Triumph SpeedTriple/Daytona Tbo herrasmiehen sekasikiö

Valvojat: ESKIL, btseppo

Vastaa Viestiin
Avatar
-Makke-
Viestit: 865
Liittynyt: La Joulu 29, 2001 1:00 am
Paikkakunta: SpeedIII

Triumph SpeedTriple/Daytona Tbo herrasmiehen sekasikiö

Viesti Kirjoittaja -Makke- » Ke Marras 02, 2011 10:06 pm

Laitetaan nyt projektitopikkia pystyyn omasta Triumph:istakin, uskoisin että palvelee tietyllä tasolla myös muita 1050 S3 omistajia.

Hommasin Trumpan 2.10.2010 Kokkolasta autoliikkeestä, oli tullut vaihdossa ja piruuttani tarjosin todella matalan
syystarjouksen. Pyörä oli seissyt liikkeessä kesän ja ilmeisesti talvea eivät halunneet enää seisottaa kun suostuivat. :) Mukaan sain kuittien perusteella törkykalliita Triumph-alkuperäismuoveja (bugspoiler, bellypan, seatcover yms.)
Kiinni oli myös TORS (TriumphOffRoadSystem) vaimentimet jotka ei alkuperäisestä eronneet kuin sisuskalujen osalta, hiljainen putkisto
"Läpipuhaltavaksi". 2010 syksylle en muutoksia tehnyt, sudittelin kuukauden ja pistin seisontaan.

Ajatus oli talvella 2010-2011 keskittyä tekniikkaan ja jättää suuremmat ulkonäköparannukset myöhemmälle ajalle.
Org. musta maalipinta oli naarmuinen ja kulunut, ohut/huono lakkapinta tehtaan jäljiltä mutta annoimpa kuitenkin olla vielä.
Joitain muutoksia mitä tein tuolloin:
-Vanteet valkoisiksi (ei mitään paukkumaalia)
-Renthal rattaat+ketjut (+3 taakse)
-R1 monoblock jarrupuristimet+GSXR radiaalisylinteri+Brembo jarrupalat
-Yacugar takapamppu+lineaariset jouset keulaan+7.5w öljyt
Muutti käytöksen uudelle tasolle, lompakko keveni myös mutta ei öhläri-tasoisesti.
-Iskarin säiliönkiinnikkeet jyrsi foorumilta PWTS. Kiitokset hänelle, laadukasta työtä.
Kuva Kuva
-LSL ohj.iskari
Itse valmistamallani runkokiinnikkeellä
-LSL jalkatappisarja
Sovitettu SV1000S sarjasta
-Underi 5mm muovilevystä
Samalla sheivasin org. vaimentimien korvakkeet pois
-Kellerman vilkut eteen ja taakse
-Sliderit nailonista eteen ja taakse+moottoriin
Moottorin suojat R&G, muut omatekoiset
-Huggerin pala
Triumph org. Kallis...
-Penkistä hieman vällyä pois
persjalka..
-Käyrästö kävi happokiillotuksessa
-Väliputki ja vaimennin
Omaa tuotantoa, rosteri väliputki ja alumiininen vaimennin sorvatuilla päädyillä.
Kuva Kuva Kuva Kuva
Hitsaukset teetin kun ei ollut vielä TIG:iä.
-GiPro vaihdenäyttö
Kerkesin tottumaan edellisessä pyörässä :P
-Kaikenlaiset speedohealerit ja commanderit korvaa ilmainen TuneEcu+OBDII kaapeli(Ebay n.10€)
Saa säädettyä ruiskukartan,
katsottua ruiskujen synkat, mittarin calibrointi, kierrosrajoitin(tällä en uskaltanyt leikkiä), lambda käytössä vai ei
ja paljon muita ominaisuuksia. Ei yhtään huono uudistus kun edellisestä pyörästä 300€ PCIII otti ja porsi.
-PowerStarter mod
yksinkertaisuudessaan paukkulankakaapelit akulta+->starttireleelle->startille ja - korvataan kunnollisella paksulla monisäikeisellä
kaapelilla. Olikohan 21GA tjs mitä käytin. Startin volttimäärä kasvaa-> startti pyörii iloisemmin.
-Jännitteensäädin http://www.ebay.com/itm/SHINDENGEN-MOSF ... 53e70b7658
En odottanut että surkea alkuperäinen kyrvähtää vaan laitoin heti parhaan kiinni. Ebaystä saa ja suosittelen jokaiselle tuota sarjaa.
-Ape nokkaketjunsäädin
Kovassa rata-ajossa muutamasta 1050 koneesta on org. säädin paskonut, en ota riskejä.
-LSL kahvat, Renthal tupit, LSL fatbar+kiinnikkeet yms. pakollista

