Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Valvojat: ESKIL, btseppo

Janneli
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suzuki 1100 gsx-r -90, Suzuki 1100 GSX E TIC

Suzuki GSX 1100E 1981 GS110X Turbo

Viesti Kirjoittaja Janneli » Ma Heinä 22, 2013 8:02 pm

Että semmosta että. Kuva
Nyt tälle kesälle asennettu 7'' pyöreälyhty keulille ja tehty muita pikku modeja. Vaihdoin pyörän keväällä motoliikkeestä ja on löytynyt aika paljo sanomista.. Esimerkiksi CDI boksin piuhat kulki takajousen välistä melkeen kaikki mitä en oo ite kiristäny on tippunu tai ruvennu rämiseen jollain ilmeiseti menny tämän laitteen kanssa hermot ja vaihtanu liikkeeseen.

Kuitenkin pyörä nyt toimii ja vetojakin on ihan hyvin

Asiaan nyt paikalla joku ilmeisesti IVECO:sta pöllitty turbo ahtaa kyllä jo alhaalta 4000 ylöspäin hukkis auki mutta yläpäässä toivomisen varaa mikä talvella tilalle? Pitäisi mielellään ilmeisesti olla kuulalaakeroitu koska koneessa ainakin tyhjäkäynnillä aina matalat öljynpaineet nyt kuristettu turbon oton jälkeen, toinen 750 gsx:n rattaista tilattu EBAY:stä ja toinen vielä etsinnässä näillä siis tähän moottoriin saa kierroksia lisää ö-pumppuun..

Mikkä läppärungot tähän sais sopimaan kohtuuella, Esim. Gikserin rungoista tai mistä vaan muusta nuita kumminki näkyy ebayssa olevan tarjolla.

MS3 olis suunnitteilla juu ei oo helppo prokkis välttämättä tai ainakin näin mua on peloteltu mutta yrittänyttä ei laiteta. Mikä ''boksi'' olis hyvä? Valmista mielellään etin mutta kyllä kolvi pysyy kumminki tarvittaessa joten kuten kädessä.

Siinä nyt alkuun tyhymiä kyselyitä mutta kyllä näitä riittää.. Niin ja tavotteena Yli 200hv takarenkaalta (kyllä tavotteita saa olla :D )
Viimeksi muokannut Janneli, Pe Elo 02, 2013 5:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
perusjätkä
Viestit: 310
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: SUZUKI GSX 1100E 1981 GS110X JAOW!

Viesti Kirjoittaja perusjätkä » Ti Heinä 23, 2013 10:34 pm

kyseinen pyörä lähti meidän tallista maailmalle et jos tarvit pyörän historiasta tietoo ni ota yhteyttä :) ja btw mun tekemä pakoputki näkyy olevan vielä paikallaan :D
Kaikki muu on paskaa...paitsi kusi.

jutila
Viestit: 1278
Liittynyt: To Huhti 02, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Muutama i/ö, gsx, dr, turbo katana, 380gt & muutama pv

Re: SUZUKI GSX 1100E 1981 GS110X JAOW!

Viesti Kirjoittaja jutila » Ti Heinä 23, 2013 10:41 pm

Mää mietinki, että jostain tuo on tutun näkönen. Siis sillon jo ku se oli nettimotossa kaupan. Vissiin tuolta pattayan liikkeestä oot tämän hommannu?
"Can't feel the beating, can't beat the feeling"

Janneli
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suzuki 1100 gsx-r -90, Suzuki 1100 GSX E TIC

Re: SUZUKI GSX 1100E 1981 GS110X JAOW!

Viesti Kirjoittaja Janneli » Ke Heinä 24, 2013 5:47 am

Ostin raahesta olisko ollu joku ojanrauta tai samoissa tiloissa toimiva pulju ainaki..

Lock-up tilattu jenkeistä kytkin kyllä rupesi pitämään pelkillä levyilläkin mutta taitaa tuo matalilta kierroksilta heräävä ahdin olla sille vähän myrkkyä.

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: SUZUKI GSX 1100E 1981 GS110X JAOW!

