Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Valvojat: ESKIL, btseppo

Janneli
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suzuki 1100 gsx-r -90, Suzuki 1100 GSX E TIC

Re: Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja Janneli » Su Elo 11, 2013 4:18 pm

Tuota tuota, ymmärsinköhän mä nyt ihan täysin kysymystä? :D

Nuo Boschin puolat on siis aktiiviset, eli puolaa ohjaava pääteaste on niissä sisäänrakennettuna. Siinä tapauksessa ei juuri tarvitse välittää puolan ohmimäärästä, kun puolan ohjaamiseen tarvitaan vain matalan jännitteen/virran ohjaussignaali.

IÖ-koneissa ei mun tietääkseni ole käytetty COP-puolia (tulpanhattupuola), vaan hukkakipinäpuolia noin kolmen ohmin ensiöllä, eli liki samanlaisia kuin tuossa wanhassa GSX:ssäkin. Eli sinällään IÖ:n puolat toimii GSX:n vakiosytkän kanssa. Mutta eikös sulla ollut tarkoitus laittaa sytkänohjaus tuon ECU:n hoidettavaksi? Siinä tapauksessa vakiosytkällä ei ole mitään tekemistä minkään kanssa.


Juu tarkotin tuota toista pyörää joka on ajossa :D , siihen siis meinasin myös muuttaa sytytyksen vakio puolista COP puoliin, elikkä siis ohjaisin vakio puolan signaalilla aina kahta cop puolaa mutta siihen ilmeiseti sais olla ihan perus cop puolat (ei aktiiviset). Eikö tuo vakio puolien signaali ole liian sellaisenaan liian iso näille aktiivi puolille?

Jaa empä ollu kunnolla vielä kattonu luulin että liitin pitää tilata erikseen..

Ei aina ehkä selvintä tämä minun kirjallinen ulosanti :silly: .

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ma Elo 12, 2013 6:10 pm

Janneli kirjoitti: Juu tarkotin tuota toista pyörää joka on ajossa :D , siihen siis meinasin myös muuttaa sytytyksen vakio puolista COP puoliin, elikkä siis ohjaisin vakio puolan signaalilla aina kahta cop puolaa mutta siihen ilmeiseti sais olla ihan perus cop puolat (ei aktiiviset). Eikö tuo vakio puolien signaali ole liian sellaisenaan liian iso näille aktiivi puolille?
Ahaa. Tällaisessa viritelmässä on pieni periaatteellinen ongelma. Kuten tuossa aiemmin jo mainitsin, niin esim. tuossa IÖ-koneessa vakiosytkä on sillä tavalla tyhmä, että se lataa puolaa aina tietyn vakio-osan kierroksesta. Eli pienillä kierroksilla latausaika on hyvin pitkä ja lyhenee kierrosten kasvaessa. Tämän takia puolan ensiövastus on melko iso (noin 3 ohmia), millä rajoitetaan ensiön virta järkevälle tasolle vaikka latausaika olisi liian pitkä. Noissa modernimmissa puolissa taas vastus on pienempi (0,5-1 ohmia) ja ohjain lataa puolaa aina vakioajan kierroksista riippumatta. Latausaikaa rajoittamalla pidetään ensiön virta kurissa. Tällä systeemillä saadaan sitten tehokkaampi kipinä ja lyhyemmät latausajat, jolloin kipinässä riittää potkua paremmin yläkierroksillekin.

Nyt jos heitetään tuollaiset modernimmat puolat tyhmän sytkäohjaimen jatkeeksi, niin ongelmia saattaa tulla. Tosin täälläkin on jotkut raportoineet laittaneensa noita uudempien pyörien COP-puolia hukkakipinäpuolien tilalle niin, että kaksi puolaa kytketään aina sarjaan. Tuurilla tämä saattaa toimiakin. Jos uusissa puolissa on tarpeeksi ensiön vastusta, niin kytkemällä kaksi puolaa sarjaan virta saattaa jäädä tarpeeksi pieneksi, ettei sytkäohjain tai puolat kärähdä. Kipinän parantuminen on myös tuurista kiinni. Että jos haluaa olla edes kohtuullisen varma onnistumisesta, niin pitäisi tehdä hiukan mittailuja uusista puolista ja laskeskella vähän onko hommassa mitään edellytyksiä. Tai sitten voi vaan luottaa tuuriinsa ja katsoa miten käy.