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuvissa melkein valmiina kesään 2011.

Enpä olisi koskaan uskonut japsipyörän jälkeen, että brittilaite toimii kesän 100%:sesti ja se on kuski joka pilaa ajokautta (siis pyörän toimimista en uskonut, kuskin ongelmat tiedossa).
Ensiksi juhannuksena Kemoran karusellin viimeisessä vasemmassa etupää alta (syynä itseään Rossiksi luuleva kuski) ja ajautuminen
hiekalle ehkä n.70-80km/h vauhdista (ajan Kemorassa jotain 1.25.xx aikoja kun pysyn pystyssä) ja vauriot jäivät kuitenkin kohtuu vähäisiksi. Sliderit otti vastaan hyvin, kaikki katteet ottivat osumaa (lähinnä oikea puoli jolle kaatui hiekalle) eli ihan hyvä ettei tullut maalattua vielä. Tapiola korvasi puolet radalla tapahtuneesta kaadosta, joten jotakin kuitenkin sain takaisin. Vilkut, kahvat yms. jotkin korvaavat kiinni ja ajamaan. En alkanut kesken kauden maalailemaan tai muutenkaan hypistelemään.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Pari viikkoa tästä ohitin neljän henk.auton ja rekan letkan, en "täysiä" mutta kuitenkin ripeästi. Hetken kuluttua harmaa Skoda ilmestyi peiliin vilkuttelemaan sinipunaista. Kilven olivat jo nähneet joten pysähdytään sitten kuuntelemaan kommenttia ajotavasta. 176km/h 100km/h alueella, kortti lähti laitokselle aurinkoon kuivumaan kahdeksi kuukaudeksi ja kaksi kuukautta tuli vielä ehdollista vuoden koeajalla. Päiväsakkoja 70kpl. Vinkkinä kaikille, että on ihan sama ajaako ylinopeutta sekunnin vai puoli tuntia, rangaistus on suomenmaassa sama.

Syyskuun alusta kortti takaisin ja ajelemaan. Vähän kyllä oli jo silloin olo että kesä meni ohi osaltani... Laitoin talviteloille viime viikonloppuna tankki tyhjänä ja rengas kankailla.

Nyt talvella keskityn ulkonäön parantamiseen, listalla mm.
-Kaikki kaatumisen jäljet pois (moottorinkopat, kahvat ym.)
-Maalaus (väri auki, mörköjä ja tissejä ei kyllä tule)
-Putkisto uusiksi, suunnitelmissa vaimennin kummallekkin puolelle ja ylös. (Alumiinista tottakai ja väliputki yllätys yllätys rosteria)
-Etuvalot vaihtuu, maski vai jokin muu ratkaisu en ole vielä päättänyt.
Kaikki vielä auki, suunnitelmat muuttuu aina talvella ja mopot lähtee lapasesta.

