Fat Busa

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
MrPresident
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Paikkakunta: Fat busa turbo

Re: Fat Busa Turbo

Viesti Kirjoittaja MrPresident » Su Joulu 06, 2015 11:31 pm

Aika herätellä tätäkin topikkia taas henkiin, viime postauksesta kun rupee olemaan sen puol vuotta.. Kesä tosiaan oli ja meni, kilometrejä kertyi vaivaiset runsas 1000.

Oli kaunis kesäpäivä, kesäloman ensimmäinen päivä, kavereiden kanssa pyörittiin mopoilla pitkin maakuntaa, ja kyllä, kotiin palattiin kaikki 4 ilman korttia. Tästä johtunee kesän vähäiset kilometrit.

Tässä vielä kuva reissusta kun kaikilla oli vielä korttikin taskussa.

Kuva

Tällänen takapukki tuli väännettyä, toisesta kuvasta voi ottaa mallia oikeaoppiseen putken taivuttamiseen, pilleillä punaiseksi ja nosturilla ylös :D

Kuva Kuva

Ennen korttien lähtöä tuli käytyä velipojan kanssa Porissa järjestettyyn Motorockfesteillä

Kuva


Ja asiaan, talven suunnitelmat on ahtaa mopo ja tehdä pieniä parannuksia joita huomannut kesän aikana.

mm. Etulokari täytyy tehdä kokonaan uusiksi, se kun meni ja otti siivet alleen prkl. Taisi tulla tehtyä se aikoinaan liian lähelle rengasta, kun keuliessa tiputin keulan niin eikös lokari räjähtänyt siihen paikkaan.

Kuva

Ahtotouhut tuli alotettua hankkimalla painekotelo, siinä valmiina olleet lisäsuuttimien paikat laikkasin pois ja hitsasin uutta levyä tilalle, lisäsuuttimia kun en meinaa laittaa. Ahtimeksi ostin kaverilta mitsun td04-16.

Kuva Kuva

Suuttimet ostin vähän kaytettyinä, MPS 62lb / 650cc ja näihin ostin vielä valmiit adapterit busan johtosarjaan.

Kuva

Aeromotiven regu tuli Strengiltä ja sen kaveriksi bosch 044 pumppu

Kuva

Pakosarjan laipat tuli laserista
Kuva

Sitte ei muutaku hyrrä tunkin nokkaan ja paikkaa hakemaan

Kuva

Pakosarjan valmistuksen aloitin kollektorista, materiaali 38x2.6mm saumaton putki

Kuva Kuva Kuva Kuva

ja siitä se sitte alkoi syntyä

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pakosarjaan täytyy tehdä vielä hukkiksen lähtö, laipan plaanaus ja pinnoite, joko black satin tai cermakrome.

Ahtoputki ainekset tulivat rakkaasta naapurimaastamme ruotsista, paikka oli do88, jota voin lämpimästi suositella!

Kuva

Tämä riittänee tältä erää, ettei mene aivan liian sekavaksi :burnout:
Viimeksi muokannut MrPresident, Ti Joulu 08, 2015 8:11 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Suh0
Viestit: 326
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 12:51 am
Paikkakunta: Suzuki GSX-R K4 1000 Turbo

Re: Fat Busa(t)

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ma Joulu 07, 2015 12:02 pm

:firing: hyvältä näyttää

Mutta onkohan vähän turhan pieni ahdin tuommoseen bussiin ? :freak2:
Laaja valikoima viritysosia http://www.vpmotorsport.fi

Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Re: Fat Busa(t)

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ma Joulu 07, 2015 7:25 pm

Melkoisen hienosti oot jaksanut pakosarjan näperrellä :wavey:
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
MrPresident
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Paikkakunta: Fat busa turbo

Re: Fat Busa(t)

Viesti Kirjoittaja MrPresident » Ma Joulu 07, 2015 8:29 pm

Suh0 kirjoitti: :firing: hyvältä näyttää

Mutta onkohan vähän turhan pieni ahdin tuommoseen bussiin ? :freak2:
Sitä on tullu itekkin mietittyä kasvaako pakopaineet turhan suureksi.. Onhan näitä jonkun verran busseissa ennenkin käytetty mutta tiiä sitte..
Viisaammat vois esittää oman näkemyksen asiasta!

