Supermoto (oli ja meni)

Valvojat: ESKIL, btseppo

Vastaa Viestiin
Avatar
frst
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 1:00 am
Paikkakunta: 666

Supermoto (oli ja meni)

Viesti Kirjoittaja frst » Ma Helmi 18, 2008 4:19 pm

28.12.2006 Klo 10 kaartoi pihaan henkilöauto. Henkilöauto veti peräkärryä, jossa seisoi Honda- merkkinen (alunperin) 125cc katuenduro (crm). Kaupat oli sovittu edellisenä päivänä suullisesti.

Nimet papereihin, rahat myyjälle käteen ja hyvää päivänjatkoa. Pyörä kävi nätisti, mitä nyt pakoputki vähän vuoti. Kovin kauniiksi pyörää ei voinut omasta mielestänikään luonnehtia, pikemminkin päin vastoin. No, kukkiihan se perunakin. Ehkä.

http://img262.imageshack.us/my.php?image=ennendn4.jpg





2007:

Kovin kauaa en malttanut antaa asian olla, vaan pyörä piti purkaa osiksi jo viikon sisällä kauppojen teosta. "se on tuo rungon maalipinta jo niin kulunut" - selitykseen vedoten pyörä muuttui osiksi. Jo parin tunnin rauhallisen purkamisen jälkeen osat olivat tarkoin harkituilla paikoillaan, purkamisjärjestyksessä pitkin tallia:

http://img260.imageshack.us/my.php?imag ... 824at5.jpg

http://img145.imageshack.us/my.php?imag ... 823sf4.jpg

Rungosta maalit veke, ja uudet tilalle, vähän etulokarin kevennystä, nätimpiä vilkkuja ja vaimentimen muokkausta, niin näytti jo huomattavasti paremmalta. Ei toki tehnyt mieli edes ajelemaankaan vielä tuossavaiheessa, olihan talvi pahimmillaan: (tammikuun 10., kameran kellonaika heittää ainakin tunnin verran)

http://img511.imageshack.us/my.php?imag ... 965ke0.jpg

Vehjes oli siis lähestulkoon ajokunnossa, jotain pientä siitä vielä puuttui. Seuraavien parin kuudauden aikana tuli vielä jotain pieniä muutoksia toteutettua, jotta sillä kehtasi lähteä korttelia kiertämään:

http://img253.imageshack.us/my.php?imag ... 678tn1.jpg








Kevät sekä kesä olivatkin sitten täynnä vauhtia ja vaarallisia tilanteita, vähän väliä tuli huomautusta jostakin puutteesta (ei kuskin, vaan pyörän). Kilven paikka sekä kunto olivat yleisimpiä huolenaiheita. Kilpi uuteen paikkaan pakon sanelemana (entiseen tarvikelippaviritykseen ei enää mahtunut enempää vahvikepaloja), ja teippiä vanteen reunoihin niin taas kelpasi!

http://img403.imageshack.us/my.php?image=kuva016gx8.jpg


Jossain vaiheessa kyllästyttiin takavanteen maalipintaan, joka tahtoi aina renkaanvaihdon yhteydessä karista pois, ja otettiin sitten molemmista vanteista maalit pois. Samoihin aikoihin tämä hieno pyörässä ostohetkellä kiinni ollut virivirivaimennin lenteli lahotessaan pitkin maita ja mantuja, tilalle laitettiin vehkeen mukana tullut orkkisvaimennin. Totesin myös kilven olevan vähintäänkin riskialttiilla alueella, joten siirsin sen väliaikaisesti sisälokasuojan suojiin, ettei se vaan vahingossakaan menisi enempää kurttuun.

http://img352.imageshack.us/my.php?image=kuva035dq7.jpg



Tein aivan oikean ratkaisun jemmatessani kilven turvallisempaan paikkaan, sillä jo seuraavana päivänä tein lähempää tuttavuutta asfaltin kanssa, ja pyörän perän kestävyyttä koeteltiin (omasta perästä puhumattakaan..). Hetki meni ihmetellessä, toinen kirotessa, kolmannen hetken aikana pää olikin sitten jo täynnä uusia ideoita. Vähän katteita vaihtoon, toinen vaimennin johon edesmenneestä mankista keulaputki väliputkeksi, kilpi renkaanpäälle ja avott!! Mielikuvitusta ei säästelty vaimentimen sijoittelua silmälläpitäen, ja pakko nyt jälkeenpäin sanoa että sen on kyllä näköinenkin...

