PC31 pävitystä

Valvojat: ESKIL, btseppo

dico69
Viestit: 125
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Kawasaki KX450F

PC31 pävitystä

Viesti Kirjoittaja dico69 » Ti Tammi 05, 2016 12:52 pm

Moro.

Elikkä tällä kertaa projekti pyöränä kaikille tuttu pc31 mistä olis taroitus rakentaa hieman päivitetympi ulkonäöllisesti. Projekti tulee aika hiljaa päivittymään tänne koska pyörä ja rakentelu tilat ovat 250km päässä nykyisestä asuinpaikasta. Toki kun pyörää tulee tehtyä tulee yleensä sit kerralla tehtyä vähän enemmän sitten.

Aloittaessa pyörä oli siis ihan vakio kuntoinen
Kuva

Pyörällä käytiin tekee nopee ajolenkki loppukesästä, mikä päätyi kaverin pihaan kun pyörä ei enään ladannut... Eli jännitteensäädin oli kystä, perinteisiä hondan vaivoja. Ei muuta kun uusi tilaukseen, otin hieman isomman ja jäähdytysrivallisen jospa kestäisi paremmin.

Tämän jälkeen pyörä jätettiinkin talliin.

Ensimmäisenä oli ostoslistalla parempi keula, mikä löytyikin nopeasti ja keulaksi valikoitui 929rr hondan usd keula. Hondassa tehty helpoksi vaihto kun molemmat keulat on samankokoisella emäputkella.

Projekti alkoi siis pyörän purkamisella kaikesta turhasta, katteet irti (myynnissä), takahäkki näki rälläkän ja keula vaihdettiin siis hieman jämäkämpään.

Pyörään oli tarkoitus ensin laittaa R1 perä mikä hylättiin muutamien yritysten jälkeen ja alettiin miettimään vaihtoehtoja mitä haluttiin. Peräksi valikoitui sitten monien vaihtoehtojen jälkeen: 1000rr hondan perä ja vuosimalli 2008:
Kuva

Samalla piti laittaa tilaukseen hieman muitakin pakollisia osia, cliponit, uudet kytkin- ja jarrukahva rungot, etuvalo sekä äänenvaimennin:
Kuva
Kuva
Kuva

Näin kun oltiin saatu maailmalta osia, oli helpompi lähteä rakentamaan pyörää.
Ensimmäisenä tietenkin takahäkin valmistus, tähän löytyi valmiiksi tallista neliskanttista putkea mistä häkki valmistettiin. Takahäkin kiinnityskohtia muutettiin alkueräisistä aika paljon. Kuva hieman hämää häkin kulmaa, perä ei ole siis tulossa järin jyrkkään kulmaan. Ideana oli pitää perän korkein kohta tankin korkeimman kohdan kanssa samassa.
Kuva

Häkin valmistuessa voitiin ottaa pari fiilistey kuvaa mistä näkee vähän mitä on tulossa. Seuraavaksi olis vuorossa akulle paikan teko ja muutenkin sähköjen viimeistely, jonka jälkeen voidaankin ruveta miettimään jo koko pyörän purkua osiin, että saadaan mahdollisesti pyörän runko sun muut puhallukseen ja pulveriin.

Kuva
Kuva
Kuva


Pyörä kuvissa keskijalalla joten hieman vääristää perän kulmaa ja keula tällä hetkellä myös vähän matalalla. Samassa tallissa on myös valmistumassa PC25 mikä saattaa vilahdella muutamissa kuvissa.

Kiitos ja anteeksi!?

dico69
Viestit: 125
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Kawasaki KX450F

Re: PC31 pävitystä

Viesti Kirjoittaja dico69 » Ke Tammi 13, 2016 12:29 pm

Noniin. Onko kukaan koskaan vaihtanut kyseiseen pyörään toisesta pyörästä (hondasta) mittaria?
Tässähään on siis jo sähköinen nopeusmittarikin nin ajattelin että jos sais varaosa pyörästä (929rr) vaihdettua mittarin ? Onko tekemätön asia? Jos joltain löytyisi molempien pyörien mittarin johdotuksista jtn kaaviota ois jees ? :wavey:

dico69
Viestit: 125
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Kawasaki KX450F

Re: PC31 pävitystä

Viesti Kirjoittaja dico69 » Ke Tammi 20, 2016 1:42 pm

Noniin eli nyt olisi saatu taas pyörää eteenpäin. Viimeismpänä pyörään tuli tehtyä underi johon tulee tulevaisuudessa kiinnittymäään akut ja muut sähköhilppeet takapäästä. Underi tulee ainkain tähän tietoon kiinnittymään ihan vaan itsareilla, mutta voi muuttua vielä.

