Tänään on To Tammi 18, 2018 5:09 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin 
 [ 86 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Fat Busa
ViestiLähetetty: To Helmi 25, 2016 8:14 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Viestit: 767
Pyörä: GSX1100ti
MrPresident kirjoitti:
Kiitos teille! Kyllä se vaan alkaa gen 2 sähköihin kallistuvan! :reyes:

Riittääkö gen2 ecu, johtosarja, virtalukko + mappi?

Mitä kaikkea muuta tässä pitää muuttaa/vaihtaa tai ottaa huomioon?


Noin ulkomuistista, likimain pakollisia:
-ECU
-johtosarja
-vauhtipyörä tai vanhan modaaminen
-nokka-anturi ja sille offset-tappi nokalle

Mahdollisesti tarpeellisia tai hyödyllisiä:
-virtalukko
-läppärungot kaikkine hiluineen
-mittaristo
-ahdettuun koneeseen soveltuva ilman lämpöanturi
-MAP-anturi ahtopaineelle

Ajoneston saa otettua pois päältä, joten vanhalla virtalukollakin pärjää. Vanhat läppärungot yksillä suuttimilla saa kyllä toimimaan, mutta siitä jää kummittelemaan toisioläppien vikakoodi ja bensakartan saa tehdä kokonaan uusiksi. Eli jos gen 2 läppärungot sopii helpolla (en tiedä yhtään) ja ne sattuu saamaan edullisesti, niin vois olla hyvä hankinta. Jos käyttää vakiomittaristoa, niin siitä taitaa jäädä lämpömittari pois käytöstä ja vikavalo palamaan. Enkä muista mahtaako kiekkamittarikin vaatia jotain patenttia.

Tuolla on käyty aika hyvin läpi prosessia, kannattaa lukea:
http://ecuhacking.activeboard.com/t3822 ... reet-bike/

Ja jos tulee ongelmia vastaan niin saa kysyä. Voin koittaa sitten kaivella muistiinpanoja jos vaikka löytyisi tietoa.

_________________
Arttu


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Fat Busa
ViestiLähetetty: To Helmi 25, 2016 8:28 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Viestit: 767
Pyörä: GSX1100ti
Suh0 kirjoitti:
Perustelin asian sillä kun tutuilla on omaan ecuun tehtyjä gen2:sia ja toiminut hyvin.

Onko noissa siis pistetty gen2-ohjelma tonnisen ecuun? Se onkin varmaan ihan kannatettava vaihtoehto, kun sen saa tehtyä ihan minimaalisella vaivalla ja kustannuksilla. Ja samaten gen2 bussiin tuo Ecueditor tai Woolich ohjelma on ihan loistava ratkaisu, etenkin jos ei ole ihan kaikkea mahdollista muuttanut tekniikkapuolelle. Kustannukset minimaaliset, ei tarvii tehdä piuhoituksia uusiksi, kaikki vakiokilkkeet toimii normaalisti, vakioasetukset tarjolla säätämisen lähtökohdaksi ja noilla pystyy kuitenkin tekemään todella paljon kaikenlaista vaikka Power Commanderiin verrattuna.

Mutta tuossa gen1 - gen2 muutoksessa tilanne on kuitenkin jo selvästi huonompi, kun siinä joutuu vaihtamaan kohtuullisen nipun ihan fyysisiä palikoita ja tekemään kaikenlaisia viritelmiä. Kustannus/helppous-etu johonkin aftermarket-ecuun verrattuna kapenee aika reippaasti. Ja vaikka tuolla gen2 eculla tekeekin paljon kaikenlaista, niin kyllä se monissa kohdissa ottaa aika pahasti takkiin oikeasti säädettäväksi tarkoitettuun ohjaimeen verrattuna.

_________________
Arttu


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Fat Busa
ViestiLähetetty: To Helmi 25, 2016 12:24 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 12:51 am
Viestit: 339
Pyörä: Suzuki GSX-R K4 1000 Turbo
Arttu kirjoitti:
Suh0 kirjoitti:
Perustelin asian sillä kun tutuilla on omaan ecuun tehtyjä gen2:sia ja toiminut hyvin.

