GSX 1700

Valvojat: ESKIL, btseppo

Vastaa Viestiin
Avatar
MustaSurma
Viestit: 1801
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1700 - työn alla, GS 450 - työn alla, "Bomberi" - myyty...

GSX 1700

Viesti Kirjoittaja MustaSurma » La Kesä 18, 2011 9:25 pm

Joh, pikkuhiljaa alkaa vihdoin ja viimein käynnistyä munkin projekti. Aihio on -07 GSX 1400 joka on jotain pieniä muutoksia kokenut jo, lähinnä ajettavuuden kannalta, ja nyt olis tarkoitus hakea vähän tehojakin. Nykyinen dynokäppyrä näyttää 118 heppaa ja 132Nm vääntöä ja molempia pitää saada lisää.

Itseasiassa projekti käynnistyi jotakuinkin viimevuoden marraskuussa kun aloin tilailemaan osia, lähinnä bigbore-kitti on ollut työn alla jo hetken aikaa. Sylinterit sain ruotsiin työn alle joulukuussa jossa ne putkitettiin uudelleen ja jenkeistä lähti tilaukseen mittatilaustyönä Carillon kiertokanget ja JE:n männät ja lopputuotteessa pitäisi olla kuutioita 1691. Ja tehojakin sitten toivottavasti hieman enemmän kuin 118.

Osia mitkä nyt lojuu tallin nurkilla on tässä tullut haalittua kasaan jo hetken aikaa, ja sieltä löytyy RX-7:n suuttimia, Begin muuttuvapaineista bensapaineen säätäjää, kisaisempaa bensapumppua, yoshimuran nokka-akselia jnejne... Moottori olisi tarkoitus lohkoa syksyn / ens talven aikana ja tehdä tarvittavat muutokset: lohkojen avarrus jotta uusi sylinteriryhmä mahtuu paikoilleen, kampiakselin/veivien/mäntien tasapainotus, kannen siistiminen ja koko roskan niputus jotta pääsisi ens kaudella ajamaan.

Aika paljon on tekemistä ja aika paljon menee varmaankin ketuilleen, tollasella kokoonpanolla ei ole yhtään GSXää katukäytössä joten ei pahemmin ole ketään keneltä edes kysyä apuja.

Niin, siis pikkasen on nyt tullut aloiteltua kun viimeviikolla tuli viestiä ruotsin maalta jotta saattaisin saada kamat jo elokuun puolella himaan - jotenkin tulikin motivaatiota ruveta ruuvaamaan tota mopoa. Etupää on nyt vaihtunut USD-malliseksi mutta viilaamista on vielä.

Kuva

Ensin kokeilin B-Kingin keulaa mutta alakolmio oli vino.

Kuva

Toisen keulan pumput on liian lyhyet joten niitä täytyy jatkaa tai vaihtoehtoisesti saada jostain "matalampi" yläkolmio. Ja jouset vaihtaa ärjympiin - tuo GSXR 750:n (joka siis luovutti keulan) elopaino kun on puolet tuosta mun möhkäleestä niin ne jouset ei ihan riitä. Onneksi sillä nyt ei niin kovin kiire ole, ehtii sitä etupäätä ihmetellä tässä talven aikana vielä. Keulan vaihto meni muutoin aika helposti, enää en rupea etsimään uusilla mitoilla olevia laakereita vaan prässään suoraan vanhasta kolmiosta akselin irti ja upotan sen uuteen - nopeaa ja helppoa, suosittelen.

Tänään siis kävin tallilla ja riivin ruiskurungot irti ja pöydälle. Koitan saada -00 600:n GSXR:n ruiskurungot ympättyä oikeisiin mittoihin ja moottoriin kiinni, niissä kun on halkaisijaa peräti 38mm ja GSX:n orkkikset on 34mm - ne rupeaa ahdistamaan aika nopeasti jos meinaa tehoja saada ulos. Noita on kuulemma sorvattu isompaankin kokoon noita ruiskurunkoja mutta siinä on aika kova duuni ja mittaaminen, ja lopunperin ainevahvuutta jää ohuimpiin kohtiin enää n. 1mm jos orkkisrunkoja avartaa 37 millisiksi. Joten ajattelin kokeilla tätä ensin.

Ongelmia tuli heti - gixerissä vaijerit ja toisioläppien käyttö on ruiskurunkopatterin päädyssä ja GSX:ssä aivan keskellä. Tänään tuo työskentely päättyi töihinlähtöön joten gixxerin rungot jäi pöydälle levälleen purettuina.
Kuva
Vähän heikolta näyttää.

Kuvia tulee kun saan oman koneen taas tulille, joten siihen asti morjens.