Ajofiilis pyörästä päällimmäisenä on keveys, rivikolmosen räyhäkkyys ja tietty "räkä". Alkufiilikset oli SV1000 jälkeen oli kuin olisi crossilla ajanut. :D Keulii kaasusta 1-2 ja kolmosellakin "nypystä". Vaihtovalo ledit ovat hienot ja ajo"tietokone" hauska lelu. Stripille ja matkailuun löytyy parempia, mutta katuräppäilyyn, satunnaiseen rata-ajoon, mutkateillä fiilistelyyn omiaan. Ei ole kaikilla ja sen näki erään toisen Speed3 kuskin reaktiosta kun tuli vastaan. :P

Päivittelen tänne aina kun jotain mielenkiintoista tapahtuu. Voin vastailla kysymyksiin jos ette vain liian vaikeita kysele. :D
Viimeksi muokannut -Makke-, Ti Marras 07, 2017 8:17 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"The thing I like about bikes is that only people who like bikes are on them... Cars are full of people who don't care." James May

Avatar
stroker
Viestit: 112
Liittynyt: La Loka 01, 2011 12:00 am

Viesti Kirjoittaja stroker » Ke Marras 02, 2011 10:39 pm

Mites toi äänenvaimennin pelitti? asiallinen projekti :firing:

Avatar
ZaDi
Viestit: 1332
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 12:00 am
Paikkakunta: -13 450 SMR

Viesti Kirjoittaja ZaDi » Ke Marras 02, 2011 11:55 pm

Siis 2kk ehdonalasta ja vuoden sisään rike kun rike liikenteessä, niin kortti pois?
Alkaa rangaistukset olemaan jo siinämäärin kohdilla että A. Ajaa järkevästi B. Kilpi jemmassa. Jokanen tekee omat ratkasut, mutta 150km/h tulee äkkiä ohitustilanteessa.

Avatar
-Makke-
Viestit: 865
Liittynyt: La Joulu 29, 2001 1:00 am
Paikkakunta: SpeedIII

Viesti Kirjoittaja -Makke- » To Marras 03, 2011 8:29 am

gnrl kirjoitti:Mites toi äänenvaimennin pelitti? asiallinen projekti :firing:
Äänekäs tuo oli mutta muuten pelitti hienosti. 50mm reikäputki ja 90mm ulkovaippa niin sitä villaa ei niin älyttömiä mahtunut. :P Uusiin tulee n.40mm reikäputket ja n.100-110mm vaipat.
ZaDi kirjoitti:Siis 2kk ehdonalasta ja vuoden sisään rike kun rike liikenteessä, niin kortti pois?
Alkaa rangaistukset olemaan jo siinämäärin kohdilla että A. Ajaa järkevästi B. Kilpi jemmassa. Jokanen tekee omat ratkasut, mutta 150km/h tulee äkkiä ohitustilanteessa.
En saanut ehdonalaista vankeutta vaan ehdonalaista ajokieltoa, eli jos vuoden sisään ajan törkeän liikenteen vaarantamisen ajokiellon päälle lisätään 2kk. Ei onneksi kuitenkaan rike kuin rike vaan kortin lähtöön johtava rike. Sen nyt sitten taas tietää siellä maijan takana että mitä tällainen koeaika vaikuttaa poliisisetien asenteisiin/päätöksiin. :freak:

Pitäisi olla oma rike ohitustilanteeseen, jokin "vaarallinen ohitus" tai "tarpeeton kiihdytys" nyt sitä verrataan ihan jatkuvaan ylinopeuteen vaikka ajoin tuota ehkä sekunnin. Poliisit seurasivat joten tiesivät että ennen tai jälkeen ohituksen ajoin rajoitusten mukaan.
"The thing I like about bikes is that only people who like bikes are on them... Cars are full of people who don't care." James May

hesus
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Vanha Honda

Viesti Kirjoittaja hesus » To Marras 03, 2011 11:15 am

Harvinaisen selkeä ja hyvä projekti topicci! Ja pyörä on perkeleen komea! :firing: Rokkenroll!

Avatar
Mozze
Viestit: 477
Liittynyt: To Elo 30, 2007 12:00 am
Paikkakunta: 3-pyttynen, 2-tahtinen ja 1-mukinen

Viesti Kirjoittaja Mozze » Pe Marras 04, 2011 8:10 pm

No ainakin on Trumppa topicceja on seurattavaksi täksi talveksi. Itsekkin yritän fokusoida tuohon tekniikkapuoleen tänä talvena jotta sais kesän muistiinpanoista viivattua yli pari kohtaa..