Puristuksia lasken 1.6mm korolevyllä ryhmän alle, jolloin puristussuhde pitäis jäädä vakiokokosilla tiivisteillä reiluun 9:1, muuten kone pysyy kutakuinkin vakiona ens talveen saakka jollei ennen oo syytä avata.

Tehotavote tällä kokoonpanolla max. 250hp, eli maltillisilla ahtopaineilla tarkotus mennä.
Smokie kirjoitti:Melkoisen hienosti oot jaksanut pakosarjan näperrellä :wavey:
Kiitosta!

Avatar
Rami.L
Viestit: 245
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 12:00 am
Paikkakunta: gsx ef läjä
Viesti:

Re: Fat Busa(t)

Viesti Kirjoittaja Rami.L » Ti Joulu 08, 2015 10:18 am

Hyvä ahdin koko. Itsellä oli busassa samanlainen 10vuoden ajan, ja koskaan ei pyörässä ollut vikaa,vaikka 280hv takaselta oli koko sen ajan.1.2bar paineillla 2 mm korokkeella

Avatar
MrPresident
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Paikkakunta: Fat busa turbo

Re: Fat Busa(t)

Viesti Kirjoittaja MrPresident » Ma Joulu 14, 2015 10:38 pm

Rami.L kirjoitti:Hyvä ahdin koko. Itsellä oli busassa samanlainen 10vuoden ajan, ja koskaan ei pyörässä ollut vikaa,vaikka 280hv takaselta oli koko sen ajan.1.2bar paineillla 2 mm korokkeella
Hyvä tietää, kiitos! :)

Kertokaas kuinka tarkkaa tuo ulkoisen hukkaportin lähdön sijoittaminen pakosarjaan on tai mitä pitää ottaa huomioon, etten aivan suotta mene heti sutta tekemään :eyemouth:

Hukkaportin lähtö pakosarjasta tietysti vastakkaiseen suuntaan pakokaasun virtausta nähden, mutta onko tässä kaikki? Varmaan mahdollisimman lähelle kollektoriakin lähtö olis hyvä laittaa mutta kuinka tarkkaa sekin sitte on näin lyhkäsessä pakosarjassa..?


Ahtoputki syntyi 50x3 alumiinista, Imupesään hitsasin heti 90' käyrän ja siitä putki jatkuu kutakuinkin näin.

Kuva Kuva

Pakosarjaan ja pakopesään taitaa tulla marteliuksen pinnoite, black satin. Imupesän ja ahtoputken ajattelin maalata ihan perus ruiskumaalilla kiiltävä mustaksi, tiedä sitte kuinka hyvä idea niinkin lämpöseen paikkaan, mutta hyvin on tuntunut moottorissakin pysyvän!

mopoteppo
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 12:00 am
Paikkakunta: gixu

Re: Fat Busa(t)

Viesti Kirjoittaja mopoteppo » Ma Joulu 14, 2015 10:54 pm

MrPresident kirjoitti:
Rami.L kirjoitti:Hyvä ahdin koko. Itsellä oli busassa samanlainen 10vuoden ajan, ja koskaan ei pyörässä ollut vikaa,vaikka 280hv takaselta oli koko sen ajan.1.2bar paineillla 2 mm korokkeella
Hyvä tietää, kiitos! :)

Kertokaas kuinka tarkkaa tuo ulkoisen hukkaportin lähdön sijoittaminen pakosarjaan on tai mitä pitää ottaa huomioon, etten aivan suotta mene heti sutta tekemään :eyemouth:

Hukkaportin lähtö pakosarjasta tietysti vastakkaiseen suuntaan pakokaasun virtausta nähden, mutta onko tässä kaikki? Varmaan mahdollisimman lähelle kollektoriakin lähtö olis hyvä laittaa mutta kuinka tarkkaa sekin sitte on näin lyhkäsessä pakosarjassa..?


Ahtoputki syntyi 50x3 alumiinista, Imupesään hitsasin heti 90' käyrän ja siitä putki jatkuu kutakuinkin näin.

