Turbo Katana

Valvojat: ESKIL, btseppo

jutila
Viestit: 1278
Liittynyt: To Huhti 02, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Muutama i/ö, gsx, dr, turbo katana, 380gt & muutama pv

Re: Turbo Katana

Viesti Kirjoittaja jutila » To Joulu 12, 2013 12:25 pm

Tuotaki harkitsin, mutta nuo oli aika arvokkaita maailmallaki ja tuo tlr swingi tuli pyörään kaupan päälle.
Ja oishan mulla vielä alatuettu rn12 rytkösen swingi, mutta se on näillä näkymin menossa tuohon kahvilahärpäkkeeseen kuhan keksin miten saan sen survottua rungon sisään..
"Can't feel the beating, can't beat the feeling"

hulkster
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 27, 2010 12:00 am
Paikkakunta: zrx1200r

Re: Turbo Katana

Viesti Kirjoittaja hulkster » To Joulu 12, 2013 2:06 pm

http://www.korvanto.fi/ tuolla on yks rexi purussa jos suomen hintaa haluat kysellä

Avatar
pen@
Viestit: 122
Liittynyt: Su Touko 20, 2012 12:00 am
Paikkakunta: sduke

Re: Turbo Katana

Viesti Kirjoittaja pen@ » Ti Touko 20, 2014 7:06 pm

Mitäs tälle kuuluu? :wavey:

jutila
Viestit: 1278
Liittynyt: To Huhti 02, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Muutama i/ö, gsx, dr, turbo katana, 380gt & muutama pv

Re: Turbo Katana

Viesti Kirjoittaja jutila » Ke Touko 21, 2014 7:14 am

Pölyä keränny enimmäkseen. Talven rassaussaldo taitaa olla kirkkaan umpion sovitus.
6" leveä k giksun takavanne tuli hommattua kans.
Jospa tässä kesän mittaan jotaki ku saa muita rojekteja pois tieltä.
"Can't feel the beating, can't beat the feeling"

jutila
Viestit: 1278
Liittynyt: To Huhti 02, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Muutama i/ö, gsx, dr, turbo katana, 380gt & muutama pv

Re: Turbo Katana

Viesti Kirjoittaja jutila » Pe Joulu 19, 2014 11:55 pm

Kai sitä pitää tänne jotain väliaikatiedotetta kirjottaa ees pari kertaa vuoteen, vaikka ei o mitään dramaattista tapahtunukkaa. Myyntihalujaki on tiedusteltu, mutta ennen myydään vaikka ruumiinosia! :D
Ei muka kesällä aika riittäny tälle(kään). Tuossa syyspuolella sain sentään annettua startille sen verran sähköä, että totesin koneen pyörivän ilman ylimääräsiä ääniä.
Hautasin ajatuksen laittaa käyntikuntoon tuo ennen rungon ja tekniikan muutoksia. Ihan hyvä vaan ku oli tuolla ahtopuolellaki melkosia sätöstyksiä tehty kangaserkkarista tiivistesilikooniin..
Painekoteloaki ihmettelin, ei tuo luultavasti ihan susi o, vaikka rujolta päälle näyttääki. putkissa oli kiihdytyssuppilo ja kotelon kartio-osassa oli jonkulainen jakolevy. Enköhän kuitenki tee uuden tilalle ja jätän tuon hyllynkoristeeksi.
Työn alla on myös "säädettävä" moottoripukki, johon tarkotus tehdä telineet myös tarvittaville apulaitteille ja hallintalaitteille, niin voi siinä sitte isommin koekäytellä ja testailla moottoria.
Rungon kanssa on nyt ajatuksena kylmästi purkaa kaikki nuo "vahvistukset" ja tehdä pyöreästä putkesta ne uusiksi. Takarungon joutunee tekemään kans aikalailla kokonaan uudestaan.

