Facelift

Valvojat: ESKIL, btseppo

Vastaa Viestiin
Avatar
Kkallioj
Viestit: 855
Liittynyt: Su Helmi 19, 2006 1:00 am
Paikkakunta: origiSRAD, minisuper-Honda ja minimoto

Re: Facelift

Viesti Kirjoittaja Kkallioj » Ke Tammi 29, 2014 10:59 pm

Niin kaunista.

V-kääpä
Viestit: 291
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1327 SC-86 GSX 1100 EF -84 Buell 1125R -08

Re: Facelift

Viesti Kirjoittaja V-kääpä » To Tammi 30, 2014 1:51 pm

Kkallioj kirjoitti:Niin kaunista.
Roska on katsojan silmässä :yellow:


Polvipalat väännetty, muotoiltu sovitettu ja hepattu paikoilleen.
Seuraavaksi pitää irrottaa pääliosa pohjasta, naputella saumat kohdakkain, hitsata saumat (osa myös tankin sisäpuolelta), hioa saumat, muotoilla tankki takaisin toivottuun muotoon, etc. Paljon työtä, vähän näkyvää.

Kuva

V-kääpä
Viestit: 291
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1327 SC-86 GSX 1100 EF -84 Buell 1125R -08

Re: Facelift

Viesti Kirjoittaja V-kääpä » To Tammi 30, 2014 11:31 pm

Tankin kuoret hitsattu:

Kuva


Hitsasin eniten hiottavat saumat myös sisäpuolelta, kuten myös ne, jotka eivät tulleet kunnolla läpi:

Kuva


Useamman tunnin hiomisen, vasaroinnin, hiomisen, vasaroinnin, hiomisen, ... jälkeen tankki näytti tältä:

Kuva

Pinnan hionta toi esiin vielä pari kohtaa, jotka vaativat kevyttä naputtelua.

Avatar
j0j0
Viestit: 1898
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 12:00 am
Paikkakunta: zx10r

Re: Facelift

Viesti Kirjoittaja j0j0 » Pe Tammi 31, 2014 12:57 pm

Hyvän näköstä alun muovaamista kyllä!

Satutko muuten muistamaan mitkä kierteet noissa eatonin m45 on? Siis tossa painepuolen kiinnityksessä.
IBMC Street Gang

V-kääpä
Viestit: 291
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1327 SC-86 GSX 1100 EF -84 Buell 1125R -08

Re: Facelift

Viesti Kirjoittaja V-kääpä » Pe Tammi 31, 2014 1:25 pm

j0j0 kirjoitti:Hyvän näköstä alun muovaamista kyllä!

Satutko muuten muistamaan mitkä kierteet noissa eatonin m45 on? Siis tossa painepuolen kiinnityksessä.
Ainakin tossa Minin ahtimessa on kaikki kierteet M8 lukuunottamatta öljyproppua.

Avatar
j0j0
Viestit: 1898
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 12:00 am
Paikkakunta: zx10r

Re: Facelift

Viesti Kirjoittaja j0j0 » Pe Tammi 31, 2014 1:50 pm

V-kääpä kirjoitti:
j0j0 kirjoitti:Hyvän näköstä alun muovaamista kyllä!

Satutko muuten muistamaan mitkä kierteet noissa eatonin m45 on? Siis tossa painepuolen kiinnityksessä.
Ainakin tossa Minin ahtimessa on kaikki kierteet M8 lukuunottamatta öljyproppua.
M8 pultit on liian isoja.
M6 pultteja kokeilin ja vähän on taas väljiä.
M6 ja M7 pulteissa pitäs olla sama nousu, muttei toi M6 mene kun ~kierroksen kiinni. Varmaan tuumanen tai M7 hienokierre, tiedä näistä... :freak:
IBMC Street Gang

Avatar
Fear_factory
Viestit: 1264
Liittynyt: Ke Elo 27, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Tellu & VFR 750

Re: Facelift

Viesti Kirjoittaja Fear_factory » Pe Tammi 31, 2014 3:17 pm

j0j0 kirjoitti:
V-kääpä kirjoitti:
j0j0 kirjoitti:Hyvän näköstä alun muovaamista kyllä!

