Fat Busa

Valvojat: ESKIL, btseppo

Arttu
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Arttu » To Helmi 25, 2016 8:14 am

MrPresident kirjoitti:Kiitos teille! Kyllä se vaan alkaa gen 2 sähköihin kallistuvan! :reyes:

Riittääkö gen2 ecu, johtosarja, virtalukko + mappi?

Mitä kaikkea muuta tässä pitää muuttaa/vaihtaa tai ottaa huomioon?
Noin ulkomuistista, likimain pakollisia:
-ECU
-johtosarja
-vauhtipyörä tai vanhan modaaminen
-nokka-anturi ja sille offset-tappi nokalle

Mahdollisesti tarpeellisia tai hyödyllisiä:
-virtalukko
-läppärungot kaikkine hiluineen
-mittaristo
-ahdettuun koneeseen soveltuva ilman lämpöanturi
-MAP-anturi ahtopaineelle

Ajoneston saa otettua pois päältä, joten vanhalla virtalukollakin pärjää. Vanhat läppärungot yksillä suuttimilla saa kyllä toimimaan, mutta siitä jää kummittelemaan toisioläppien vikakoodi ja bensakartan saa tehdä kokonaan uusiksi. Eli jos gen 2 läppärungot sopii helpolla (en tiedä yhtään) ja ne sattuu saamaan edullisesti, niin vois olla hyvä hankinta. Jos käyttää vakiomittaristoa, niin siitä taitaa jäädä lämpömittari pois käytöstä ja vikavalo palamaan. Enkä muista mahtaako kiekkamittarikin vaatia jotain patenttia.

Tuolla on käyty aika hyvin läpi prosessia, kannattaa lukea:
http://ecuhacking.activeboard.com/t3822 ... reet-bike/

Ja jos tulee ongelmia vastaan niin saa kysyä. Voin koittaa sitten kaivella muistiinpanoja jos vaikka löytyisi tietoa.
Arttu

Arttu
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Arttu » To Helmi 25, 2016 8:28 am

Suh0 kirjoitti: Perustelin asian sillä kun tutuilla on omaan ecuun tehtyjä gen2:sia ja toiminut hyvin.
Onko noissa siis pistetty gen2-ohjelma tonnisen ecuun? Se onkin varmaan ihan kannatettava vaihtoehto, kun sen saa tehtyä ihan minimaalisella vaivalla ja kustannuksilla. Ja samaten gen2 bussiin tuo Ecueditor tai Woolich ohjelma on ihan loistava ratkaisu, etenkin jos ei ole ihan kaikkea mahdollista muuttanut tekniikkapuolelle. Kustannukset minimaaliset, ei tarvii tehdä piuhoituksia uusiksi, kaikki vakiokilkkeet toimii normaalisti, vakioasetukset tarjolla säätämisen lähtökohdaksi ja noilla pystyy kuitenkin tekemään todella paljon kaikenlaista vaikka Power Commanderiin verrattuna.

Mutta tuossa gen1 - gen2 muutoksessa tilanne on kuitenkin jo selvästi huonompi, kun siinä joutuu vaihtamaan kohtuullisen nipun ihan fyysisiä palikoita ja tekemään kaikenlaisia viritelmiä. Kustannus/helppous-etu johonkin aftermarket-ecuun verrattuna kapenee aika reippaasti. Ja vaikka tuolla gen2 eculla tekeekin paljon kaikenlaista, niin kyllä se monissa kohdissa ottaa aika pahasti takkiin oikeasti säädettäväksi tarkoitettuun ohjaimeen verrattuna.
Arttu

Avatar
Suh0
Viestit: 341
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 12:51 am
Paikkakunta: Suzuki GSX-R K4 1000 Turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Suh0 » To Helmi 25, 2016 12:24 pm

Arttu kirjoitti:
Suh0 kirjoitti: Perustelin asian sillä kun tutuilla on omaan ecuun tehtyjä gen2:sia ja toiminut hyvin.
Onko noissa siis pistetty gen2-ohjelma tonnisen ecuun? Se onkin varmaan ihan kannatettava vaihtoehto, kun sen saa tehtyä ihan minimaalisella vaivalla ja kustannuksilla. Ja samaten gen2 bussiin tuo Ecueditor tai Woolich ohjelma on ihan loistava ratkaisu, etenkin jos ei ole ihan kaikkea mahdollista muuttanut tekniikkapuolelle. Kustannukset minimaaliset, ei tarvii tehdä piuhoituksia uusiksi, kaikki vakiokilkkeet toimii normaalisti, vakioasetukset tarjolla säätämisen lähtökohdaksi ja noilla pystyy kuitenkin tekemään todella paljon kaikenlaista vaikka Power Commanderiin verrattuna.

