Kasawika 636 wikaa

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Avatar
Uoti
Viestit: 118
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 12:00 am
Paikkakunta: Kasawika 636

Kasawika 636 wikaa

Viesti Kirjoittaja Uoti » Ma Maalis 12, 2018 11:27 pm

Syttyvirta päälle, commanderiin ei syty valoa eikä pumppu lähde vinkumaan. Startatessa vilkkuu FI valo. Anto koodin 62 eli Subthrottle valve actuator malfunction. Vinkkejä miten edetä? Liittimet katottu useaan otteeseen..

micco
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Syys 27, 2005 12:00 am

Re: Kasawika 636 wikaa

Viesti Kirjoittaja micco » Ti Maalis 13, 2018 5:33 pm

Sulakkeet?

Avatar
ekkeri69
Viestit: 398
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 1:00 am
Paikkakunta: k5 1000

Re: Kasawika 636 wikaa

Viesti Kirjoittaja ekkeri69 » Ti Maalis 13, 2018 7:05 pm

olisko commanderi pimeenä.

Avatar
The_attitude
Viestit: 138
Liittynyt: Pe Syys 15, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Z1000'10

Re: Kasawika 636 wikaa

Viesti Kirjoittaja The_attitude » Ti Maalis 13, 2018 9:06 pm

Ruiskurungoissa asentotunnistimien piuhat ristissä?

Avatar
Uoti
Viestit: 118
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 12:00 am
Paikkakunta: Kasawika 636

Re: Kasawika 636 wikaa

Viesti Kirjoittaja Uoti » Ke Maalis 14, 2018 12:45 am

ekkeri69 kirjoitti:olisko commanderi pimeenä.
Toivottavasti ei.. muistelen vaan edellistä kertaa kun lykkäs FI valoa ni oireet oli vähän samoja mut vika ihan toinen

Avatar
Uoti
Viestit: 118
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 12:00 am
Paikkakunta: Kasawika 636

Re: Kasawika 636 wikaa

Viesti Kirjoittaja Uoti » Ke Maalis 14, 2018 12:46 am

The_attitude kirjoitti:Ruiskurungoissa asentotunnistimien piuhat ristissä?
Eipä niitä juur ristiin voi laittaa ku ei sovi ku justii siihe omiin liittimiinsä

Avatar
Uoti
Viestit: 118
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 12:00 am
Paikkakunta: Kasawika 636

Re: Kasawika 636 wikaa

Viesti Kirjoittaja Uoti » Ke Maalis 14, 2018 11:35 am

https://www.youtube.com/watch?v=QYPW6zEatXA

sain kaivettua youtubesta videon missä sama vika kun mulla. Tohon vielä tosiaan meikäläisellä ei pumppu herää ja commander mykkä

Avatar
CFH
Viestit: 1154
Liittynyt: La Touko 08, 2004 12:00 am
Paikkakunta: jatkuu ja madaltuu...

Re: Kasawika 636 wikaa

Viesti Kirjoittaja CFH » Pe Maalis 16, 2018 11:54 pm

Onko kaikki maadotukset tarkistettu?
Kuva

Avatar
Uoti
Viestit: 118
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 12:00 am
Paikkakunta: Kasawika 636

Re: Kasawika 636 wikaa

Viesti Kirjoittaja Uoti » La Maalis 17, 2018 11:52 am

CFH kirjoitti:Onko kaikki maadotukset tarkistettu?
On katottu juu. Ja liittimet useaa otteeseen

d0ggie
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 11:52 pm

Re: Kasawika 636 wikaa

Viesti Kirjoittaja d0ggie » La Maalis 17, 2018 7:00 pm

Siis vain silmämäärisesti katsottu vai ihan mitattu? Kyllä tuo ihan siltä kuulostaa, että siellä on vain johtokimppu jostain päin poikki ja/tai oikosulussa.

