Lukiolainen räpeltää - OSA 197B: Hyosung comet

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
Danny
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 12:00 am
Paikkakunta: 929RR

Viesti Kirjoittaja Danny » La Tammi 09, 2010 6:55 pm

Joulu oli ja vuosi vaihtui. Tarkoituksenahan oli tietenkin rakentaa lomailun aikana pyörää iso siivu eteenpäin, mutta suunnitelmaksihan se vain jäi. Vaikka pari kertaa tuli tallissakin vietettyä aikaa, niin mitään ei tuntunut valmistuvan.

Jotain tuloksia alettiin kuitenkin saavuttamaan lomailun jälkeen: RAKENNUSTILA tuplaantui, kun tallista siivottiin kaikki ylimääräinen roina toiseen varastotilaan ja työkalut järjesteltiin järkevämmin. Taustalla myös jokaisen itseään kunnioittavan motoristin kulkuväline talvikeleille.
Ylivoimaisesti pisin rakennusvaihe toistaiseksi oli underin ROSTERIOSION valmistaminen. Vaati tarkkaa mittailua ja armotonta viilailua millisovitteen aikaansaamiseksi. LOPPUTULOS kuitenkin tyydyttää itseni täydellisesti, varsinkin kun työkalut rajoittuivat rälläkkään ja vasaraan. Nuo peruspultit vaihdetaan myöhemmin sirompiin kateruuveihin, rakennusvaiheessa vaan noita tuppaa häviämään niin urakalla, että parempi käyttää kilopultteja.

Hyvät uudetvuodet kaikille foorumin käyttäjille ja potkitaanhan projektia nyt oikeen kunnolla eteenpäin!

Avatar
Danny
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 12:00 am
Paikkakunta: 929RR

Viesti Kirjoittaja Danny » To Maalis 11, 2010 8:52 pm

Elohopea alkaa Savossakin jo näyttämään plussaa ja ajokelit lähenevät, onkin siis aika pistää tännekkin jonkinmoista projektipäivitystä.

Gikserin umpio oli lojunut pitkään hyllyssä, joten oli jo aikakin ruveta laittelemaan sitä kiinni pyörään. Näin saataisiin päässä olevia visioita vähän paremmin näkyviin ja olisi helpompi suunnitella vielä tulevia muotoja. Pienen sovittelun jälkeen umpio löysi sopivan paikan ja piennen hitsailu-taivuttelu-rälläköinti-tuokion jälkeen saatiin lattaraudasta kasaan KIINNIKE, jolla valo saadaan kiinnitettyä jo olemassa oleviin vanhan mittariston kiinnikereikiin. Pultit tiukalle ja TÄLTÄ näyttää gikserin tuikku komeetan keulassa. Myöhemmin valotehosta tulee huolehtimaan xenon-polttimot.

Tässä vaiheessa olikin hyvä hankkia hieman plug'n'play-osia, jotka toimitettiinkin nopeasti motorplazalta. Osiin kuului varsin perinteiset TANKOPAINOT, joita tullaan todennäköisesti vielä hieman yksilöimään sorvissa. Myös PEILIT saatiin paikalleen, ja omaan silmään näyttävät sopivan todella hyvin pyörän ilmeeseen (näkymät taakse tosin eivät ole mitkään laajat..). Etuvilkut tullaan muokkaamaan NÄISTÄ kapistuksista poistamalla kokonaan musta muoviosa ja sovittamalla ledirivi etuvaloon tulevaan kevyeen katteeseen. Ja VALOTEHOA noista vilkuista näyttää löytyvän iha tosissaan! TÄSSÄ myös kuva kokonaisuudesta, myös sivukatteen ja rungon väliin tehty rosterinen peitepala paikoillaan, tosin pultit kiristämättä ja siitä johtuu kuvassa näkyvä pieni harottaminen.

Tänään sitten tulikin rakennettua taas rosterista osaa, tälläkertaa tarvittiin takahäkin etuosaan tulevat peitelevyt. Rälläkkä tulille ja matkaan siis! Pienen suunnittelun ja pahvimallien avulla oltiinkin leikelty oikean kokoiset PALASET molemmille puolille pyörää. Taivitteluahan nuo palaset vielä vaativat ja koska tallin nurkasta ei sattunut löytymään levyntaivutuskonetta, tehtiin vaihteeksi tuttavuutta rälläkän, trukkilavan ja kumivasaran kanssa. Rälläkällä ajettiin levyyn millin syvyinen URA, josta levy olikin helppo taittaa trukkilavaa vasten sopivaan KULMAAN. Myöhemmin vielä vahvistetaan taitoskohta sisäpuolelta muutamalla hitsitäpillä. TÄSSÄ pientä sovittelua paikalleen, jossa selkiää noiden asennuskohta. Jätin homman toistaiseksi lepäämään, ja vielä pientä muokkausta noille osille on tehtävä tulevaisuudessa (kiinnikket ja yläosan pieni taitto).