E: kuvia
Viimeksi muokannut MustaSurma, Ma Maalis 11, 2013 2:01 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
**ttuile vaan..
Historia kirjoitti:...Musta surma vaati arviolta 25 miljoonaa kuolonuhria Euroopassa...
Iltalehti kirjoitti:Musta surma tappanut jo 40 al-Qaida-terroristia
..kokeillaanko?

Avatar
-Ape-
Viestit: 3019
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Re: GSX 1700

Viesti Kirjoittaja -Ape- » La Kesä 18, 2011 10:10 pm

MustaSurma kirjoitti:...tollasella kokoonpanolla ei ole yhtään GSXää katukäytössä joten ei pahemmin ole ketään keneltä edes kysyä apuja.
Rokkenroll..!! Ehdottoman kiinnostava projekti. Aihiona toi GSX on jo miehekäs, mutta kun kuutiota tulee 1700 niin laite alkaa olla todella puhutteleva.
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

Avatar
MustaSurma
Viestit: 1801
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1700 - työn alla, GS 450 - työn alla, "Bomberi" - myyty...

Viesti Kirjoittaja MustaSurma » La Kesä 18, 2011 10:37 pm

JOS tuon vehkeen saan koskaan pelittämään (mitä hieman epäilen) saattaa siitä kehkeytyä jotain eeppistä ajokokemuksena. Puristukset tullee olemaan jotain 12:1 tienoilla ja aiheuttanee jonnin verran ongelmia starttimoottorille, saattaa olla että tarvitsee hieman järeämpää virrantuottoa jotta kone edes pyörähtää käyntiin. Toisaalta voi olettaa että vääntöä tulee rontisti enemmän joten moposta todennäköisesti tulee aika johdonmukainen: ajajan virheestä seuraa kuolema =D

Saattaa myöskin olla että sulle satelee muutamia tukipyyntöjä osien sovitteluun ja sorvailuun mut onneks sä teetkin mielelläs ylimääräsiä hommia muille ja vielä maksatkin niistä että saat olla mukana projekteissa... ..vai miten se meni? :D

Mitens sielä partyissä meni muuten?
**ttuile vaan..
Historia kirjoitti:...Musta surma vaati arviolta 25 miljoonaa kuolonuhria Euroopassa...
Iltalehti kirjoitti:Musta surma tappanut jo 40 al-Qaida-terroristia
..kokeillaanko?

Korva
Viestit: 608
Liittynyt: To Syys 30, 2010 12:00 am
Paikkakunta: sc28

Viesti Kirjoittaja Korva » Su Kesä 19, 2011 12:18 am

seurantaan, alastonta naistaki kiinnostavampi projekti.. Onnea yritykseen, siin on ainaki litrat jo kohillaan :deal:

Avatar
wanker
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 12:00 am
Paikkakunta: 1441cc BUSA

Viesti Kirjoittaja wanker » Su Kesä 19, 2011 10:32 am

MustaSurma kirjoitti: Puristukset tullee olemaan jotain 12:1 tienoilla ja aiheuttanee jonnin verran ongelmia starttimoottorille, saattaa olla että tarvitsee hieman järeämpää virrantuottoa jotta kone edes pyörähtää käyntiin.
Mielenkiintoinen projekti.

Meillä on noissa busissa lähemmäs 14 puristukset.
Ollaa käytetty 25mm2 ohutsäikeistä autohifi piuhaa akulta startin releelle ja siitä suoraa startille.
Samoin maadotus akulta suoraan startille samalla piuhalla.
Eikä ongelmia starttailla, ei edes kuumana mikä tuppaa olemaan noissa ongelma.

Avatar
nesto
Viestit: 1125
Liittynyt: Su Maalis 27, 2011 1:00 am
Paikkakunta: ---

Viesti Kirjoittaja nesto » Su Kesä 19, 2011 10:35 am

Korva kirjoitti:seurantaan, alastonta naistaki kiinnostavampi projekti.. Onnea yritykseen, siin on ainaki litrat jo kohillaan :deal:
+1 :firing:

Avatar
-Ape-
Viestit: 3019
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Viesti Kirjoittaja -Ape- » Su Kesä 19, 2011 11:05 am

MustaSurma kirjoitti:Saattaa myöskin olla että sulle satelee muutamia tukipyyntöjä osien sovitteluun ja sorvailuun mut onneks sä teetkin mielelläs ylimääräsiä hommia muille ja vielä maksatkin niistä että saat olla mukana projekteissa... ..vai miten se meni? :D

Mitens sielä partyissä meni muuten?
Toki, kysele rohkeasti. :) Noi holkitkin voin tuoda sulle tallille heti kun oma mopo kulkee yli 60km/h.
Kestit oli tosi jees! Messumeininkiä ulkoilmassa tiivistettynä. Jatkokemuihin mä en mennyt kun mä olen nykyään vanha, väsynyt, seurusteleva ja muutenkin perseestä. :D
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

