Fat Busa

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
MrPresident
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Paikkakunta: Fat busa turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja MrPresident » Su Huhti 23, 2017 6:07 pm

Taas mennään, kivaa. :firing:

Aloitetaan siitä mihin viimeks jäin! Eli, tosiaan lohkon kyljestä haljennut palanen löytyi takarenkaan sisältä.. Reiän sai sentään vielä paikattua renkaasta tubeless paikalla, aika näyttää satuttiko läpi mennyt lohkon pala renkaan runkoa kuinka pahasti.

Kuva

Konetta purkaessa heti öljypohjassa makas jonkun verran ylimäärästä rautaa.
Vauriot, lohko halki, siirtäjän toinen haarukka poikki ja kutosen ratas puoliks murusina.

Kuva

Kuva

Kuva

Raaka lohkojen törkeen hinnan takia näin parhaana vaihtoehtona ostaa kokonaan uusi alakerta, kun tällänen sattu löytyynkin varsin sopuhintaan.
Uusi alakerta on nyt -06 30tkm ajetusta pyörästä. Ensitöikseen piti se maalata, pohjalle happo ja pinnalle perus 2k satiini musta niinkuin vanhassakin alakerrassa.

Kuva

Nyt kun kone oli leviänä tuossa niin katoin venttiilitkin kaatamalla pensaa imukanaviin, ainoastaan ykkösen imuset pitivät täysin, niin ei jäänyt vaihtoehtoa. Ei tarvinnut pakosia edes kattoa kun tahnasin kaikki.

Kuva

Meinas pöytäkin käydä jo vähän ahtaaksi :lol:

Kuva

Nokkapukeista oli melkein jokaisesta venttiilikopan kierteestä kierteet enemmän ja vähemmän paskat. Vakioina nämä on M7. Porasin jokaisesta kierteen pois ja väänsin uudet M8, ja vanhoista venttiilikopanpulteista tein tähän sopivat.

Kuva

Nyt on taas mopo kunnossa ja tuntuu toimivan niinkuin ennenkin. Seuraavaks pitää vielä vauhtipyörä vaihtaa uudemman malliseen ja ajaa sille uus kartta sisään jos vetäis sitte puhtaasti ilman röpäystä loppuun asti !

Loppuun vielä pätkä jonka löysin penkistä https://www.youtube.com/watch?v=nCRl5sUhqyI


Avatar
MrPresident
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Paikkakunta: Fat busa turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja MrPresident » Pe Kesä 02, 2017 10:38 am

Hupsista, kilometrit tuli busan kohdalla taas vähäks aikaa täyteen. Melkeen 2000km se nyt jo toimikin :lol:

Vauhtipyörän vaihdoin alkuperäisestä 8 hampaisesta uudemman mallin 24-1 pyörään, tällä alkoi vetämään puhtaasti loppuun asti, ilman minkäänlaista kierrosluvun hukkailua ja pätkimistä.

Lauantaina oli taas surullisen kuuluisa penkkipäivä. Melkeen jo heti alussa aloin ihmettelemään alakerran huohotusta joka rupes siinä kokoaika tupruttaan vaan enempi. Seokset ja kaikki muukin vaikutti hyvältä, voimaakin tuntui olevan kohtuullisesti, ja tietysti halusin vain toivoa että männänrenkaat on loppu ja päästää pikkasen läpi.

~0.8bar paineella antoi tuollasia lukemia, vaikka luultavasti kolme mäntää päästikin jo tässä vaiheessa aika huolella läpi

Kuva

Tästä meinattiin jatkaa vielä kiloon asti mutta ennen ku kerettiin painetta vielä edes nostaa, alko koneesta kuulumaan pientä ylimäärästä rapinaa ja vihellettiin peli poikki tässä kohtaa..

Kotiin päästyä ensimmäisenä otin 4. tulpan irti eikä sen jälkeen tarvinnutkaan enää miettiä saako koneen ottaa taas pöydälle.

Kuva

Seuraavaks olikin jo kissa pöydällä ja näky oli seuraava. 1. aivan virheetön, 2. ja 3. samalaisesti molemmat sulanu siististi ja 4. vähän enempi sulanut ja männänrenkaan palanen tanssinut palotilassa männän tahtiin

Kuva

Seuraavaks täytyy käyttää vielä alakerta auki ja kattoa ettei laakereissa oo jälkiä.

Uudet alkuperäiset männät on nyt tulossa ja suuttimet käytän testissä.

Loppuun vielä viluselle terveisiä että opettelee hitsaan ennen kun joltain lähtee henki, vanteiden hitsisauma ei mielestäni kuulu näyttää tältä ja ilmankin olis hyvä pysyy sisällä ilman sikaa.. alkoi vaan yks päivä pihisee saumasta ja ~20cm sain vetää uutta saumaa kun en tollaseks kehdannu jättää

Kuva

se_on_se_ja_sama
Viestit: 679
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 12:00 am
Paikkakunta: LEAN, LOW & MEAN

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja se_on_se_ja_sama » Pe Kesä 02, 2017 9:49 pm

ja toi ei ollu eka vilusen vanne pikä petti...
yks meni jo viime kesään...
Vanhat ilmajäähdytteiset Suzukit eivät kuole koskaan.Aamen.

