Tänään on La Tammi 20, 2018 2:14 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin 
 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kawasaki KZ 650 - Café / ?
ViestiLähetetty: Su Touko 01, 2016 12:47 am 
Poissa

Pyörä: KZ650
Pari viikkoa sitten tuli hommattua Kawasaki KZ650 vm. 78 projektiksi. On seissyt joitakin vuosia ja sytkä oli rikki. Jonkin verran joku jo rakennellut ennestään, mut aika paljon vakiotakin oli jäljellä. Ainakin tankkia on levennetty jostain syystä?

Kuva

Kuva

Ekana projektina oli saada pyörä käyntiin, jotta sais tietää pitääkö koneelle tehä mitään heti alkuun. Ensin kipinän hakuun: Pyörässä oli ollut kuulemma Dynan sytkä, mutta se oli hajonnut. Siihen oli sittemmin hommattu Boyer Bransdenin Micro Digital sytkä, jota ei oltu saatu pelaamaan. Tutkin, niin puolat vaikutti hajonneen, varmaankin olleet väärällä resistanssilla, kun suositeltava on jotain 3-4 ohmia. Yritin selvittää pelaako koko sytkäboksi enää ylipäätään, niin laitoin kokeeksi autoprojektista jääneen hukkakipinäpuolan siihen, vaikka senkin ensiöresistanssi oli alle ohmin. En tiedä voiko niin tehä, kun on noin suuresta erosta kyse, mutta laitoin kokeeksi neljästä tehovastuksesta puolan virrantuloon 3 ohm vastuksen ja kipinä tuli, eikä hajonnut / lämmennyt mikään. Sähkötehoa niihin tietysti hukkuu ainakin joten oikeanlaiset olisivat varmasti ihan perustellut.

Kuva

Sähköt oli niin räpelletyt, että nakkasin menemään koko johtosarjan ja teen muutenkin yksinkertaistetummat tilalle.

Kuva

Tän jälkeen koitin käynnistellä. Tankista ei ensin tullut ainetta ulos, kun hana tukossa. Kun laitoin suoraan kaasariin bensaa, niin vuosi niiden liitosten välistä bensat lattialle, mitkä jakaa bensan eri kaasareiden kesken. Pitäähän ne kaasarit nyt jokatapauksessa muutenkin putsata / tarkistaa. Yhessä kaasarissa oli aika paljon jotain hometta ja molemmat suuttimet tukossa, mutta muuten vaikutti olevan suht hyvät. Neulaventtiileissä oli kulumaa, mutta on ne tainneet toimia.

Näistä ainakin tuo T-haara vuosi. Laitoin tiivistemassalla kasaan näin ensi alkuun ja lukitsin, että ei pääse pyörimään niin on pitänyt sittemmin.
Kuva

Ryyppyvivustosta oli kaks vipua mennyt poikki, kun on vissiin ollut vähän jumissa paikat.
Kuva

Alkuperäisen bensahanan tilalle asensin jonkun toisen alipainehanan, mistä muokkasin normihanan. Alkoi bensa virtaamaan. Tän jälkeen se lähtikin käymään aika helpolla, ei montaa polkaisua tarvinnut. Sähköt oli väliaikaiset, sen verran vaan mitä käymiseen tarvitsee. Pikkusen tuli koeajettua räntäsateessa ja pelasi ihan suht hyvin. Ensin se savutti tosi sankkaa savua, joka vähän säikäytti, mutta kuumaksi kun sai niin loppui sentään. Ehkä öljyrenkaat oli jumissa vähän aikaa. Jossain saattoi olla imuvuoto, kun tyhjäkäyntikierrokset aika korkeat ja vaihtelevat. Tuntui myös, että ei ihan vetänyt yläkierroksilla. Epäilen että seos meni laihalle.
-> Käyntivideo ekasta testistä: https://goo.gl/photos/rqqMWANmeJfoTqHw6

Rungosta alettu irrottamaan ylimääräisiä osia, vaikka vähän pahaa tekikin (pussihousu). Pitää alkaa penkkiä ja jonkunlaista takakuuppaa suunnittelemaan. 2-paikkaseks meinasin koittaa saada tän jätettyä, mutta voi olla että se vaatii sitten pelkän suoran penkin. Saapi nähdä mitä tästä alkaa muotoutua, vaatii kokeiluja tuon takarungon ja perän toteutuksen suhteen. Oon suht innoissani tästä, just täydellisen oloinen laite perversioideni toteuttamiseen.

