Omavalmiste pyörä e1

Valvojat: ESKIL, btseppo

Vastaa Viestiin
saukkio

Omavalmiste pyörä e1

Viesti Kirjoittaja saukkio » Ke Joulu 28, 2016 11:01 pm

Koska tätä projektia on päivitetty jo instagramissa pitänee kirjotella nopee selostus millä saa kaikki vauhtiin.

Kyseessä on siis töysin omavalmiste käyttäen niin vähän tehdas moottoripyörien osia kun mahdollista.

Tällä hetkellä lista on aika vaatimaton.

- Etu ja taka iskarit.
-ylä ja alakolmio
-jarrut
-vanteet

Lisäks masentavana inffona valot on oltava e hyväksytyt. enkä ole ainakaa toistaseksi löytäny kiertotietä jolla saisin omavalmisteeseen omavalmiste takavalon. ainakaan niin että mulla olis siihen varaa.

Tähän mennessä valmistettu omavalmiste osat

-runko
-takahaarukka

seuraavana tulossa

- akku kotelo ( mainitsinhan että tää on täys sähköpyörä )
-penkki + muut päälirakenteet

vehkeen yksinkertaistetut specsit on about
30 kw piikkitehoa
max nopeus vaan 140kmh
120km on tän hetkisen laskelman minimi kantama yhdellä latauksella

akkuina toimii litium akkukennot. samanlaiset mitä sähköröökissä. ainoaastaan niitä tulee 1600-2000kpl

tässä projektissa on 2 kokonaan eri työtä.

itse pyörän rakennus. joka olis ohi 2 viikon päästä ellei tätä joutuis ite maksamaan. saatikka käymää töissä samalla.

ja lakiasiat joista vois turista tuntikausia. osviittaa antaa niinki erikoinen asia ku sivuseisontatuki josta olen nyt saanut 5 eri ohjeet. 3 ohjeet on kertonut että tarvitsen e hyväksytyn ja loput 2 on ilmoittanut ettei omavalmiste tartte e hyväksyttyä. ja näitten ongelmien setviminen onki työtä kerrakseen.

muutama hassunhauska avoin kysymys

-mittariston e hyväksynnän tarve
-ohjaustangon kytkimien e hyväksynnän tarve
-sivuseisontatuen e hyväksynnän tarve

mistä vitusta saa sähkösäteilymittauksia niin että normiduunarilla on varaa
ja jos joku keksii mulle porsaanreijän takavaloon olisin kiitollinen.

Koko lakiselvitys savotta on hoidettu ihan omin pikku kätösin ahdistelemalla eritahoja niin trafin kun katsastus asemien suunnalta. ja vielä on vitusti selvitettävää. vaikeeksi tekee koska tarttee löytyy sellasta faktatietoo mistä voi tarvittaessa lyödä lapun vastaan väittävän poliisin tai katsastusmiehen eteen. ja google ei kerro mitään. mmaf olis tietty loistava tietolähde ja heiltä lupailtiin jeesiä selvitykseen. ei vaan oo vielä ehtiny tulemaan.

sitten itse pyörä. koko kampe on nyt rullaamis kunnossa. muutamia strategisia osia kaivataan vielä. hiton joulupyhät lamauttaa myös koneistajat.

mm takapyörän epäkeskoholkit. takaakseli ja haarukan akseli. puuttuu toistaiseksi

https://drive.google.com/open?id=0BwJUe ... ERXWExoYmc

tässä erikulmasta toi takaiskarin kiinnitys

https://drive.google.com/open?id=0BwJUe ... UNvRGloWHc

ja lopuksi vielä takahaarukka

https://drive.google.com/open?id=0BwJUe ... Fo3YkpUOXc

takahaarukka on 3mm teräslevystä tehty kotelorakenne. runko on tehty 22 ja 25mm e235 putkesta.

nyt tulevana viikonloppuna nähdään millanen tuuri kävi runkojigin kanssa kun on koittanut hetki hakea ekat viralliset laput rekisteröintiin. nimittäin rungon suoruus lappu. sen hoitaa rungonmittaus.com joka on lupautunut sponsoriksi tähän.