Takapumppu sais ainakin vaihtua, etupumput säätää jäykemmäksi ja ohjausiskari mallia piiloon sijoitettava.. Tietty jarrutehoissa ois parannettavaa kuten riksun b-illan eräs kameramies varmasti totesi kampiessani hänen syliin :)

Kuva

Avatar
-Makke-
Viestit: 865
Liittynyt: La Joulu 29, 2001 1:00 am
Paikkakunta: SpeedIII

Viesti Kirjoittaja -Makke- » Pe Marras 04, 2011 10:46 pm

Parhaat eurot mitä olen pyörään laittanut on juuri nuo jarrut ja alustakomponentit. Pehmeillä rata/katu-kumeilla ajettavuudessa ei ole toivomisen varaa. Yacugaria suosittelen, tulee hollannista/englannista suoraan tai sitten suomen maahantuojien kautta jos haluaa heidän katteita maksella.
http://www.yacugar.com/
Tuon firman on siis perustaneet entiset WP:n työntekijät jotka laitettiin tuosta firmasta pois kun KTM ei hyväksynyt jousitus-osien valmistusta muun merkkisiin pyöriin, näin mulle kertoivat.

Mulla siis kolmesta vaihtoehdosta se toiseksi paras katu/rata takapamppu omalle painolle ja lineaariset etujouset omalle painolle myös (progressio ei toimi näissä alle 100mm joustovaroissa). Tuon setin sai n.tonnilla, ei mielestäni hirveitä kun miettii että putkistoon voi laittaa saman summan. Puristimet ja sylinteri e-baysta yhteensä ehkä n.neljäsosa tuosta.

Aloittelen purkua ja putkiston tekoa piakkoin, kuvia seuraa...
"The thing I like about bikes is that only people who like bikes are on them... Cars are full of people who don't care." James May

Avatar
Smoldari
Viestit: 2974
Liittynyt: La Joulu 13, 2003 1:00 am
Paikkakunta: SV, CB

Viesti Kirjoittaja Smoldari » La Marras 05, 2011 1:43 pm

Hyvältä näyttää. Väriks joku semmonen mitä ei tuu ihan heti vastaan :wavey: Ootko miettiny pumppujen värjäämistä?
Mozze kirjoitti:Tietty jarrutehoissa ois parannettavaa kuten riksun b-illan eräs kameramies varmasti totesi kampiessani hänen syliin :)
:lol:
snafu

Avatar
jsumu
Viestit: 249
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 1:00 am
Paikkakunta: 1216TIC ja 750gsxr

Viesti Kirjoittaja jsumu » La Marras 05, 2011 3:23 pm

Smoldari kirjoitti:Hyvältä näyttää. Väriks joku semmonen mitä ei tuu ihan heti vastaan :wavey: Ootko miettiny pumppujen värjäämistä?
Mozze kirjoitti:Tietty jarrutehoissa ois parannettavaa kuten riksun b-illan eräs kameramies varmasti totesi kampiessani hänen syliin :)
:lol:
kyllä sillon oltiin ihan totisilla naamoilla kun trumppa tulee suoraan kohti eikä osoita minkään sortin pysähtymisen merkkejä :D
--Oldskool preferred--

Avatar
Helkku
Viestit: 627
Liittynyt: La Touko 22, 2004 12:00 am
Paikkakunta: pieni mutta pistävä

Viesti Kirjoittaja Helkku » Su Marras 06, 2011 6:23 pm

1 pyöreä monster -tyylinen valo keulille :firing:

Avatar
-Makke-
Viestit: 865
Liittynyt: La Joulu 29, 2001 1:00 am
Paikkakunta: SpeedIII

Viesti Kirjoittaja -Makke- » Ma Marras 07, 2011 2:24 pm

Smoldari kirjoitti:Hyvältä näyttää. Väriks joku semmonen mitä ei tuu ihan heti vastaan :wavey: Ootko miettiny pumppujen värjäämistä?
En. Tykkään tuosta "kultaisesta" sävystä ja joskushan pumput täytyy ottaa auki ja huoltoo->maalit ropisee pois. Mustaksi anodisoituna ei myöskään sytytä. :freak:
Helkku kirjoitti:1 pyöreä monster -tyylinen valo keulille :firing:
Käynyt mielessä tuokin, ehkäpä. :) Jokin kevyt ratkaisu hakusessa, ei mitään isoa karseaa maskia.