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ke Heinä 24, 2013 9:43 am

Kuulalaakeriturboksi varmaan selkein valinta olisi joku Garrettin GT28R-sarjan hyrrä. Jos tehotavoitteet on lähempänä kahta kuin kolmea sataa heppaa, niin sitten varmaan joku sarjan pienemmästä päästä. IHI:ltä löytyy kanssa kuulalaakeriturboja, mutta saatavuus ja speksien löytyminen voi olla vähän hankalampaa niiden kanssa.

Läppärungoista helpoiten käy wanhan GPZ1100 kawan rungot (34mm). Ne menee likimain heittämällä paikalleen. Noiden löytäminen vaan taitaa olla työn takana, etenkin hyväkuntoisten. Muut vaihtoehdot vaatiikin sitten enemmän tai vähemmän askartelua, jakoa joutuu ainakin muuttamaan. GSX-R600 01-03 on aika hyvä vaihtoehto. Rungot käy pienellä suostuttelulla kannen kurkkuihin ja jaon muuttaminenkin on kohtuullisen helppo homma. Tossa muutama kuva omasta sovitteluprojektista:
http://www.iki.fi/arttuh/mopo/Stage2/TB_collection.jpg
http://www.iki.fi/arttuh/mopo/Stage2/TB_mockup1.jpg
http://www.iki.fi/arttuh/mopo/Stage2/TB_mockup2.jpg
http://www.iki.fi/arttuh/mopo/Stage2/TB_finished.jpg
http://www.iki.fi/arttuh/mopo/Stage2/plenum_try5.jpg

MS3-pohjaiseksi ECU:ksi suosittelisin tuollaista:
http://autotune.fi/tuote/370/atdriveboa ... jainkortti

Tai tämäkin olisi varmaan ihan hyvä, mutta hintaa tulee sitten vähän reippaammin:
http://www.diyautotune.com/catalog/ms3p ... p-539.html
Arttu

Janneli
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suzuki 1100 gsx-r -90, Suzuki 1100 GSX E TIC

Re: SUZUKI GSX 1100E 1981 GS110X JAOW!

Viesti Kirjoittaja Janneli » Ke Heinä 24, 2013 1:53 pm

Tuo ECU siis tarvii vielä tuon MS3 prosessorin http://autotune.fi/tuote/69/ms-3-prosessori-moduli ?

Ahdin ehkä mieluumin hieman yli mitoitetaan ku otetaan pienin mikä riittää uskon että motti kestää paremmin ja nälkä tahtoo kasvaaa syödessä mutta nuo disco potut taitaa olla kaikki aika hyvän kokoisia.

Mulla on hyllyssä 870cc dekat yhdestä auto projektista ne varmaan kävis suuttimiksi.?.

Mitenhän nuo K4 1000 rungot kun yhdellä foorumilaisella olisi myynnissä passaisko kohtuuella?

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: SUZUKI GSX 1100E 1981 GS110X JAOW!

Viesti Kirjoittaja Arttu » To Heinä 25, 2013 10:40 am

Janneli kirjoitti:Tuo ECU siis tarvii vielä tuon MS3 prosessorin http://autotune.fi/tuote/69/ms-3-prosessori-moduli ?
Jep, MS3-prosessorikortti tarvitaan lisäksi.
Ahdin ehkä mieluumin hieman yli mitoitetaan ku otetaan pienin mikä riittää uskon että motti kestää paremmin ja nälkä tahtoo kasvaaa syödessä mutta nuo disco potut taitaa olla kaikki aika hyvän kokoisia.
Pieni ylimitoitus on tosiaan ihan hyvä idea näitä mopojen koneita ahtaessa. Ainakin jos turbon mahdollisimman aikainen herääminen ei ole äärimmäisen tärkeää. Säätäminenkin on helpompaa kun pakopaineita ei ole liiaksi.
Mulla on hyllyssä 870cc dekat yhdestä auto projektista ne varmaan kävis suuttimiksi.?.
Vähän reilun kokoiset, mutta eiköhän nuo toimi ihan hyvin. Noissa riittää kapasiteetti jonnekin 400hp päälle. Tyhjäkäyntipuolen saanee kuitenkin MS3:n kanssa ihan kivasti kohdalleen jos vaan viitsii vähän paneutua.
Mitenhän nuo K4 1000 rungot kun yhdellä foorumilaisella olisi myynnissä passaisko kohtuuella
Enpäs nyt suoriltaan osaa sanoa. Veikkaan, että kannen kurkkuihin sovittamisessa tulee vähän jumppaa, kun noissa liitäntä on pakostakin aika iso. Ebay:stä löytyy aika hyvin noita läppärunkoja, eli itse ainakin ostaisin mieluummin mahdollisimman sopivan aihion kuin alkaisin sovittamaan jostain mikä sattui olemaan naapurilla myynnissä.