Vaikka juuri mitään ei o tosiaan tehty, niin osia on aina "poimittu" sopivien tullessa vastaan. :roll:
Keulan osalta meni suunitelmat uusiksi, ensin ihan vaan radiaalisatuloita himoitessa ja viimestään Qlonkulta Gillesin säädettävät K7-K8 ärrän kolmiot ostaessa. Pumput ja satulat löyty purkuosana ison veen takaa, saa nähdä hommaanko vielä siistimpikuntoset putket tilalle kun nuissa muutama naarmu on. (+tuli ahneuksissan hommattua gillesin kolmioitten kanssa samaan kauppaan kiinan pojan koneistamat k7 k8 kolmiot, ja ainahan tuolta nurkista joku vanhus löytyy, mikä vois semmoset runkoonsa imasta).
Peräpäähän tosiaan löyty tuo vähän vanhemman K-giksun vanne ja sille vortexin ratas kaveriksi. Tässäpä kuvaa tämänhetkisestä kunnosta:
Kuva

Nuin komea keula tarvii tietenki siistin lokarin, siispä carbonkingiltä englannista joku spesiaali kevyt hiilarilokari tilaukseen.
Kuva

Cliparit on vielä toistaseksi vähän nostavat kiinanbilletit. Nyt kun on kuitenki tuohon gillesiin ihastuttu, niin gillesin variobar-cliparit ois hakusalla!
Kunnollista etujarrupuristintakaan tuohon ei vielä ollu olemassa, joten se piti hommata kans. Nivalan kovimman suzukinhamstraajan kanssa vaihdettiin pinkka seteleitä yhden tähden juomalla höystettynä pariin mustaan ruåtsalaisvalmisteiseen alumiinikönttiin. Samalla ratkes myös nuitten kahvasähköjen kohtalo. Eli ISR jarru&kykärungot, nappisähköillä höystettynä. Kytkimen puolelle joutuu vielä metästämään napit, joissa ois vilkuille liukukytkin ja valonkatkasin.
Tässäpä onneton kuva aiheesta:
Kuva

Nuo kiinalaiset jalkatappirungot laitoin kans myyntiin ennenku ehin ees paikalleen sovitella ja aloin katteleen parempia tilalle. lemmu vinkkas nettivaraosaan putkahtaneista rytkösen tapeista. Hinta oli vähintäänki kohtuullinen ja kauppa-akti suoritettiin. Vaihdetangon kiinnikettähän tuossa joutuu vähän hitsaileen uuteen asentoon ku rytkösessä se tulee "yläpuolelle", mutta ei vaikuttanu ameriikan hommalta. Tapit vaihtuu uusiin kun on toisella tapilla vähän asfalttia hierottu. Nuihin bolt-on passaava brembon sylinteri sattuu löytymään kans nurkista.
Ja samaisen Luxemburglaisen pajan tuotteet sattumoisin nämäki:
Kuva

...ja vähän jotain konepuolellekki. V-Käävän vanha kytkin ja APE:n manuaalinen nokkakaketjunkiristin:
Kuva

Että semmosta tällä kertaa. Jos nyt ees tuon koneen sais irti rungosta niin sehän ois jo eteenpäin. Tosin sitä ennen ois työmaana tuosta "vanhasta rouvasta" nostaa kone pois ja tehä siihen pikku käyttökunnostus, jos vaikka ois ens kesälle joku ajopyöräki! :crying:
"Can't feel the beating, can't beat the feeling"

Avatar
tenu
Viestit: 1602
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:00 am

Re: Turbo Katana

Viesti Kirjoittaja tenu » La Joulu 20, 2014 1:15 am

jutila kirjoitti: jos vaikka ois ens kesälle joku ajopyöräki! :crying:
Noitahan saa hakemalla, vaikka täältä :D

jutila
Viestit: 1278
Liittynyt: To Huhti 02, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Muutama i/ö, gsx, dr, turbo katana, 380gt & muutama pv