Mutta tuossa gen1 - gen2 muutoksessa tilanne on kuitenkin jo selvästi huonompi, kun siinä joutuu vaihtamaan kohtuullisen nipun ihan fyysisiä palikoita ja tekemään kaikenlaisia viritelmiä. Kustannus/helppous-etu johonkin aftermarket-ecuun verrattuna kapenee aika reippaasti. Ja vaikka tuolla gen2 eculla tekeekin paljon kaikenlaista, niin kyllä se monissa kohdissa ottaa aika pahasti takkiin oikeasti säädettäväksi tarkoitettuun ohjaimeen verrattuna.
Tarkoitin että on ihan gen2 busseja mitkä ahdettu omalla eculla ja on pelannut. En kyllä tiennyt että noin paljon romua joutuu vaihtamaan jos gen1 laittaa gen2 rojut...
Mutta on tossa kaverilla myös k7 gikseri mihin on ajettu editorilla nyt gen2 bussin softa vailla säätöä.

Ajattelin että olisi ollut huomattavasti pienempi vaiva tuo homma, melkein kyllä kääntyisin oikeaan moottoriohjaukseen tässä kohtaa, pääsee melkein vähemmällä asentamisella näemmä :eyemouth:
Laaja valikoima viritysosia http://www.vpmotorsport.fi

mopoteppo
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 12:00 am
Paikkakunta: gixu

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja mopoteppo » To Helmi 25, 2016 12:36 pm

2 ecu, johtosarja,nokka-akselin anturi , offset tappi ( koppa ) ja vauhti/ syttöpyörä tai vanhan modaus. Jos haluat kahdeksalla suuttimella niin keskeltä kavennettava 2 ruiskurunkoja . Vaihtoehtoisesti pidemmillä johdoilla ja toiset suuttimen takaisin painekoteloon.Tai sitten vanhemmalla säädettävällä eculla ja vaikka pro boostin purkilla. Tälläkin setillä pääsee toimivaan kamppeeseen ja reilusti yli 300 rwhp.

Avatar
MrPresident
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Paikkakunta: Fat busa turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja MrPresident » Ma Elo 22, 2016 10:00 pm

Moottorinohjaus on selvillä, foorumilla nimim. Arttu lupas tehdä. Se oli joku yleis purkki jonka Arttu tekee busaan, ja tälle plug and play -johtosarjan busan omille ECUN liittimille.

Tosiaan pakosarja sai Marteliuksen Black satin pinnotteen päälleen. Ruiskulla pinnote hiekkapuhallettujen osien päälle ja tämän jälkeen kikkare uuniin sen mitä kotiuunista lähti ~300c.

Kuva

Alakertaan vaihdoin kaikki liukulaakerit ja samalla aikalailla kaikki muutkin kuluvat osat. Sylinteriryhmän alle 1.6mm välilevy puristuksia laskemaan, Puristussuhde lyhyellä matematiikalla ~9.15:1

Kuva

Turbon öljynpaluulle hitsasin 1/2" kierre muhvin öljypohjaan, sekä öljyn painelinjaan vakio lauhdutin lähdöille piti tehdä uudet lähdöt kun halusin lähdöt banjoilla.

Kuva

Kuva

Öljynlauhduttimesta piti pari riviä laikata pois niin sai siististi sen taakse. Vakio laippalähdöt laikkasin samalla pois ja hitsasin M16x1.5 muhvit banjoille.

Kuva

Kuva

Kuva

Putki syntyi ruostumattomasta 60.3x2 putkesta, vaimentimena sama kuin ennenkin, nyt vain 5cm lyhyempänä. Vielä screamer pipe niin putkisto valmis.