Kuva Kuva

Pakosarjaan ja pakopesään taitaa tulla marteliuksen pinnoite, black satin. Imupesän ja ahtoputken ajattelin maalata ihan perus ruiskumaalilla kiiltävä mustaksi, tiedä sitte kuinka hyvä idea niinkin lämpöseen paikkaan, mutta hyvin on tuntunut moottorissakin pysyvän!

Painekotelolle kiinnitystä toiseenkin suuntaan, niin pysyy paikallaan paremmin. Suosittelisin myös vesiruttaa tai jotain muuta jäähyä.Astetta isommalla föönillä pääset jo kevyesti yli 300 , 05/16 tai 05/20

Avatar
JK1.1
Viestit: 587
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 12:00 am
Viesti:

Re: Fat Busa(t)

Viesti Kirjoittaja JK1.1 » Ke Joulu 16, 2015 6:30 pm

MrPresident kirjoitti:
Kertokaas kuinka tarkkaa tuo ulkoisen hukkaportin lähdön sijoittaminen pakosarjaan on tai mitä pitää ottaa huomioon, etten aivan suotta mene heti sutta tekemään :eyemouth:

Hukkaportin lähtö pakosarjasta tietysti vastakkaiseen suuntaan pakokaasun virtausta nähden, mutta onko tässä kaikki? Varmaan mahdollisimman lähelle kollektoriakin lähtö olis hyvä laittaa mutta kuinka tarkkaa sekin sitte on näin lyhkäsessä pakosarjassa..?
Tuolla jotain höpinää:

http://www.superstreetonline.com/how-to ... sitioning/

Kuvaa:
Kuva

Itselle tuli näin:
Kuva


J
...alumiinihitsausta, pellinvääntöä yms...
http://koti.mbnet.fi/jk11/tankit.php

Avatar
MrPresident
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Paikkakunta: Fat busa turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja MrPresident » Ti Helmi 23, 2016 9:23 pm

Saanen pyytää apuja moottorinohjauksen kanssa, itellä kun ei juuri hajua näistä! :freak2: Mitä yksinkertaisempi sen parempi..

Kaverilla ahdetussa k3 kikserissä (fellan entinen) powercommander + hubi ahtopaineiden tunnistamiseksi. Mielestäni tämä vaikuttaa kovin simppeliltä?
Tämän säätö taitaa vaan olla vähän muuta kun simppeli mutta eipä sitä kai muuta tarvi kun kerran säätää kohilleen..

Minkäläisia ehdotuksia arvon pömpereilla?

Ehdotusten lisäksi myös motivaatiota otetaan vastaan, kevät aurinkokaan kun ei oikeen siihen nyt auta kortin ollessa vielä heinäkuuhun tuon puoleisessa :flipa:

mopoteppo
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 12:00 am
Paikkakunta: gixu

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja mopoteppo » Ti Helmi 23, 2016 11:24 pm

Siirry suoraan gen 2 sähköihin.Siihen saat helpoten säädöt

MrPresident kirjoitti:Saanen pyytää apuja moottorinohjauksen kanssa, itellä kun ei juuri hajua näistä! :freak2: Mitä yksinkertaisempi sen parempi..

Kaverilla ahdetussa k3 kikserissä (fellan entinen) powercommander + hubi ahtopaineiden tunnistamiseksi. Mielestäni tämä vaikuttaa kovin simppeliltä?
Tämän säätö taitaa vaan olla vähän muuta kun simppeli mutta eipä sitä kai muuta tarvi kun kerran säätää kohilleen..

Minkäläisia ehdotuksia arvon pömpereilla?