Re: Turbo Katana

Viesti Kirjoittaja jutila » Su Joulu 28, 2014 7:24 pm

tenu kirjoitti:
jutila kirjoitti: jos vaikka ois ens kesälle joku ajopyöräki! :crying:
Noitahan saa hakemalla, vaikka täältä :D
Kynnyksen yli pukatessa muuttuvat kuitenki rojektiksi. :D

Sattu pieni työtapaturma nuitten gillesin tappien kanssa. Tuo vaihdepolkimen pääty oli ihan vähän taipunu, vissiin samassa rytinässä ku jalkatappi on maata laahannu. piti sitte koittaa että saisko sitä ihan vähän vaan naputeltua suoremmaksi...no heikohkolla menestyksellä. Melko sulakepaikkahan tuohon oli jätettykki niinku materiaalinvahvuuksista huomaa.
Kuva
Enshätään hitsailin tuon kasaan, mutta oishan se ihan hyvä henkivakuutus ku tietäs, että jarrupoljin on yhtä puuta. :freak2: Pitänee joskus kysellä paljoko tuommonen kikkare maksaa varaosana gillesillä.
Kuva

Brembon sylkkä löys paikalleen ja siihen sattu sopimaan tuommonen kaverin alunperin nissinin sylkkään tekemä nestesäiliö.
Kuva

T-palan killuttimista kans parempi kuva. Vähän näköjään joutuu tuota alempaa laakeriuraa sorvauttaan korkeammaksi tuon kartiorullalaakerin kanssa, että riittää akselin kierre tuon alemman offsettipalan pohjaan asti.
Kuva

Motista ruuvailin kaiken ylimääräsen irti. Pakosarjasta mukavasti päivä paisto joka puolelta kollektoria ku tarjos taskulampun valoa tuonne nieluun. :lol: Onkos tuo ahdin nyt joku semmonen hypriiti ku laippa on mitsun ja imupuoli jostain garretista.
Kuva

Kaikenlaista muutaki jekkua löyty ympäri mosaa. Letkuliitokset järkiään sormimomentissa ja muuta mukavaa. Toisesta öljyjäähyn lähdöstä oli pala irronnut ja sitä oli hienosti koitettu korjata jollain. En vielä varmaksi tunnistanu millä, mutta jotain tinalangan/alumiinimiggilangan ja teknoweldin sekotusta tuo vissiin oli. Oikeassa katanan motissa ei vissiin nuita lähtöjä o, eli E-mallista kai koko moottori.
Kuva

Turbon öljypumppu näytti öbaut tältä. Eli sytkä"pyörän" pultissa oli lovi, josta veto tuohon pumpun akseliin putkisokalla. Varmaan ihan toimiva systeemi, mutta tuo koppa vois olla ehkä siistimminki toteutettu.
Kuva

Tämmöset killuttimet löyty kans hyllystä. Pitää vaan hommata sopiva t-haara tuohon ö-anturin jalkaan mihin saa nuo letkut ruuvattua kiinni. Mistäs ois muuten viisainta ottaa öljy ahtimelle? Nykysessä rakennelmassa se tulee tuosta ö-anturin jalasta ja siitä yhtyy vielä letku tuohon triggerikopan yläpuolelle tulevaan nippaan. Ja onko öljynpaluulle joku hyväksitodettu paikka jos jätän tuon siirtopumpun pois seuraavasta versiosta? Tuota sytkääki vois varmaan päivittää vakiosta johonki parempaan. Haaveissa ois kyllä, että tämä joskus megaruutan ohjaamana pyörii, mutta se voi olla pitkässä kuusessa. Pitänee poistaa jos sattuu joku dynan sytkä vaikka sopuhintaan vastaan tulemaan.
Kuva

Pikkuvikaset gillesin variobaaritki tuli ebäystä huudettua, niihin pitäs vielä ne korotuspalat jostain hommata ja muutenki vähän fixailla, kunhan nyt eka ees saapuvat.
"Can't feel the beating, can't beat the feeling"

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Turbo Katana

Viesti Kirjoittaja Arttu » Su Joulu 28, 2014 10:01 pm

Sikäli kun tiedän, niin kyllä Katanan koneessakin pitäisi olla nuo öljyjäähyn lähdöt.

