Yamaha FZR 600 -93 naku/cafe racer/jotain

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
tatsga
Viestit: 317
Liittynyt: To Syys 11, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Seiskapätkä gixeri

Yamaha FZR 600 -93 naku/cafe racer/jotain

Viesti Kirjoittaja tatsga » To Loka 07, 2010 1:15 am

Tulipa keväällä ostettua tuollainen varsinainen murheenkryyni öljyä mässyttävä Yammun romun. No oli sentäs 1700e hintaan yksi halvimmista R-pyöristä Nettimotossa. Kilsojaki oli mittarissa kohtuulliset 49tkm ja kuvissa pyörä oli ihan kivannäköinen, joten ei muutakun Vantaalta lähtee hakee pyörää Laitilasta. Pikaisella silmäyksellä ihan siistikuntoinen peli oli ja eipä kojeajollakaan pahemmin ehtinyt vikoja havaitsemaan. Kaupat tehtiin ja ei muutakun pyörää Vantaalle rahtaamaan auton kontissa.

Tietysti sitä ihminen ensimmäisenä alkaa tutkailee, että mitä on tullut ostettua. Ensimmäisiin havaintoihin kuului ilmeisesti jakoketjun rallatus semilämpimänä(ei kylmänä eikä kuumana), keulastefojen vuoto, jarrupalois 0,5mm pintaa, kaasarin kumikurkut haperot, ketjut ja rattaat uusimista vaille, mittaristosta valot palanut ja kiekkamittari rikki(korjautu vaihtamalla yks vastus) ja kaikenlaista muuta vikaa. Katteet purkamalla huomas myös mahdollisen vahinkohistorian, eli ainakin vasenta puolta on liu'utettu sen verta maassa, että koneen koppia on kittailtu. Kaikenlaista pientä fiksattavaa siis löyty.

Ekat 500km ku ehti ajella, niin sytty öljyvalo(taso). Noh luulin, että öljyt on vähis talven jäljiltä ja vaihdon öljyt+suodattimen. Ehdinköhän taas toiset 500-600km ajaa, niin taas valo alko syttyilee. Eli öljyä oli kulunut n.1l/900km about. Google kertoi, että on vanhojen Yammujen tyyppivika ryystää öljyä, kuin vanha juoppo. Ajatuksena oli tässä vaiheessa ottaa kone auki talven aikana. Ei päästy talveen asti ei...

Juhannuksena oltiin kaverin kanssa lähdössä Turun saaristonrengastietä ajaa ympäri. Paskojen sääolojen johdosta päädyttiin läpimärkinä(ikin ei ole ollut niin kylmä ku perille päästessä) 6h sateessa ajamisen jälkeen Heinolaan. Sunnuntaina, kun oli jussit vietetty, niin paahdoin 130km motaria melko tasanopeutta(140km/h mittariin) suoraan himaan. Homma muuttui oudoks siinä vaiheessa, kun öljyvalo sytty tiputtaessa motarilta alas. Olin kuitenkin täyttänyt öljyt Heinolassa "piripintaan" eli 130km matkassa hävis 1l öljyä sylinterien kautta. Kamat purettuani laitoin pyörän viel käyntiin ku siirsin sen parkkipaikalle ja tuntu et lähti huonosti käyntiin. No en siihen enempää kiinnittänyt huomiota.

Kuva
Kyllä sitä pyörän päälle saa mahtuu vaikka mitä ilman kiinteitä laukkuja... =)

Kuva
Pyörä hienoimmillaan mun omistuksen aikana kaverilla Heinolassa krapulapuunauksen jäljiltä.

Kuva


Seuraavana päivänä kun kävin kokeilee käyntiin, niin ei yrittänytkään ja pössäytteli vaan putkessa. Selkeästi tuntu puristukset olevan hukassa ja seuraavana päivänä ku sain puristuspainemittarin käsiini, niin se kerto karua kieltä. Reunasylintereissä paineita 1,5 ja 2,5 bar ja keskel 5,5 ja 6 bar. Eli ei muutaku pyörä kaverin tallille ja kone pöydälle ja auki. Diagnoosina mäntään karstan avulla juminneet männänrenkaat, jotka oli mittojen mukaan melko kuluneet. Lisäks osa venttiileistä hieman kanto massiivisten karstakertymien takia. Faijan kanssa tultiin tulokseen et tollaseen vanhaan paskaan ei kannata mäntäsarjaa alkaa hommaamaan vaan pytyille hoonaus(hoonausjäljet kiillottunu), uudet männänrenkaat, kannen kunnostus ja vitusti uusia tiivisteitä.

