Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Valvojat: ESKIL, btseppo

Vastaa Viestiin
yamahanisti
Viestit: 186
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Pe Joulu 19, 2014 3:18 pm

Muutama vuosi kilokyykyllä ajelua, youtuben katselua ja nettimoton selaamista johti päätökseen: turbopyörä on välttämätön ostos!

Kokemuksia turbopyöristä ei ollut etukäteen, joten ajattelin lähteä liikkeelle (helpoimman) kautta eli hankkia välmiiksi ahdetun pelin ensimmäiseksi harjoittelun kohteeksi. Tarkoituksena oli hankkia rakenteluprojekti, jonka tekniikka olisi suurin piirtein kunnossa. Nettimotosta löytyi viime kesänä omasta mielestäni kiinnostava vaihtoehto kawasaki GPZ1100-9R turbo. Sama pyörä on esitelty Bomber Magazinessa 4/2003 s.46-47 ostikon "Idän alaston ihme" alla.

Vanhaa GPZ:taa pyörässä oli ainoastaan rungon ja tankin verran. Takahaarukka, vanne, iskunvaimennin, moottori, etupää vanteineen oli lainattu myyjän mukaan vm.1999 ZX-9R kawasta. Etupää osoittautui kuitenkin Kawasaki ZXR750 1991-> keulaksi virheellisten keulaputkistefaostoksien yhteydessä. :freak:

Tiedustelun yhteydessä selvisi myös että pyörä on täysin kunnossa ja vikoja ei suuremmin olisi. Uuttahan en tietysti ollut hakemassakaan, mutta tekniikan toimivuus kiinnosti minua kovasti.

Hinta oli omasta mielestäni suurin piirtein kohdallaan hiekkatiellä suoritetun koeajelun jälkeen, joten kaupat syntyivät. Pyörä kyytiin, hymy korviin ja kotia kohti!

Kuva

Kuva

Innokkaalla uuden pyörän omistajalla taisivat liinojen kiristysvaiheessa olla muut asiat mielessä sillä Ouluun kahville pysähdyttäessä pyörä rumahti kyljelleen transportterin kontissa. Tuloksena takavalonlasin irtoaminen!

Ostopäivänä pääsin vielä suorittamaan uuden koeajon pitävällä alustalla. Mukavaahan se oli niinkuin odotella saattoi! Mutta sitten... :nono:

Parin vedon jälkeen huomasin, että viidesvaihde ei pysy päällä ollenkaan heti kun se joutuu kuormitukselle kunnolla. :angry: Vaihteiden toimivuutta tiedustelin ja niiden pitikin olla kunnossa, joten yritin ensimmäisellä koeajolla vedätelläkin hiekkatiellä minkä pystyin jokaisella vaihteella.

Muistin kysyneeni koneen öljyvuodoista ja tutkineeni myös moottoria ulkopäin ostotilanteessa. En tullut kysyneeksi mitään mahdollisista huohotusongelmista yms. Ensimmäisen kunnon ajelun jälkeen tallinlattia oli seuraavan näköinen

Kuva

Sen siitä saa kun laitta mölöpojan pyöräostoksille.

Öljyä näytti työntyvän oikein urakalla ulos koneesta ja sekös pisti uuden omistajan hermot tiukalle! Seuraavana päivänä tutkiessani huomasin, että moottorin päällä olevasta huohottimesta puuttuu letku, josta öljy ampuu koneen päälle oikein kunnon töhinällä. Kaikesta päätellen kyseessä oli sittenkin mukavan väljä luputin, joka toimi kuitenkin ajossa jotakuinkin oikein. Siispä päätin iloita ja paukutella loppukesän näillä mitä oli tässä vaiheessa tarjolla. :wink:

Kesä meni sitemmin öljynlisäilyn ja ajelun merkeissä, sen minkä pyörällä tuossa kunnossa pystyi ajamaan. Päätös tulevasta projektista kehittyi kesän aikana ja syksyn saapuessa aloin purkaa pyörää projektointia varten. Purkamisen myötä selvisi myös vikoja joita ulkonäön muuttamisen lisäksi tullaan korjaamaan:

- Moottoriin tulee: uudet männät, pakoventtiilit, kiertokangenlaakerit, tiivisteet, vaihteisto tai sen hajonneet osat ja turbo käy huollossa.
- Ulkonäkö muuttuu ainakin etuvanteen, etuvalon, värin, tangon ja takapää suhteen.