Satutko muuten muistamaan mitkä kierteet noissa eatonin m45 on? Siis tossa painepuolen kiinnityksessä.
Ainakin tossa Minin ahtimessa on kaikki kierteet M8 lukuunottamatta öljyproppua.
M8 pultit on liian isoja.
M6 pultteja kokeilin ja vähän on taas väljiä.
M6 ja M7 pulteissa pitäs olla sama nousu, muttei toi M6 mene kun ~kierroksen kiinni. Varmaan tuumanen tai M7 hienokierre, tiedä näistä... :freak:

itellä oli 45eatoni marsusta ja just muistin että siinä kans sama että pultit jotku m7 ja tuumasen yhistelmät.
onneks tuli pultit mukaan..enkä yhtäkään onnistunu hukkaamaan :P

V-kääpä
Viestit: 291
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1327 SC-86 GSX 1100 EF -84 Buell 1125R -08

Re: Facelift

Viesti Kirjoittaja V-kääpä » La Helmi 01, 2014 4:47 pm

Sain vihdoin tankin valmiiksi. Sitä olisi voinut hieroa vielä päivän tai pari, niin olisi saanut viimeisetkin pikkuvirheet pois.
Koska kyseessä on kuitenkin käyttömopo eikä koriste, niin en viitsinyt ohentaa peltiä enempää.
Äniwäy tavoite tuli saavutettua, eli edelliseen tankkiin verrattuna etuosassa on enemmän tilaa clipareille kun kääntää ohjauksen tappiin ja tankin linjat sopii paremmin peräosan linjoihin.

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
LuC1F3R
Viestit: 147
Liittynyt: La Elo 06, 2011 12:00 am
Paikkakunta: GSX-R 1000 K7

Re: Facelift

Viesti Kirjoittaja LuC1F3R » La Helmi 01, 2014 5:53 pm

Aivan peeeerkeleeen hieno laitos!! :firing: ...paitsi ne takavalot :blah:

Avatar
j0j0
Viestit: 1898
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 12:00 am
Paikkakunta: zx10r

Re: Facelift

Viesti Kirjoittaja j0j0 » La Helmi 01, 2014 8:07 pm

Onks sulla muuten hikoillu/vuotanu noi saumat yhtään? Suht vittumaista hommaa välillä toi alun hitsaaminen, kun pitäs raapia oksidikalvo rikki hiomalla/harjalla ja vetästä öljyt ym. paskat aineilla pois.
IBMC Street Gang

V-kääpä
Viestit: 291
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1327 SC-86 GSX 1100 EF -84 Buell 1125R -08

Re: Facelift

Viesti Kirjoittaja V-kääpä » La Helmi 01, 2014 9:22 pm

j0j0 kirjoitti:Onks sulla muuten hikoillu/vuotanu noi saumat yhtään? Suht vittumaista hommaa välillä toi alun hitsaaminen, kun pitäs raapia oksidikalvo rikki hiomalla/harjalla ja vetästä öljyt ym. paskat aineilla pois.
Olihan tossa pikku ongelmaa, kun menin hiomaan kuoriosan pinnan ennen sen hitsausta pohjaan. Abranetistä jäi jotain alumiinin pintaan, joka teki hitsaamisen lähes mahdottomaksi. Puhdistin saumakohdat fosforihapolla ja sen jälkeen vielä asetonilla. Sen jälkeen hitsaaminen sujui kelvollisesti. Muutama huokonen löytyi silti, kun painetestasin tankin.
Joistakin hiomalaikoista, yms jää hioma-ainetta tai muuta sontaa alumiiniin joka hankaloittaa huomattavasti hitsaamista.
Pitäis vaan käyttää oldskool tyyliin viilaa palojen muotoiluun. Palojen leikkaamiset teen joko peltisaksilla tai vannesahalla. Niistä ei tartu mitään ylimääräistä leikkuupintaan.