teholappujakaan ei tartte murehtia enää koska nekin tulee sponsorilta. moottoripyörähuolto.fi

säästän teidät ny toistaseksi tosta akkusavotasta koska se vasta show onki. kesästä lähtien niitä on purettu läppärien akuista jotka ystävällisesti lahjoitti turun ekotori. luojan kiitos koska muuten ei tähänkään leikkiin tarttis ruveta. ton mun akkusetupin kauppahinta kun on jotain 10000e luokkaa

tämäki postaus sisältää varmana enstex eniten kielioppivirheitä mutta vittuakos sitten. mä osaan rakentaa mitä vaan. vaikka moottoripyörän. kirjottaminen ei oo mun juttu.

lisää kuvia löytyy instagramista nimimerkki rmkdoesstuff

yritän päivitellä tätä tilannetta niin usein kun vaan kerkeen. mutta instagramissa vilkkuu päivitystä melkeen päivittäin

JK1.1
Viesti:

Re: Omavalmiste pyörä e1

Viesti Kirjoittaja JK1.1 » To Joulu 29, 2016 12:20 am

Moi!
Onhan MMAF tuttu? Sieltä noi lakiongelmien ratkaisut saatais parhaiten löytää.
https://www.mmaf.info/
http://forum.mmaf.fi/forum/

J
...alumiinihitsausta, pellinvääntöä yms...
http://koti.mbnet.fi/jk11/tankit.php

Kkallioj

Viesti Kirjoittaja Kkallioj » To Joulu 29, 2016 3:20 am

Hieno! Tuleeko moottori tuohon swingiin?

Max972

Viesti Kirjoittaja Max972 » To Joulu 29, 2016 5:38 pm

Alkaa olemaan tekemisen meininkiä!... Mites tuo etujättö?...näyttää aika pystyltä tuo keula... ainakin tuossa kuvassa!?
Max#972

saukkio

Viesti Kirjoittaja saukkio » To Joulu 29, 2016 8:13 pm

Etujättö olis iskarit ylhäällä 7cm. toi moottorin sijainti on pikkasen auki. puntaroin vielä onko ylimääräsen jousittamattoman massan aiheuttamat harmit pahempiaku ylimääränen sättääminen ja ongelmat mitä moottorin runkoon kiinnittämisestä tulee. tarvinnee kehittää joku ketjun kiristin jos sen kiinnittää runkoon :D joo tiedän mmafstä ja oon ollu yhteydessäki sinne päin mut mitää ei oo kuulunu :O

perkele sentää ku sais varmistuksii noihi joihinki avoimii kysymyksii ni pääsis jatkamaa. seuraavaks kyl pitää jokatapauksessa veistellä kotelo romuille. sinne kuitenki pitää mahtuu vitusti akkuja, moottorin ohjain, syyläri, laturi, päävirtareleet ja loput matalajännite elektroniikat. ja kaikki viel niin et pääsee käsiks jos huollon tarve yllättää

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » To Joulu 29, 2016 10:45 pm

Itte laittaisin enempi jättöä. Vittumainen kaupungilla tommoinen vehe. Enkä ollenkaan yhdy perinteisen pyöränrakennuksen perinteiseen linjaukseen että "joo on se aika kiikkerä mutta kyllä sen kanssa pärjää kun sen tietää". Hommat vois tehdä hyvin alusta lähtien. Tommoista vehjettä kaiketi kannataa verrata Buellin tekeleisiin, ne on siinä hyvä maun rajoilla mutta silti ajettavia.

Samaten aika rimpulalta näyttää toi sun runkovärkki, mitä ainetta se on? Näppituntumalta sanoisin että sais olla paksumpaa mikäli on samaa putkea mitä näkyy tuossa iskarin yläpään kiinnityksessä. Lisäksi vetäisin itse parikin putkea vielä poikittainkin ristiin ettei vempele mene maantiellä yhtä letkeästi kuin keitetty spagetti. Ylös-alas suunnassa varmaan on lujuutta mutta veikkaanpa että jos etupyörän jumittaa johonkin ja takapyörästä vääntää niin varmasti joustaa.

Vai onko tässä se vanha totuus että puolivalmista ei saisi näyttää hulluille eikä herroille?

Ei oo vissiin mitään mahdollisuutta että omavalmiste olis tehty ennen vuotta 1984? Sitten olis kaikki helpompaa.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » To Joulu 29, 2016 10:53 pm

Ai olihan se mainittu = ohutta. Kantsii pitää mielessä kun teet muita rakenteita. Hitsaus näköjään sujuu mutta jos putki on alunperinkin turhan ohutta niin ei sitä oikein nyrkkipajassa vahvemmaksi saa. Tässä suosin perinteistä linjaa "more is more".

