TT:n säädätysongelma.

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Vastaa Viestiin
Avatar
Orccu
Viestit: 360
Liittynyt: To Marras 04, 2004 1:00 am
Paikkakunta: TT600 & 954

TT:n säädätysongelma.

Viesti Kirjoittaja Orccu » Pe Touko 08, 2009 8:08 pm

Eli Yamaha TT600E (vm 95) pyörään on vaihdettu vakiokaasarit (toinen suoraveto, toinen alipainekaasari), suoravetoisiin litteäluistisiin Mikuneihin, (TM34).

Kaasarien säätäjä kysyi tänään, että onko kaasarit liian isot?
=Ei pitäisi olla, sillä saman kaasarin saa tilattua offtheroad.de:stä juuri kyseiseen pyörään.

Kaasarien siis ei pitäisi olla liian isot, sillä pienillä muutoksilla nuo samat kaasarit saa tilattua suoraan tähän pyörään, kuten nämäkin on tilattu, pari vuotta uudempaan malliin vain.

Kattila on ollut auki viime keväänä (-08) ja pyörästä on vaihdettu kuluneet laakerit, kaikki tiivisteet, sylinteriä porattu 2mm, mäntä vaihdettu Wisecoon, nokkaketju vaihdettu, venttiilit/istukat/seetit koneistettu ja jos sillä nyt on väliä, niin vakiovaimennin, tuo surullisen kuuluisa kammiovaimennettu kamiina, vaihdettu suoraan tarvikevaimentimeen (R6).
Ilmanputsarikotelo vaihdettu vapaavirtaus ilmanputsareihin.

Tähän hätään en muita muutoksia keksi.

Eli siis saa niin perkeleesti liikaa happea, ei vuoda imusarjasta eikä kannesta.

Ja viime kautena ei siis ajettu loukkaantumisen vuoksi, eli pyörä ei ole koneremontin jälkeen käynyt muuta kun tyhjäkäyntiä ja noilla kaasareilla tyhjäkäyntiä käy oikein nätisti.

Prätkä Pajalla saatiin 3000-4000rpm:ään asti käymään lähes siedettävillä happi/bensa arvoilla, mutta sen jälkeen ilmakäyrä loikkaa näkyvistä...

Tähän asti arvioituja vikoja: Sytkän ajoitus vituillaan tai nokkien asento vituillaan.

Kokemuksia? ideoita? mutua? tietoa???

Pää hajoaa jos ei tänä vuonna pääse ajamaan... Halpaa Supermotoakin saa tarjota väliaikaiseksi ajokiksi, mutta ensihätään tarvitaan neuvoja ton TT:n osalta!

LEQ voi kertoa mikäli määrittelin vian väärin tai epäselvästi.

Avatar
jaket
Viestit: 2708
Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 12:00 am
Paikkakunta: SPEED3 1050 & thunderace

Viesti Kirjoittaja jaket » Pe Touko 08, 2009 9:35 pm

liian vähän bensaa. onko kokeiltu mitä pääsuuttimia? koska imupuolen muutokset ja pakopuolen vaikuttavat, niin vaatii normaalia huomattavasti suuremmat suuttimet.

varmaankin noilla seuduilla kaasari menee jo pääsuuttimella, jos läppä on auki täysin. bensan määrä voi tietysti rajoittuma myös neulaputkiin tai mihin vaan, joka rajoittaa bensan virtausta kaasareihin.

yksi hyvä lähtökohta on ainakin siinä, että mitä enemmän saa bensaa palamaan niin sitä enemmän tehoa. nyt se tuntus haluavan lisää.

jos se käy oikein noihin kierroksiin asti, niin nokat on varmaan ihan ok. lisäksi noilla kierroksilla ei ilmavuodot vaikuta enää mitään, kun kurkku on auki 34mm, niin ei siellä joku tiivisteen minivuoto pitäs enää mitään haitata.

lisäksi jos ne säätää sitä inertia dynossa, niin tuskin saavat ikinä kuntoon.
Sportbike is a amplifier for stupidity. One bad idea turns into fatality very fast.
------------------

Avatar
Orccu
Viestit: 360
Liittynyt: To Marras 04, 2004 1:00 am
Paikkakunta: TT600 & 954

Viesti Kirjoittaja Orccu » Pe Touko 08, 2009 11:42 pm

Suuttimia on kokeiltu aina vakiosta suurimpaan mitä Mikunilta saa... Maalaisjärjellä sen suurimman pitäs jo riittää.