Turbon voitelu onkin sitten ihan oma stoorinsa. Riippuu vähän turbon voiteluvaatimuksista ja omista mieltymyksistä miten tuo kannattaa toteuttaa. Kuulalaakeriturboille ja wanhoille Rajayn hyrrille saattaa riittää paineet ihan pelkillä 750:n pumpun rattailla, jolloin öljyn voi ottaa joko siitä paineanturin kannelta tai sitten triggerikopan päällä olevasta paineentarkastustulpalta. Muille turboille sitten pitäisi saada mielellään vähän enemmän painetta, joka onnistuu ehkä helpoiten paineanturin tilalle askarreltavalla kuristus/ryöstötulpalla. Tuo kannen lisävoitelusarja sitten tuo vielä omat kuvionsa tähän. Pistä vaikka viestiä jos haluat tarkempia vinkkejä tai muuten vaan spekuloida aiheella. Tai voidaan jatkaa tässäkin, jos haluat jaaritukset projektikertomuksen joukkoon :)

Paluun voi vetää vaikka tyhjennyspropun reikään, jos haluaa helpolla päästä. Perusteellisempi vaihtoehto on syvennetty pohja, johon voi sitten tehdä sopivan liitännän paluulle. Jos ei syvennä pohjaa, niin kannattaa ainakin tarkistaa, että pumpun imuputket on käännetty taaksepäin. Vakio imusihti vetää aika helposti tyhjää heti kun kiihtyvyyttä alkaa löytymään vähänkään paremmin.
Arttu

jutila
Viestit: 1278
Liittynyt: To Huhti 02, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Muutama i/ö, gsx, dr, turbo katana, 380gt & muutama pv

Re: Turbo Katana

Viesti Kirjoittaja jutila » Su Joulu 28, 2014 10:38 pm

Jaa, saattopase tosiaan olla tonni geeässä missä ei vielä jäähyä vakiona ollu.
Kirjota mun puolesta tähän vaan kaikki mitä irtoaa. Ei o liikaa kirjotettua tietoa näistä dinosauruksista.
E: Ihmettelin tänään lisää tuota öljyantureiden kopasta lähtevää banjohässäkkää. Tuossa näky semmonen juju olevan, että tuohon mihin normaalisti tulee ö-paineanturi, niin tässä tuli sen paikalle pitkä banjopultti. Normaalissa paikassa ollessaan tuo ö-paineanturi avais paineilla kanavan tuonne kanavaan, minkä päässä tuo paineentarkistustulppa on. Nyt se on tuossa pitkän banjon kylessä ja se siis syöttääki avattuaan paineen tuonne tarkistustulpan reikään.
Turbolle paine taas lähti tuon pitkän banjopultin päässä olevasta pienemmästä banjosta.
Niin sekava sepustus että tuskin kukaan ymmärtää.. :D Mutta onkohan tuossa ollu joku suurempi tarkotus, että ahtimelle tuleva linja on pitäny saaha ennen tuota paineanturia, kun sen nyt muuten ois saanu ilman nuita virityksiä sieltä tarkastustulpan reijästä?
Ahdintaki ihmettelin tänään lisää. Siivet on 42/48 ja näyttää tosiaan jonkulainen sekasikiö olevan.
"Can't feel the beating, can't beat the feeling"

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Turbo Katana

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ma Joulu 29, 2014 10:17 pm

Kuulostaa vähän siltä, että siihen on tehty joku paineennostopatentti. Mutta naputellaanpa tähän vähän yleisluontoista tarinaa aiheesta, jonka pohjalta pystyy sitten ehkä paremmin hahmottamaan viritystä.