Kuva

Saattaa olla että koitan saada tämän jonkunnäköiseen ajokuntoon jo täksi kesää jos mahdollista ja sorkitaan sitten tarkemmin lisää esimerkiksi ensi talvena. Mielessä on pyörinyt Megasquirtin laittaminen ja ehkä pieni turbokin, mutta saa nähdä. Eihän tosta koneesta varmaan voimaa kannata alkaa hakemaan, mutta pieni turbo vois sitä silti piristää kummasti, jos vaan kiertokangissa yhtään riittää kestoa sellaiseen.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 01, 2016 9:08 am 
Poissa

Pyörä: Vanha mutta paska
Kiertokanget kestää ~300 hp ainakin vähän aikaa! Mä sain poikki 211hp takisteholla.

Multa löytynee nippeleitä, lähinnä moottoriin. Onnea valitsemallasi tiellä :wavey:

Ps. oikeat moottoripyörät polkaistaan käyntiin :D

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 01, 2016 9:37 am 
Poissa

Kuva

Tosta herkullinen pakosarja kuule just sulle!!

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 01, 2016 9:30 pm 
Poissa

Jaa no kyllä siitä sitten aikalailla voimaakin voi saada. Hyvä niin, luultavasti niistä ei tarvi ensimmäiseks huolehtia Komea pakosatsi, muttei vielä ajankohtainen.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Touko 11, 2016 10:13 pm 
Poissa

Noi kiinni olleet pääsuuttimet oli näemmä vakiot 102,5. Pitäis olla liian pienet kerran on vaparisuodattimet ja putkikin todennäköisesti virtaavampi. Siltä se vähän kyllä tuntuikin. Laitoin tilalle 117,5 kun kz650.infossa oli jotain sitä luokkaa, ehkä vähän pienempiä jengillä ja jossain suutinsarjassa oli vissiin mukana 118 suuttimet. Saapi nähä sitten kun saa kasattua, kun nyt taas kaikki levällään.

Imukaulat nappasin irti tarkistaakseni, onko ne vielä käyttökelpoiset. Ei vaikuttanut olevan läpi saakka halki, mutta varmuudeksi vähän tiivistemassaa päälle. En kehtaa nyt ostaa uusia, jos on kaasarit vaan vähän aikaa käytössä. Pari niiden kiinitysruuvia ei lähteny ehjänä auki vaan tulivat jossai kolmessa osassa aina katketen reiän tasalle ja siihen sit hitsillä jotain, niin tuli pari kierrosta kerrallaan.

Takarunkoa päätin hiukan kaventaa, mutta yllättävän vakioksi oon sen jättämässä kuitenkin:
Kuva

Kuva

Tässä on penkin runkoa leikattu jostain vanerin kappaleesta ja pahvimallia takakuupasta. Tulee kyllä muuttumaan tuostakin vielä. Akku sinne ei taida mahtua, mutta jotain elektroniikkaa saa piiloon ainakin:
Kuva

Tuollainen Biltema NOS-osa löytyi nurkista. Saattaisi käydä takavaloksi hyvin.
Kuva

Postissa tuli kiinasta tilatut clipari tanko sekä keulaan haitarikumit.
Tässä vanha tanko:
Kuva

Uusi tanko. Myös jarrukahva ja kytkinkahva vaihtuneet tzr125 jäämistön osiin :D Vanhan jarrukahvan nestesäiliö oli aika "näyttävä" eikä se mahtunu oikein olemaankaan tuossa cliparitangossa. Suurin syy miksi ylipäänsä aloin jotain tekemään oli kuitenkin siinä, että jarruletkun kuori oli ihan murentunut. Siihenkin löytyi sopiva teräspunosversio tilalle ja tuli jopa äkäisemmän oloinen jarrusta. Kytkinkahva oli muuten vaan vaihdettava, koska sen runko oli haljennut. Positiivista on myös se, että uus tanko ei hakkaa enää kääntäessä tankkiin, kuten vanha.
Kuva