Jonkinlaista listaa eri läppärunkojen spekseistä löytyy tuolta:
http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=94&t=6627
GSX:n kurkkujen jako on muistaakseni 78-93-78. Aika monissa uudemmissa Suzukeissa jako on 80-80-80. Tuo parin millin ero laitimmaisissa pareissa menee varmaan kumikurkkujen joustolla, itse tosin viilailin senkin kohdalleen. Osassa rungoista laitimmaiset parit on yhtä valua, osassa taas kaikki kurkut on eroteltavissa. Eli ei ainakaan kannata ottaa pareiksi valettuja runkoja, joissa parien jako on pahasti pielessä.
Arttu

Janneli
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suzuki 1100 gsx-r -90, Suzuki 1100 GSX E TIC

Re: SUZUKI GSX 1100E 1981 GS110X JAOW!

Viesti Kirjoittaja Janneli » To Heinä 25, 2013 12:37 pm

Juu nuilla dekoilla saa kullemma paremmin tyhjäkäynnin kohdalleen ku 630cc vastaavilla, näin kertoi tuolta saab puolelta softakuru (sumu jotenki parempi,,).

Onhan se hyvä olla hieman isot ku tuo E85 kiinnostais kan kovasti..

Janneli
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suzuki 1100 gsx-r -90, Suzuki 1100 GSX E TIC

Re: SUZUKI GSX 1100E 1981 GS110X JAOW!

Viesti Kirjoittaja Janneli » Ti Heinä 30, 2013 7:10 pm

Miten nuo garretin GTX sarjalaiset taitaa kaikki olla öljy\vesi jäähdytteisiä, tarviiko siis nestekierron vai saako jäähdytettyä pelkällä öljyllä?

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: SUZUKI GSX 1100E 1981 GS110X JAOW!

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ke Heinä 31, 2013 11:57 am

No jos kysyt joltain Garrettin edustajalta, niin kertovat ettei missään tapauksessa saa käyttää ilman vesijäähdytystä. Käytännössä toiminee ihan hyvin, ainakin noin yleisesti vesijäähdytettyjä turboja käytetään pyörissä paljon ilman vesikiertoa. Tietty sitten jos sattuu tulemaan ongelmia, niin takuun kanssa voi olla hiljaisempaa. Itsellänikin on IHI:n kuulalaakeroitu hyrrä vesijäähdytetyllä keskiöllä ja ainakin toistaiseksi on toiminut hienosti vaikka tuolla vesipesässä ei mitään kierräkkään. Alunperi meinasin vetää öljyjäähyn paluun tuosta läpi, mutta putkitus olisi mennyt niin viheliäiseksi, että unohdin idean :)

Mun käsittääkseni tuon vesijäähdytyksen päätarkoitus on pitää laakerit viileänä kun kone sammutetaan pakopesän hehkuessa punaisena. Tyypillisessä mopoasennuksessa turbo saa sen verran hyvin ilmaa, että turbon lämpötilat pysyvät paljon siedettävämpinä ilman vesijäähyäkin. Ja mopolla harvemmin kerkiää vetämään täysiä niin pitkään, että turbo kerkiäisi kunnolla lämpenemään. Toisin kuin jollain perhekotterolla sitä jäähallin kokoista asuntovaunua kiskottaessa...
Arttu

Janneli
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suzuki 1100 gsx-r -90, Suzuki 1100 GSX E TIC

Re: SUZUKI GSX 1100E 1981 GS110X JAOW!