Sitten kullanarvoinen vinkki. Kun kyselet noita E-paskaa yms määräyksiä ja saat jonkun vastauksen niin _kaikki_ aina ja joka kerta kirjallisena. Tarina nimittäin saattaa muuttua jos haaveista tulee totta eikä silloin auta kitistä että näin mulle sanottiin. Kukaan ei ollut sanonut ellei se lupaus ole kirjallinen.

saukkio

Viesti Kirjoittaja saukkio » Pe Joulu 30, 2016 5:40 pm

toi runko on oikee kunnon rehellisesti lujuuslaskettu ja siinä ei lujuuslaskelmassa ollu ku yks poikkipalkki edessä ja yks takana. eteen on lisätty toi yks poikkiputki ja taakse risti takahaarukan kiinnikkeistä ylös. kesti helvetisti ylimitotetut kuormat ilman niitä. nyt kestänee varmasti :D

https://drive.google.com/open?id=0BwJUe ... TBVTHlTU2s

tosa kuvassa näkyy aikahyvin takahaarukan ristikko.

se runko on 25mm ja 22mm putkea. molemmissa 2mm seinämä. ja se on saumatonta turvakaari putkea.

tää saatanan e hyväksyntälausunto runba on iha järkyttävä. taas tuli eri ohjeet eri osotteesta.

täsä suora lainaus testilaitoksesta saadusta sähköpostista

Hmm, haastava homma tuo sähkömoottori.

Liitteenä moottoripyörien vaatimuksia koskeva Trafin määräys, sen liitteessä 3 luetellaan kaikki vaatimukset ja tavat, joilla ne voidaan osoittaa. Liitteessä 3 mainitut EU-säännöt löydät helposti googlella, kun kirjoitat esimerkiksi EU 44/2014. Käytännössä C ja E kirjaimella merkityt vaatimukset ovat sellaisia, jotka katsastaja tarkastaa.

Katsastajat eivät näistä yleensä ymmärrä paljoakaan, eikä myöskään Trafi. Oikotietä onneen ei oikein ole, jossain määrin noita sääntöjä pitää vaan itse tavata. Varaa hiukan disperiiniä...

Joitakin vastauksia:

- Jarrutestejä tehdään ympäri Suomea, iltaisin yleisillä teillä. Aika ja paikka sovitaan testimiehen kanssa erikseen. Hinta 500 + testimiehen mahdolliset km-korvaukset. Testiukkojen yhteystiedot osoitteesta www.testmill.fi

- Kaikkien valaisinlaitteiden pitää olla E- tai DOT-hyväksyttyjä. Tämä tarkoittaa käytännössä, että et voi tehdä niitä itse.

- Sivuseisontatuelta ei vaadita hyväksyntää, katsastaja tarkastaa sivuseisontatukea koskevan vaatimuksen. Toisin sanoen sen voit mainiosti tehdä itse.

- Nopeusmittariltakaan ei vaadita hyväksyntää, mutta sen tarkkuudesta pitää jotenkin varmistua. Voit verrata sitä itse vaikkapa GPS:n näyttämään ja dokumentoida tulokset. Tai vaihtoehtoisesti ostaa meiltä, jarrutestin yhteydessä hinta 200.

- Luvattoman käytön estävät laitteet eivät nekään tarvitse hyväksyntämerkintää, katsastaja tarkastaa vaatimuksen. Tälle on vaihtoehtoisia toteuttamistapoja, joita en muista ulkoa, ks. EU 44/2014.

- EMC-mittaus on tässä se viheliäisin asia. Jos testin ostaa kaupalliselta toimijalta, se maksaa todennäköisesti tuhansia euroja. Vaatimus on kuitenkin ”B”, mikä tarkoittaa, että valmistajan on jotenkin teetettävä testi. Kannattaisi ehkä kysellä jostain ammattikorkeakouluilta, ainakin Helsingin Stadialla on tuohon tarkoitukseen soveltuvat laitteet.