Kuva

Profiili  

ViestiLähetetty: To Touko 12, 2016 7:02 pm 
Poissa

Pyörä: suzukeja+hva
Upeeta pukkaa... tää olis kyllä huutanu scrambler (turbolla... uuuh tuli pöksyyn) tyylistä vehjettä. Kaikillahan noita cafe raasereita on... sori, mun mielipide :wavey:

Profiili  

ViestiLähetetty: To Touko 12, 2016 11:12 pm 
Poissa

Katotaan nyt vielä, mitä tuleman pitää. Ei tästä kuitenkaan mitään täysveristä cafe raceria taida tulla, siksi otsikkokin on tuossa muodossa. Luultavasti jokin risteymä, mutta toivottavasti edes rajun näköinen :D

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Touko 13, 2016 8:58 am 
Poissa

Olis mulla M24 Eatonkin myyrä :lol: Haluatko ostaa mun pyörästä painekotelon 240cc suuttimilla? Pitäis tehdä ittelle uus enkä näköjään ikinä saa aikaiseksi..

Profiili  

ViestiLähetetty: La Touko 14, 2016 2:40 am 
Poissa

Kyllä turbo on se juttu :D Täähän on ihan alustavaa suunnittelua vasta, mutta meinasin laittaa sen satulan alle, vaikka siinä varmaan hiukan pakokaasun energiaa hukkaantuukin pidempään sarjaan. Mietin jos laittaisin jonkun ruiskupyörän läppärungot ennemmin. Olisi hi-tech, mutta toki niissä saattaa vähän sovittelua olla, että saisi jaon kutakuinkin passaamaan. Vaatii ilmeisesti myös laturin päivityksen 3 vaiheiseksi toi ruiskuksi muuttaminen, kun ainakin jotkut on valitelleet että ei tehokkaammalla sytkälläkään enää jaksaisi ladata tarpeeksi noi vakiovehkeet. Bensapumppukin ottaa varmaan helpolla virtaa 5-10A.

Bensatankki mua vois kiinnostaa, jos jollain sellainen olisi myytävänä. Toi nykyinen on levitetty ja oisko saumojen vuotamisen takia pinnoitettu jollain aineella sisältä, jonka epäilen liukenevan jossain määrin bensan joukkoon.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Touko 14, 2016 9:22 am 
Poissa

Volvosta ryövätty Mitsu 04-12 toimi helvetin hyvin, mulla olis myydä sellainenkin :D GPZ1100 ruiskurungot sopii kaiketi suoraan tai ainakin todella vähällä muovaamisella tuohon. Laturin voi sovittaa 750:sta, vaparin laturi riittää nipin napin ja turbon aika hyvin. 650 konees on pienempi kartio kammen pääs mutta tuon ongelman voi kiertää silleen että otat siitä vanhasta vauhtipyörästä keskiön ja niittaat sen uuteen, pulttaaminenkin toimii jos kannat mahtuu pyörimään. En tiedä varmaksi mutta tää viimeisimpänä tehty malli ZR-7 on aika yleinen piristysosien luovuttaja. Mahtaisko siinä olla tehokkaampi laturikin? Öljypumppu sulla ainakin menee uusiksi, vakiossa ei tahdo puhti riittää ilman turboakaan. Mulla olis myydä sellainenkin :lol:

Tankkia mulla ei oo. Tosin, mulla on ollut POR-15 pinnoite varmaan 10 vuotta nykyisessä tankissa eikä siitä ole mitään ongelmia ollut. Jostain luin että oktaanibuusterit irroittaa noi pinnoitteet mutta eipä irroittanut. Hyvää paskaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Touko 14, 2016 10:17 pm 
Poissa