Loppuun vielä muutama kuva missä ollaan menossa tällä hetkellä projektin suhteen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Yritän päivitellä projektia mahdollisuuksien mukaan kevään kuluessa!

yamahanisti
Viestit: 186
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Ma Joulu 22, 2014 11:20 am

Projekti on edennyt taas hieman rahanmenon merkeissä. :D

Sylinteriryhmän kävin viemässä koneistamolle Nilsiään, jossa siihen suoritetaan tarvittavat toimenpiteet uusia mäntiä varten.

Toisella koneistamolla kävin pyörähtämässä kannen kanssa ja sain tuomion, jonka mukaan pakoventtiilien lisäksi myös imuventtiilit olivat romurautaa. Kansi saa siis myös uudet imuventtiilit.

yamahanisti
Viestit: 186
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Ma Joulu 22, 2014 6:25 pm

Tänään aloitin myös tuon vaihteisto ongelman korjaamisen. Tilasin syksyn aikana Ebay:n kautta ameriikasta toisen kokonaisen käytetyn vaihteiston, josta oli tarkoitus myöhemmin lainata osia. Vaihteisto saapuikin yllättävän nopeasti ja se näytti paremmalta kun pyörän oma alukuperäinen vaihteisto. Tänään varaosavaihteiston purkamisen alussa huomasin kuitenkin, että akselit olivat erilaisia varaosa vaihteistossa ja vanhassa vaihteistossa.

Kuva

Rattaat kuitenkin näyttäisivät olevan samanlaiset, joten ongelmaa ei pitäisi syntyä. Eri vuosimallien räjäytyskuvia tarkasteltaessa en löytänyt kuvassa näkyvää eroa vuosimallien välillä.

Kuva

yamahanisti
Viestit: 186
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Ma Joulu 29, 2014 8:07 pm

Varaosiksi tilattu vaihteisto paljastui perehtymisen jälkeen 2003 vuoden 9r:n vaihteistoksi. Ameriikanpoika myi tätä ilolla vuosimallin 1999 vaihteistona. Aluksi ajattelin vaihtaa rattaat suoraan vanhalle akselille, mutta purkamisen yhteydessä huomasin, että rattaat eivät käy keskenään akselille vaikka ne ovat silminnähden samanlaiset ulkoiselta olemukseltaan.

Varaosa-akseli uudelleen kasaan ja testaamaan sitä lohkoon ja siirtäjiin. Onneksi akselit lopsahtivat paikalleen kivuttomasti. Molempia akseleita joutuu kuitenkin koneistamaan hieman. Kytkinakselin kytkimen päästä pitää poistaa n.5mm pätkä. Samoin vetoakselin rattaan päästä on poistettava 3mm siivu sekä poorista, että kierteestä. Tämän jälkeen akseleiden pitäisi olla täysin käypäiset tähän projektiin.