Kuva

Tämän jälkeen olikin kaikki valmista että voitiin purkaa pyörä atomeiksi laatikoihin ja saada runko puhtaaksi. Kuvissa näkyy siis kahden pyörän osat tässä vaiheessa. Samoissa tiloissa siis valmistuu minun PC31 ja veljen PC25

Kuva

Kuva

Rungot tulee seuraavaksi putsattua kaikesta turhasta ja siistittyä muutenkin hitsisaumat sun muut, tämän jälkeen hiekkapuhallukseen ja sit pulveriin.

Ekan postauksen yhteydes oleva etuvalo tulee myyntiin?? Ei ollut itseä silmää mielyttävä tähän projektiin.

En tiedä onko foorumi vain ihan kuollut vai mistä johtuu mut kysästään tässäkin vielä. Kun haluan pois noi ram air hilppeet niin sen jälkeen kun se solenoidilta tuleva liitin irroitetaan (käynnissä vai sammuksissa) niin voinko repiä kaikki letkut sun muut pois? Pitääkö jtn reikiä tukkia vai kuinka?

Avatar
Kailio-
Viestit: 1163
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 12:00 am
Paikkakunta: PeltiBlade + Hva 250cc 2-t + Pitbike

Re: PC31 pävitystä

Viesti Kirjoittaja Kailio- » To Tammi 21, 2016 3:39 am

Itse ja muutama tuttu ollaan tehty pc31/pc25 niin että kaikki ram air hilut mäkeen ja putsarista tukkii ilmanotot ja tekee kotelon taakse samankokoset reijät, vähän joutuu lämmöllä painamaa kotelon takaosaa alemmas ettei osu tankkiin. Samalla saa hyvin tilaa putsarikotelon eteen esim sähköille.
Ei vituta, eipä.

dico69
Viestit: 125
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Kawasaki KX450F

Re: PC31 pävitystä

Viesti Kirjoittaja dico69 » To Tammi 21, 2016 10:32 am

Kailio- kirjoitti:Itse ja muutama tuttu ollaan tehty pc31/pc25 niin että kaikki ram air hilut mäkeen ja putsarista tukkii ilmanotot ja tekee kotelon taakse samankokoset reijät, vähän joutuu lämmöllä painamaa kotelon takaosaa alemmas ettei osu tankkiin. Samalla saa hyvin tilaa putsarikotelon eteen esim sähköille.
Ei sattus olemaan kuvaa kuinka tää toteutettu?

ceemen
Viestit: 119
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 12:59 am
Paikkakunta: 1216 iö -92

Re: PC31 pävitystä

Viesti Kirjoittaja ceemen » La Tammi 23, 2016 12:30 pm

Eikai noi kytkin/jarrukahvojen rungot ole semmoiset halppis-kiinan-paskat?

dico69
Viestit: 125
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Kawasaki KX450F

Re: PC31 pävitystä

Viesti Kirjoittaja dico69 » La Tammi 23, 2016 6:46 pm

ceemen kirjoitti:Eikai noi kytkin/jarrukahvojen rungot ole semmoiset halppis-kiinan-paskat?

Halpis paskasta en tiedä, kiinasta kyllä ja ainakin edellisissä pyörissä toimineet siinä missä "kalliit ei paskat eikä kiinalaiset" Onko ollut huonoja kokemuksia vai ?

RasmusL
Viestit: 180
Liittynyt: La Marras 23, 2013 3:26 pm
Paikkakunta: Z1000 360 fat ass

Re: PC31 pävitystä

Viesti Kirjoittaja RasmusL » La Tammi 23, 2016 7:13 pm

toimiihan noi kahvat hyvin,ainaki omassa pyörässä on kytkinkahvana tollanen. Eipä ole ainekaa kahden vuoden aikana hajonnut.