Pyörä ehti nyt pari kk seistä tallilla ilman sen suurempaa inspistä, kun ei opiskelijan rahatilanne sallinut tilata 300e:llä Yammun orggisosia. Maanantaina tulikin sit huhkittua oikein seitsemästä neljään(illasta yöhön siis =).

Vaikka tuo pyörä katteiden kanssa ihan kiva onkin, niin mua alko vituttamaan jatkuva katteiden kanssa puljaaminen, kun tuo kone ei tunnu maailman luotettavinta tekniikkaa olevan. Lisäks katteet joutuis muutenkin korjaamaan ja maalaaman, niin ei riitä inspis. Alunperin olisin halunnut ostaa suoraan nakun/fighterin, mutta kun oli budjetti mallia paska, niin...

Elikkä nyt on tuon koneen rakentamisen ohella proggiksena rakentaa jonkin sortin cafe racer -henkinen nakupyörä(ei mene kellään cafe racer puristilla herneet väärään kurkkuun). Katteiden osalta tuli aika pitkälti määriteltyä pääsuuntaviivat designin suhteen. Väriksi tulee puhtaan valkoinen ja lisäks ajattelin laittaa lokariin, maskiin, tankkiin ja takakatteeseen pyörän keskilinjalle 5cm leveen ruutulipputeippauksen. Lisäks kilpanumerot 87(syntymävuosi) maskiin ja perään semmosilla vintage tarrapohjilla ja fontilla. Katteiden alapuolisen pyörän maalaan mattamustaksi pisteosia valkoisella esiintuoden. Valomaskiksi ajotuksissa laittaa Polisportin enskamaski(samanmoinen, kuin Hebon "legendaarinen" fightermaski).

Ajatuksissa oli ensin laittaa crossistonga noiden naurettavien ylhäällä olevien cliparien tilalle, mutta sitten tuli kokeiltua laittaa cliparit T-palan alapuolelle ja tuli asennollisesti ja lookillisesti ihan saatanan paras! Tuli tollainen Koson mittaristo ostettua, kun halvalla sai "uuden"(hiplatun). Kun ei tullutkaan crossistongaa, niin joutu keksimään mittaristolle uuden paikan ja pienen testailun jälkeen tankin päältä löytyikin täydellinen paikka sille.

Kuva

Kuva
Melko matalalle tulee... Pitäis varmaan kaljakummusta päästä talven aikana eroon, ettei ota tankkiin kiinni... =)

Alunperin mulla oli ideana perän suhteen tilata Saksasta jonkinlainen lasikuituinen raceperse, mutta lopulta tahdoin säilyttää mahdollisuuden ottaa kyytiin kauniina kesäpäivänä vielä kauniimman neidon nauttimaan jäätelöä Kaivopuiston rantaan, eli piti keksiä jotain, jossa alkuperäiset penkit säily. MECH nimimerkillä täällä kirjoitteleva kaveri vinkkas, että orggis katteita silpomalla saa kohtuu siistin perän aikaseks. Ensin pari viikkoa photoshopin kanssa arvottuna ei muutakun pistosaha parin kaljan jälkeen kouraan ja silpomaan. Jotta homma olis oikeesti semmoinen mistä ei paaluta ole, niin samaan syssyyn rälläkällä kaikki turhat kiinnikeraudat perästä pois. Lopputulos olis seuraavanlainen:

Kuva

Tuosta vielä puuttuu valo, mutta pienet kiinalaiset miehet ovat olleet ahkeria ja niinpä paikallinen posti on saanut kuljetettavakseen 03-05 R6 vilkullisen LED-takavalon. Ei muuten ollut pahan hintainen, kun oli posteineen 17,8e suoraan Hong Kongista. Jottei kaikkien tarvitsisi pienissä päissään miettiä miltä tämä kombinaatio tulee näyttämään, niin olen teille photoshopannut kuvan siitä:

