Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Valvojat: ESKIL, btseppo

yamahanisti
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Ma Elo 01, 2016 8:03 am

900Tkawa kirjoitti:Jos ei mitään varsinaista vikaa tuosta nyt löydy niin yritä vielä jostain etsiä niitä factory pron neuloja. Niillä se ehkä voisi korjaantua koska niissä se neulan loppupää on oikeasti melkein yhtä ohut kun normi nuppineula.. Vieläkin tuo vaan kuulostaa samanlaiselta kun minun oma pyörä liian paksuilla neuloilla..
Voihan se tietenkin olla...mutta edelleenkin perustan pohjan koko hommalle siihen, että tämä romu pelas viime kesän hyvin ala sekä yläpäästä. Penkissäkin saatiin aikalailla hyvä tulos. Kaikki tämä tapahtui normi neuloilla ja vakio suuttimilla. Eli lähtökohtaisesti en jaksa uskoa, että neulat vaikuttavat tuohon täyskaasuvedon totaaliseen bensanloppumiseen. Jossain muualla on nyt tämä vika, keksis vaan että missä.

Neulojen vaihto dynojetin sarjaan ei muuttanut kuin keskialueen seosta laihemmaksi, kuten minun käsittääkseni kuuluukin.

yamahanisti
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Ti Elo 02, 2016 9:11 pm

No niin. Uusi vian oire havaittu.

Eli tasaisella varovaisella kiihdytyksellä päästään 9000rpm asti. Seokset pysyvät aika hyvin kuosissaan 12-13 välillä. 9000 kohdalla ja sen jälkeen alkaa kierrosmittari seilata ja hypätä miten sattuu. Ei tapahdu kierrosten rytmissä, vaikka pätkiikin kun puskee niin laihalle seoksen (16-18), jonka jälkeen romahtaa mittarin tappiin. Mistähän tämmönen kiekkamittarin sekoilu voisi johtua?

Kokeilin vaihtamani nokka-akselin asentotunnistimen, mutta vaikutusta ei ollut.

yamahanisti
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Ti Elo 09, 2016 2:21 pm

Tämä projekti on nyt siinä vaiheessa, että erinäisiä testailuja on tehty ja huomattu että vaikutusta ei ole saatu aikaiseksi. Esimerkiksi kokeilin ajella kokonaan ilman ahtoputkea, mutta pyörä ei kiertänyt yli 8000 mitenkään. Seokset näytti sillon 10,5. Kutoselta kun heitti väkisin pienempää, että kiekat nousis, ei menny silti yli 8000 ja seokset näytti 11,5. Ei tiedä onko syttyvika vai meneekö kaasarit vaan ihan sekasi painekotelon "tiukkuuden" takia.

Vielä pitää kokeilla, pyöriikö pyörä ilman tps:ää ja ajattelin kokeilla heittää vielä ronskimmat suuttimet paikalleen ja vaihdan samalla sellaiset kohokammion pohjat, joissa ei ole ollenkaan noita fuelcut venttiilejä. Tätä testataan ahtoputket kiinni. Jos ei näillä löydy muutosta niin annan homman olla.

Rupeen suunnittelemaan seuraavaa projektin vaihetta, joka on istuttaa -06 vuosimallin z1000 ruiskurungot kaasareiden tilalle.

Kuva

Äkkiä mittailtuna jako täsmää suoraan, mutta tietenkään nuo rungot ei sovi suoraan gpz:n rungon väliin. Joutuu puuhastelemaan uudet imukaulat, jotka kääntää suuntaa vähän alaspäin.

yamahanisti
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Ma Syys 26, 2016 9:31 pm

Projektin päivittelyä pitkästä aikaa. Ei sitä pyörää saanu tälle kesälle pelaamaan, vaikka kaikkee tuli kokeiltua. Hyvä syy aloittaa päivittäminen tähän päivää eli ruiskuhommat nousi pinnalle tosissaan. Tällä hetkellä ollaan siinä vaiheessa, että ruiskurungot on yksinkertaistettu eli poistin toisioläpät ja akselin. Vielä pitäis tulppailla akselin jättämät reiät. Monenlaista viritystä löysin netistä, mutta päädyin kuitenkin siihen, että käyn kysymässä alumiinihitsauksia tekevältä koneistamolta, pystyykö tuota seosta sulattemaan vaikkapa tigillä. Jotenkin vierastan tuota ajatusta, että jollain kemiallisella metallilla tai epoksilla alkaisi täyttelemään noita reikiä. Varmaan toimis sekin, mutta kysympä ainakin ensin.

