Tänään on La Tammi 20, 2018 2:15 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin 
 [ 181 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo
ViestiLähetetty: Pe Joulu 19, 2014 3:18 pm 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Viestit: 184
Pyörä: Yamaha R1 -02, Kawa9RT
Muutama vuosi kilokyykyllä ajelua, youtuben katselua ja nettimoton selaamista johti päätökseen: turbopyörä on välttämätön ostos!

Kokemuksia turbopyöristä ei ollut etukäteen, joten ajattelin lähteä liikkeelle (helpoimman) kautta eli hankkia välmiiksi ahdetun pelin ensimmäiseksi harjoittelun kohteeksi. Tarkoituksena oli hankkia rakenteluprojekti, jonka tekniikka olisi suurin piirtein kunnossa. Nettimotosta löytyi viime kesänä omasta mielestäni kiinnostava vaihtoehto kawasaki GPZ1100-9R turbo. Sama pyörä on esitelty Bomber Magazinessa 4/2003 s.46-47 ostikon "Idän alaston ihme" alla.

Vanhaa GPZ:taa pyörässä oli ainoastaan rungon ja tankin verran. Takahaarukka, vanne, iskunvaimennin, moottori, etupää vanteineen oli lainattu myyjän mukaan vm.1999 ZX-9R kawasta. Etupää osoittautui kuitenkin Kawasaki ZXR750 1991-> keulaksi virheellisten keulaputkistefaostoksien yhteydessä. :freak:

Tiedustelun yhteydessä selvisi myös että pyörä on täysin kunnossa ja vikoja ei suuremmin olisi. Uuttahan en tietysti ollut hakemassakaan, mutta tekniikan toimivuus kiinnosti minua kovasti.

Hinta oli omasta mielestäni suurin piirtein kohdallaan hiekkatiellä suoritetun koeajelun jälkeen, joten kaupat syntyivät. Pyörä kyytiin, hymy korviin ja kotia kohti!

Kuva

Kuva

Innokkaalla uuden pyörän omistajalla taisivat liinojen kiristysvaiheessa olla muut asiat mielessä sillä Ouluun kahville pysähdyttäessä pyörä rumahti kyljelleen transportterin kontissa. Tuloksena takavalonlasin irtoaminen!

Ostopäivänä pääsin vielä suorittamaan uuden koeajon pitävällä alustalla. Mukavaahan se oli niinkuin odotella saattoi! Mutta sitten... :nono:

Parin vedon jälkeen huomasin, että viidesvaihde ei pysy päällä ollenkaan heti kun se joutuu kuormitukselle kunnolla. :angry: Vaihteiden toimivuutta tiedustelin ja niiden pitikin olla kunnossa, joten yritin ensimmäisellä koeajolla vedätelläkin hiekkatiellä minkä pystyin jokaisella vaihteella.

Muistin kysyneeni koneen öljyvuodoista ja tutkineeni myös moottoria ulkopäin ostotilanteessa. En tullut kysyneeksi mitään mahdollisista huohotusongelmista yms. Ensimmäisen kunnon ajelun jälkeen tallinlattia oli seuraavan näköinen

Kuva

Sen siitä saa kun laitta mölöpojan pyöräostoksille.

Öljyä näytti työntyvän oikein urakalla ulos koneesta ja sekös pisti uuden omistajan hermot tiukalle! Seuraavana päivänä tutkiessani huomasin, että moottorin päällä olevasta huohottimesta puuttuu letku, josta öljy ampuu koneen päälle oikein kunnon töhinällä. Kaikesta päätellen kyseessä oli sittenkin mukavan väljä luputin, joka toimi kuitenkin ajossa jotakuinkin oikein. Siispä päätin iloita ja paukutella loppukesän näillä mitä oli tässä vaiheessa tarjolla. :wink:

Kesä meni sitemmin öljynlisäilyn ja ajelun merkeissä, sen minkä pyörällä tuossa kunnossa pystyi ajamaan. Päätös tulevasta projektista kehittyi kesän aikana ja syksyn saapuessa aloin purkaa pyörää projektointia varten. Purkamisen myötä selvisi myös vikoja joita ulkonäön muuttamisen lisäksi tullaan korjaamaan:

- Moottoriin tulee: uudet männät, pakoventtiilit, kiertokangenlaakerit, tiivisteet, vaihteisto tai sen hajonneet osat ja turbo käy huollossa.
- Ulkonäkö muuttuu ainakin etuvanteen, etuvalon, värin, tangon ja takapää suhteen.

Loppuun vielä muutama kuva missä ollaan menossa tällä hetkellä projektin suhteen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Yritän päivitellä projektia mahdollisuuksien mukaan kevään kuluessa!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 22, 2014 11:20 am 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Viestit: 184
Pyörä: Yamaha R1 -02, Kawa9RT
Projekti on edennyt taas hieman rahanmenon merkeissä. :D

Sylinteriryhmän kävin viemässä koneistamolle Nilsiään, jossa siihen suoritetaan tarvittavat toimenpiteet uusia mäntiä varten.