Tuli mieleen, että runkoa on hitsattu kun jännitteensäädin on ollut siinä kiinni, voiko millään ilveellä vaikuttaa asiaan?
Entisestä firmasta eräs fiksu kaveri varttivuosisadan kokemuksella sanoi, että ei usko moisen vaikuttavan asiaan, se on kuulemma se jännitteensäädin niin suunniteltu, ettei se pääse ottamaan itteensä ns. ulkopuolisista tekiöistä.

Siitä sytkästä... En ymmärrä miten se sytkän ajoitus vois mennä pieleen, kun siihen kuitenkaan ei oo koskettu pitkällä tikullakaan.
Tuskin tämä koneen huoltaja siihen kajosi, vaikka oppi varmasti mua vihaamaan sinä aikana kun toi malmikasa oli sillä työn alla... siis uudestaan työn alla...

Tosin enhän mä ymmärrä monesta muustakaan asiasta mitään... Kertokaa te viisaammat.

Avatar
-Ape-
Viestit: 2153
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Viesti Kirjoittaja -Ape- » La Touko 09, 2009 12:38 pm

Toiselle foorumille postasin vielä vastauksia kysymyksiin.
TT:ssä ei ole muuta bensansuodatinta kuin hanan sihti, joka ei ole tukossa ja hanan bensansyöttöputkea on suurennettu yhtä isoksi, kuin kaasarin puolella olevan nipan sisähalkaisija,
samoin bensahanan vaihteet ovat suurennettu... Korvausilmakaan ei ole tukossa.
Pari jannua epäili, että suoravetoisetkin kaasarit vaatis jonkunsortin imuvastusta toimiakseen oikein.. mitä mieltä tästä?

Orccu siis täällä kirjoitteli Apen koneella... unohtui tietysti taas vaihtaa profiilia... :freak2:
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

Avatar
jaket
Viestit: 2708
Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 12:00 am
Paikkakunta: SPEED3 1050 & thunderace

Viesti Kirjoittaja jaket » La Touko 09, 2009 2:05 pm

jotta bensa nousisi suuttimesta kanavaan, niin ohivirtaus pitää olla riittävä. jos aukko on ihan älytön suhteessa virtausnopeuteen, niin bensa ei nouse suuttimesta. kun yksisylinterisessä on kaksi 34mm:stä, niin virtausnopeus ei ehkä ole mikään kova.

CV kaasarin itu on just siinä, kun se nostas sitä luistia sitä mukaan kun virtausta tarvitaan enemmän.

yleensä CV kaasarit tarvitsee sitä vastusta, että olis alipainetta ja luistit nousis, kun taas suoraveto ei tarvitsisi.

eikös joku ollut täällä saanut yammun toimimaan auton kaksikurkkuisella weberillä, ja siinä kyllä taitaa olla 34mm kurkut. kukahan se oli. vois tietää ne kurkkujen koot.
Sportbike is a amplifier for stupidity. One bad idea turns into fatality very fast.
------------------

Avatar
Orccu
Viestit: 360
Liittynyt: To Marras 04, 2004 1:00 am
Paikkakunta: TT600 & 954

Viesti Kirjoittaja Orccu » La Touko 09, 2009 2:49 pm

jaket kirjoitti:jotta bensa nousisi suuttimesta kanavaan, niin ohivirtaus pitää olla riittävä. jos aukko on ihan älytön suhteessa virtausnopeuteen, niin bensa ei nouse suuttimesta. kun yksisylinterisessä on kaksi 34mm:stä, niin virtausnopeus ei ehkä ole mikään kova.

CV kaasarin itu on just siinä, kun se nostas sitä luistia sitä mukaan kun virtausta tarvitaan enemmän.

yleensä CV kaasarit tarvitsee sitä vastusta, että olis alipainetta ja luistit nousis, kun taas suoraveto ei tarvitsisi.

eikös joku ollut täällä saanut yammun toimimaan auton kaksikurkkuisella weberillä, ja siinä kyllä taitaa olla 34mm kurkut. kukahan se oli. vois tietää ne kurkkujen koot.
Ymmärsin pointin ohivirtauksen ideasta, mutta meni pikkasen ohi, että tarvisinko siis kapeemmat imukurkut putsareilta kaasarille, vai oliko tässä takana se, että kaasarit olisivat kuitenkin liian isot..?

Kyseisiä kaasareita kuitenkin myydään vakiomallin TT:seen.
(Tästä sivulle jossa niitä esitellään)

micco
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Syys 27, 2005 12:00 am

Re: TT:n säädätysongelma.