Avatar
Äryks
Viestit: 240
Liittynyt: To Marras 11, 2004 1:00 am
Paikkakunta: Crossplane R1, BadAss Busa

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Äryks » Ma Kesä 05, 2017 4:45 pm

No voi perkele mullakin on vilusen tekemä vanne :nono: Pakko varmaan tarkistaa saumat sikafleksien alta...
Racing is life. The rest is just waiting

Mithelv
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 20, 2017 11:49 pm

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Mithelv » Ti Kesä 13, 2017 11:33 pm

On kyllä näin metallimiehen silmin ala-arvoinen hitsisauma. :D Hyvin hitsattu ei todellakaan tarvitse mitään sikamassaa väliin.

Avatar
MrPresident
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Paikkakunta: Fat busa turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja MrPresident » Ti Kesä 20, 2017 11:55 am

Mopo taas kunnossa. Mäntien sulamiselle ei vastausta löytynyt, seokset ok, suuttimet ok, sytkä ennakko ok, kaikki ok? No, nyt ainakin ajetaan, katotaan sulaako männät vai ei!

Pieni epäilys sytkän ennakkoon oli, jos vauhtipyörän vaihtaminen olis sitä sekottanut mutta kyllä sekin kohdallaan vaan oli. Kuva

Artulle piti logia lähettää konerempan jälkeen ettei pahasti asetukset olis hukassa. Läppärin viritin näppäränä poikana takapenkkiin nippusiteillä niin ei tarvinnu reppua kokoaika availla :D Kuva

Helsinki bike showssakin tuli käytyä, ajamalla tottakai, ~n.600km tuli reissulle mittaa. Streetfighter luokan #3 pokaalikin sieltä tuli mukana :blah:

Kuva

Takas tulo matkalla kaverilta lensi kikseristä jakoposken (?) tulppa pellolle ja tuuppas sieltä sen verran öljyä että piti matkan teko keskeyttää ja odotella muutama tunti someron tien poskessa että saatiin uus tulppa jonka jälkeen öljyjen putsaus takarenkaasta ja matka jatkui!

Kuva

Seuraavana vkloppuna oli kiihdytyskisat johon ajattelin ihan kokeilumielessä osallistua. Kisat oli lauantaina ja perjantaina meinasin vielä takarenkaan vaihtaa uuteen. No, se ei mennyt ihan kuin tavallisisesti vois renkaan vaihdon kuvitella..
Vanha rengas pois ja uus tilalle, pikkuhiljaa painetta lisäten jottai rengas nousis kunnolla vanteelle, 9bar painetta ja siinä vaiheessa räjähti vanteen toinen puolikas hitsauksista auki, ja lensi päin tasapainotuskonetta ja siitä monen metrin päähän hallin toiselle puolen..

Kuva

Sain hitsattua lipan takasin suhteellisen suoraankin vielä ja taas rengas hommiin. Tällä kertaa samassa tilanteessa räjähtikin rengas, repeytyi kyljestä. Oli ilmeisesti ottanut vähän itteensä kun moneen kertaan muljattiin vanteelle ja pois kun meinas olla vähän piukka, eikä painettakaan keritty nostaan kun n.7bariin.

Kuva

Kotoota hakemaan uutta rengasta ja taas rengas hommiin, tällä kertaa räjähti taas vanne, toinen lippa kattolampun kautta lattialle.

Kuva

Lopulta sain vanteen hitsattua nippuun ja uuden renkaan päälle, kotiinkin pääsin jo yöllä neljän jälkeen.

Kuva

Ruhtinaaliset puoltoista tuntia unta ja busan keula kohti kiihdytyskisoja!

Kuva

Kauheesti ei pitoja saanut tolla 1/8mile matkalla (201m), kun uus kumikin vanhaa paistoa, mutta pääsipähän ainakin harrastaa! Paras aika 7.1sek / 180kmh

Kuva Kuva

Väliajalla piirrettiin.