Viesti Kirjoittaja Janneli » Ke Heinä 31, 2013 7:45 pm

Arttu kirjoitti:No jos kysyt joltain Garrettin edustajalta, niin kertovat ettei missään tapauksessa saa käyttää ilman vesijäähdytystä. Käytännössä toiminee ihan hyvin, ainakin noin yleisesti vesijäähdytettyjä turboja käytetään pyörissä paljon ilman vesikiertoa. Tietty sitten jos sattuu tulemaan ongelmia, niin takuun kanssa voi olla hiljaisempaa. Itsellänikin on IHI:n kuulalaakeroitu hyrrä vesijäähdytetyllä keskiöllä ja ainakin toistaiseksi on toiminut hienosti vaikka tuolla vesipesässä ei mitään kierräkkään. Alunperi meinasin vetää öljyjäähyn paluun tuosta läpi, mutta putkitus olisi mennyt niin viheliäiseksi, että unohdin idean :)

Mun käsittääkseni tuon vesijäähdytyksen päätarkoitus on pitää laakerit viileänä kun kone sammutetaan pakopesän hehkuessa punaisena. Tyypillisessä mopoasennuksessa turbo saa sen verran hyvin ilmaa, että turbon lämpötilat pysyvät paljon siedettävämpinä ilman vesijäähyäkin. Ja mopolla harvemmin kerkiää vetämään täysiä niin pitkään, että turbo kerkiäisi kunnolla lämpenemään. Toisin kuin jollain perhekotterolla sitä jäähallin kokoista asuntovaunua kiskottaessa...
Juu mietiskelin itse samaan tyyliin että eipä mopossa mutkat punaiseksi kerkeä..... Kävi itelläki mielessä tuo öljyjäähy homma.

GTX2860R tällä hetkellä katellut. Mitähän nuo Borg warnerin EFR sarjalaiset olis? Taitavat vaan olla vielä kalliimpia.

Käyny jo (monesti) mielessä että purkas jo tälle kesälle tuon mopon varsinki sähköt on niin hirveät. Suunnitelmissa rakentaa johtosarja kokonaan uusiksi mutta samalla kannattas kyllä alottaa tuo ruiskun asennus eli tällä suvelle sitte tuskin kerettäs. Tallissa kumminki vapari 1100 IÖ jos sillä loppukesä tai emä tiiä...

Näköjään Fin turbolla GTX 1100€ Ja EFR 1400€

Avatar
hellboy
Viestit: 1375
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 1:00 am
Paikkakunta: GSXR12Ti MS3

Re: SUZUKI GSX 1100E 1981 GS110X JAOW!

Viesti Kirjoittaja hellboy » To Elo 01, 2013 2:34 pm

Mä en lähtisi kokeilemaan yli 1K euron turbolla. Osta alkuun esim. proboostilta joku kiinanturbo ja vetele sillä (ellei sitten tuo kuulalaakeri + matalat paineet ole pakottava yhdistelmä, en tiedä?). Jos tuntuu pysyvän kesästä toiseen kasasta ja perse tottuu 300hp niin sitten jotain huikeampaa jos silloinkaan. Tai laita sellainen "juuri tähän pyörään suunniteltu hypriditurbo", johon on jonkun paikallisen turbohuollon lattialla pyörineistä osista rakennettu sekasikiöahdin.

E85 kanssa kannattaa vähän laskea paljonko pyörän toimintasäde kapenee jos säätää pelkälle E85:lle ja huoltamoita on harvassa. Varmaan vähän paikkakuntakohtainen juttu Suomessa vielä.

Fireblade Hondan runkojen avulla saa rakennettua fiksun painekotelon kun rungot saa pulttiliitoksella koteloon kiinni. Reunimmaiset ovat kiinteällä välillä ja keskeltä halkeaa. Osuu IÖ:ssä ihan hyvin kohdilleen. GSX voi olla eri?
Nomex est omen

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: SUZUKI GSX 1100E 1981 GS110X JAOW!