Kuva

Huomenna oliskin sit taas tallipäivä tiedossa. Eka Motonetistä liuotinpesuainetta, harjoja ja mattamustaa paukkumaalia(normaalia rungolle ja swingille ja kuumakestoa koneelle), jonka jälkeen pesu, purku, hionta ja maalauspuuhiin. Jos joku kyseenalaistaa paukkumustan käytön, niin syynä tähän on se, että jos naarmuuntuu helposti niin myös helposti suihkasee paikan päälle... =)

Päivittelen projektin etenemistä pikkuhiljaa. Kuvien laatu on mitä on mut, ei oo pokkaria ja järkkäriä en tallille vie, joten kuvien otosta huolehtii HTC Touch Pro 2. Laittakaa vapaasti kommentteja ja ehdotuksia. Lupaan kautta kiven ja kannon olla kuuntelematta niitä ja rakentaa itselleni "unelmapyörän"(harmi vaan ettei ole Ducati Sport Classic=seuraava pyörä)... =)

Jos kuvat on lopettaneet olemassaolonsa(lopetin webhotellin), niin löytyvät tuolta: http://kuvablogi.com/blog/14213/2/
Viimeksi muokannut tatsga, Ti Maalis 29, 2011 11:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
cybress
Viestit: 3027
Liittynyt: Ke Marras 28, 2007 1:00 am

Viesti Kirjoittaja cybress » To Loka 07, 2010 7:46 am

jos tarviit apua sähköjen tai moottorin kanssa n ota rohkeasti yhteyttä,,, tullut tutustuttua tuon yamahan sielun elämään aika huolella... :lol: :lol:

Avatar
tatsga
Viestit: 317
Liittynyt: To Syys 11, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Seiskapätkä gixeri

Viesti Kirjoittaja tatsga » To Loka 07, 2010 10:22 am

Joo kyllä mä sit kerron ku pyörä ei lähde käyntiin, kun jako ei ole kohdallaan ja sähkötkin on hieman viturallaan kaasareista puhumattakaan... =)

Avatar
cybress
Viestit: 3027
Liittynyt: Ke Marras 28, 2007 1:00 am

Viesti Kirjoittaja cybress » To Loka 07, 2010 7:39 pm

tatsga kirjoitti:Joo kyllä mä sit kerron ku pyörä ei lähde käyntiin, kun jako ei ole kohdallaan ja sähkötkin on hieman viturallaan kaasareista puhumattakaan... =)

se jako on helppo,kuhan ei kato vääriä merkkejä :P

ja ne sähköjen maadotukset on hämäriä alkuperäsenä,,,,

Avatar
tatsga
Viestit: 317
Liittynyt: To Syys 11, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Seiskapätkä gixeri

Viesti Kirjoittaja tatsga » Pe Loka 08, 2010 12:43 am

Tänään tuli sit purettua koko pyörä ihan palasiin rungon ja swingin maalausta varten. Samalla tulee päästyä eroon 17 vuoden paskoista. Jymähtänyt ketjurasva on muuten noin 3 kertaa bitumia hankalampaa saada pois. Ei tunnu liukenevan kunnolla edes asetoniin. Pitkästä aikaa hais himassakin asti bensa, kun putsaili alustanosia tuosta hemmetin ketjurasvasta/vahasta/paskasta... =)

Pari kuvaa tuli otettua...

Kuva
Hieman tarvis takajarrusatulan pultit vipuvartta... Ilmeisesti ollut tehtaalta lähtien kiinni, josta seurauksena et toises pultis oli 2 alukierrettä hitsaantunut kiinni pulttiin ja toises 5(!). Sai tolla metrin vipuvarrellaki hieman voimaa käyttää, alko usko loppuu, että kestääköhän pultti...