täsä taas lainaus katsastus asemalta saadusta sähköpostista

Terve, tarvitsemme kaikista dokumentin. jos jokin ei ole e-hyväksytty niin niistä tarvitaan hyväksytyn asiantuntijan lausunto keskeisten vaatimusten täyttymisestä.
tämä koskee kaikkea seisontatukea, luvattoman käytön estävää laitetta, matkustajan kädensijat yms.
Katsastusmies voi hyväksyä vain muutamia kohteita kuten lakisääteiset kilvet. Kaikesta muusta tarvitaan selvitystä (dokumenttia) määräystenmukaisuuden täyttymisestä. Joka on vähimmillään asiantuntija lausunto.
Trafin taulukko antaa vähän selvyyttä tähän .( TRAFI/32281/03.04.03.00/2014 liite1)

pikkasen jättää tulkinnan varaa ainaki mun mielestä. ku toinen käskee hakee lausuntoa ja toinen ei anna sellasta ku ei kuulemma tarvitse.

anyhow yks murhe kerrallaa. jos huomenna selvii rungon suoruus mittauksesta hyväksyttävin arvoin ni päästään etenemään muihin harrastuksiin.

ps onko joku ajo ominaisuus jumala kuulolla. jos ois antaa kommenttia miten ylimääränen jousittamaton massa aiheuttaa. ylimääränen paino ois 16kiloo tosa takahaarukan ylöspäin menevän taitteen alapuolella. ja mitä ohjaus kulmaan tulee. se on tosiaan sen 7 jouset ylhäällä mutta lössähtää pidemmäks jahka jousille tulee painoa

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » La Joulu 31, 2016 8:47 am

Kaikki riippuu siitä mihin tyytyy. Itse en keräisi jousittamatonta massaa ellei ole ehdoton pakko.

Varmaan tuttu sivu?

http://www.tonyfoale.com/

Kirjojakin löytyy esim ebay tai Amazon

saukkio

Viesti Kirjoittaja saukkio » La Joulu 31, 2016 10:32 am

jousittamaton massa on just sitä mitä pitää välttää ku kuppaa mutta asia ei oo taaskaa yksinkertanen XD

jos kiinnitän moottorin runkoon. on ketjujen kuluminen huomattavasti nopeempaa ja koko systeemin toteutus vie pikkasen enemmän tilaa ja vaatii mm ketju rullan yms. toisaalta taas moottorin kiinnitys takahaarukkaan vaatii yhden levyn kiinnittämistä haarukkaan ilman mitään virityksiä. ketjut pysyy yhtä kireellä läpi jouston ja toden näköisesti näillä tehoilla se tekee ketjuista käytännössä ikuiset. saatikka sitä että ulkonäkö on parempi kun moottorin sijointi haarukkaan pysyy samana kokoajan. pitää löytää joku päällikkömies jota konsultoida. koska taidan ite kallistua tohon haarukkaan kiinnittymiseen ainaki näillä tiedoilla koska se on pienempi paha tässä tapauksessa

Northern_lights

Viesti Kirjoittaja Northern_lights » La Joulu 31, 2016 4:03 pm

MMAF:n foorumi taitaa olla aikasta hiljainen nykyään, aika moni tuolla olevista käyttäjistä on aktiivisempi Finnbikersilla, elikkäs nopeammin taitaa saada vastauksia kysymyksiin tuolta: http://www.finnbikers.fi/foorumi/
Seurakunnan raittiusleiriltä paluuta
Seurasi kuin seurasikin kaatamista
Erittäin rajua
Ryyppäämistä suorastaan saatanallista
Sekä ehdottelua
Homoseksuaalista!

saukkio

Viesti Kirjoittaja saukkio » Su Tammi 01, 2017 1:19 pm

runko mittautettu. ei ollu ihan suora mutta onni onnettomuudessa. heitot on juuri optimi rajoissa jotta ne saa suoristettua hehkuttamalla :D takahaarukan kannakkeista toinen 2.26mm liian takana ja ohjausputki vinossa 0.46 astetta. vakaa uskomus että takahaarukan kiinnikkeen korjaus korjaa osittain tai täysin myös ohjaus putken.

ens viikolla tulee jalkatapit ja tod näk kliponit

perkele sentään. tän päivän mittaukset väittää et paino tavote ylitettiin 20kg -.- yritin tähdätä 165kg kokonais painoon mutta nyt kaikella mikä on tiedossa paino on jo 163kg se tarkottaa että akkukotelo ja pääli runko penkille pitää tehä mahd kevyeksi

Vastaa Viestiin