Sylinteriryhmän kävin hakemassa koneistuksesta ja jälki oli mukavan näköistä! :firing:

Kuva

Kohta kaikki osat alkavat olla kasassa ja pääsen kasailemaan konetta.

caferacer
Viestit: 791
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 12:00 am
Paikkakunta: kona blast

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja caferacer » Ti Joulu 30, 2014 12:18 pm

itekki kattelin ja haaveilin tästä kesällä ku pongasin myynnissä.oli sillon kohta 10v sitte tutulla tämä ja sen jälkeen sattumusten takia seisonut useita vuosia..sit joku pelasti liikenteeseen.
Kuva

yamahanisti
Viestit: 186
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Ti Joulu 30, 2014 5:27 pm

Joo kyllä minäkin jouduin aika kauan selailemaan nettiä ennen kuin kävin lunastamassa tämän itselleni. :)

Kävin hakemassa vaihteiston akselit koneistuksesta ja nyt ne näyttävät siltä, että ne saattaisivat käydä paikalleen. Molemmissa kuvissa 99:n akseli vasemmalla ja 03:n oikealla.

Kuva

Kuva

Pikkusen pitää viimeistellä vielä noita sorvin jättämiä teräviä kulmia pois noista akseleista.

truebomber89
Viestit: 55
Liittynyt: To Touko 29, 2014 6:06 pm
Paikkakunta: GsxR 1100W -95

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja truebomber89 » Su Tammi 04, 2015 8:10 pm

On kyllä karski peli:)
Fighters army toijala

Avatar
lemmu
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 1:00 am
Paikkakunta: NewBonneChopper-01, Daytona 955i, GS450

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja lemmu » Ti Tammi 06, 2015 1:08 am

Mihi lie katos varaosakone mikä ton matkassa ois tullu vielä pari vuotta sitte ku toi meidän tallilla seiso ja oli kaupan? Vieläki harmittaa ku ei tullu sillon lunastettua ittelle, kuiteski ois ollu lähes "ilmanen" :)
Better a rat than a hog!

yamahanisti
Viestit: 186
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Ti Tammi 06, 2015 3:54 pm

Enpä tiedä mihin kone hävinnyt matkalla vai onko ehkä jo yhdistetty tuohon? :D Jos näin on niin ei ole ainakaan kovin hyviä osia ollut varaosakoneessa tuohon paskaan tarjolla :lol:

Joo minäkin ajattelin, että käytännössä lunastan tämän pelkkien osien hinnalla itselleni, mutta tappion puolelle tämä projekti käänty heti kun koneen aukas. Tietystihän on niin että harrastukset maksaa aina rahaa.

yamahanisti
Viestit: 186
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Ke Tammi 07, 2015 5:01 pm

Loppukesän ajelujen yhteydessä huomasin, että pyörä ei toimi aivan täydellisesti vetojen osalta. Sain lainaan seosmittarin, joka paljasti että seos menee laihalle heti ahtojen noustessa. Kokeilin vaihdella suuttimia, mutta vaikutus ei ollut kovinkaan suuri.

Tutkin kaasareiden paineistusta ja tätä ongelmaa selvitellessäni ja huomasin että pyörässä ei ole lainkaan sitä kuuluisaa pitot-putkea painelinjastossa. Kaasareiden painestus on otettu normaalilla letkulähdöllä paineputkesta, mutta mitään ilmavirran vastaan suunnattua putkea ei ahtoputkeen ole survottu. Tämä luultavasti on yksi edellä mainittua ongelmaa aiheuttavista tekijöistä? :-?

Tähän kaasareiden paineistus asiaan liittyen toinen kysymys asiasta enemmän tietäville. Olen lueskellut täältä foorumeilta ja etsinyt tietoa tuosta kaasareiden paineistushommasta ja olen ymmärtänyt seuraavasti:

1) Pitot-putkelta tuleva paine on saatava kohokammioille esimerkiksi tässä tapauksessa kaasareiden huohotussysteemin kautta. (Kuvassa näkyvä musta letku)

Kuva

2) Kaasareiden kalvojen päälle on saatava paine painekotelosta jotakin kautta. Kalvojen päälle ei näissä kaasuttimissa ole muuta reittiä kun luistin "ylimääräisen" reiän kautta. Eli käytännössä mitään letkuja sinne ei tarvitse vedellä?

Kuva

Olenko ymmärtänyt tämän asian jotakuinkin oikein?