Images: 1

Personal album
Smokie kirjoitti:
Volvosta ryövätty Mitsu 04-12 toimi helvetin hyvin, mulla olis myydä sellainenkin :D GPZ1100 ruiskurungot sopii kaiketi suoraan tai ainakin todella vähällä muovaamisella tuohon. Laturin voi sovittaa 750:sta, vaparin laturi riittää nipin napin ja turbon aika hyvin. 650 konees on pienempi kartio kammen pääs mutta tuon ongelman voi kiertää silleen että otat siitä vanhasta vauhtipyörästä keskiön ja niittaat sen uuteen, pulttaaminenkin toimii jos kannat mahtuu pyörimään. En tiedä varmaksi mutta tää viimeisimpänä tehty malli ZR-7 on aika yleinen piristysosien luovuttaja. Mahtaisko siinä olla tehokkaampi laturikin? Öljypumppu sulla ainakin menee uusiksi, vakiossa ei tahdo puhti riittää ilman turboakaan. Mulla olis myydä sellainenkin :lol:

Tankkia mulla ei oo. Tosin, mulla on ollut POR-15 pinnoite varmaan 10 vuotta nykyisessä tankissa eikä siitä ole mitään ongelmia ollut. Jostain luin että oktaanibuusterit irroittaa noi pinnoitteet mutta eipä irroittanut. Hyvää paskaa.

Esitteleppä smoukie samalla kytkimen ja kannen pinnapulttien taiat, jos hän meinaa +100 hp:ta jarruttaa.
Mikä olisi jo kunnioittava tulos lähtokohtaan nähden.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 15, 2016 12:42 am 
Poissa

Joo kyllä tieto kelpaa, kivahan se on jos ei tarvitse ihan kaikkea kantapään kautta oppia. Mega- ja turbojutut on jokseenkin tuttuja jo onneksi, kun autoon ne jo viritellyt, mutta pyörän koneita en ole pahemmin ropannut lukuunottamatta pienempiä 2-tahteja. Laturista luin jostain, että jotkut on vaihtaneet pelkän staattorin myöhempien 650 mallien tai saman ikäsen 750 staattoriin, jotka on siis 3-vaiheisia ja kuulemma pelaisi alkuperäisen vauhtipyörän kanssa. Toi öljypumppu ja turbokin varmaan ois aika hyvät, voisin niistä kysellä yv:llä, tosin en ole varoissani.

En mä tiedä millä toi tankki on pinnoitettu, mutta saattaa se ollakin ihan hyvää kamaa. Epäilyksiä vaan herätti ja kun bensahanakin oli niin tukossa, että sieltä ei mitään tullut läpi :D

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 15, 2016 10:31 am 
Poissa

No kytkimen takaa se suojalevy kantsii ottaa irti ja todeta että vaimenninkumit on paskana ja alkuperäinen levy vääntynyt pillun vituiksi :D Mulla olis tuohon 3mm rosterista tehty levy ja PUR-vaimentimiakin. Noita nappuloita vaan jollain ulkomaanelävillä mureni paskaksi että suosittelisin ennemmin viton nappeja joita saa jenkkilästä, voin etsiä yhteystiedot myyjään jos kiinnostaa. Etran öljynkestävä kumi kestää sitten 10 kilometriä että älä siitä tee uusia.. Turbon levyt sopii kytkimeen ja niillä saa koottua kytkimen joka kestää ainakin 150 hp. Kantsii muutekin pitää mielessä että KZ650 ja turbon moottorit on sama asia paitti turbossa eri vaihteisto ja se akseli mihin kampuralta menee morseketju. Kannenpulteissa ei oo mitään ihmeellistä.

Mulla pitäis kaiken järjen mukaan olla noita laturin osiakin, ainakin mulla on 2 tai 3 vaparikonetta lihaloodissa lihoina. Jännitteensäätimen kans mulla oli kaikenlaista vittuilua kunnes tilasin Electrexiltä uuden hifimallin.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Elo 11, 2016 10:12 pm 
Poissa

Tuli heti parin kuukauden tauko autojuttujen ja muun takia tähän hommaan, mutta nyt on taas jotain tehty. Smokielta tuli tähän TD04-09 turbo, parempi öljypumppu ja vahvempi kytkimen takalevy odottelemaan turbotusvaihetta.