Eli tämmöistä tänään. Ja jos tätä rojektia sattuu joku seuraamaan, niin mielipiteitä saa esittää vapaasti. :)

Avatar
-Ape-
Viestit: 2153
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Viesti Kirjoittaja -Ape- » To Maalis 11, 2010 9:41 pm

Ainakin juttua on kiva lukea kun on selvää tekstiä ja sopivasti kuvia.
Hetkeäkään epäilemättä voisin väittää että noi vasara-rälläkkä-pöydänkulma-maihari duunailut on aika tuttuja jokaiselle mopoaan rakentavalle. Hyvähän niistäkin tulee kun tekee ajatuksella ja maltilla. Päivitä topickia jatkossakin, mä ainakin jaksan seurata.
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

pinpi
Viestit: 269
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 12:00 am
Paikkakunta: suitsa 1100
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pinpi » To Maalis 11, 2010 11:50 pm

se on aina hyvännäköstä ja arvostettavaa kun tehään ite osia tallissa eikä tilailla mistään valmiita kikkareita (paitsi niitä mitä ei oo edes mahdollisuus tehä ite).propsit täältä ainaki! ei muutaku thumbs up ja kevät aurinkoo odotteleen! :firing:

Avatar
Fear_factory
Viestit: 1244
Liittynyt: Ke Elo 27, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Tellu & VFR 750

Viesti Kirjoittaja Fear_factory » Pe Maalis 12, 2010 3:18 am

samaa mieltä edellisten kans :wavey:

Avatar
Danny
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 12:00 am
Paikkakunta: 929RR

Viesti Kirjoittaja Danny » Su Maalis 28, 2010 9:44 pm

Kuva

Noniin, aloitetaan kevyesti fiilistelykuvalla ja päivitetään rojektin kulkua hieman.

Alunperinhän alakate piti hommata valmiina, mutta pitkällisen etsimisen jälkeen ei löytynyt tarpeeksi räyheän näköistä mallia. Tämän vuoksi rupesinkin mallailemaan pahvimuoteteja ja päädyin ratkaisuun, jossa alakatteet ovatkin vain erilliset lasikuidunpalat molemmilla puolilla pyörää. Kunnon muotit valmiiksi ja eikun lätkimään kuitua ja hartsia niiden päälle. Hartsin kuivutta SOVITTELEMAAN pyörään, ja istuvat paikalleen juuri suunnitelmien mukaan. Kuvasta puuttuu toisen puolen kate, mutta ulkomuoodosta pitäsi kuitenki saada selvää (Sittemmin molemmille alakatteille tehty kiinnikkeet, eikä enää ole noita teippivirityksiä). Keula on vielä tyyliin hieman liian korkea, mutta se tullaan korjaamaan myöhemmin raa'asti lyhentämällä pumppuja. Ja persehän meni lopulta uusiksi noiden viime päivityksessä esiteltyjen rosteripalojen vuoksi, seuraavassa päiväkirjapäivityksessä onkin luvassa uuden takakatteen paljastaminen. Ompahan ainakin tullut opittua, että kannattaisi oikeasti suunnitella kaikki aivan loppuun asti ennen kuin alkaa väsäämään.. :)

Iltatöinä tuli myös muokattua tuo vakioetulokari uuteen LOOKIINSA, eipä tuota ehkä heti samaksi tunnistaisi.. Saa nähdä toimittaisiko tuo vielä käytännössä virkansa, vai joutuuko pyörää tulevaisuudessa pesemään päivittäin.

Ja sitten vielä vähän tarinaa tälläisestä pienestä hinkkauksesta: Entinen omistajahan oli onnistunut tuosta katkaisemaan jarrukahvan, ja koska ei inspaa ostella ylihinnoiteltuja kahvoja, niin päätettiin kahvalle näyttää hieman viilaa ja antaa sille uusi elämä. TÄLLAISESTA lähdettiin oli ja TÄLLAINEN siitä tuli. Varsin hyvältä näyttää ja operaation hinnaksi rakentui pyöreät nolla euroa, tulipahan nyt jossain säästettyäkin.. Myös tuo kytkinkahva tulee lähiaikoina kokemaan vastaavan kohtalon.

Toistaiseksi ollaan onneksi vielä aikataulussa, vaikka kevät alkaakin uhkaavasti potkimaan vauhtia persuuksille.

Avatar
juupetti
Viestit: 943
Liittynyt: Pe Syys 26, 2008 12:00 am

Viesti Kirjoittaja juupetti » Su Maalis 28, 2010 10:41 pm

Siisti juttu toi kahvahomma, mut varmasti tienpäällä ja katsastuksessa puututaan noihi... jos eivät muuta keksi ni huomautukset siitä että kahvojen päästä puuttuu pallot. :lol:

eipamitaa
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 12:00 am

Viesti Kirjoittaja eipamitaa » Ma Maalis 29, 2010 7:18 pm

Valo/maski sopii kyl tohon tosi hyvin.

Avatar
Plaaf
Viestit: 1936
Liittynyt: Ma Touko 22, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Ei se ikinä ole valmis..
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Plaaf » Ma Maalis 29, 2010 7:52 pm

Totaa.. Ei nuo jarrukahvat nyt niin paljon voi maksaa, että itse pitää niitä alkaa modailemaan.. Ei välttämättä paljon kannata ainakaan porailla reikiä siihen etujarruun jos kahva menee poikki/murtuu jossain tiukassa jarrutuksessa.. Tuo alumiini, kun ei ole aina sitä kaikkein kestävintä!