Eli perusongelma näiden rullalaakeroitujen GSX:n koneiden kanssa turbokäytössä on varsin alhaiset öljynpaineet. Vakiona paineet on luokkaa 0,1-0,5 baria ja kun normaali liukulaakeriturbo tarviisi vähintään pari baria, niin jotain pitäisi tehdä.

Otetaan ensin taustatiedoksi halkileikkauskuva öljykanavistosta.
Kuva

Ja sama kaaviomuodossa.
Kuva

Kuvat on lainattu öljyjäähyn asennusta käsittelevältä sivulta, jossa on muutenkin hyvää juttua voitelujärjestelmästä:
http://www.theflyingbanana.com/oil-cooler.htm
Noita kaavioita kun tuijottelee aikansa ja päälle vielä tarkistelee samat oikeista koneen palikoista, niin pitäisi aika hyvin selvitä miten öljy tuolla liikkuu. Yksi olennainen huomioitava juttu näissä on se, että koko systeemissä ei ole mitään ylipaineventtiiliä kuten liukulaakerikoneissa yleensä, vaan koko pumpun tuotto menee aina voitelujärjestelmän läpi. Tästä sitten seuraa se, että paineet heittelee todella reippaasti koneen kierrosten, öljyn viskositeetin ja lämpötilan mukana.

No, ensimmäinen ja useimmin mainostettu kikka paineiden nostoon on pumpun rattaiden vaihto 750-mallin rattaisiin. Tällä saadaan pumpulle noin 30% lisää kierroksia ja tuottoa. Valitettavasti vaan paineet ei tällä nouse kovinkaan paljoa. Mutta jos käytössä on kuulalaakeriturbo tai ikivanha Rajay, niin saattaa juuri riittääkin. Kuulalaakeriturboille kyllä yleensä ilmoitetaan minimipaineeksi tuota 2 barin luokkaa olevia lukemia kuten liukulaakeriversioillekin, mutta tietääkseni tämä on vaan laakerien jäähdyttämistä varten riittävän virtauksen varmistamiseksi. Koneen etupuolelle tai muuhun ilmavaan paikkaan sijoitettuna kuulalaakeriturbo luultavasti pärjää pienemmälläkin öljynpaineella. Kuten tuosta kaaviosta näkyy, niin täysi virtaus suodattimelta tulee öljynpainevalon kytkimelle, josta se sitten jakaantuu sylinteriryhmän takana kulkevaan pääkanavaan ja vaihteistolle. Eli sopivia öljynryöstöpaikkoja tässä vaihtoehdossa ovat tuo painekytkimen kotelo ja pääöljykanavan tarkistustulppa sytkäkopan yläpuolella.

Sitten jos painetta pitää nostaa, niin yksinkertaisin ratkaisu on painekytkimen tilalle tuleva kuristustulppa. Eli ideana on tukkia suodattimelta tuleva kanava, vuodattaa koneelle menevä öljy 4-5mm kuristuksen läpi ja ottaa öljy turbolle kuristuksen etupuolelta. Tällä saadaan painetta niin paljon kuin vaan huvittaa, mutta paine riippuu kierroksista. Mulla oli 5mm kuristuksella ja 750:n pumpun rattailla painettaa reilu 3 baria 5000rpm kierroksilla, tyhjäkäynnillä alle 0,3 baria. Liukulaakeriturbo kesti tällä kuitenkin ongelmitta sen yli 10tkm mitä se mulla oli käytössä. Kuvassa kuristin on tuo oikeanpuoleisin palikka ja kuristusreikä näkyy siinä kyljessä.
Kuva
Ja tuossa viritelmä asennettuna.
Kuva

