Kytkimen vapaaliike?

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

vwg4

Kytkimen vapaaliike?

Viesti Kirjoittaja vwg4 » Su Touko 10, 2009 9:01 pm

Pyörä GSX-R 750w -94 ajettu n.60tkm, johon vaihdettu kytkimeen uudet(tarvike/Lucas) massa- ja välilevyt, sekä viilattu pykälät pois molemmista kytkinkoreista. Kytkimen jouset Suzugi orig. ja ovat mitoissaan. Painelaakeri on uusi. Öljyinä Motul5100.

Ja kysymys nyt kuuluu et pitääkö kytkinkahvaa painaessa olla ensin joku mm "tyhjää" ennen kuin kytkinkahvassa alkaa tuntua "vastusta"?

Kytkin toimii nyt paremmin kuin kertaakaan ennen minun aikana, irrottaa hyvin sekä ottaa napakasti ja tarkasti. Havaittavaa vapaaliikettä ei ole juurikaan jos olleenkaan, mutta kytkin ei myöskään kanna. Kytkin myöskin ns. ottaa ylhäältä. Jos kytkimen säätää siten että pieni (tyhjä)vapaaliike on, ei kytkin enään irrota kunnolla...

Ja jos pitää olla vapaata kahvassa, missä vika? Onkos painelaakeri kohta palasina koneen sisässä(jos pyörii kokoajan)?

vwg4

Viesti Kirjoittaja vwg4 » Su Touko 10, 2009 9:43 pm

Itse itselleni vastaten: kyllä. Pitää olla vapaa-liike. Ohjekirjan mukaan "Clutch lever play 10 - 15mm", kahvan päästä mitattuna.

Mikäs helvata mulla on tossa pielessä kun näyttää että ei saa säädettyä siten että olisi vapaa liike, sekä irrottava kytkin?

eetula

Viesti Kirjoittaja eetula » Su Touko 10, 2009 11:00 pm

onkos kahva orkkis ja onko kytkimen keventäjää? eikös tollanen keventäjä toimi sillä periaatteella että se "muuttaa välitystä" eli kahvan liike liikuttaa kytkintä vähemmän ja samalla keventää kahvan painamista? vaijeri katkeamaisillaa ja antaa vähän periksi :D tai jostain muualta antaa periksi
Selälleen.com

jumika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jumika » Pe Touko 15, 2009 2:00 pm

Viestin aloittajalle: Mulle uutta asiaa..Mitäs tuo meinaa kun on pykälät viilattu pois molemmista kytkinkoreista?? ...joku hyöty kai sillä saavutetaan kytkimen toimivuuteen...??

vwg4

Viesti Kirjoittaja vwg4 » Pe Touko 15, 2009 2:52 pm

Kaikki paitti levyt ja välilevyt on originaaleja. Ja vaijeri on kunnossa. Muutama idea on kehkeytynyt viikon aikana, pitää viikonlopun aikana niitä kokeilla ja "raportoida" tänne tuloksista. ;)

Kruunujen viilaus:
Itsekin olen siitä lukenut jostain. Ja ymmärtääkseni sillä autetaan kytkintä irrottamaan paremmin.

Eli kun kytkintä painetaan täytyy levyjen päästä hieman liikkumaan jotta väli- ja massalevyt irtoavat toisistaan, eli kytkin irrottaa.

Jos kruunuissa on pykäliä, levyt ei pääse liikkumaan ja kytkin ei irrota kunnolla ja jopa kanta kuten allekirjoittaneella. Eli mopo pyrki eteenpäin vaikka oli kytkin pohjassa, ja ei korjaantunut pelkällä levyjen vaihdolla.

Itsellä ainakin kytkimen käytöksessä on eroa kuin yöllä ja päivällä, ennen ja jälkeen viilauksen. Eikä loppupelissä edes ollut paha rasti.

vwg4

Viesti Kirjoittaja vwg4 » Su Touko 17, 2009 9:12 pm

No niin. Väärä hälytys, oli siellä kytkimessä vapaaliike aivan kuten kuuluukin. No hätä, Kiitos ja kumarrus, ja nyt minä lopetan tämän yksinpuhelun ;)

Vastaa Viestiin