Viesti Kirjoittaja Arttu » To Elo 01, 2013 5:25 pm

Pikaisella vilkaisulla pisti silmään, että tuo GTX2860R näyttäisi olevan optimoitu aika koville ahdoille. Eli ei välttämättä ihan paras valinta koneeseen, jossa on tarkoitus käyttää jotain barin nurkilla olevia ahtopaineita. EFR:ssä näytti olevan myös vähän samaa vikaa.
Arttu

Tepa76
Viestit: 265
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha XJR 1200T -95

Re: SUZUKI GSX 1100E 1981 GS110X JAOW!

Viesti Kirjoittaja Tepa76 » To Elo 01, 2013 7:25 pm

Mitsun TD06-17C(8cm) toimii ainaki omassa pyörässä hyvin,vetää alhaalta ylös asti ja ei oo pakopaineita murheena.Eli isohko ahdin vaan ja puristukset pidät 9-10 välissä(mieluusti lähellä 10) niin on vetoja alhaallaki!
Tuo BW efr-mallisarja ois aivan huippuahdin ja varmaan yks parhaista ahdinmalleista mitä tällä hetkellä voi rahalla saada,suosittelen ostaan jos lompakko antaa myöten!

Janneli
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suzuki 1100 gsx-r -90, Suzuki 1100 GSX E TIC

Re: SUZUKI GSX 1100E 1981 GS110X JAOW!

Viesti Kirjoittaja Janneli » To Elo 01, 2013 9:05 pm

hellboy kirjoitti:Mä en lähtisi kokeilemaan yli 1K euron turbolla. Osta alkuun esim. proboostilta joku kiinanturbo ja vetele sillä (ellei sitten tuo kuulalaakeri + matalat paineet ole pakottava yhdistelmä, en tiedä?). Jos tuntuu pysyvän kesästä toiseen kasasta ja perse tottuu 300hp niin sitten jotain huikeampaa jos silloinkaan. Tai laita sellainen "juuri tähän pyörään suunniteltu hypriditurbo", johon on jonkun paikallisen turbohuollon lattialla pyörineistä osista rakennettu sekasikiöahdin.

E85 kanssa kannattaa vähän laskea paljonko pyörän toimintasäde kapenee jos säätää pelkälle E85:lle ja huoltamoita on harvassa. Varmaan vähän paikkakuntakohtainen juttu Suomessa vielä.

Fireblade Hondan runkojen avulla saa rakennettua fiksun painekotelon kun rungot saa pulttiliitoksella koteloon kiinni. Reunimmaiset ovat kiinteällä välillä ja keskeltä halkeaa. Osuu IÖ:ssä ihan hyvin kohdilleen. GSX voi olla eri?
Niin toimii se tuolla nykyiselläki turbollla, HX35 ois tallin nurkassa mutta mistä lie kuormaautosta peräisin, vähän tähän reilu :D ... Periaatteessa kuulalaakeriturbo juurikin tuon matalan ÖP:n takia. Nuita Pakettiautojen ja traktoreiden yms. turboja olis tallilla monenlaisia mutta taitaitavat hieman huonosti soveltua kaikki MP:n ahtamiseen..

E85 jos joskus tulee niin softan pitää olla kalibroitu kaikille seoksille voi olla hankalaa mutta komponentit tähänhän on olemassa ja autoissa tuntuu pelaavan oikeen hyvin.

Parastahan olis jos sais käytettyä tuon nykyisen asiallisen oloisen painekotelon (putkilähdöt) tietenki helpohko varmaan myös napsia ne putket poies..
Arttu kirjoitti:Pikaisella vilkaisulla pisti silmään, että tuo GTX2860R näyttäisi olevan optimoitu aika koville ahdoille. Eli ei välttämättä ihan paras valinta koneeseen, jossa on tarkoitus käyttää jotain barin nurkilla olevia ahtopaineita. EFR:ssä näytti olevan myös vähän samaa vikaa.
Mitä suosittelisit (ehkä niitä tehoja sais olla kumminki sen 250hv takarenkaalta :cigar: ) toivossa on hyvä elää :D ..

Tuli LOCK-UPPIA

Kuva

Illalla asennus. Tarviiko yleensä shimmejä??

Proboostilla näyttäs olevan tuota IHI:n VF34 850€ aika huonosti pika googletuksella löysin speksejä mutta ilmeiseti tuo riittää yli 350hv?.?

Vastaa Viestiin