Avatar
Kailio-
Viestit: 1163
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 12:00 am
Paikkakunta: PeltiBlade + Hva 250cc 2-t + Pitbike

Re: PC31 pävitystä

Viesti Kirjoittaja Kailio- » To Tammi 28, 2016 2:43 pm

dico69 kirjoitti:
Kailio- kirjoitti:Itse ja muutama tuttu ollaan tehty pc31/pc25 niin että kaikki ram air hilut mäkeen ja putsarista tukkii ilmanotot ja tekee kotelon taakse samankokoset reijät, vähän joutuu lämmöllä painamaa kotelon takaosaa alemmas ettei osu tankkiin. Samalla saa hyvin tilaa putsarikotelon eteen esim sähköille.
Ei sattus olemaan kuvaa kuinka tää toteutettu?
Ei valitettavasti oo tullu otettua kuvia. Mikä kohta jäi epäselväks?
Ei vituta, eipä.

dico69
Viestit: 125
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Kawasaki KX450F

Re: PC31 pävitystä

Viesti Kirjoittaja dico69 » To Tammi 28, 2016 7:27 pm

Kailio- kirjoitti:
dico69 kirjoitti:
Kailio- kirjoitti:Itse ja muutama tuttu ollaan tehty pc31/pc25 niin että kaikki ram air hilut mäkeen ja putsarista tukkii ilmanotot ja tekee kotelon taakse samankokoset reijät, vähän joutuu lämmöllä painamaa kotelon takaosaa alemmas ettei osu tankkiin. Samalla saa hyvin tilaa putsarikotelon eteen esim sähköille.
Ei sattus olemaan kuvaa kuinka tää toteutettu?
Ei valitettavasti oo tullu otettua kuvia. Mikä kohta jäi epäselväks?
Eli sii ne kaksi isompaa reikää edestä tukkoon kokonaan ja siis putsarin takaosaan kaksi saman kokoista reikää? Laitetaanko ne samat "tötteröt" sinne taakse sen jälkeen? Saako ne kaikki muut letkut repiä pois?

Avatar
Kailio-
Viestit: 1163
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 12:00 am
Paikkakunta: PeltiBlade + Hva 250cc 2-t + Pitbike

Re: PC31 pävitystä

Viesti Kirjoittaja Kailio- » La Tammi 30, 2016 2:10 am

Joo siis eestä tötteröt pois ja kotelon sisäpuolelle saa liimattua muovilevyt kivasti. Putsarikotelon taakse samankokoset reijät tai saa olla vähä isommatki, ilman mitään tötteröitä. Sen jälkeen tankin pohjasta rapsuttelet sitä pehmustetta pois. Viimiseks lämmität kunnolla siitä reikien yläpuolelta sitä kantta että saat painettua lyttyyn sen kannen takaosan, koska tankki on ihan kiinni siinä putsarikotelon kannessa. En muista kuinka paljon sitä piti "madaltaa" että alkaa ilma kulkemaa, mut käyttää välil tankkii paikallaa ja valol kattoo et tankin ja putsarikotelon väliin jää rakoa kunnolla. Ja joo ne kaikki letkut sun muut mä nakkasin kylmästi tunkiolle.
Ei vituta, eipä.

dico69
Viestit: 125
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Kawasaki KX450F

Re: PC31 pävitystä

Viesti Kirjoittaja dico69 » Ma Helmi 29, 2016 6:12 pm

Noniin olisi taas eteenpäin päästy tässäkin laitoksessa.
Runko, vanteet sun muut pienemmät osat kävivät siis ensin hiekkapuhalluksessa jonka jälkeen ne toimitettiin pulverimaalaukseen.

Maalauksen jälki oli hyvä ja väriksi tuli kiiltävä musta... Ainut miinus oli että maalaaja oli ollut joku harjoittelija poika ja olis sit vetässy vanteista myös laakeripesät vaikka oli sanottu että niitä ei saa maalata, no tästä selvittiin maalinpoisto aineella ja pienellä hionnalla. Maalauksen hinnassa vielä tultiin liikkeen puolesta vastaan kun kysyttiin että mikäs on homman nimi.

Kuva
Kuva
Kuva

Tässä välissä moottori sai päällensä vielä kiiltävän mustan myös.

Kuva

Tämän jälkeen päästiinkin siihen kivaan vaiheeseen kun kaikki osat on puhtaita ja uudessa maalissa niin niitä on kiva kasata nippuun. Kasaus aloitettiin sillä et runko heitettiin moottorin päälle ja tämän jälkeen runkoon kiinnitettiin swingi iskareineen jonka jälkeen keula paikalleen ja vanteet niin saatiinkin runko rullaavaksi.

Kuva
Kuva

Tämän jälkeen saatiinkiin sählätä sähköjen kanssa...