Vakio-ohjaimelta voisi kyllä periaatteessa viritellä ohjauksen aktiivipuolillekin, mutta siinä tulee taas tämä sama ongelma latausajan kanssa. Aktiivipuolatkin on suunniteltu yleensä niin, että ohjaimen pitää osata antaa oikean mittainen pulssi lataamiseen. Jos puolaa yritetään ladata liian pitkään, niin se saattaa ylikuumentua ja kärähtää tai sitten räiskiä kipinää ihan väärään aikaan.
Arttu

jutila
Viestit: 1278
Liittynyt: To Huhti 02, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Muutama i/ö, gsx, dr, turbo katana, 380gt & muutama pv

Re: Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja jutila » Ma Elo 12, 2013 6:18 pm

Itelle tosiaan laittelin k3 kuusatkun cop-puolat iiööhön. Niissä ainakin oli vastus 1,5ohmia/kpl. Joten kaks sarjaan laittamalla aikalailla vakio puolan ohmeissa. Huomattava parannus vanhaan tuli, siis verrattuna xx ikäsiiin tarvikepuoliin melko paskoilla johdoilla ja hatuilla.
E:Ja ehkä huomionarvoinen asia ainakin iiöö-koneissa, joissa on matalat tulpanpoterot. Nuo coppipuolat on vähän yli"pitkät" ja jäävät näinollen aika korkealle. Hankala kuulemma lyhyempänäkään löytää.
"Can't feel the beating, can't beat the feeling"

Janneli
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suzuki 1100 gsx-r -90, Suzuki 1100 GSX E TIC

Re: Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja Janneli » Su Elo 18, 2013 10:25 pm

Runko puhallettu ja moottoria vähän auottu.

Runko puhallettiin soodalla kun oli tuossa isännän työmaalla sooda puhaltaja käymässä niin puhalsi samalla tuon mun rungon. Harmitteli kun ei ollu lasimurskaa mukana olis tullut kuulemma parempi mutta hyvä siitä tuli nytkin.

Moottorissa oli paikoillaan vähän ajetun näköiset +3mm 10.25:1 wisecot eli 1166cc ja sylinteri ryhmää oli korotettu n:2mm kannattaako tähän settiin tehdä muutoksia vai laitanko korokkeen takas? Alaväännöt oli kyllä hyvät tuonki kanssa mutta palotilan muoto kyllä huononee käsittääkseni aina noitten korokkeiden kanssa ?.?.

pekasus
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 1:00 am
Paikkakunta: XJR1300/XB12/990 Adventure

Re: Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja pekasus » Su Elo 18, 2013 10:52 pm

Lienet jo jostain lukenut että sooda jättää emäksisen pinnan joka voi hylkiä maalia,puhutaan vesipesusta tai vesi/etikka 50/50

lainattu netistä: Sooda on vesiliukoinen, joten parhaiten soodapuhalletun pinnan voi puhdistaa käyttämällä lämmintä vettä. Liuottimet kuten tinnerit, tärpätti, asetoni tai teollisuusalkoholit eivät poista soodapölyä puhalletulta pinnalta. Soodapuhalletun pinnan huolellinen vesipesu on tärkeää suorittaa ennen maalausta.

Soodapuhalletun pinnan jälkikäsittely on erityisen tärkeää ennen puhalletun pinnan maalausta. Jos maalauksessa käytetään happoa sisältävää maalia, niin sooda voi reagoida maalissa olevan hapon kanssa muodostaen hiilidioksidia. Tuloksena irtonainen tai kupruileva maalipinta. Maalattavat pinnat pitää puhdistaa huolellisesti soodapölystä ennen maalausta. Ennen maalattavan pinnan soodapuhallusta kannattaa tarkistaa maalin soveltuvuus maalinvalmistajalta.

Soodapuhallusta ei suositella maalattaville puupinnoille, koska puupinnan peseminen on hankalaa. Kun soodapuhalletulle pinnalle laitetaan vettä, niin puu imee soodaveden sisäänsä jättäen suolan aiheuttaman laikun. Puupintojen puhallukseen suosittelemme käytettävän hienoa lasimurskaa.

Onko puristukset 10.25 ilman tuota 2mm koroketta? miten alas pudottaa tuolla?
Aika paljon vaikuttaa miten kovilla paineilla tarkoitus käyttää.
Huomenna penkitän r1 jammua jossa 0.75 vahvempi kansipahvi ja kilon paineet..