Kuva

Kuva

Sen verran sain tuossa aikaisemmin selviteltyä, että esimerkiksi zx-10r:n 04-05 suuttimet käy suoraan paikalleen noihin runkoihin ja liittimiin. Se helpotti etsintää ja löysinkin Ameriikasta paikan, joka oli modannut noita suuttimia juurikin noita 10r:ä varten. Sieltä on nyt tulossa 4kpl EV14 625cc suuttimia.

Opetteluahan tämä vaatii, kun ensimmäistä ruiskuprojektia aloitellaan. Onneksi löytyy apua melko läheltä, niin ei tarvii ihan suoraan mennä perse edellä puuhun joka vaiheessa.

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ma Syys 26, 2016 9:58 pm

yamahanisti kirjoitti:Projektin päivittelyä pitkästä aikaa. Ei sitä pyörää saanu tälle kesälle pelaamaan, vaikka kaikkee tuli kokeiltua. Hyvä syy aloittaa päivittäminen tähän päivää eli ruiskuhommat nousi pinnalle tosissaan. Tällä hetkellä ollaan siinä vaiheessa, että ruiskurungot on yksinkertaistettu eli poistin toisioläpät ja akselin. Vielä pitäis tulppailla akselin jättämät reiät. Monenlaista viritystä löysin netistä, mutta päädyin kuitenkin siihen, että käyn kysymässä alumiinihitsauksia tekevältä koneistamolta, pystyykö tuota seosta sulattemaan vaikkapa tigillä. Jotenkin vierastan tuota ajatusta, että jollain kemiallisella metallilla tai epoksilla alkaisi täyttelemään noita reikiä. Varmaan toimis sekin, mutta kysympä ainakin ensin.
Itse väänsin kierteet (olikohan M10) akselien reikiin ja pyöräytin niihin pidätinruuvit epoksin kanssa. Sitten epoksin kovetuttua siistin sisäpuolet vingulla. On pysynyt hyvin jo aika monta vuotta. Mua ainakin vähän jännittäis, että onko rungot muodossaan hitsailun jälkeen. Vaikka luultavasti tuolleinkin tulee hyvä, ainakin jos on osaava hitsari asialla.
Arttu

yamahanisti
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Ke Syys 28, 2016 3:59 pm

Juu päädyin itsekin lopulta siihen tulokseen, että on paras holkittaa reiät umpeen. Eli toisioläppien säätöservon tilalle tulee tuo alla näkyvä paksumpi holkki ja pienempi holkki peittää toisioläpän asentotunnistimen reiän. Kurkkujen välisiä reikiä ei tarvitse minun näkemykseni mukaan peittää, koska ottavat kuitenkin ilman samasta paikasta.

Kuva

Kuva

Kuva

Liiman kanssa lopuksi holkit kiinni niin eiköhän ne ilmat pysy sisällä.

Suuttimet tuli tänään kuljetuksella kotiin. Oli oikean näköiset, oikean kokoiset ja kaikki tarvittava oli mukana. Paikka joka myi noita 03-06 10r:n suuttimia oli FiveO motorsport, USA. Ovat muuten käypäset myös zx14 06-14 malliin. Mukana tuli tosiaan liittimet, jotka naittavat nuo suuttimet suoraan kawan johtosarjaan sekä tietysti nuo kumitiivisteen runkon ja suuttimen väliin. Alla kuvassa oikealla uusi suutin ja vasemmalla alkuperäinen z1000:n suutin.

Kuva

yamahanisti
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » To Loka 06, 2016 8:34 pm

Suuttimet meni paikalleen nätisti vakiobensalinjan kanssa ja paketti vaikutti tosi timmiltä :wavey:

Kuva

Seuraavaksi pitää alkaa purkamaan kaasarit pois, että pääsee suunnittelemaan imukauloja. Imukaulojen pitäisi tulla hieman kulmaan, jotta saataisiin sitä puuttuvaa pelivaraa tuonne rungon ja uuden painekotelon väliin :freak:

yamahanisti
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » To Loka 13, 2016 10:11 pm

Pitkästä aikaa hieman eteenpäin projektia. Kävin purkamassa mopoa tarvittavan määrän, jotta pystyin toteamaan käykö ruiskurunkojen jako sekä sain samalla irrotettua imukaulat uusien mallinnusta varten.

Kuva

Kuva

Eli tosiaankiin zx-9r 1998-1999 imukanavien jako on täsmälleen sama kuin z1000:ssa 04-06. Z1000 ruiskurunkojen kurkut ovat itsessään pienemmät kuin 9r:kaasareiden, mutta ulkomitta on n.2mm suurempi. Toisin sanoen jako käy, mutta kumi ei anna tarpeeksi periksi vaikka kuinka yritti liukastaa. Suoraan paikalleen upottaminen ei siis onnistu, mutta tässä projektissa olikin tarkoitus kääntää imukauloilla ruiskuja vähän alaspäin, jotta lisätilaa syntyisi rungon ja painekotelon väliin.