Kuva

Kuva

Nyt otettu neitsyt savut ulos, vielä vakio moottoriohjauksella ja bensavehkeillä ilman ahtopaineita. Kone tuntui käyvän nätisti eikä putkestakaan tuprutellut sinistä pilveä :blah: Seuraavaksi vielä polttoaine puoli uusiksi ja ecu vaihtoon niin alkaa loppusuora olemaan käsillä!

Hiljaa hyvä tulee tai paremminkin itte tekemällä saa justiin sitä mitä sattuu tulemaan :drin: Ehkä se vielä joskus liikkuu omin avuin, ei niin kauheesti enään olis vailla!
Viimeksi muokannut MrPresident, Ti Elo 23, 2016 11:08 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Zeri
Viestit: 936
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 12:00 am
Paikkakunta: 954rr Honda, 250 KTM exc-f, 9r Buell, XL500 Honda

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Zeri » Ti Elo 23, 2016 10:52 am

On kyllä siistiä jälkeä! Alakatteesta saattaa joutua vähän koloomaan lisää? Veikkaan, että voi ottaa muuten vähän lämpöä

Avatar
Fella
Viestit: 669
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Fella » To Elo 25, 2016 5:05 pm

Teidän kööriltä tulee kyllä hienoja mopoja :wavey:

Avatar
Suh0
Viestit: 341
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 12:51 am
Paikkakunta: Suzuki GSX-R K4 1000 Turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ke Joulu 21, 2016 9:57 am

Milläs mallilla tää on ?
Laaja valikoima viritysosia http://www.vpmotorsport.fi

Avatar
MrPresident
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Paikkakunta: Fat busa turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja MrPresident » To Joulu 22, 2016 1:33 pm

Eipä oo viimepostauksesta edenny ollenkaan. Omakotitalon oston jälkeen kun on nyt ollu vähän kaikenlaista muutakin, mutta uus talli alkaa kohtapuolin oleen siinä kunnossa että voi busan ja muut romut tuupata sisään ja alkaa taas tähän perehtymään.

Artulle olen vähän lupaillut et olis tammikuun aikana siinä kunnossa et vien mopon Artulle tampereelle, niin saa siellä tehdä moottorinohjauksen loppuun jonka jälkeen penkkiin ! :eyemouth:

Avatar
MrPresident
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Paikkakunta: Fat busa turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja MrPresident » Ke Helmi 15, 2017 10:44 pm

Valoa tunnelin päässä :shine:

Nyt kun sain uuden tallin siihen kuntoon että sai romut tuupata sisään ja busastakin sai taas puhaltaa pölyt päältä, kun Artullekin tuli luvattua jo tammikuu deadlineksi, eikä asiaa toki helpottanut ilmoittautuminen mp-messuille.

Screamer pipe tuli taputeltua ja samalla hitsasin lambda holkin downpipeen.

Kuva

Etulokari kun sälähti säpäleiks, piti sekin nyt tehdä uusiks. Tälläkertaa se syntyi lasikuitusesta k9 kikserin lokarista.

Kuva

Enää ei juurikaan puuttunut ku polttoainelinja. Pumppu ja regu löysi paikkansa, ja asettu hyvinkin simppelisti. Kuvassa hiukan vielä kesken.
Tankin pohjaan tein bensan paluulaipan, ja kiskoon myös paluulle erillisen lähdön.

Kuva

Kuva

Vielä suuttimet vaihtoon ja testistartti, nätisti lähti käyntiin. Melkolailla rikkaalla vaan tuntu käyvän :D

Tosiaan messuillakin tuli käytyä ja streetin 3. sija

Kuva

Sunnuntaina sain vietyä mopon Artulle Tampereelle, niin saa Arttu tehdä moottoriohjauksen loppuun :)
Viimeksi muokannut MrPresident, To Huhti 13, 2017 11:58 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
MrPresident
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Paikkakunta: Fat busa turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja MrPresident » Su Huhti 02, 2017 5:22 pm

Arttu sai moottoriohjauksen kuntoon ja eilen oli vihdoin penkkipäivä, paikkana Hämeenkyrössä sijaitseva gp motec. Mopo tuntui toimivan aikalailla kaikinpuolin niinkun pitääkin, mutta yläkierroksilla alkaa kierrostenluku vähän pätkiä, niin lopullisiin lukemiin ei vielä päästy. Ratkaisuna tähän täytyy hankkia -03 tai uudemmasta busasta vauhtipyörä jossa enempi hammastuksia ja näin ollen tarkempi. Jollei vielä tämänkään jälkeen tule kuntoon niin nokka-akselin anturi vaihtoon.