Janneli
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suzuki 1100 gsx-r -90, Suzuki 1100 GSX E TIC

Re: Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja Janneli » Ma Elo 19, 2013 12:03 pm

Juu tämä puhaltaja kyllä kertoi tuosta etikka pesusta.

Puristus ilman koroketta on nuilla männillä tuo 10.25:1.

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ma Elo 19, 2013 12:42 pm

Janneli kirjoitti: Moottorissa oli paikoillaan vähän ajetun näköiset +3mm 10.25:1 wisecot eli 1166cc ja sylinteri ryhmää oli korotettu n:2mm kannattaako tähän settiin tehdä muutoksia vai laitanko korokkeen takas? Alaväännöt oli kyllä hyvät tuonki kanssa mutta palotilan muoto kyllä huononee käsittääkseni aina noitten korokkeiden kanssa ?.?.
No palotilan malli on tosiaan kaukana hyvästä tuon korokelevyn kanssa, vaikka kyllähän tuollaisillakin monet päästelee tyytyväisenä. En nyt jaksa laskea mitä tuosta tulee puristussuhteksi, mutta veikkaan sen olevan aika vähän.

Vertailun vuoksi aikanaan ajelin vakiokoneella 0,6-0,8 barin ahdoilla ongelmitta. Vakiopuristukset on tehtaan mukaan 9,5:1, en tainnut koskaan mitata mitä oli todellisuudessa. Nykyisessä koneessa on noin 9:1 puristukset ja tuota on rääkätty kokeeksi penkissä ilman vesiruiskua reiluilla ennakoilla barin ahdoilla eikä nakuttanut. Vesiruiskun kanssa on välillä ollut enemmänkin ahtoa. Tuossa on Wisecon (alunperin) tasalakiset männät, joille taidetaan luvata 10,5:1 puristukset, todellisuudessa taisi olla luokkaa 11:1. Puristuksia tiputin sorvaamalla mäntien lakiin reilun millin syvyiset kupit ja avartelemalla palotiloja kannesta kevyesti. Lisäksi männät keraamipinnoitettiin, minkä pitäisi mainosten mukaan vähentää nakutusherkkyyttä ja mäntien lämpökuormaa.

Että jos hyvää haluaa, niin heittäisin korokelevyn pois ja säätäisin puristukset muuten noin 9:1 tasolle. Vähän ahtopainetavoitteesta ja ahtoilman jäähdytyksestä riippuen. Muttta jos ei jaksa hifistellä, niin jatkaa vaan korokelevyn kanssa, eiköhän se toimi kohtuullisesti niinkin.
Arttu

Janneli
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suzuki 1100 gsx-r -90, Suzuki 1100 GSX E TIC

Re: Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja Janneli » Ti Loka 22, 2013 6:08 pm

Tänään tilattu:
Puolat P-65-T Bosch
MS3
Autotunen koteloitu ohjainkortti
Lambdamittari
boostcontrol solenoidi
hall anturi
imuilmanlämpöanturi

Ihanan kallista jos se siitä lähtis eteneen..

Janneli
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suzuki 1100 gsx-r -90, Suzuki 1100 GSX E TIC

Re: Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja Janneli » Ti Maalis 18, 2014 11:12 pm

Pari kuvvaa..

Kuva
Laitoin näöksi pari piuhaa roikkuun...
Kuva
Tekemistä
Kuva
Mistä tohon liitin??
Kuva
suutin rungot onko väliä kummin päin (suuttimet ylös vai alas). Aika lyhyt (1cm) huuli nuissa läppärungoissa painekotelon päässä pysyyköhän paineilla kiinni... Ainaki varmaan pitää jotku tuet läppärungon ja painekotelon väliin laittaa.

Kommentoikaa..

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ke Maalis 19, 2014 8:13 am

Janneli kirjoitti: suutin rungot onko väliä kummin päin (suuttimet ylös vai alas). Aika lyhyt (1cm) huuli nuissa läppärungoissa painekotelon päässä pysyyköhän paineilla kiinni... Ainaki varmaan pitää jotku tuet läppärungon ja painekotelon väliin laittaa.
Ei väliä miten päin suuttimet laittaa (ainakaan isompaa). Mulla on alaspäin, mahtui paremmin niin. Kannattaa tosiaan laittaa jotain ylimääräistä tukea läppärunkojen ja painekotelon väliin. Ja ehkä myös jotain pitämään läppärungot kannessakin. Tosin mulla ei ole tuohon jälkimmäiseen kuin yksi korvake painekotelosta runkoon ja hyvin on pysynyt.