Takakuupan kanssa oli tarkkaa mittailua ja rakentelua, mutta on se nyt sen verran symmetrinen, että ei ainakaan omalla silmällä huomaa mitään vikaa. Tässä se on just saatu hitsailtua pääpiirteittäin kasaan ja pyörän ilme alkaa hahmottua.
Kuva

Kissan mielestä vissiin hyvät käryt tuli putkesta :)
Kuva

Jossain vaiheessa tapahtui tällainenkin takaisku, eli koitin säätää takaiskareiden esijännitystä ja säätörengas halkesi, kun yritin saada sitä liikkeelle. Se oli jo valmiiksi ollut puolittain rikki, mutta meni nyt kokonaan. Aika vanhan näköiset Konin iskarit noi jo on, mutta sain onneksi tuon vielä korjattua Techno-weldillä.
Kuva

Kuva

Akun paikan keksiminen oli haasteellista, koska haluaisin saada pyörän pidettyä keveän näköisenä, enkä ole ajatellut laittaa mitään sivuposkia rungon keskikohdille, jossa akku alunperin on sijainnut. Koska tähän tulee myöhemmin ehkä ruisku, niin ajattelin, että akku saisi kuitenkin olla kapasiteetiltaan lähemmäs 10Ah luokkaa. Lopulta ratkaisuksi löytyi asentaa akku moottorin taakse takahaarukan alapuolelle. Keskiseisontatuki piti poistaa kiinnikkeineen, mutta sen olin ajatellut tehdä muutenkin. Silti ei sinne tahtonut löytyä sopivan kokoista akkua millään, joten lopulta jouduin vielä muuttamaan muutamalla sentillä taaksepäin tuon kiinnitysraudan sijaintia, jolla jarrukilpeä paikallaan pitävä tanko kiinnittyy takahaarukkaan. Tankoa piti toki lyhentää myös vastaava määrä. Koitin saada kaikki kulmat pysymään muuttumattomina, ettei käy mitään, että jousituksen mukana muuttuisi jarrun toiminta.

Nyt sinne pitäisi mahtua esimerkiksi 150*87*93 (p*l*k) 8,6Ah akku. En ole vielä akkua tosin hommannut, enkä telinettä sille tehnyt.
Kuva

Kuva

Kuva

Tässä näkyy takakuuppa jo melko viimeisteltynä - tai sille tasolle, kuin se nyt taitaa jäädä. Vähän rujompi sopii tähän lookkiin, laitan varmaankin pintapuolelle vain lakan päälle ainakin nyt toistaiseksi. Takavalon upotin kuupan sisälle, jolloin se jää aika huomaamattomaksi.
Kuva

Kiinnikkeiden tekoa. Penkki koostuu kahdesta osasta, koska rungon linja kääntyy hieman penkin keskivaiheilla. Penkin osiin on ruuvattu kiinni rauta, joka pitää kappaleet yhdessä ja se on samalla penkin keskiosan kiinnitys, takaosassa on lisäksi toiset kiinnikkeet. Pehmusteeksi ajattelin taas kokeilla hyödyntää TZR osien jäämistöä :D Saattaa olla, että siitä ei tule hyvä, mutta kokeilen ainakin. Irrotin pehmusteen TZR:n muovisesta penkin rungosta ja hiosin pehmusteen pohjan kutakuinkin tasaiseksi. Jätin sen sikaflexillä liimautumaan kiinni vaneriin ja seuraavaksi pitäisi alkaa työstää pintapuolta sopivaan malliin. Joskus olen tehnyt solukumista, mutta se ei ehkä ole kaikkein parasta, kun painuu ajan myötä hieman kasaan ja on ehkä hiukan liian kovaa.
Kuva

Kuva

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Elo 16, 2016 12:34 am 
Poissa

Pyörä: GSX 1700 - työn alla, GS 450 - työn alla, "Bomberi" - myyty...
Smokie kirjoitti:
Kuva

Tosta herkullinen pakosarja kuule just sulle!!

Kappas, blast from the past... ...en ookkaan hetkeen nähnyt kolmion mallista laippaa. Mulla ois muuten jossain jemmassa tohon sopiva IHI rhb5...

Iltalehti kirjoitti:
Musta surma tappanut jo 40 al-Qaida-terroristia
..kokeillaanko?

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin
 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia