtuma ole tehdä hyvin. Tapojakin on muutama. En tajua että miksi siinä kohtaa projektia yhtäkkiä aika ja kiinnostus loppuu kokonaan? Jotain takahäkkiä on väännetty koko talvi, ostettu hitsausvälineetkin sitä varten, opeteltu hitsaamaan ennen sitä, hierottu ja väännetty. Mutta kun ne pari piuhaa pitäisi liittää toisiinsa niin hommasta on PAKKO selvitä neljässä tunnissa ja niillä kamoilla mitä tallista sillä hetkellä löytyy. :lol:
just... ja apicot on saatanasta. Itekkin kyllä käytän apicoja mutta revin muovin helvettiin, tinaan ja laita kutistesukkaa päälle. Ei vaadi ylempää koulutusta...
HEI HEI Hanna ja lapset! Isi lähtee taivaaseen...

Avatar
Cajamar
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Kesä 20, 2012 12:00 am
Paikkakunta: GSF 1216 Turbo

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Cajamar » Ma Loka 14, 2013 6:23 pm

http://www.vinssit.net/kutisteliitin-ti ... -4523.html
Tämän tyyppisiä jatkoliitoksia tehnyt mega projektin yhteydessä ja työkaluna kuumailmapuhallin. Liittimet ostin YE:tä, jotka on muistaakseni Raychemin valmisteita. Hieman hinnakkaita mutta liitos on MIL -tasoa. Sisältää tinan ja kutistuu johtimen ympärille, jolloin tulee luotettava ja vedenpitävä liitos.

Avatar
Komentaja
Viestit: 497
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:00 am
Paikkakunta: suzukeja+hva

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Komentaja » Ma Loka 14, 2013 8:53 pm

Cajamar kirjoitti:http://www.vinssit.net/kutisteliitin-ti ... -4523.html
Tämän tyyppisiä jatkoliitoksia tehnyt mega projektin yhteydessä ja työkaluna kuumailmapuhallin. Liittimet ostin YE:tä, jotka on muistaakseni Raychemin valmisteita. Hieman hinnakkaita mutta liitos on MIL -tasoa. Sisältää tinan ja kutistuu johtimen ympärille, jolloin tulee luotettava ja vedenpitävä liitos.

nää on kanssa hyviä... Tohon vielä johdonvärinen kutistesukka niin aika pro... Mätänetissä ainakin on värillisiä kutistesukkia lajitelma.
HEI HEI Hanna ja lapset! Isi lähtee taivaaseen...

jutila
Viestit: 1278
Liittynyt: To Huhti 02, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Muutama i/ö, gsx, dr, turbo katana, 380gt & muutama pv

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja jutila » Ma Loka 14, 2013 9:21 pm

Sen verran nuista abikoista vielä, että on olemassa abikoja ja Abikoja kuin myös abiko-pihtejä ja Abiko-pihtejä. Markalla saa markan tavaraa ja hyvin puristettu on parempi ku huonosti tinattu.
"Can't feel the beating, can't beat the feeling"

Vastaa Viestiin