Mittaat vain kaikki johdot / liittimet ihan systemaattisesti jollain kunnon yleismitarilla (Fluke et. al.), lähdet vaikka noista helpommista liikkeelle. Selvität mihin pinneihin pitäis tulla commanderin käyttöjännite ja maa aivan sieltä commanderin puolelta. Mittaat näkyykö siellä se jännite vai ei, jos ei näy, niin mittaat vaan systemaattisesti seuraavasta pisteestä eli liittimestä, että näkyykö sielläkään. Tällä tavoin selvität mihin se sähkö jää matkalle. Kaikki maa pinnit mittaat tietysti siten, että vastus maasta runkoon on pieni. Aika harvinaista on, muttei mahdotonta, että ilman kuormaa mitattessa jännite näkyy oikein, mutta kuorman kanssa (eli kun laite, tässä tapauksessa commanderi tai pumppu ottaa virtaa) jännite sitten kyykähtää. Tätä vaihtoehtoa voi simuloida jollain pienellä keinokuormalla tai mittaamalla pinnit niin, että mittava laite on kiinni, mikä on tietenkin joidenkin liitintyyppien kohdalla hieman hankalaa ilman apuvälineitä.

Nuo perhosläpät varmaan liikuttavat jotain anturia, joka lienee tylsästi ihan potentiometri; siis vastus muuttuu. Huoltokirjasta pitäisi tarkistaa, millä välillä tuon vastuksen pitäisi seilata. Voi olla, että huoltokirja ilmoittaa vain jännitteen ja tämän perusteella voisit laskea mikä vastus siellä pitäisi olla, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Joka tapauksessa, kahden liittimen välistä näkyy potentiometerin koko vastus eli tämä pysyy vakiona. Kolmannen liittimen ja näiden kahden muun pinnin välillä näkyy muuttuva vastus, joka tietenkin riippuu potentiometrin/anturin asennosta. Vastus on luultavasti luokkaa 0.2-4 Ω, eli aika pieni, joten nuo halpiskauppojen rimpulamittarit eivät oikein näistä selviydy luotettavasti. Aika suurella todennäköisyydellä molempien läppien anturit ovat samalla hehtaarilla, eli jos TPS-anturi näyttäytyy mittausten perusteella samalla tavalla kuin tuo, niin ovat ehjiä molemmat - tämän toki voi tarkistaa sieltä huoltokirjasta.

Nopeiten mittaat, onko näkyykö anturi oikein ECUlle asti mittaamalla ECUn päästä, mikä tuo vastusarvo on. Jos johdotus ja liittimet eivät ole kunnossa, se kasvattaa / pienentää vastusarvoa ja (jännitejaon perusteella ECUlle) näkyvä (jännite) arvo vääristyy. Taas, jos/kun arvo vääristyy matkalla, niin mittaat jälleen yhtä pistettä anturia lähempää, että missä välillä suurin heitto tapahtuu. Voihan myös olla, että itse anturi on rikki, tuohan on täysin mekaaninen laite. Jos kaikki näyttäisi olevan kunnossa, niin sitten lienee valittavasti ECUn anturia lukeva osuus rikki ja näitä on hankala itse korjailla ilman sopivia välineitä.

Myös se pitäisi tarkistaa, että mitkään johdot eivät ole keskenään oikosulussa, eli mekaanisesti ja systemaattisesti mitata (kaikki niihin liitetyt laitteet irroitettuna) että vastus eri johtojen välillä on ääretön. Jos kuitenkin näkyy satojen kilo-ohmien tai muutaman megaohmin vastus, se kielii siitä, että johtojen suojakuoret ovat rispaantuneet tai esimerkiksi liittimeen on kiertynyt jotain sähköä johtavaa materiaalia tai kosteutta. Jälleen kerran, halvat rimpulamittarit eivät oikein suoridu tämä luokan mittauksista, joten niillä saa lähinnä tiedon reilusta oikosulusta. Voit myös mitata, että jokaisen johdon vastus päästä päähän on hyvin pieni (0~0.2 Ω), jos se on jotain isompaa, edes muutaman ohmin, on johto poikki, liittimen krimppaus pettänyt tai littimien kontakti heikko.

micco
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Syys 27, 2005 12:00 am

Re: Kasawika 636 wikaa

Viesti Kirjoittaja micco » Ti Maalis 20, 2018 3:12 pm

Eikös PC saa virtansa suuttimien liittimiltä? Jos kommanderiin ei tule virtaa niin voisiko olettaa että myöskään suuttimille ei tule virtaa? Plussaa siis...