Rakentelu hetken jäissä, syyn voi käydä lukemassa tuolta kiukuttelu ja vittuilu topikista. :nono: Jos sitä vaikka laittaisi osaa tilaukseen...
"The thing I like about bikes is that only people who like bikes are on them... Cars are full of people who don't care." James May

Avatar
-Makke-
Viestit: 865
Liittynyt: La Joulu 29, 2001 1:00 am
Paikkakunta: SpeedIII

Viesti Kirjoittaja -Makke- » La Marras 19, 2011 12:31 am

Tässä mennään nyt:

Kuva

Projektin mielenkiintoisin ja hauskin vaihe siis menossa. :lol: Ei selviäisi ilman tuota vaihtuvaa janojuomaa..

Mites nuo lakan alla olevat org. tarrat, häivyttääkö vai hioa kokonaan alas/pois? Hiomishommaa teen rivariasunnon saunassa lauteiden alla, emännältä kysytty lupa. :P

Ebay:stä tulossa tavaraa ja samoin kotimaasta, kuvia kun saapuvat.
"The thing I like about bikes is that only people who like bikes are on them... Cars are full of people who don't care." James May

hesus
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Vanha Honda

Viesti Kirjoittaja hesus » La Marras 19, 2011 3:52 pm

Mä ottaisin kyl kokonaan pois noi orkkis tarrat. Sama tilanne itellä mutta kamat meni jo maalarille. Ohjausiskaria pitäs alkaa sorvaamaan tonne alakolmion alle kunhan jaksais ottaa mittoja kiinnikkeestä.

Avatar
ZaDi
Viestit: 1332
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 12:00 am
Paikkakunta: -13 450 SMR

Viesti Kirjoittaja ZaDi » La Marras 19, 2011 4:17 pm

-Makke- kirjoitti:Tässä mennään nyt:

Projektin mielenkiintoisin ja hauskin vaihe siis menossa. :lol: Ei selviäisi ilman tuota vaihtuvaa janojuomaa..

Mites nuo lakan alla olevat org. tarrat, häivyttääkö vai hioa kokonaan alas/pois? Hiomishommaa teen rivariasunnon saunassa lauteiden alla, emännältä kysytty lupa. :P

Ebay:stä tulossa tavaraa ja samoin kotimaasta, kuvia kun saapuvat.

Lämmität teipin kohdan kuumailmapuhaltimella ja lastalla irti. Jos kaikki katteet uudelleen maalataan, niin suosittelen käymään katteet mirka mirlon punasella (karkeus 320) karhunkielellä läpi. Tällä saat parhaan tartunnan.

Toisaalta jos suoraan ajattelit vetää basecoat värin noihin osiin, niin silloin harmaa mirka mirlon.

Avatar
hotshot
Viestit: 442
Liittynyt: Ti Huhti 08, 2008 12:00 am
Paikkakunta: kasa blade rojua + 3 mäntäinen i/ö

Viesti Kirjoittaja hotshot » La Marras 19, 2011 6:47 pm

-Makke- kirjoitti: Mites nuo lakan alla olevat org. tarrat, häivyttääkö vai hioa kokonaan alas/pois? Hiomishommaa teen rivariasunnon saunassa lauteiden alla, emännältä kysytty lupa. :P
"toffee-laikka" ja se johonkin pyörivään laitteeseen kiinni (vaikka porakoneeseen).. ehkä parasta lääkettä mitä kyseiseen vaivaan on saatavilla. itse ainakin tykästyin. :)

Vastaa Viestiin