Kuva

Tässä vielä tämänhetkisiä lukemia, joka tosiaan on vain 8000rpm saakka, painetta oli tuolloin ~0.65bar

Kuva

Moottorinohjauksesta ja säätötyöstä iso käsi Artulle, ei voi kun kehua äijän tekemisiä!
Viimeksi muokannut MrPresident, To Huhti 13, 2017 11:54 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
MrPresident
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Paikkakunta: Fat busa turbo

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja MrPresident » Ti Huhti 11, 2017 10:43 am

Vähemmän tekstiä, enemmän kuvia!

Takakatteen sisällä jo aika ahdasta, mutta kyllä ne sinne justiin kaikki mahtuu, täytyy vielä tehdä parempia kiinnikkeitä ja järjestellä kaikki kun nyt on vaan pakattu sinne väkisin ja nippareilla kiinni häkkiin.

Kuva

Kuva

Ei alkanut tämä ajokausi aivan kun olis voinut ehkä toivoa. Viikko / 400km ajoa takana, ja siihen se nyt hetkeksi jäikin.

Ensimmäisenä päivänä katkes vaihdevipu, tämäkin tietysti 20km kotoa. Ei siinä auttanut kun ykkösellä jurnuttaa kotia.
Kuva

Kuva

Tälle rakensin kokonaan uudenlaisen ratkaisun kun offsettiä täytyy siinäkin jokatapauksessa olla, ja edellinen ratkaisu muutenkin oli vähän huono. Vaihdeakselille tein jatkoholkin ja tälle pienen tukilaakerin jossa messinkiholkki.

Kuva

Kuva

Tämä puoli tuli kuntoon, ja hetken sai taas ajella rauhassa kunnes startti ei enään pyörittänytkään konetta. Syyksi paljastui viallinen startin vapaakytkin. Hain uuden purkaamolta ja taas toimii.

Kuva

Ja jottei vastoinkäymiset tähän loppuisi, niin jostakin helvetin kumman syystä porsi sitten vaihteisto sunnuntaina. Sain nilkutettua mopon kotiin ja matkalla kotiin jokin mieltä ylentävä metalli piikki takarenkaasta vielä läpi :drin:

Saakohan vielä paikattua jollakin tubeless paikalla vai onko entinen rengas..?
Kuva

Motti pöydällä. Tänään sekin leviäks niin näkee mitä on syönyt. Silläkään niin väliä enään kun uusi alakerta jo tulossa matkahuollolla, mutta mielenkiinnosta sinne on pakko kurkata mitä siellä on mahtanut tapahtua.
Kuva

Siirtäjähän se siellä jo pilkistää, siitäkin ainakin toinen "haarukka" poikki ja vastapeluri ratas murusina.
Kuva

Parempaa ajokauden alkua teille!

Avatar
ekkeri69
Viestit: 545
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 1:00 am
Paikkakunta: k5 1000

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja ekkeri69 » Ti Huhti 11, 2017 5:31 pm

aika hyvin noi kamelinpaska paikat on pitäny. ainakin jos ei kauheen iso reikä ole.

Avatar
paskanaama
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Loka 15, 2012 11:41 pm
Paikkakunta: gsx-r 1000 K7

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja paskanaama » Ke Huhti 12, 2017 12:10 pm

joo kestää sutiakkin miltein kumin loppuun ennenku suhina alkaa uusiksi
FTW

Avatar
Äryks
Viestit: 340
Liittynyt: To Marras 11, 2004 1:00 am
Paikkakunta: Crossplane R1, BadAss Busa

Re: Fat Busa

Viesti Kirjoittaja Äryks » To Huhti 13, 2017 11:10 pm

No ei kyllä nyt mikään tunnu menevän kohtuudella, tunnen tuskasi :crying: Hyvä ratkaisu vaihdeakselin jatkoakselina, ittellä saman tapainen läskibussissa ja toimii :firing:
Racing is life. The rest is just waiting

Vastaa Viestiin