Onko noissa siis pistetty gen2-ohjelma tonnisen ecuun? Se onkin varmaan ihan kannatettava vaihtoehto, kun sen saa tehtyä ihan minimaalisella vaivalla ja kustannuksilla. Ja samaten gen2 bussiin tuo Ecueditor tai Woolich ohjelma on ihan loistava ratkaisu, etenkin jos ei ole ihan kaikkea mahdollista muuttanut tekniikkapuolelle. Kustannukset minimaaliset, ei tarvii tehdä piuhoituksia uusiksi, kaikki vakiokilkkeet toimii normaalisti, vakioasetukset tarjolla säätämisen lähtökohdaksi ja noilla pystyy kuitenkin tekemään todella paljon kaikenlaista vaikka Power Commanderiin verrattuna.

Mutta tuossa gen1 - gen2 muutoksessa tilanne on kuitenkin jo selvästi huonompi, kun siinä joutuu vaihtamaan kohtuullisen nipun ihan fyysisiä palikoita ja tekemään kaikenlaisia viritelmiä. Kustannus/helppous-etu johonkin aftermarket-ecuun verrattuna kapenee aika reippaasti. Ja vaikka tuolla gen2 eculla tekeekin paljon kaikenlaista, niin kyllä se monissa kohdissa ottaa aika pahasti takkiin oikeasti säädettäväksi tarkoitettuun ohjaimeen verrattuna.


Tarkoitin että on ihan gen2 busseja mitkä ahdettu omalla eculla ja on pelannut. En kyllä tiennyt että noin paljon romua joutuu vaihtamaan jos gen1 laittaa gen2 rojut...
Mutta on tossa kaverilla myös k7 gikseri mihin on ajettu editorilla nyt gen2 bussin softa vailla säätöä.

Ajattelin että olisi ollut huomattavasti pienempi vaiva tuo homma, melkein kyllä kääntyisin oikeaan moottoriohjaukseen tässä kohtaa, pääsee melkein vähemmällä asentamisella näemmä :eyemouth:

_________________
Laaja valikoima viritysosia http://www.vpmotorsport.fi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Fat Busa
ViestiLähetetty: To Helmi 25, 2016 12:36 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 12:00 am
Viestit: 23
Pyörä: gixu
2 ecu, johtosarja,nokka-akselin anturi , offset tappi ( koppa ) ja vauhti/ syttöpyörä tai vanhan modaus. Jos haluat kahdeksalla suuttimella niin keskeltä kavennettava 2 ruiskurunkoja . Vaihtoehtoisesti pidemmillä johdoilla ja toiset suuttimen takaisin painekoteloon.Tai sitten vanhemmalla säädettävällä eculla ja vaikka pro boostin purkilla. Tälläkin setillä pääsee toimivaan kamppeeseen ja reilusti yli 300 rwhp.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Fat Busa
ViestiLähetetty: Ma Elo 22, 2016 10:00 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Viestit: 64
Pyörä: Fat busa turbo
Moottorinohjaus on selvillä, foorumilla nimim. Arttu lupas tehdä. Se oli joku yleis purkki jonka Arttu tekee busaan, ja tälle plug and play -johtosarjan busan omille ECUN liittimille.

Tosiaan pakosarja sai Marteliuksen Black satin pinnotteen päälleen. Ruiskulla pinnote hiekkapuhallettujen osien päälle ja tämän jälkeen kikkare uuniin sen mitä kotiuunista lähti ~300c.

Kuva

Alakertaan vaihdoin kaikki liukulaakerit ja samalla aikalailla kaikki muutkin kuluvat osat. Sylinteriryhmän alle 1.6mm välilevy puristuksia laskemaan, Puristussuhde lyhyellä matematiikalla ~9.15:1

Kuva

Turbon öljynpaluulle hitsasin 1/2" kierre muhvin öljypohjaan, sekä öljyn painelinjaan vakio lauhdutin lähdöille piti tehdä uudet lähdöt kun halusin lähdöt banjoilla.

Kuva

Kuva

Öljynlauhduttimesta piti pari riviä laikata pois niin sai siististi sen taakse. Vakio laippalähdöt laikkasin samalla pois ja hitsasin M16x1.5 muhvit banjoille.

Kuva

Kuva

Kuva

Putki syntyi ruostumattomasta 60.3x2 putkesta, vaimentimena sama kuin ennenkin, nyt vain 5cm lyhyempänä. Vielä screamer pipe niin putkisto valmis.