Kuva


Jotenkin tuntuu että tämä kausi olis voinut helpomminkin lähteä käyntiin mutta voi tietysti olla että olen väärässäkin, mutta toivottavasti kumminkin muilla ei ihan näin paljoa vastustaisi :wavey:

Avatar
Masap
Viestit: 1080
Liittynyt: To Huhti 02, 2009 12:00 am
Paikkakunta: 900rr & f4i

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Masap » Ti Kesä 20, 2017 6:46 pm

aika hurjia renkaan asennus paineita :eek: ehkä ihan turhaa jännitän omaa ku 7,5x17 vanteelle 240 rengas nasahtaa jo 6barin avulla ja reilulla luikkarilla :burnout:
No brain , No pain

Avatar
Suh0
Viestit: 326
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 12:51 am
Paikkakunta: Suzuki GSX-R K4 1000 Turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ke Kesä 21, 2017 8:14 am

Millä helvetillä nuo vanteet on kestänyt ajossa jos pelkästä paineesta lentelee saumat auki :mad2: :mad2: :grayno:
Laaja valikoima viritysosia http://www.vpmotorsport.fi

se_on_se_ja_sama
Viestit: 679
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 12:00 am
Paikkakunta: LEAN, LOW & MEAN

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja se_on_se_ja_sama » Ke Kesä 21, 2017 9:28 am

toi vanteen rakenne aiheuttaa sen ettei rengas nouse pienemmällä paineella vanteelle. toikin vanne on "väärin" tehty... omalle 12,2x17 vanteelle nousee rengas 1.5-3bar paineilla ja omavalmiste sekin on... ja sen koeponnistin 14bar paineella joskus, ja tietty avonin rengas samalla...
Vanhat ilmajäähdytteiset Suzukit eivät kuole koskaan.Aamen.

Avatar
-Ape-
Viestit: 2153
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja -Ape- » Su Heinä 09, 2017 9:41 am

Aika hurjalta näyttää noi vanteen repeilyt. Tossahan kyse ei ole siitä että ilmanpaine räjäyttäisi saumaa auki, vaan siitä kun rengasta asentaessa renkaan huuli hyppää sen viimeisen pykälän yli paikalleen ja lyö vanteen kehälle vitullisella karatella. Jos kehät on tehdy vielä niin että se pykälä on liian korkea, niin siellä on aika rajusti voimaa.

Kun koko kehä lähtee noin siististi leikkaantuen irti niin mä en usko että kyse on huonosta hitsaussuorituksesta. Sitäpaitsi pitää olla luottamusta omaan hitsauskykyyn että tommosia alkaa muille ylipäätänsä tekemään, eli todennäköisesti kokemusta omaava kaveri. Toivottavasti ainakin. :D Tossa tulee kyseeseen sama asia kuin noiden alumiinirunkojen hitsaamisessa. Eli pitäisi tietää mitä alumiiniseosta hitsataan. Sekä vanteen että kehän seos. Ei arvata, vaan tietää. Niiden tulisi olla keskenään sopivat ja valita lisäainelanka sen mukaan. Jos työstettävät kappaleet on "jotain alumiinia" ja sitä hitsataan "jollain" langalla, niin juurikin noin voi käydä. Kun epäsopivat seokset osuu kohdalle, niin sauma saattaa näyttää päällepäin vieläpä hyvälle, mutta kun siihen laitetaan vähän rasitetta pitkäksi aikaa päälle niin yhtäkkiä liitos halkeaa. Ja siihen päälle tuollainen 7barin karate kehälle niin johan lähtee.

Suoraan ajaessahan nuo kestää aivan varmasti. Ei ne siitä pääse mihinkään hajoamaan. Mutta sitten jos tulee joku poikkeustilanne, esimerkiksi yllättävä monttu tiessä tai vastaavaa. Todella vittumainen tilanne jos vanne repeää siihen. Tulee pyörästä vähän hankala hallittava. :D Mä itse kyllä vahvasti harkitsisin noiden käyttämistä omassa pyörässäni. En usko että laittaisin alle ajoa varten.

Harmillinen juttu, mutta tää ei ole ensimmäinen tai toinen tapaus mitä mä olen näitä nähnyt tai kuullut. Toivottavasti näistä ei mitään pahempaa vahinkoa synny, vaan selvitään pelkillä oppirahoilla.
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

Mithelv
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 20, 2017 11:49 pm

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Mithelv » To Heinä 13, 2017 1:30 pm

Jos se on siististi sauman kohalta revennyt, niin tosiaan kyseessä väärä lisäaine tai sitten ei oo hitsari osannut hommiaan. Veikkaan jälkimmäistä, vaikka vähän väärällä lisälangalla hitsaakin, niin ei se ihan itestään murru.

larma
Viestit: 6
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 8:13 pm

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja larma » Ma Helmi 05, 2018 2:35 pm

komee swingi ja muutenkin näyttävä kokonaisuus!!
kiinnostaako väsäillä 1kpl swingi myyntin?

Avatar
MrPresident
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Paikkakunta: Fat busa turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja MrPresident » Ma Huhti 23, 2018 10:11 am

Tästä pyörästä ei oo itellä enää kuin muisto jäljellä ja kaiverrus koivuvanerissa!
Pyörä tuli tosiaan myytyä ja sen matka jatkuu valkeakoskella. Itsellä uusi busa rakenteilla, siitä lisää toisen otsikon alla!

Kuva
@Seppo Joensuu

Vastaa Viestiin