http://img142.imageshack.us/my.php?imag ... 511qw2.jpg


Nyt osattiin jo olla varovaisempia ja keskityttiin pysymään pystyssä. Tai ainakin yritettiin. Mitään peränkestävyystestejä ei enää tarvinut tehdä kun sellaisenkin jo suoritin.
Pyörää vietiin kyllästymiseen asti enemmän tai vähemmän näyttävällä tavalla pitkin kaupunkeja, ja renkaita kului niin pirusti. Jossain vaiheessa tuli ajankohtaiseksi välillä huoltaa moottoriakin. Männänvaihdon yhteydessä todettiin että kannessa on palotilan ympärillä olevan tiivisterenkaalle tarkoitetussa urassa hiushalkeama, mutta sen sai paikallinen metallifirma koneistettua ehjäksi. Uusi mäntä sisään ja taas mentiin.
Sisäänajon loppuvaiheilla todettiin kytkimen antautuneen (viimein). Asia saatiin hoidettua jäykemmillä kytkinjousilla.

Jonkin aikaa meni, kun pata huokaisi. Kansi halki taas. Uusi reissu koneistamolla ja taas mentiin. Tätä ruljanssia jatkui muutaman kerran, aina ne hitsasi siellä kanteen lisää tavaraa ja sorvasi sopivaksi. Vaan tämä alkoi olla jo kannelle liikaa ja kerta toisensa jälkeen se halkesi. Uutta (tai siis käytettyä) kantta metsästämään.

Uusi löytyi, ja asennusvaiheessa huomattiin että taisi olla tämänkesän ajelut tässä, sylinteristä oli lähtenyt melkoisen suurelta alalta pinnoitteet kävelemään. Lienee palotilaan kerta toisensa jälkeen päässeen jäähdytysnesteen syytä. Mene ja tiedä?
Köyhällä opiskelijalla ei tässä vaiheessa ollut niin muhkeita varoja että olisi moisen uuden sylinterisatsin pystynyt itselleen kaupasta lunastamaan.




2008:

Pyörä taasen lihoiksi ja uusia suunnitelmia miettimään. Aluksi olin aivan tyytyväinen pyörän ulkonäköön, jos sitä nyt vähän olisi vähän piristänyt esimerkiksi kunnollisilla vilkuilla, takavalolla, etulokasuojalla etc.
Moottorikin oli tarkoitus ehjätä, ja siihen lähdettiinkin metsästämään uutta sylinterisatsia. Sellainen löytyi ja tilattiin, vaan eipä ole vielä kuulunut.

Jossain vaiheessa sitten kävi niin että mentiinkin ojasta allikkoon, ja talliin eksyi supermotovannekehät, projektorivalot, ja lasikuitumattoa. Se siis niistä "pienistä" ulkonäköön liittyvistä muutoksista sitten....

Tällä hetkellä pyörän ulkonäkö ei juuri puhuttele, lasikuitosat etenkin perä sekä maski ovat rankasti kesken. Projekti on tarkoitus viedä jokatapauksessa kunnialla loppuun asti.

http://img88.imageshack.us/my.php?image=pict0012of6.jpg

http://img512.imageshack.us/my.php?imag ... 004tz6.jpg

http://img171.imageshack.us/my.php?imag ... 013jd0.jpg
Viimeksi muokannut frst, Ke Kesä 18, 2008 3:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
rosvoroope
Viestit: 680
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 12:00 am
Paikkakunta: KX500

Viesti Kirjoittaja rosvoroope » Ma Helmi 18, 2008 5:19 pm

ja se sylinterihän laitetaan sitten cr:stä eikä etsitä mitään matka aukotuksella olevaa crm sylinteriä.