Toisella koneistamolla kävin pyörähtämässä kannen kanssa ja sain tuomion, jonka mukaan pakoventtiilien lisäksi myös imuventtiilit olivat romurautaa. Kansi saa siis myös uudet imuventtiilit.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 22, 2014 6:25 pm 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Viestit: 184
Pyörä: Yamaha R1 -02, Kawa9RT
Tänään aloitin myös tuon vaihteisto ongelman korjaamisen. Tilasin syksyn aikana Ebay:n kautta ameriikasta toisen kokonaisen käytetyn vaihteiston, josta oli tarkoitus myöhemmin lainata osia. Vaihteisto saapuikin yllättävän nopeasti ja se näytti paremmalta kun pyörän oma alukuperäinen vaihteisto. Tänään varaosavaihteiston purkamisen alussa huomasin kuitenkin, että akselit olivat erilaisia varaosa vaihteistossa ja vanhassa vaihteistossa.

Kuva

Rattaat kuitenkin näyttäisivät olevan samanlaiset, joten ongelmaa ei pitäisi syntyä. Eri vuosimallien räjäytyskuvia tarkasteltaessa en löytänyt kuvassa näkyvää eroa vuosimallien välillä.

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 29, 2014 8:07 pm 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Viestit: 184
Pyörä: Yamaha R1 -02, Kawa9RT
Varaosiksi tilattu vaihteisto paljastui perehtymisen jälkeen 2003 vuoden 9r:n vaihteistoksi. Ameriikanpoika myi tätä ilolla vuosimallin 1999 vaihteistona. Aluksi ajattelin vaihtaa rattaat suoraan vanhalle akselille, mutta purkamisen yhteydessä huomasin, että rattaat eivät käy keskenään akselille vaikka ne ovat silminnähden samanlaiset ulkoiselta olemukseltaan.

Varaosa-akseli uudelleen kasaan ja testaamaan sitä lohkoon ja siirtäjiin. Onneksi akselit lopsahtivat paikalleen kivuttomasti. Molempia akseleita joutuu kuitenkin koneistamaan hieman. Kytkinakselin kytkimen päästä pitää poistaa n.5mm pätkä. Samoin vetoakselin rattaan päästä on poistettava 3mm siivu sekä poorista, että kierteestä. Tämän jälkeen akseleiden pitäisi olla täysin käypäiset tähän projektiin.

Sylinteriryhmän kävin hakemassa koneistuksesta ja jälki oli mukavan näköistä! :firing:

Kuva

Kohta kaikki osat alkavat olla kasassa ja pääsen kasailemaan konetta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 30, 2014 12:18 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 12:00 am
Viestit: 791
Images: 6

Pyörä: kona blast
Personal album
itekki kattelin ja haaveilin tästä kesällä ku pongasin myynnissä.oli sillon kohta 10v sitte tutulla tämä ja sen jälkeen sattumusten takia seisonut useita vuosia..sit joku pelasti liikenteeseen.

_________________
Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 30, 2014 5:27 pm 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Viestit: 184
Pyörä: Yamaha R1 -02, Kawa9RT
Joo kyllä minäkin jouduin aika kauan selailemaan nettiä ennen kuin kävin lunastamassa tämän itselleni. :)

Kävin hakemassa vaihteiston akselit koneistuksesta ja nyt ne näyttävät siltä, että ne saattaisivat käydä paikalleen. Molemmissa kuvissa 99:n akseli vasemmalla ja 03:n oikealla.

Kuva

Kuva

Pikkusen pitää viimeistellä vielä noita sorvin jättämiä teräviä kulmia pois noista akseleista.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 04, 2015 8:10 pm 
Poissa

Liittynyt: To Touko 29, 2014 6:06 pm
Viestit: 55
Pyörä: GsxR 1100W -95
On kyllä karski peli:)

_________________
Fighters army toijala


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 06, 2015 1:08 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 1:00 am
Viestit: 22
Images: 1

Pyörä: NewBonneChopper-01, Daytona 955i, GS450
Personal album
Mihi lie katos varaosakone mikä ton matkassa ois tullu vielä pari vuotta sitte ku toi meidän tallilla seiso ja oli kaupan? Vieläki harmittaa ku ei tullu sillon lunastettua ittelle, kuiteski ois ollu lähes "ilmanen" :)

_________________
Better a rat than a hog!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 06, 2015 3:54 pm 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Viestit: 184
Pyörä: Yamaha R1 -02, Kawa9RT
Enpä tiedä mihin kone hävinnyt matkalla vai onko ehkä jo yhdistetty tuohon? :D Jos näin on niin ei ole ainakaan kovin hyviä osia ollut varaosakoneessa tuohon paskaan tarjolla :lol:

Joo minäkin ajattelin, että käytännössä lunastan tämän pelkkien osien hinnalla itselleni, mutta tappion puolelle tämä projekti käänty heti kun koneen aukas. Tietystihän on niin että harrastukset maksaa aina rahaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Tammi 07, 2015 5:01 pm 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Viestit: 184
Pyörä: Yamaha R1 -02, Kawa9RT
Loppukesän ajelujen yhteydessä huomasin, että pyörä ei toimi aivan täydellisesti vetojen osalta. Sain lainaan seosmittarin, joka paljasti että seos menee laihalle heti ahtojen noustessa. Kokeilin vaihdella suuttimia, mutta vaikutus ei ollut kovinkaan suuri.