Kuva

Kuva

Nyt otettu neitsyt savut ulos, vielä vakio moottoriohjauksella ja bensavehkeillä ilman ahtopaineita. Kone tuntui käyvän nätisti eikä putkestakaan tuprutellut sinistä pilveä :blah: Seuraavaksi vielä polttoaine puoli uusiksi ja ecu vaihtoon niin alkaa loppusuora olemaan käsillä!

Hiljaa hyvä tulee tai paremminkin itte tekemällä saa justiin sitä mitä sattuu tulemaan :drin: Ehkä se vielä joskus liikkuu omin avuin, ei niin kauheesti enään olis vailla!


Viimeksi muokannut MrPresident päivämäärä Ti Elo 23, 2016 11:08 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Fat Busa
ViestiLähetetty: Ti Elo 23, 2016 10:52 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Heinä 14, 2007 12:00 am
Viestit: 936
Pyörä: 954rr Honda, 250 KTM exc-f, 9r Buell, XL500 Honda
On kyllä siistiä jälkeä! Alakatteesta saattaa joutua vähän koloomaan lisää? Veikkaan, että voi ottaa muuten vähän lämpöä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Fat Busa
ViestiLähetetty: To Elo 25, 2016 5:05 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am
Viestit: 667
Teidän kööriltä tulee kyllä hienoja mopoja :wavey:

_________________
http://www.vpmotorsport.fi/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Fat Busa
ViestiLähetetty: Ke Joulu 21, 2016 9:57 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 12:51 am
Viestit: 339
Pyörä: Suzuki GSX-R K4 1000 Turbo
Milläs mallilla tää on ?

_________________
Laaja valikoima viritysosia http://www.vpmotorsport.fi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Fat Busa
ViestiLähetetty: To Joulu 22, 2016 1:33 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Viestit: 64
Pyörä: Fat busa turbo
Eipä oo viimepostauksesta edenny ollenkaan. Omakotitalon oston jälkeen kun on nyt ollu vähän kaikenlaista muutakin, mutta uus talli alkaa kohtapuolin oleen siinä kunnossa että voi busan ja muut romut tuupata sisään ja alkaa taas tähän perehtymään.

Artulle olen vähän lupaillut et olis tammikuun aikana siinä kunnossa et vien mopon Artulle tampereelle, niin saa siellä tehdä moottorinohjauksen loppuun jonka jälkeen penkkiin ! :eyemouth:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Fat Busa
ViestiLähetetty: Ke Helmi 15, 2017 10:44 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Viestit: 64
Pyörä: Fat busa turbo
Valoa tunnelin päässä :shine:

Nyt kun sain uuden tallin siihen kuntoon että sai romut tuupata sisään ja busastakin sai taas puhaltaa pölyt päältä, kun Artullekin tuli luvattua jo tammikuu deadlineksi, eikä asiaa toki helpottanut ilmoittautuminen mp-messuille.

Screamer pipe tuli taputeltua ja samalla hitsasin lambda holkin downpipeen.

Kuva

Etulokari kun sälähti säpäleiks, piti sekin nyt tehdä uusiks. Tälläkertaa se syntyi lasikuitusesta k9 kikserin lokarista.

Kuva

Enää ei juurikaan puuttunut ku polttoainelinja. Pumppu ja regu löysi paikkansa, ja asettu hyvinkin simppelisti. Kuvassa hiukan vielä kesken.
Tankin pohjaan tein bensan paluulaipan, ja kiskoon myös paluulle erillisen lähdön.

Kuva

Kuva

Vielä suuttimet vaihtoon ja testistartti, nätisti lähti käyntiin. Melkolailla rikkaalla vaan tuntu käyvän :D

Tosiaan messuillakin tuli käytyä ja streetin 3. sija

Kuva

Sunnuntaina sain vietyä mopon Artulle Tampereelle, niin saa Arttu tehdä moottoriohjauksen loppuun :)


Viimeksi muokannut MrPresident päivämäärä To Huhti 13, 2017 11:58 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Fat Busa
ViestiLähetetty: Su Huhti 02, 2017 5:22 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Viestit: 64
Pyörä: Fat busa turbo
Arttu sai moottoriohjauksen kuntoon ja eilen oli vihdoin penkkipäivä, paikkana Hämeenkyrössä sijaitseva gp motec. Mopo tuntui toimivan aikalailla kaikinpuolin niinkun pitääkin, mutta yläkierroksilla alkaa kierrostenluku vähän pätkiä, niin lopullisiin lukemiin ei vielä päästy. Ratkaisuna tähän täytyy hankkia -03 tai uudemmasta busasta vauhtipyörä jossa enempi hammastuksia ja näin ollen tarkempi. Jollei vielä tämänkään jälkeen tule kuntoon niin nokka-akselin anturi vaihtoon.