Äkkiä ajatellen kuristuksessa olisi riskinä koneen voitelun kärsiminen, mutta oikeasti tuosta ei ole kovin suurta vaaraa. Turbo kuitenkin ottaa melko vähän öljyä ja pumpun tuotto pysyy likimain samana paineesta riippumatta, joten koneelle päätyy lähes yhtä paljon öljyä kuin ennenkin. 750:n rattailla vähintään yhtä paljon. Pumppu kuitenkin joutuu kovemmalle rasitukselle paineen noustessa. Pumpun kestävyysongelmista en ole kuullut, mutta itse sain kerran hajotettua pumpun vetorattaan dynossa, kun oli vähän turhan tiukat kuristukset käytössä :)

Kannen lisävoitelun kanssa tuo kuristus teettää sitten vähän lisää päänvaivaa. Pitää päättää haluaako ottaa kannen voitelun ennen vai jälkeen kuristuksen. Jos kannen öljy otetaan ennen kuristusta, niin sitten siihen täytyy laittaa jotain lisärajoitusta, ettei kaikki öljy karkaa kanteen. Mulla on nykyään painekytkimen paikalla tuollainen jakopalikka, josta otetaan öljy turbolle ja kannen voiteluputkille. Jakopalikan sisällä on kuristus kampuralle ja vaihteistolle menevälle öljylle ja kannessa keinuvipujen akseleiden päissä on kuristukset rajoittamassa kanteen menvää öljyä.
Kuva

Fiksuin ratkaisu olisi tietty tehdä rajapaineventtiili päästämään öljyä koneeseen ja ottaa öljy turbolle ennen sitä. Tällä saisi turbolle tasaisen paineen likimain kierroksista riippumatta. Olen alustavasti katsellut, että tämän saisi tehtyä aika helposti vaihtamalla öljynpainekytkimen jousen tiukempaan ja paineen turbolle saisi suodattimelta tulevasta kanavasta öljypohjan kautta. Ei vaan ole tullut kokeiltua käytännössä. Tuo sulla nyt oleva viritys kuulostaisi olevan jotain tämän tyylistä.

Joka tapauksessa, teki mitä tahansa, niin paineiden mittailu kaikista olennaisista paikoista eri tilanteissa voisi olla ihan hyvä idea. Tietääpähän sitten vähän paremmin missä mennään.
Arttu

Janneli
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suzuki 1100 gsx-r -90, Suzuki 1100 GSX E TIC

Re: Turbo Katana

Viesti Kirjoittaja Janneli » Ke Joulu 31, 2014 3:43 pm

Mulla on käsittääksen tehty tuossa pyörässä alunperin juuri tuolla tavalla että ennen öljynpaineanturia (jossa jäykempi jousi) otettu turbolle paine.
Kanava joka tulee anturille kulkee ilmeisesti vaakana koneen päällä pätkän johon porattu lähtö turbolle, en kyllä tiedä miten on osuttu juuri oikeaan kohtaan kun en ole tuota itse toteuttanut näkyy tuossa kuvassakin se ''vaaka pätkä'' en tiedä tajuaako tästä taas kukaan mitään...

Siinä on sellainen ''syvennys'' anturikannen ja laturin ''kopan'' välissä jossa mulla sellainen vajaan kymmenen sentin tappi jengalla lohkossa josta lähtee sitten öljyletku turbolle.

Löysimpäs kuvankin.
https://lh5.googleusercontent.com/-gm6U ... G_0636.JPG

jutila
Viestit: 1278
Liittynyt: To Huhti 02, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Muutama i/ö, gsx, dr, turbo katana, 380gt & muutama pv

Re: Turbo Katana

Viesti Kirjoittaja jutila » Ke Joulu 31, 2014 5:43 pm

Tuohan vaikuttas äkkiseltään ihan fiksulta ratkasulta. Ainaki siihen asti ku pitäs nuille voitelupalikoille se sopiva paine jostain ottaa.
Tässä kuva tuosta mun mopon virityksestä. En ainakaan äkkiseltään näppituntumalla usko, että tuohon anturiin on jäykempää jousta ees vaihettu.
Kuva