Tutkin kaasareiden paineistusta ja tätä ongelmaa selvitellessäni ja huomasin että pyörässä ei ole lainkaan sitä kuuluisaa pitot-putkea painelinjastossa. Kaasareiden painestus on otettu normaalilla letkulähdöllä paineputkesta, mutta mitään ilmavirran vastaan suunnattua putkea ei ahtoputkeen ole survottu. Tämä luultavasti on yksi edellä mainittua ongelmaa aiheuttavista tekijöistä? :-?

Tähän kaasareiden paineistus asiaan liittyen toinen kysymys asiasta enemmän tietäville. Olen lueskellut täältä foorumeilta ja etsinyt tietoa tuosta kaasareiden paineistushommasta ja olen ymmärtänyt seuraavasti:

1) Pitot-putkelta tuleva paine on saatava kohokammioille esimerkiksi tässä tapauksessa kaasareiden huohotussysteemin kautta. (Kuvassa näkyvä musta letku)

Kuva

2) Kaasareiden kalvojen päälle on saatava paine painekotelosta jotakin kautta. Kalvojen päälle ei näissä kaasuttimissa ole muuta reittiä kun luistin "ylimääräisen" reiän kautta. Eli käytännössä mitään letkuja sinne ei tarvitse vedellä?

Kuva

Olenko ymmärtänyt tämän asian jotakuinkin oikein?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 08, 2015 2:21 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Syys 11, 2011 12:00 am
Viestit: 133
Pyörä: honda cb1300 / bandit 1216 T
Kyllä! olet ymmärtänyt asian oikein.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 19, 2015 6:53 pm 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Viestit: 184
Pyörä: Yamaha R1 -02, Kawa9RT
Kiitoksia varmistuksesta! :wavey:

Projekti on edennyt vähän hitaanpuoleisesti, mutta kuitenkin vähän. Lohkot on puhdisteltu ja osat alkaa olla aika pitkälti haalittuna kasaan. Viimeiset alkuperäiset varaosatkin saapuivat viimein. Ihmettelen kyllä aika kovasti, että miten kahden japanialaisen pyörämerkin välillä voi olla näin iso ero osien saamisen/toimituksen kanssa (Yamaha vs. Kawasaki). Pääasia kuitenkin, että osat tulivat perille. Seuraavaksi kansi pääseekin koneistukseen.

Kuva

Koneen kasaus odottaa Ebay:tä tulevia käytettyjä vähemmän ajettuja kiertokankia. Parissa paikallaan olevassa oli pientä lämpeämisjälkeä, joten ajattelin riskillä tilata pari käytettyä ja katsoa löytyykö parempia tähän projektiin.

Muutama tekninen kysymys: Ajattelin lisätä tähän pommiin öljynjäähdyttimen. Mistä kansa on yleensä ottanut kierron jäähdyttimeen? Onko estettä sille, että ottaa sen esimerkiksi ennen juuri ennen turboa? Mikä on mahdollinen parempi paikka? Millaisia kokemuksia porukalla Kiinan halvoista jäähdyttimistä?

Loppuun omasta mielestäni hieno tee-se-itse patentti, joka purkaessa löytyi. Tälläistä en ainakaan valmistajan räjäytyskuvista tai korjausoppaasta löytänyt! :D

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 19, 2015 8:35 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 7:49 am
Viestit: 124
Images: 0

Pyörä: rizla suzuki ja fat ass turbo gsx-r
Personal album
Aika hieno toi säädettävä syttypyörä :D

_________________
EAST SIDE WHEELERS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Tammi 28, 2015 6:15 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 27, 2005 12:00 am
Viestit: 182
yamahanisti kirjoitti:
Muutama tekninen kysymys: Ajattelin lisätä tähän pommiin öljynjäähdyttimen. Mistä kansa on yleensä ottanut kierron jäähdyttimeen? Onko estettä sille, että ottaa sen esimerkiksi ennen juuri ennen turboa? Mikä on mahdollinen parempi paikka? Millaisia kokemuksia porukalla Kiinan halvoista jäähdyttimistä?


Ysiärrän koneessahan on vesikiertoinen öljynjäähdytin vakiona. Ei kai sen lisäksi toista öljynjäähdytintä tarvi?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Tammi 28, 2015 7:24 pm 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Viestit: 184
Pyörä: Yamaha R1 -02, Kawa9RT
Juu kyllähän se näin on. Se on vaan poistettu tästä härvelistä, jonkun muun toimesta. Toki sellaisen alkuperäisen systeemin saisi varmasti hankittua, mutta mitä ilmeisemmin se on poistettu tilanahtauden takia tuolta pakosarjan välistä. Siitä syytä mieli tekisi muuttaa se jäähdytys jonnekin muualle. Kone tuppasi syksyllä viileälläkin kelillä lämpenemään melko reilusti, joten ajattelin että öljynjäähdyttäminen helpottaisi edes vähän tähän ongelmaan.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin
 [ 181 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Hyppää:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com