En nyt ala jeesustelemaan muista turvallisuuteen vaikuttavasti asioista, mutta kyllä noi jarrut kannattaa jättää modaamiselta rauhaan ihan vain oman ja muiden turvallisuuden varalta :deal:

Avatar
Danny
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 12:00 am
Paikkakunta: 929RR

Viesti Kirjoittaja Danny » Ma Maalis 29, 2010 11:40 pm

juupetti kirjoitti:Siisti juttu toi kahvahomma, mut varmasti tienpäällä ja katsastuksessa puututaan noihi... jos eivät muuta keksi ni huomautukset siitä että kahvojen päästä puuttuu pallot. :lol:
Taitaa kahvat ikäväkyllä olla se viimeinen huomattamisen aiheinen osa.
eipamitaa kirjoitti:Valo/maski sopii kyl tohon tosi hyvin.
Kiitoksia. Vähän riskillä, livenä näkemättä tuo tuohon ostettiin, mutta yllättävän hyvinhän se paikalleen istuu. Pientä luomea se tulee vielä saamaan, jotta nuo kiinnikkeet ja piuhat saa pois näkyviltä.

Plaaf kirjoitti:Totaa.. Ei nuo jarrukahvat nyt niin paljon voi maksaa, että itse pitää niitä alkaa modailemaan.. Ei välttämättä paljon kannata ainakaan porailla reikiä siihen etujarruun jos kahva menee poikki/murtuu jossain tiukassa jarrutuksessa.. Tuo alumiini, kun ei ole aina sitä kaikkein kestävintä!

En nyt ala jeesustelemaan muista turvallisuuteen vaikuttavasti asioista, mutta kyllä noi jarrut kannattaa jättää modaamiselta rauhaan ihan vain oman ja muiden turvallisuuden varalta :deal:
Samat mietinnät oli itsellänikin päässä ku huvikseen tuota kahvaa veistelin ajankuluksi. Pienen aivomyrskyn jälkeen ajattelin hazardisti luottaa korean valuihin (Aika pelottavan kuulonen lause btw.). Koeraiskaamisenkin jälkeen totesin etteivät nuo nyt ihan muroa ole, mutta eihän sitä tietenkään tositilanteessa sitten ikinä tiedä. Totta, eiväthän nuo tarvikkeena tietenkään budjettia kaada, varsinkaan muiden osien rinnalla, mutta koska tuppaan olemaan näitä "tyyli ennen tarkoitusta" -kavereita, niin eihän tuohon ihan vakiokahvat mitenkään kelpaa.. Tämä tarkottaisi käytännössä ASV:n tuotoksiin tai muihin vastaaviin kääntymistä, ja näillähän sitä hintaa sitten alkaakin löytymään. Etsinnässä on kuitenkin kokoajan muita mahdollisuuksia ja päässä muhimassa myös melkoisen psykedeelinen idea johon liittyy muotoonhitsattu rosteriketju.

Avatar
Danny
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 12:00 am
Paikkakunta: 929RR

Viesti Kirjoittaja Danny » Ma Touko 31, 2010 4:52 pm

Anteeksi, päivittely hieman unohtui kun projekti venyi pari viikkoa suunnitellun deadlinen yli, mutta ei täällä ole kuitenkaan luovutettu!
Tässä pikaisesti kuvaa tämän päivän tilanteesta, eli vain pienen askeleen päässä valmistumisesta ollaan! Kattavampaa päiväkirjaa tältä väliajalta kirjoitan tämän viikon lopulla/ensi viikon alulla, jolloin pyörä pääsee taittamaan kilometrejä. :)

PS. Nyt on hyvä hetki kertoa mielipiteitä värivalinnasta.

Kuva

Avatar
tanskude
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 1:00 am
Paikkakunta: 1100 i/ö

Viesti Kirjoittaja tanskude » Ma Touko 31, 2010 5:53 pm

Candy-punanen toimii aina :D

Avatar
kopebe
Viestit: 555
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 12:00 am
Paikkakunta: honda

Viesti Kirjoittaja kopebe » Ma Touko 31, 2010 6:54 pm

siisti väri! :)

Avatar
Smoldari
Viestit: 1576
Liittynyt: La Joulu 13, 2003 1:00 am
Paikkakunta: SV, CB

Viesti Kirjoittaja Smoldari » La Kesä 05, 2010 1:33 am

Oho! Multa menny ohi tää rojekti. Hyvältä näyttää :wavey:
snafu

korsto
Viestit: 2
Liittynyt: Su Huhti 11, 2010 12:00 am
Paikkakunta: kawasika

Viesti Kirjoittaja korsto » Ke Kesä 09, 2010 2:22 pm

hieno tulossa kyllä, meinasitko vielä jotain tarrotuksia noihin katteisiin? :blah:

Vastaa Viestiin