Avatar
Uoti
Viestit: 118
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 12:00 am
Paikkakunta: Kasawika 636

Re: Kasawika 636 wikaa

Viesti Kirjoittaja Uoti » Ke Maalis 21, 2018 9:12 pm

micco kirjoitti:Eikös PC saa virtansa suuttimien liittimiltä? Jos kommanderiin ei tule virtaa niin voisiko olettaa että myöskään suuttimille ei tule virtaa? Plussaa siis...
onko näin? täytyypi ihmetellä. mietin vaan miks pumppu ei lähe pyörimään lainkaa.. commanderin läpi kulkee ainakin joku virta/tietovirta kun antaa virrat olla päällä ja ottaa läppärungolle menevän liittimen irti ni toisioläpät reagoi siihen kääntymällä kokonaan auki

Avatar
Uoti
Viestit: 118
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 12:00 am
Paikkakunta: Kasawika 636

Re: Kasawika 636 wikaa

Viesti Kirjoittaja Uoti » To Maalis 22, 2018 9:35 pm

Uoti kirjoitti:
micco kirjoitti:Eikös PC saa virtansa suuttimien liittimiltä? Jos kommanderiin ei tule virtaa niin voisiko olettaa että myöskään suuttimille ei tule virtaa? Plussaa siis...
onko näin? täytyypi ihmetellä. mietin vaan miks pumppu ei lähe pyörimään lainkaa.. commanderin läpi kulkee ainakin joku virta/tietovirta kun antaa virrat olla päällä ja ottaa läppärungolle menevän liittimen irti ni toisioläpät reagoi siihen kääntymällä kokonaan auki
jatkoa edelliseen et pumpun liittimelle tulee jännite...

Avatar
CFH
Viestit: 1154
Liittynyt: La Touko 08, 2004 12:00 am
Paikkakunta: jatkuu ja madaltuu...

Re: Kasawika 636 wikaa

Viesti Kirjoittaja CFH » To Maalis 22, 2018 10:24 pm

Ainakin jonkun vuotisissa 636:ssa ja zetoissa oli virtalukon pohjassa vikaa...
Kuva

d0ggie
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 11:52 pm

Re: Kasawika 636 wikaa

Viesti Kirjoittaja d0ggie » Pe Maalis 23, 2018 12:58 am

Yksi vaihtoehto on, että bensapumppu on sen verran oikosessa, ettei ECUn 15A sulake pala, mutta jännite tippuu kuitenkin sen verran paljon, ettei normaalista toiminnasta tule mitään (en pitäisi yhtään mahdottomana, että PC herää henkiin jo jollain 3~5V jännitteellä). Olettaen toki, ettei siellä nyt rautanaulaa ole sulakkeen tilalla. Kawassakin näyttäisi olevan bensapumpun releen takana suuttimet, bensapumppu (PC on myös oikein asennettuna nähtävästi tämän takana sekin) ja lisäksi tieto ECUlle. Ilmeisesti rele on vetävänä kolmisen sekuntia siitä, kun virrat laittaa päälle. Oudosti näköjään vikakoodia pumpun releelle ja suuttimille ei ole, joten voi olla, että tuo 62 on oire siitä - ECU kuitenkin näkee, että vetääkö rele vai ei (se, että käyttäkö ECU tuota tietoa mihinkään on kyllä toinen kysymys).

Näköjään diagnostiikkaliittimestä BK/Y (musta/keltainen) ja W/Y (valkoinen/keltainen) piuhojen välistä voit mitata releen takana näkyvät jänniteen helposti siinä tilassa, kun kaikki vehkeet ovat kiinni. Jos PC:n ottaa pois välistä, siinä on taas yksi mahdollisesti rikki oleva kampe pois suljettu. Bensapumppuhan kannattaa sekin tietenkin testata erikseen, jos ei pärähdä käyttiin ja kuitenkin syö N määrän virtaa, niin yksi vikapiste on (ainakin) siinä.

Koska tosiaan tuo releen katkoma jännite menee myös ECUlle asti (ja tietenkin suuttimien kautta myös), ei valittavasti ole pois suljettua ettei sieltäkin puolelta olisi jotain rikki, eli ei välttämättä korjaannu esim. pumpun vaihdolla, jos se nyt sattuisi olemaan mäsänä. Tämä jonkun 2000-luvun alun 636:n huoltokirjan perusteella, että näillä eväin.

Vastaa Viestiin