Kuva

Kuva

Samalla tuli myös todistettua, että 04-06 z1000:n syttypyörä käy suoraan 9r:n kampuran päähän, joten siinäkin päästiin melko helpolla. Z1000:n lukijapuola näyttäisi käyvän suoraan paikalleen, mutta sitä en ole vielä kokeillut käytännössä.

9r:n

Kuva

04-06 z1000:n

Kuva

Seuraava homma on kairailla uudet imukaulat, että pääsee painekotelon kimppuun :wavey:

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja Arttu » Pe Loka 14, 2016 6:39 pm

yamahanisti kirjoitti: Samalla tuli myös todistettua, että 04-06 z1000:n syttypyörä käy suoraan 9r:n kampuran päähän, joten siinäkin päästiin melko helpolla. Z1000:n lukijapuola näyttäisi käyvän suoraan paikalleen, mutta sitä en ole vielä kokeillut käytännössä.
Hoo, kätevää! :D Välillä joku saattaa onnistua helpollakin.
Arttu

zeta1
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2012 8:11 pm

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja zeta1 » La Loka 15, 2016 9:45 pm

Tuohan on sama kuin tusinassa. Mulla on säädettävä myzzyn triggeri pyörä olemassa jos on tarvetta ja voin oyättaa vaikka tuon vaihdossa. Se säädettävä on vielä paketissa.

yamahanisti
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Su Loka 16, 2016 7:48 pm

zeta1 kirjoitti:Tuohan on sama kuin tusinassa. Mulla on säädettävä myzzyn triggeri pyörä olemassa jos on tarvetta ja voin oyättaa vaikka tuon vaihdossa. Se säädettävä on vielä paketissa.
Hyvä tietää :wavey: Pitää muistaa se, jos joutuu joskus hankkimaan moisen.

yamahanisti
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Ke Loka 19, 2016 4:09 pm

Autotune.fi nettikaupan kautta tuli osia. Päädyin tähän moottorinohjaukseen niillä perustein, että eräs tuttava rakensi juuri tällä purkilla oman autoprojektinsa, joten käytännön kokemus ja apu on löydettävissä lähipiiristä. Samalla tilasin suoraan käypäiset anturit vedenlämpöön ja imuilmaan. Map ja bensanpaineensäädin tuli myös samasta putiikista.

Siitäpä vaan sitten opiskelemaan ohjeiden kera :deal:

Kuva
Viimeksi muokannut yamahanisti, La Joulu 24, 2016 8:50 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

yamahanisti
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » To Loka 20, 2016 9:53 pm

Aloitin imukaulojen kanssa puuhastelun. Hyvin sai käännettyä kulmaa ja yllättävänkin jouhevilla mutkilla.

Kuva

Kuva

Vielä joutuu lisäämään pienen suoran pätkän kurkun ja ruiskun väliin, jotta letku pysyy varmemmin paikallaan.

yamahanisti
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » To Joulu 22, 2016 5:46 pm

Pitkästä aikaa varovasti projektia eteenpäin. Muutosimukaulat alkaa olemaan loppuviimeistelyjä vaille valmiit ja pääsin kokeilemaan niitä paikalleen. Ei sinne vieläkään turhaa tilaa jää ylös, alas eikä taaksepäin. Painekotelon valmistuksen kannalta se luo taas hieman lisähaastetta, mutta eiköhän se sinne mahdu.

Kuva

Kuva

Aloittelin tänään painekotelon valmistusta. Päädyin tekemään kotelon 2mm mustasta pellistä, koska kunnollisia alumiinivehkeitä ei ole lähistöllä kellään. Entinenkin painekotelo oli mustaa eikä tuo paino tuossa rautakasassa enää niin tunnu.

Kuva

Näin edetään joulua kohti.

yamahanisti
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » La Joulu 24, 2016 9:00 am

Painekotelon valmistus jatkui eilen. Asian olen ymmärtänyt niin, että mahdollisimman tilava painekotelo on paras vaihtoehto. Ilman olisi myös ilmeisesti tultava koteloon sellaisesta suunnasta, että paineputki ei puhalla suoraan yhteenkään pyttyyn erikseen. Näillä ajatuksilla ilma on helpoin viedä koteloon tuosta päästä.

Kuva

Prässillä sai tehtyä hylsyä vasten pienet suppilot, joista sitten letkukiinnityksellä läppärunkoihin.

Kuva

Kuva

Hyvät joulut! :wavey:

Vastaa Viestiin