Arttu
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: GSX 1700

Viesti Kirjoittaja Arttu » Su Kesä 19, 2011 11:08 am

MustaSurma kirjoitti: Ongelmia tuli heti - gixerissä vaijerit ja toisioläppien käyttö on ruiskurunkopatterin päädyssä ja GSX:ssä aivan keskellä. Tänään tuo työskentely päättyi töihinlähtöön joten gixxerin rungot jäi pöydälle levälleen purettuina. Vähän heikolta näyttää.
Meinasitko jättää toisioläpät käyttöön? Se saattaa tosiaan lisätä homman haastavuutta, muuten tuossa ei luulisi kovin ihmeellisiä vaikeuksia olevan. Tuolta löytyy vähän kuvia ja juttua miten modasin vastaavaa patteria omaan koneeseen sopivaksi: http://forum.oldskoolsuzuki.info/cgi-bi ... 56793228/0

Onko tuossa tonninelisatasessa muuten vielä sama jako kurkkujen välillä kuin vanhemmissa i/ö-koneissa ja vielä vanhemmissa ilmajäähyissä?
Arttu

Avatar
MustaSurma
Viestit: 1801
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1700 - työn alla, GS 450 - työn alla, "Bomberi" - myyty...

Re: GSX 1700

Viesti Kirjoittaja MustaSurma » Su Kesä 19, 2011 7:55 pm

Arttu kirjoitti:Meinasitko jättää toisioläpät käyttöön? Se saattaa tosiaan lisätä homman haastavuutta, muuten tuossa ei luulisi kovin ihmeellisiä vaikeuksia olevan. Tuolta löytyy vähän kuvia ja juttua miten modasin vastaavaa patteria omaan koneeseen sopivaksi: http://forum.oldskoolsuzuki.info/cgi-bi ... 56793228/0
Joo, näin mä ajattelin alkuun ellei se ole ylitsepääsemättömän hankalaa, tosin kävi kyllä mielessä jättää toisioläpät kokonaan pois kun sitäkin on kuulemma paljon harjoitettu. Tosin en yhtään tiedä miten se vaikuttaa mopon säätämiseen ts. kuinka paljon ecu laittaa hanttiin jollei saakkaan signaalia. Mutta mielessä on pyöritelty kyllä tuotakin vaihtoehtoa.

Tarttee lueskella tuo sun linkki läpi.

E: Olen muuten tuohon sun projektiin törmännyt aiemminkin OSS:n sivuilla.
Arttu kirjoitti:Onko tuossa tonninelisatasessa muuten vielä sama jako kurkkujen välillä kuin vanhemmissa i/ö-koneissa ja vielä vanhemmissa ilmajäähyissä?
Mä en noita vanhempien i/ö-moottorien sielunelämään kovin syvällisesti paneutunut, mutta tuossa 1.4:ssa 1&2 ja 3&4 on pareja ja keskellä on isompi väli, mittoja en tiedä, en ole mitannut vielä.
Viimeksi muokannut MustaSurma, Su Kesä 19, 2011 9:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
**ttuile vaan..
Historia kirjoitti:...Musta surma vaati arviolta 25 miljoonaa kuolonuhria Euroopassa...
Iltalehti kirjoitti:Musta surma tappanut jo 40 al-Qaida-terroristia
..kokeillaanko?

Avatar
MustaSurma
Viestit: 1801
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1700 - työn alla, GS 450 - työn alla, "Bomberi" - myyty...

Viesti Kirjoittaja MustaSurma » Su Kesä 19, 2011 8:56 pm

wanker kirjoitti: Meillä on noissa busissa lähemmäs 14 puristukset.
Ollaa käytetty 25mm2 ohutsäikeistä autohifi piuhaa akulta startin releelle ja siitä suoraa startille.
Samoin maadotus akulta suoraan startille samalla piuhalla.
Eikä ongelmia starttailla, ei edes kuumana mikä tuppaa olemaan noissa ongelma.
Ok, hyvä tietää. Vähän mietitytti tuo startin toiminta että miten mahtanee jaksaa mut eiköhän se siitä. Ja ilmeisesti bussin startti jaksaa ainakin. Mut melkoisen järeetä kaapelia kyllä...
**ttuile vaan..
Historia kirjoitti:...Musta surma vaati arviolta 25 miljoonaa kuolonuhria Euroopassa...
Iltalehti kirjoitti:Musta surma tappanut jo 40 al-Qaida-terroristia
..kokeillaanko?

Avatar
MustaSurma
Viestit: 1801
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1700 - työn alla, GS 450 - työn alla, "Bomberi" - myyty...