Kuva

Sähköt kun oli saatu "paikoilleen" voitiin heittää tankki ja kate paikalleen hetkeksi et pääsi fiilistelee mitä sitä on tullut tehtyä... Pyörä näyttää kauhean korkealta ja pitkältä kuvassa mutta epäilen et kun ei ole putkisto kiinni niin se hieman hämää...

Kuva

Etu valo vaihtui myös aloitus postauksen jälkeisestä perinteiseen urbaniin, ehkä tylsä mutta oli vaan toimiva itselle. Samalla myös aloitettiin suunnittelemaan "sivukatteita" mitkä oisi tarkoitus seuraavaksi saada tehtyä. Pc31 on kaareva syyläri niin jää omasta mielestä rumat aukot tuohon syylärin ja rungon väliin jonka vuoksi nämä katteet tulee tehtyä.

Kuva
Kuva

Tälläistä tällä kertaa, hieman enemmän mentiin eteenpäin tässä postauksessa. Enään olisikin mittarin ja jarruletkujen osto, sekä tankin ja katteiden maalaukset ja sit ruvettais olee aika lailla valmis kesään :firing: Väritystä mietitty ja kyllä se tulee menemään sinne 121 puoleen mutta pienellä erikoisuudella siitä enemmän kun maalaus saatu tehtyä

Avatar
Zeri
Viestit: 937
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 12:00 am
Paikkakunta: 954rr Honda, 250 KTM exc-f, 9r Buell, XL500 Honda

Re: PC31 pävitystä

Viesti Kirjoittaja Zeri » Ma Helmi 29, 2016 11:58 pm

+1 katteille. Vielä kun saat sopivasti imitoitua noita tankin muotoja et linjat osuu yhteen ni avot!

dico69
Viestit: 125
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Kawasaki KX450F

Re: PC31 pävitystä

Viesti Kirjoittaja dico69 » Su Maalis 20, 2016 11:01 am

Noniin nyt olis taas kerennyt pyörääkin tekemään kun on sairaslomalla tullut oltua viikko pyörän luona :firing:


Elikkä aloitin ensin tekemään mittarin upotusen tankkiin. Mittarista ei ole nyt kuvaa, mutta tulee siis pyöreä mittari halkaisijaltaan 75mm.

Aloitin ensin piirtämällä tankkiin mieleiseen kohtaan ympyrän mihin mittari tulee (olisi saanut mennä hieman vielä edempäänkin).

Kuva

Tämän jälkeen poranterällä reikiä täyteen että saa lyödä palan pois.

Kuva

Tämän jälkeen paineilma surraan hioma terä ja tekemään siisti reikä.

Kuva

Sitten oikean kokoinen putki reikään ja siitä saikin piirtää reiän myös pohjaan, jonka jälkeen myös läpi reikä pohjaan.

Kuva
Kuva

Näin saatiin läpi reikä tankista. Tämän jälkeen teräsharjalaikalla hionta reiän ympäriltä että on puhdas hitsaamista varten. Putki sisään ja hitsillä kiinni.

Kuva

Kun putki oli saatu hitsattua molemmilta puolilta kiinni halusin tehdä vielä kauluksen putken ympärille, että sai hieman pyöreämmän muodon ja näyttäisi enemmän alkuperäiseltä.

Pahvista malli, pellistä pala ja sit ei muuta kun vasaralla muotoa hakemaan...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Noin ja sitten hieman pakkelia pintaan ja hiomaan...

Kuva
Kuva

Noin saatiin se tehtyä...

dico69
Viestit: 125
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Kawasaki KX450F

Re: PC31 pävitystä

Viesti Kirjoittaja dico69 » Su Maalis 20, 2016 11:13 am

Mittari homma kun oli saatu tehtyä niin sen jälkeen tuli vielä tehtyä etuvalon kiinnikkeet:

Kuva

Vaimennin haki myös paikkansa...

Kuva

Sivukatteet tuli myös tehtyä mistä olikin aikasemmin puhetta, näiden kaveriksi tuli myös alakate tehtyä. Sivukatteille tein kierteet runkoon mistä ne tulee yläältä kahdella m6 kiinni ja ala reuna tulee kiinni samasta kohdasta kuin syyläri. Perää lyhensin vielä muutamia senttejä niin sai jotenkin paremman kokonaisuuden koko pyörään. Tällä hetkellä pyörä odottaakin jo väriä pintaansa.

Loppuun vielä kuva mitä tuleman siis pitää:

Kuva

Vastaa Viestiin