Kuva
Parempi työergonomia, kun kippas ympäri... =)

Avatar
Nakkeus
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 12:00 am
Paikkakunta: ZX-9R

Viesti Kirjoittaja Nakkeus » Pe Loka 08, 2010 9:44 am

Kun nyt kumminki noin pitkälle oot purkanu ni eikö kannattais samaan vaivaan vetää ihan ruiskumaali pintaan?? :)
Witut luutuu...<br>

Avatar
tatsga
Viestit: 317
Liittynyt: To Syys 11, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Seiskapätkä gixeri

Viesti Kirjoittaja tatsga » Pe Loka 08, 2010 11:32 am

Vähän monipiippuinen juttu toi rungon maalautus. Katteet maalautan firrana erään ison suomalaisen firman maalaamossa(en mainitse minkä). Katteet kulkee vielä nätisti turvatarkastuksesta läpi, mutta rungon rahtaaminen onkin sit hankalampaa.

Toisaalta voisin kyllä pyytää kaverilta takaisin mun Bilteman maaliruiskun, jolla aikanaa maalailin yhen mun Bemarin... Maaliliikkeestä ilmeisesti saa mattaväriä ihan pyytämällä? Mites tollasen ruiskulla suihkitun matan kestävyys on kiiltävään väriin verrattuna? Mites ruiskuvärit tykkää ruiskiintua jos joutuu maalaamaan ulkona kuivilla nollakeleillä? Kuivumaan saa kyllä lämpimään talliin.

Avatar
-Ape-
Viestit: 2153
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Viesti Kirjoittaja -Ape- » Pe Loka 08, 2010 3:21 pm

Töräytä runko ja swingi pulverimaalilla, helppoa, hyvää ja kestävää. Topio & Topio tekee halvalla harrastajille. Tosin täysin mattapintaa ei ainakaan Topiolta saa. Nettisivut sitten hieman hämää, ei oo aivan noin kiilloitettu se maalaamo. :D

www.topiooy.com
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

Avatar
tatsga
Viestit: 317
Liittynyt: To Syys 11, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Seiskapätkä gixeri

Viesti Kirjoittaja tatsga » Pe Loka 08, 2010 4:59 pm

Topiolla oon kerran käynyt formulanrungon heittämässä maalaukseen ja joo ei tosiaan oo kyseinen navetta samaa tasoa ku nettisivut... =) Enemmänkin oli kuin kohtaus X-fileseistä jostain ameriikan keskilännestä... =) Pitääpä pyytää kaveria pyytää tarjous(Topion poikien kaveri). Jos olis vaikka kohtuuhintainen, niin ei pulveri välttis huono olis...

Avatar
P.D
Viestit: 183
Liittynyt: La Elo 28, 2004 12:00 am
Paikkakunta: Z110J

Viesti Kirjoittaja P.D » Pe Loka 08, 2010 8:30 pm

Paikastahan voi olla montaa,eli yhtä mieltä.Mut mitäpä sen on väliä kun jälki on vähintäänkin hyvää korvaukseen verrattuna.
Ehdoton valinta jos polttomaalia haluaa!

Avatar
tatsga
Viestit: 317
Liittynyt: To Syys 11, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Seiskapätkä gixeri

Viesti Kirjoittaja tatsga » Ti Loka 12, 2010 12:03 am

Tulipa ostettua äsken maski. Merkiltään Polisport ja malliltaan MMX. Eli yksi asia ulkonäöstä lyöty värin lisäks lukkoon. Topiolle laitoin kaverin kautta tarjouspyynnön rungon ja swingin puhalluksesta ja maalauksesta matimmalla pulverimustalla.

Kuva

Avatar
tatsga
Viestit: 317
Liittynyt: To Syys 11, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Seiskapätkä gixeri

Viesti Kirjoittaja tatsga » La Loka 16, 2010 2:22 pm

Tulipas tässä etsittyä polttimoa tuohon MMX maskin valoon. Huomasinpa vaan, että tuohon olis saatavilla bi-xenon kittiä hintaan 80e(click). Kysymys kuuluukin, että onko kellään kokemuksia sopivuudesta, valotehosta, toimivuudesta, hyvästä tilauspaikasta ja varsinkin tuosta BA20D kannasta ja xenoneista? Jos olis kerrankin sellaiset valot pyörässä, ettei tarvis mutkapätkil ajelua lopettaa pimeän saapuessa...