Ehdotusten lisäksi myös motivaatiota otetaan vastaan, kevät aurinkokaan kun ei oikeen siihen nyt auta kortin ollessa vielä heinäkuuhun tuon puoleisessa :flipa:

Avatar
Suh0
Viestit: 326
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 12:51 am
Paikkakunta: Suzuki GSX-R K4 1000 Turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ke Helmi 24, 2016 8:50 am

Gen2 bussin ecu. Pääset helpoimmalla.
Laaja valikoima viritysosia http://www.vpmotorsport.fi

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ke Helmi 24, 2016 8:13 pm

Suh0 kirjoitti:Gen2 bussin ecu. Pääset helpoimmalla.
Pari tuollaista Gen1 - Gen2 konversiota tehneenä (tosin kisakäyttöön) olisin vähän eri mieltä. Tuo ei kuitenkaan ole ihan plug-and-play-operaatio, eli hommaa on sen verran, että samalla vaivalla laittaa jo melkein minkä tahansa kunnollisen ECU:n. Ja tuossa Gen2 ECU:ssa on omat rajoitteensa säädettävyyden suhteen, sitä pahemmat mitä kauemmas mennään vakion Gen 2 busan kokoonpanosta.

Tosin nämä nyt on vähän makuasioita. Kyllä tuolla Gen 2 ECU:llakin pystyy aika paljon tekemään. Eli jos se tuntuu jostain syystä helpoimmalta vaihtoehdolta, niin ei sekään huono vaihtoehto ole. Mutta kannattaa selvitellä etukäteen mahdollisimman hyvin mitä kaikkea tuossa joutuu tekemään.

Oliskohan sellaiselle kohtuuhintaiselle ohjelmoitavalle plug-and-play ECU:lle bussiin kysyntää? Siis jollekin tuon tyyliselle, mutta edullisemmalle: http://interfacepnp.webs.com/hayabusapnp.htm
Arttu

Avatar
Fella
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Fella » Ke Helmi 24, 2016 9:29 pm

Sen verran mitä asiasta ymmärrän niin tuo commanderi homma on varmasti helpoin mutta itse laittaisin kerralla kunnollisen ohjaimen.
Se että mikä se on niin jää jokaisen omaan harkintaan. :-?

Itse olen nuo asiat ajatellut että kun on pyörän oma ECU+commander+multifunction hubi+mappi kaikki erillisiä kikkareita niin mahdollisia vika paikkoja alkaa olemaan melko monta. Varsinkin ahdetussa täydessä laukassa ei välttämättä ole kamalan toivottavaa että jokin liitos rävähtää auki (esim hubin oman liittimet on melko naurettavia) Saa vaan pahimmassa tapauksessa aikaseks melkosen kallista romua "markan" viasta. Silti ne nuokin kikkareet maksaa eikä se säädettävyyskään nyt parhaasta päästä ole.

Mitään multa ei kysytty, enkä oikein mihinkään edes vastannut. Mutta itse tarkastelisin muita ohjaimia esim. gen2 eculla varmasti tekee kaiken tarvittavan :P

Avatar
MrPresident
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Paikkakunta: Fat busa turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja MrPresident » Ke Helmi 24, 2016 11:09 pm

Kiitos teille! Kyllä se vaan alkaa gen 2 sähköihin kallistuvan! :reyes:

Riittääkö gen2 ecu, johtosarja, virtalukko + mappi?

Mitä kaikkea muuta tässä pitää muuttaa/vaihtaa tai ottaa huomioon?

Avatar
Suh0
Viestit: 326
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 12:51 am
Paikkakunta: Suzuki GSX-R K4 1000 Turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Suh0 » To Helmi 25, 2016 12:33 am

Arttu kirjoitti:
Suh0 kirjoitti:Gen2 bussin ecu. Pääset helpoimmalla.
Pari tuollaista Gen1 - Gen2 konversiota tehneenä (tosin kisakäyttöön) olisin vähän eri mieltä.
Perustelin asian sillä kun tutuilla on omaan ecuun tehtyjä gen2:sia ja toiminut hyvin.
Aftermarketti ecu mun mielestä paras vaihtoehto on, mutta tuo gen2 koplaus taitaa olla halvempi lysti kun laadukkaan ohjaimen hankinta. Toki itellä käytössä microsquirtti ja se on toiminut kyllä moitteettomasti. sen saa uutena n.300e:lla. Rajat siinä tulee nopeasti vastaan, jos hamuaa hirveesti jotain ulkopuolisia ohjattavia laitteita tai ylimääräsiä anturitietoja.
Kai se vähän on että mitä haluaa ?
Laaja valikoima viritysosia http://www.vpmotorsport.fi

Vastaa Viestiin