Avatar
kawuri
Viestit: 133
Liittynyt: Su Syys 11, 2011 12:00 am
Paikkakunta: honda cb1300 / bandit 1216 T

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja kawuri » To Tammi 08, 2015 2:21 pm

Kyllä! olet ymmärtänyt asian oikein.

yamahanisti
Viestit: 186
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Ma Tammi 19, 2015 6:53 pm

Kiitoksia varmistuksesta! :wavey:

Projekti on edennyt vähän hitaanpuoleisesti, mutta kuitenkin vähän. Lohkot on puhdisteltu ja osat alkaa olla aika pitkälti haalittuna kasaan. Viimeiset alkuperäiset varaosatkin saapuivat viimein. Ihmettelen kyllä aika kovasti, että miten kahden japanialaisen pyörämerkin välillä voi olla näin iso ero osien saamisen/toimituksen kanssa (Yamaha vs. Kawasaki). Pääasia kuitenkin, että osat tulivat perille. Seuraavaksi kansi pääseekin koneistukseen.

Kuva

Koneen kasaus odottaa Ebay:tä tulevia käytettyjä vähemmän ajettuja kiertokankia. Parissa paikallaan olevassa oli pientä lämpeämisjälkeä, joten ajattelin riskillä tilata pari käytettyä ja katsoa löytyykö parempia tähän projektiin.

Muutama tekninen kysymys: Ajattelin lisätä tähän pommiin öljynjäähdyttimen. Mistä kansa on yleensä ottanut kierron jäähdyttimeen? Onko estettä sille, että ottaa sen esimerkiksi ennen juuri ennen turboa? Mikä on mahdollinen parempi paikka? Millaisia kokemuksia porukalla Kiinan halvoista jäähdyttimistä?

Loppuun omasta mielestäni hieno tee-se-itse patentti, joka purkaessa löytyi. Tälläistä en ainakaan valmistajan räjäytyskuvista tai korjausoppaasta löytänyt! :D

Kuva

miklo81
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 7:49 am
Paikkakunta: rizla suzuki ja fat ass turbo gsx-r

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja miklo81 » Ma Tammi 19, 2015 8:35 pm

Aika hieno toi säädettävä syttypyörä :D
EAST SIDE WHEELERS

micco
Viestit: 187
Liittynyt: Ti Syys 27, 2005 12:00 am

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja micco » Ke Tammi 28, 2015 6:15 pm

yamahanisti kirjoitti: Muutama tekninen kysymys: Ajattelin lisätä tähän pommiin öljynjäähdyttimen. Mistä kansa on yleensä ottanut kierron jäähdyttimeen? Onko estettä sille, että ottaa sen esimerkiksi ennen juuri ennen turboa? Mikä on mahdollinen parempi paikka? Millaisia kokemuksia porukalla Kiinan halvoista jäähdyttimistä?
Ysiärrän koneessahan on vesikiertoinen öljynjäähdytin vakiona. Ei kai sen lisäksi toista öljynjäähdytintä tarvi?

yamahanisti
Viestit: 186
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha R1 -02, Kawa9RT

Re: Kawasaki GPZ1100-9R Turbo

Viesti Kirjoittaja yamahanisti » Ke Tammi 28, 2015 7:24 pm

Juu kyllähän se näin on. Se on vaan poistettu tästä härvelistä, jonkun muun toimesta. Toki sellaisen alkuperäisen systeemin saisi varmasti hankittua, mutta mitä ilmeisemmin se on poistettu tilanahtauden takia tuolta pakosarjan välistä. Siitä syytä mieli tekisi muuttaa se jäähdytys jonnekin muualle. Kone tuppasi syksyllä viileälläkin kelillä lämpenemään melko reilusti, joten ajattelin että öljynjäähdyttäminen helpottaisi edes vähän tähän ongelmaan.

Vastaa Viestiin