Viesti Kirjoittaja micco » La Touko 09, 2009 3:13 pm

Orccu kirjoitti: Prätkä Pajalla saatiin 3000-4000rpm:ään asti käymään lähes siedettävillä happi/bensa arvoilla, mutta sen jälkeen ilmakäyrä loikkaa näkyvistä...
Tekeekö tuon vain täyskaasulla. Toimiiko osakaasulla OK? Onko kaasuttimissa imutorvet paikallaan?

Avatar
Smokie
Viestit: 3043
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » La Touko 09, 2009 4:14 pm

Ei kaasutin mitään vastusta tartte, se on joku sähkölaite mihin vastus kuuluu. Vittumaisempi kyllä säätää mutta saa sen säädettyä.

Ota ny ensiksi koko pääsuutin pois ja käy ajelees. Pitäis toimia pintakaasulla (tyhjäkäynti & välialueen suuttimilla) jokseenkin normaalisti ja täyskaasulla pitäis tukehtua hetimiten. Jos ei tukehdu tai on vieläkin laihalla niin sitten anteliaampaa neulaputkea / neulaa tilaukseen, saatat joutua vaihtelemaan myös luistit eri muotoisiin. Tietty voi olla vielä niinkin että kohokammion neulaventtiili ahistaa eikä kaasuttimiin ehdi tulla soppaa tarpeeksi nopeasti.

Noihin soppapula huoliin saat apuja ainakin paikoista mitkä on tehnyt muutoksia kaasareihin bensasta viinalle.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

jusutus
Viestit: 984
Liittynyt: Ke Loka 08, 2003 12:00 am

Viesti Kirjoittaja jusutus » La Touko 09, 2009 7:21 pm

Ex-XT:ni ainakin sammu vedon jälkeen kytkin pohjassa, tyhjäkäynnillä kun putsareita ei ollu (pelkät kiihdytyssuppilot). Tai sit vaan hörppi sekin liikaa ilmaa. :D Kahdella vaparilla skulas hienosti. Kaasarina Dellorto DHLB32 (kakskurkkunen, yksrunkonen auton kaasari).

Aloituspostaajalle; tarkista ettei sulla vedä ilmaa bensaletkusta. XT:ssä kun oli alkuperäinen letku niin kovettunu ettei tiivistyny kaasariin kunnolla, niin veti ilmaa liitoksesta kovemmassa vedossa ja alko rykiä..

Taitaa olla aika lailla sama pata tossa TT:ssä. Omassa oli poraus +1mm, Wisecon korkeepuristeinen takomuki, toi aiemmin mainittu DHLB, kaks vaparia, ABP:n nokka, ABP:n pakosarja ja HP:n tyhjä hiilaripurkki.

Avatar
Smokie
Viestit: 3043
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » La Touko 09, 2009 7:26 pm

Tässä taas päästään ihmeellisten asioiden äärelle, joidenkin koneet saa liikaa ilmaa ja toiset joutuu ahtamaan sitä reilullakin paineella :lol:
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
yamahaenticer
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 12:00 am
Paikkakunta: Ei kiill

Viesti Kirjoittaja yamahaenticer » La Touko 09, 2009 10:22 pm

Itsehän mopoaikoina teippasin osaksi pv:n vapaavirtausfilsun erkalla umpeen, niin jopa skulasi taas kuin poljettava singer.


Eli näin yksinkertaistettuna, veikkaisin että rajoita vain suosiolla sitä ilman saantia sopivasti ja vedä sitten se säätöihin. En usko, että tehoakaan menetetään kovin suuria määriä.

Kokeileppa ihan pahuuttasi tuota teippikikkaa, onpa vielä kovin helppo säädeltäväkin eikä ainakaan kovin kallis :D Tiedätpähän ainakin sitten, että onko vika tosiaan ilmansaannissa vai jossain muualla...

Muun muassa eräs cbr600-mönkijäprojekti taidettiin taiteilla vapaavirtausfilsuilla juuri näin ajokuntoon.
Anna ny yks suolanen silakka!

-The unknown soldier-

Avatar
Orccu
Viestit: 360
Liittynyt: To Marras 04, 2004 1:00 am
Paikkakunta: TT600 & 954

Viesti Kirjoittaja Orccu » Su Touko 10, 2009 12:30 am

Kiitos vastanneille, kokeillaampa nuita kikkoja maanantaina...
Lisää ehdotuksia saa tarjoilla edelleen!

Vastaa Viestiin