Avatar
-Makke-
Viestit: 571
Liittynyt: La Joulu 29, 2001 1:00 am
Paikkakunta: SpeedIII

Viesti Kirjoittaja -Makke- » La Loka 16, 2010 10:23 pm

Älä laita mitään xenoneita, näyttää vaan että ajaisit pitkät päällä niinkuin eräät heijastinliivi pellet.

Tuosta maskista et kunnon valotehoa irti saa.. :freak2:

Iso pyöreä etuvalo CafeRacer tyyliin?? Tulisi valotehoa jo perus H4:sellakin...
"The thing I like about bikes is that only people who like bikes are on them... Cars are full of people who don't care." James May

Avatar
cybress
Viestit: 3027
Liittynyt: Ke Marras 28, 2007 1:00 am

Viesti Kirjoittaja cybress » Su Loka 17, 2010 10:36 pm

-Makke- kirjoitti:Älä laita mitään xenoneita, näyttää vaan että ajaisit pitkät päällä niinkuin eräät heijastinliivi pellet.

Tuosta maskista et kunnon valotehoa irti saa.. :freak2:

Iso pyöreä etuvalo CafeRacer tyyliin?? Tulisi valotehoa jo perus H4:sellakin...



kyllä kait tuolla näki ihan hyvin ajaa,,,,

Avatar
tatsga
Viestit: 317
Liittynyt: To Syys 11, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Seiskapätkä gixeri

Viesti Kirjoittaja tatsga » Pe Loka 22, 2010 1:10 am

Tänään tuli taas oltua päivä ja ilta tallilla. Tuli lähdettyä, kun posti-Pate toi mulle paketin Hong Kongista, eli takavalo saapui taloon(4$ ovellekuljetus toiselta puolelta maapalloa, vois Posti ottaa hinnoittelussa mallia). Nelisen tuntia meni sovittaa tuo takavalo tuohon FZRn takakatteen välipalaan. Jouduin levittää noin 8mm, että sai valon mahtumaan. Kolvailin katteen kasaan luotettavalla Bilteman 30w kovilla, jolla aikanaan myös skootterista katteet korjasin... =) Sit niitä kuvia:

Kuva
Katteen puoliskot teipattuiltuna takavalon ympärille.

Kuva
Kate sulateltuna kasaan.

Kuva
Hiottuna, tarvis viel hienoa muovikittiä huokosten sulkemiseen.

Kuva
Tollanen se on pyöräs penkin kaa. Lopullisen kiinnityksen kaa tulee tosin ihan katteen pintaan toi valo eli ei jää noin ulos.

Katteen ku sai valmiiks, niin olikin sen verta nälkä et tilasin tallille pizzan(11e kerpele kuljetettuna, mutku nälkä oli...). Noh sen syötyäni ja sitä sulatellessani tajusin et kerpele nyt olis pahvia, eli ei muutaku undertailin mallia väsäämään. Ajatuksena vetää runkoputkia pitkin niin saa peltiruuveilla runkoon kiinni ja sit sivut taittaa niin et menee katteen reunan kaa nätisti. Tollanen siitäki sit tuli:


Kuva

Tulipa clipareita purkaessa samalla lyhennettyä kytkinkahvaa kahdelle sormelle paremmin sopivaksi. Pitää tietenkin viel kiillottaa tuo ennen lopullista kasausta.

Kuva

Tuliaisiks kotiin toin puol repullista kaikenlaisia pisteosia. Pitäis ens viikolla ottaa kouluun mukaan ja käydä hiekkapuhaltas puhtaaks ruosteista ja maaleista, niin on kiva maalata niitä sen jälkeen. Niin joo maalailin mä sylinterilohkon, venakopan, startin(?)kopan ja eturattaan kopan mattamustaks lämpömaalilla. Yritin lisäks puhdistella loppua moottoria siihen kuntoon et vois maalata senkin. Vitullinen urakka vaan ku on jymähtänyttä öljyn ja hiekan sekotusta pienen pienis kolois joka paikas...

Vastaa Viestiin