Viesti Kirjoittaja MustaSurma » Ma Heinä 11, 2011 11:20 pm

Huu-aa, kotiuduttu Saksa-Itävalta-Italia-Itävalta-Sweitsi-Italia-reissulta, ei pahemmin tuo ajelu jaksa just nyt napostella - oli sen verta mahtavaa maisemaa ja mutkaa et joku Porvoo/Porkkala ei pahemmin kinosta just nyt... Bomberi-zetori lähtee myyntiin ja josko sitä vaikka GS:n niputtais ajovehkeeksi toistaiseksi...

Anyhow, tuossa on tullut purettua ne GSX-R:n ruiskurungot ja niistä tuskin saa (ilman suurempaa eforttia) niputettua siedettävästi toimivaa kokonaisuutta tuon GSX:n jaoille. Mielessä on käynyt kokonaan uuden imusarjan väkertäminen ja ruiskurunkojen niputtaminen GSX:n omilla antureilla, tiedä sitten miten se toimisi.

Tuo etupää - taitaa mennä 750 gsxr:n etuvanteen ja hilppeiden metsästämiseksi - rontisti kapeampi kuin 1000gsxr:n/gsx:n/busan/b-kingin keula joten vanne ei mene paikalleen. Ja tonnisen/kingin ja busan pumput on etukolmioiden kiinnityskohdista halkaisijaltaan 2-3 milliä isommat kuin tl 1000/ 750 gsxr:n... ...sorvia, suunnittelua tai uusia osia...

...ei vaan just nyt jaksais löytyy motivaatiota ton mopon ruuvaamiseen, ei sitte yhtään... ...taidan olla tulossa kipeeks...
**ttuile vaan..
Historia kirjoitti:...Musta surma vaati arviolta 25 miljoonaa kuolonuhria Euroopassa...
Iltalehti kirjoitti:Musta surma tappanut jo 40 al-Qaida-terroristia
..kokeillaanko?

Arttu
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arttu » To Heinä 14, 2011 12:39 pm

MustaSurma kirjoitti: Anyhow, tuossa on tullut purettua ne GSX-R:n ruiskurungot ja niistä tuskin saa (ilman suurempaa eforttia) niputettua siedettävästi toimivaa kokonaisuutta tuon GSX:n jaoille.
Mikäs niissä nyt niin pistää vastaan? Äkkiä ajatellen nuo pitäisi olla aika hyvin modattavissa lähes mille jaolle tahansa jos vaan ei tarvitse kovin paljoa alkuperäistä pienempiä välejä.
Arttu

Avatar
MustaSurma
Viestit: 1801
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1700 - työn alla, GS 450 - työn alla, "Bomberi" - myyty...

Viesti Kirjoittaja MustaSurma » Pe Heinä 15, 2011 12:23 am

Arttu kirjoitti:Mikäs niissä nyt niin pistää vastaan?
Toisioläpät.

Ne vois jättää pois käytöstä mutta mitenhän tuon säätöihin saaminen sitten onnistuu orkkis boksilla ja pc3:lla? Jollei niitä toisioläppiä ja niiden antureita tarttis miettiä sen enempää niin ei tuo sitten kovin paha rasti olisi.
**ttuile vaan..
Historia kirjoitti:...Musta surma vaati arviolta 25 miljoonaa kuolonuhria Euroopassa...
Iltalehti kirjoitti:Musta surma tappanut jo 40 al-Qaida-terroristia
..kokeillaanko?

Arttu
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arttu » Pe Heinä 15, 2011 8:59 am

No joo, toisioläppien kanssa meneekin hankalammaksi.

En tiedä yhtään minkälainen operaatio tuo säätäminen olisi vakioboksin kanssa ilman toisioläppiä. Mutta mulla on vahva muistikuva, että juuri tuosta GSX:stä olisi aika yleisesti poisteltu toisioläppiä ihan vakioista läppärungoistakin. Eli sen perusteella luulisi olevan ihan tehtävissä oleva juttu. Noin yleisellä tasolla sanoisin aika varmaksi, että tuo kone ei toisioläppiä oikeasti tarvii yhtään mihinkään.
Arttu

Avatar
MustaSurma
Viestit: 1801
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1700 - työn alla, GS 450 - työn alla, "Bomberi" - myyty...

Viesti Kirjoittaja MustaSurma » Ti Heinä 19, 2011 11:35 pm

Jepa, täytyy perehtyä hieman asiaan enemmän ja sillävälin ruuvvailla vaikka sitä GS:ssää :)
**ttuile vaan..
Historia kirjoitti:...Musta surma vaati arviolta 25 miljoonaa kuolonuhria Euroopassa...
Iltalehti kirjoitti:Musta surma tappanut jo 40 al-Qaida-terroristia
..kokeillaanko?

Vastaa Viestiin