Kuva

Tässä vielä tämänhetkisiä lukemia, joka tosiaan on vain 8000rpm saakka, painetta oli tuolloin ~0.65bar

Kuva

Moottorinohjauksesta ja säätötyöstä iso käsi Artulle, ei voi kun kehua äijän tekemisiä!


Viimeksi muokannut MrPresident päivämäärä To Huhti 13, 2017 11:54 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Fat Busa
ViestiLähetetty: Ti Huhti 11, 2017 10:43 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 10:59 pm
Viestit: 64
Pyörä: Fat busa turbo
Vähemmän tekstiä, enemmän kuvia!

Takakatteen sisällä jo aika ahdasta, mutta kyllä ne sinne justiin kaikki mahtuu, täytyy vielä tehdä parempia kiinnikkeitä ja järjestellä kaikki kun nyt on vaan pakattu sinne väkisin ja nippareilla kiinni häkkiin.

Kuva

Kuva

Ei alkanut tämä ajokausi aivan kun olis voinut ehkä toivoa. Viikko / 400km ajoa takana, ja siihen se nyt hetkeksi jäikin.

Ensimmäisenä päivänä katkes vaihdevipu, tämäkin tietysti 20km kotoa. Ei siinä auttanut kun ykkösellä jurnuttaa kotia.
Kuva

Kuva

Tälle rakensin kokonaan uudenlaisen ratkaisun kun offsettiä täytyy siinäkin jokatapauksessa olla, ja edellinen ratkaisu muutenkin oli vähän huono. Vaihdeakselille tein jatkoholkin ja tälle pienen tukilaakerin jossa messinkiholkki.

Kuva

Kuva

Tämä puoli tuli kuntoon, ja hetken sai taas ajella rauhassa kunnes startti ei enään pyörittänytkään konetta. Syyksi paljastui viallinen startin vapaakytkin. Hain uuden purkaamolta ja taas toimii.

Kuva

Ja jottei vastoinkäymiset tähän loppuisi, niin jostakin helvetin kumman syystä porsi sitten vaihteisto sunnuntaina. Sain nilkutettua mopon kotiin ja matkalla kotiin jokin mieltä ylentävä metalli piikki takarenkaasta vielä läpi :drin:

Saakohan vielä paikattua jollakin tubeless paikalla vai onko entinen rengas..?
Kuva

Motti pöydällä. Tänään sekin leviäks niin näkee mitä on syönyt. Silläkään niin väliä enään kun uusi alakerta jo tulossa matkahuollolla, mutta mielenkiinnosta sinne on pakko kurkata mitä siellä on mahtanut tapahtua.
Kuva

Siirtäjähän se siellä jo pilkistää, siitäkin ainakin toinen "haarukka" poikki ja vastapeluri ratas murusina.
Kuva

Parempaa ajokauden alkua teille!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Fat Busa
ViestiLähetetty: Ti Huhti 11, 2017 5:31 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 1:00 am
Viestit: 537
Pyörä: k6 600
aika hyvin noi kamelinpaska paikat on pitäny. ainakin jos ei kauheen iso reikä ole.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Fat Busa
ViestiLähetetty: Ke Huhti 12, 2017 12:10 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 15, 2012 11:41 pm
Viestit: 198
Images: 5

Pyörä: gsx-r 1000 K7
Personal album
joo kestää sutiakkin miltein kumin loppuun ennenku suhina alkaa uusiksi

_________________
FTW


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Fat Busa
ViestiLähetetty: To Huhti 13, 2017 11:10 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Marras 11, 2004 1:00 am
Viestit: 340
Pyörä: Crossplane R1, BadAss Busa
No ei kyllä nyt mikään tunnu menevän kohtuudella, tunnen tuskasi :crying: Hyvä ratkaisu vaihdeakselin jatkoakselina, ittellä saman tapainen läskibussissa ja toimii :firing:

_________________
Racing is life. The rest is just waiting


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin
 [ 86 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Hyppää:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com