Ja sellainen löytyy esim. tuolta http://www.suitzaman.fi/huolto.html
Minulla on KAWASAKI!! There`s no easy way out
NOWHERE FAST <br>

Avatar
frst
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 1:00 am
Paikkakunta: 666

Viesti Kirjoittaja frst » Ma Helmi 18, 2008 5:29 pm

rosvoroope kirjoitti:ja se sylinterihän laitetaan sitten cr:stä eikä etsitä mitään matka aukotuksella olevaa crm sylinteriä.

Ja sellainen löytyy esim. tuolta http://www.suitzaman.fi/huolto.html
Cr:n sylinteri ei mene millään noihin lohkoihin, tuo moottori on lähes sama kuin Hondan toisessa teinitähdessä NSR:ssä.

Niin ja vakiosylinteriä en tuossa vehkeessä ole ikinä nähnytkään (enkä ole suunnitellut näkeväni), kuutioita löytyi jo vanhallakin satsilla lähemmäs parisataa...

Avatar
wigi
Viestit: 484
Liittynyt: Su Helmi 26, 2006 1:00 am
Paikkakunta: NäkSteR(myydään) ja PV600cc(myydään)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wigi » Ma Helmi 18, 2008 5:33 pm

juu onnee vaa noitten lasikuitu osien kittailemiseen :D

Juuper
Viestit: 190
Liittynyt: To Elo 23, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Juuper » Ma Helmi 18, 2008 5:59 pm

wigi kirjoitti:juu onnee vaa noitten lasikuitu osien kittailemiseen :D
komppaan! :lol:

Avatar
rosvoroope
Viestit: 680
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 12:00 am
Paikkakunta: KX500

Viesti Kirjoittaja rosvoroope » Ma Helmi 18, 2008 6:29 pm

frst kirjoitti:
rosvoroope kirjoitti:ja se sylinterihän laitetaan sitten cr:stä eikä etsitä mitään matka aukotuksella olevaa crm sylinteriä.

Ja sellainen löytyy esim. tuolta http://www.suitzaman.fi/huolto.html
Cr:n sylinteri ei mene millään noihin lohkoihin, tuo moottori on lähes sama kuin Hondan toisessa teinitähdessä NSR:ssä.

Niin ja vakiosylinteriä en tuossa vehkeessä ole ikinä nähnytkään (enkä ole suunnitellut näkeväni), kuutioita löytyi jo vanhallakin satsilla lähemmäs parisataa...
Ok, tiesin väärin
Minulla on KAWASAKI!! There`s no easy way out
NOWHERE FAST <br>

Avatar
frst
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 1:00 am
Paikkakunta: 666

Viesti Kirjoittaja frst » Pe Helmi 22, 2008 5:29 pm

Maski alkaa näyttämään pikkuhiljaa maskilta, ja perä perältä.

E: Kuvaa: eli maskin vasen puoli jäänee suunnilleen tuollaiseksi, oikea puoli näytti vielä sen verran hirveältä että muokkasin kuvasta tuon vasemman puolen oikelle puolelle peilikuvaksi. Maskin ulkoreunoja terävöitän vielä jonkin verran, että maskista tulisi agressiivisemman näköinen. Maskiin tulee siis 2 projektorivaloa.Lopputuloksen pitäisi näyttää lähelle tältä:

http://img257.imageshack.us/my.php?imag ... asdgv0.jpg

Nuo kuituosat on tosiaan vähintäänkin vittumaisia tehdä, varmaan 100 kertaa saa paklata & hioa.

Ja mielipiteitä ja ehdotuksia kehiin!

Avatar
frst
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 1:00 am
Paikkakunta: 666

Viesti Kirjoittaja frst » Ma Helmi 25, 2008 8:10 pm

Maskiosan kanssa paloi hermot liian monta kertaa, joten kävin tänään koukkaamassa naapurin puolelta uretaanilevyä ja aloitin tekemään versiota numero 2. Lähestulkoon valmis muotohan minulla jo oli, ja parin tunnin jälkeen näytti tältä:

Kuva

Roiskin siihen mastonin paukkupullosta vähän punaista päälle ihan vain näön vuoksi. Jos sitä vaikka huomenna innostuisi tuon kuiduttamaan...