Onko kellään havaintoa miltä näyttää tuo apen voitelusatsin haarotuspalikka altapäin? http://gszone.biz/oil.html
"Can't feel the beating, can't beat the feeling"

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Turbo Katana

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ke Joulu 31, 2014 8:06 pm

Janneli kirjoitti:Mulla on käsittääksen tehty tuossa pyörässä alunperin juuri tuolla tavalla että ennen öljynpaineanturia (jossa jäykempi jousi) otettu turbolle paine.
Kanava joka tulee anturille kulkee ilmeisesti vaakana koneen päällä pätkän johon porattu lähtö turbolle, en kyllä tiedä miten on osuttu juuri oikeaan kohtaan kun en ole tuota itse toteuttanut näkyy tuossa kuvassakin se ''vaaka pätkä'' en tiedä tajuaako tästä taas kukaan mitään...
Joo, siltähän tuo näyttäisi. Itselle ei kyllä ihan ensimmäiseksi olisi tullut mieleen alkaa porailemaan tuosta... Äkkiseltään helpomman oloinen paikka löytyisi tosiaan öljypohjasta. Alapuolen lohkossa on reikä suodattimelta tulevaan painekanavaan, jos nyt oikein katsoin, jonka sitten öljypohja tukkii. Eli kun tuikkaisi pohjaan reiän oikeaan kohtaan, niin siitä saisi lähdön nätisti. Kyseinen reikä näkyy tuossa kuvassa imusihdin etupuolella.
Kuva
Arttu

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Turbo Katana

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ke Joulu 31, 2014 8:11 pm

jutila kirjoitti:Tuohan vaikuttas äkkiseltään ihan fiksulta ratkasulta. Ainaki siihen asti ku pitäs nuille voitelupalikoille se sopiva paine jostain ottaa.
Tässä kuva tuosta mun mopon virityksestä. En ainakaan äkkiseltään näppituntumalla usko, että tuohon anturiin on jäykempää jousta ees vaihettu.
Kuva

Onko kellään havaintoa miltä näyttää tuo apen voitelusatsin haarotuspalikka altapäin? http://gszone.biz/oil.html
Hmm, en nyt ihan heti tuosta hahmota, että kuinka tuon olisi tarkoitus toimia. Anturin alkuperäinen jousi on sellainen ihan hengetön.

Jostain muistelisin, että tuossa APEn haaroituspalikassa ei ole mitään sen kummempaa alapuolella, eli se ottaa vaan tuossa anturitilassa olevan paineen kanteen. Joissain muissa sarjoissa tuossa on syöttökanavaan asti ulottuva kaulus, joka ryövää kaiken öljyn kanteen. Näissä on ajatuksena, että kampura saa sitten öljyn kannen kautta pinnapulttien reikiä pitkin. Ilmeisesti vähän riskialtis viritys.
Arttu

jutila
Viestit: 1278
Liittynyt: To Huhti 02, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Muutama i/ö, gsx, dr, turbo katana, 380gt & muutama pv

Re: Turbo Katana

Viesti Kirjoittaja jutila » To Tammi 01, 2015 8:33 pm

Anturin paikalle tuo pultti kiinni, päästä paine turbolle. Pultissa ei ollenkaan sivuttaista kanavaa tuolle koneen poikittaiselle kanavalle eli kaikki öljy kulkee tuon kautta. Tuohon sivulle tulevaan lähtöön vakio paineanturi kiinni, joka päästää öljyn avautuessaan tuosta lähtevästä putkesta paineentarkistusaukkoon, eli siihen poikkikanavaan.
Sitä en osaa sanoa onko tuolla parannusta paineisiin saatu.. :)
"Can't feel the beating, can't beat the feeling"

Vastaa Viestiin