Puolan liittimeen en osaa suoriltaan sanoa mitään. Oletko Finjectorilta katsellut?
Arttu

Strengi
Viestit: 91
Liittynyt: La Touko 08, 2010 12:00 am
Paikkakunta: 2x gsxr 1100 turbo

Re: Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja Strengi » To Maalis 20, 2014 1:02 am

Janneli kirjoitti: suutin rungot onko väliä kummin päin (suuttimet ylös vai alas). Aika lyhyt (1cm) huuli nuissa läppärungoissa painekotelon päässä pysyyköhän paineilla kiinni... Ainaki varmaan pitää jotku tuet läppärungon ja painekotelon väliin laittaa.

Kommentoikaa..

Bilteman veneosastolta saa rosteri vanttiruuveja, niillä vetää painekotelosta kanteen.
Helppo, halpa, siisti, ja ennen kaikkee toimiva ratkasu. :wavey:

Janneli
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suzuki 1100 gsx-r -90, Suzuki 1100 GSX E TIC

Re: Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja Janneli » To Maalis 20, 2014 8:36 pm

Nuista puolan liittimistä vielä....

Connectors and Wires
Connector: Tyco 0-1488991-1
Mating connector: F 02U B00 555-01
Pin 1 ECU ignition signal

Nuita ei varmaan löydy ku farnelilta ja sielläkin hieman eri näköinen ku tuo..

Vai oiskohan tuo http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 64404-127/

Nämä löyty Finnjectorilta sama liitin kun etanoli anturissa.
Viimeksi muokannut Janneli, Ke Huhti 02, 2014 11:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Janneli
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suzuki 1100 gsx-r -90, Suzuki 1100 GSX E TIC

Re: Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja Janneli » Ke Huhti 02, 2014 11:08 pm

Mitenhän kytken tuon kaasunasentoanturin? Eikös sille tullut +5V, Signaali ja Maa värit tuossa mikunin läppärungon anturissa on Mu, Si, Ke, saako sen mitattua jotenkin helposti?

Polttoaine puolella mietityttää vielä että mikä olis hyvä ja järkevän hintanen PA-paineen säädin ja että mikä kierre kannattais tehdä siihen PA-kiskon 14,5mm reikään että siihen sais helposti touhuttua nipan mikä esim. on kierre 8AN liittimessä? (reikää saa kyllä suurennettua.)

Dumppikin on vielä ostamatta ahto putkessa ois noin 40mm letkulähtö missä vanha oli (vuotaa niin saatanasti) Pateracing tumppia suositeltiin mutta ei taida tuohon letku liitäntään passata..

Sytytys järjestys eli Autotunen ohjeessahan on Puolat ja suuttimet a,b,c,d Oppaasta (haynes) äkkiä katoin että olis 1,4,2,3 mutta menikö tuo nyt väärin jotenki tuntuu että se ois kumminki pitäny olla 1-3-4-2 vai mietinkö jo mitä sattuu??

Avatar
hellboy
Viestit: 1375
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 1:00 am
Paikkakunta: GSXR12Ti MS3

Re: Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja hellboy » To Huhti 03, 2014 8:54 pm

Ota se ahtopainesolenoidi mukaan karkeloihin sitten kun saat pyörän toimimaan muuten. On heti yksi muuttuja vähemmän ja sen kerkee moneen kertaan kokeilemaan kesän aikana. Voi vaan saada ylimääräistä tuskaa säätämiseen.
Nomex est omen

HSuomi
Viestit: 555
Liittynyt: La Syys 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: GSX-R750 -88, BSE 125 + kourallinen mopoja.

Re: Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja HSuomi » To Huhti 03, 2014 10:42 pm

Etsi kaksi nastaa joiden välillä resistanssi ei muutu kun käännät kaasua, ne on +5 ja gnd. Ja sitten se kolmas on lähtö ohjaimelle. +5 ja gnd johtoja sitten vaan käänträä tarvittaessa jos menee väärin päin.

Vastaa Viestiin