Siivoiltuani tallia hetken, huomasin että takahaarukasta on kiilto karannut johonkin. Kerran kun vetäsin kiillotusaineella niin taas kukoisti:

Kuva

Löysin myös kaatumatateille paikat:

Kuva

Jarruihin myös tulossa jonkinasteista päivitystä, aivan pulmittahan ei tämäkään homma voi onnnistua. Ois ne vanteet ihan kiva saada, niin pääsisi tätäkin suunnitelmaa jalostamaan:

Kuva

Avatar
S^X
Viestit: 1048
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 12:00 am
Paikkakunta: K5 ja 636

Viesti Kirjoittaja S^X » Su Maalis 09, 2008 9:37 pm

Mites täällä,vai onko rakentajan aika mennyt viinan juonnissa ? :D
TRR

We're The First Ones To Starve
We're The First Ones To Die

Avatar
wigi
Viestit: 484
Liittynyt: Su Helmi 26, 2006 1:00 am
Paikkakunta: NäkSteR(myydään) ja PV600cc(myydään)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wigi » Su Maalis 09, 2008 9:47 pm

karu maski tulossa :blah:

Juuper
Viestit: 190
Liittynyt: To Elo 23, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Juuper » Su Maalis 09, 2008 10:01 pm

wigi kirjoitti:karu maski tulossa :blah:
Musta se on enemmänki häijyn näköne :firing:
Just proo!

Avatar
frst
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 1:00 am
Paikkakunta: 666

Viesti Kirjoittaja frst » Su Maalis 09, 2008 10:03 pm

S^X kirjoitti:Mites täällä,vai onko rakentajan aika mennyt viinan juonnissa ? :D
Arkisin kaikki ajat menee opiskellessa ja duunissa, viikonloppun tekemiset kun jo arvelit nappiin :D

Hitaasti mutta varmasti (tai sitten ei).

Pientä toivoa ilmassa että saataisiin vanteet jo ensiviikolla pinnoittajalta (iso EHKÄ). Jos nyt kuitenkin ne olis jo valmiit seuraava vaihe olis mennä konttorille taistelemaan noitten sm kehien muutoskatsastuksesta.


wigi kirjoitti:karu maski tulossa :blah:


Eipä oo muilla samanlaista :blah:

Avatar
frst
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 1:00 am
Paikkakunta: 666

Viesti Kirjoittaja frst » Ma Maalis 10, 2008 8:55 pm

Myydään husqwarna sm 125:n sm kehät. Pinnat mukaan.

etu 3.5" ja taka 4.25 leveä, 17" molemmat siis.
Kolhuja jonkin verran mutta jos ei uusia tarvitse niin tästä lähtee halvalla!

Sitä tarvii kait alkaa punomaan jälleen uusia juonia noiden tilalle, ei kuulemma käy millään nuo kehät noille orkkisnavoille.

:freak2:

jusutus
Viestit: 984
Liittynyt: Ke Loka 08, 2003 12:00 am

Viesti Kirjoittaja jusutus » Ma Maalis 10, 2008 9:01 pm

Anna kun arvaan, sun Hontassa on 32-pinnaset navat ja Huskyn kehät on 36-pinnaset? :)

Laitas mulle hintapyyntöä kehistä privalla.
Puhelinklinikka.fi • Matkapuhelinhuollot nopeasti ja edullisesti

Avatar
frst
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 1:00 am
Paikkakunta: 666

Viesti Kirjoittaja frst » Ma Maalis 10, 2008 9:05 pm

jusutus kirjoitti:Anna kun arvaan, sun Hontassa on 32-pinnaset navat ja Huskyn kehät on 36-pinnaset? :)

Laitas mulle hintapyyntöä kehistä privalla.
Molemmissa 36 pinnaset, muttakun ongelmaks jää juurikin ne pinnat (hussen orkkis) mitkä ei käy millään. Pitäis olla just nappiin oikealla taivutuksella etc että kävis. Viisaampi myyä nuo nyt pois ja keksiä jotakin muuta jännää.

Vastaa Viestiin