Avatar
j0j0
Viestit: 1898
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 12:00 am
Paikkakunta: zx10r

Re: Facelift

Viesti Kirjoittaja j0j0 » La Helmi 01, 2014 9:28 pm

V-kääpä kirjoitti:
j0j0 kirjoitti:Onks sulla muuten hikoillu/vuotanu noi saumat yhtään? Suht vittumaista hommaa välillä toi alun hitsaaminen, kun pitäs raapia oksidikalvo rikki hiomalla/harjalla ja vetästä öljyt ym. paskat aineilla pois.
Olihan tossa pikku ongelmaa, kun menin hiomaan kuoriosan pinnan ennen sen hitsausta pohjaan. Abranetistä jäi jotain alumiinin pintaan, joka teki hitsaamisen lähes mahdottomaksi. Puhdistin saumakohdat fosforihapolla ja sen jälkeen vielä asetonilla. Sen jälkeen hitsaaminen sujui kelvollisesti. Muutama huokonen löytyi silti, kun painetestasin tankin.
Joistakin hiomalaikoista, yms jää hioma-ainetta tai muuta sontaa alumiiniin joka hankaloittaa huomattavasti hitsaamista.
Pitäis vaan käyttää oldskool tyyliin viilaa palojen muotoiluun. Palojen leikkaamiset teen joko peltisaksilla tai vannesahalla. Niistä ei tartu mitään ylimääräistä leikkuupintaan.
Alumiini on vittumaista hioa laikoilla ym. isokierroksisilla hiomahärveleillä, kun se alumiini sulaa viereen. Samalla laikasta irtoaa paskaa sekaan... Varmaan paras olisi just teräsharja ja viila, puhdistaa vaan molemmat ennen käyttöä ja alupinnan hiomisen jälkeen. Vähän paskaa sekaan ja pienet ampeerit on kiva yhdistelmä, alumiini hylkii lisäainetta ja räjähtää/lössähtää.. :freak2:

E: ite hitsasin oman painekotelon sisä- ja ulkopinnoilta, mitä pystyin. Jos on vuotoja ni vedän varmaan epoksilla tukkoon.
IBMC Street Gang

V-kääpä
Viestit: 291
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1327 SC-86 GSX 1100 EF -84 Buell 1125R -08

Re: Facelift

Viesti Kirjoittaja V-kääpä » Su Maalis 23, 2014 5:54 pm

Sain viime viikolla kakkoskannen (kakkonen on ykkönen) koneistamosta. Viimeistelin siitä kanavat seetiajon jäljiltä ja tulppasin öljykanavat kannenpulttien porauksista.
Eilen irroitin koneen rungosta ja laitoin osiin. Koitin etsiä kalkatuksen aiheuttajaa kampurasta, mutta mitään laakerivikaa en siitä löytänyt. Tsekkasin öljypumpun, starttikytkimen, kytkimen yms pyöriviä koneenosia, mutta ei niistäkään mitään kalkatuksen aiheuttajaa löytynyt. Kampura saa mennä viisaammalle tarkastettavaksi.

Vanha öljypoltin purettuna.
Kuva

Avatar
Smokie
Viestit: 3043
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Re: Facelift

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ma Maalis 24, 2014 9:39 am

Koitappa piruuttasi oldskool konstia kiertokankien tarkastamiseksi. Kangen yläpää nyrkin sisään ja vedät sitä ylöpäin. Toisella nyrkillä lyöt siihen päälle ja jos kuuluu kilahdus tuli asiaa laakerikauppaan. Mun piti hakata aika monta kampea läpi ennenkuin uskoin että toimii se testaus noinkin..
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
juky2200
Viestit: 439
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 1:00 am
Paikkakunta: MT-01

Re: Facelift

Viesti Kirjoittaja juky2200 » Ma Maalis 24, 2014 10:45 am

Mä tulin melkein hulluksi/hullummaksi edellisessä elämässä koneen kalkatuksen kanssa. Purin koneen pariin otteeseen ja lopulta lähetin kampuran kankineen tarkastettavaksi. Kone tuli takaisin saatesanoilla ei mitään vikaa.. sitten se oli uskottava. Mulla oli männän ja kannen välinen paljealue liian pieni ja kone kalkatti, vaikka ei jättänyt mitään jälkiä mäntiin, eikä rikkonut laakereita. (Ei muuten ollut karstaa osissa :lol: )
Homma korjaantui vaihtamalla kannentiiviste seuraavaksi ohuimpaan..

Vastaa Viestiin