GSX-R Turbon Fighteröinti

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
Tuiske
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:00 am
Paikkakunta: GSX-R 750

GSX-R Turbon Fighteröinti

Viesti Kirjoittaja Tuiske » Pe Helmi 15, 2008 11:53 pm

Noniin ois ehkä aika tästäkin projektista tänne jotain jo kirjotella. 2007 loppukesästä tuli hankittua turbolle leimattu -86 vuoden gikseri, joka varmasti on ainakin joillekkin foorumin lukijoille tuttu jo entuudestaan. Pärrä tuli minulle lähinnä heräteostoksena (vaihtona). Vaihto olisi jäänyt tekemättä jos turboa ei papereissa olisi ollut, mutta homma oli sen puolesta jo hoidossa niin kulkuneuvot vaihtoivat omistajaa.

Kuva
Vehjes ostohetkellä.

Laitteella tuli ajeltua tyytyväisenä muutama viikko. Moottori toimi moitteettomasti ja vetoja tuntui löytyvän. Mielessä oli jo käväissyt, että josko tuota ulkonäköä vähän lähtisi muuttamaan paremmin omaa silmää miellyttävään suuntaan. Vahvistus suunnitelmille tuli hyvinkin pian, mäntä suli, mielestäni "väärän" ajotavan ja tukossa olevan bensaputken takia, ja oli pakko aloittaa ensimmäinen mopo projektini!
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/02.jpg

Tarkoituksena on ollut tehdä kaikki mahdollinen väsäys ihan ite niin paljon kun taidot antaa myöten.


Projektin aloitin purkamalla pärrän osiin. Takahäkille tuli paremmat kiinnikkeet samalla tehtyä.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/03.jpg

Pakollisia hankintoja tässä vaiheessa oli crossi stonga raisereineen, Koson RX1N mittaristo, 17" vanteet ja vm. 2000 R6 lasikuituinen takakate löytyikin tallin perältä edellisen ZZR:n jäljiltä ylimääräisenä. Raisereita varten joutui vähän kikkaikeen ja ratkaisuksi tuli kemiallista metallia yläkolmion pohjaan.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/04.jpg

Ja perempi kuva takahäkin kiinnityslaipoista.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/05.jpg

Takahäkin ensimmäinen versio tuli tekaistua melko nopeasti kasaan.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/06.jpg

Takakatetta aloin sovittamaan tankin muotoihin uretaanista muotoja hakien. Takapenkin päälle aloin myös tekemään kuorta.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/07.jpg

Usean tunnin uretaani&lasikuitu sulkeisten jälkeen totesin valmistuneen palikat paskoiksi ja päätin että en enää koske uretaaniin :D Kiitokset footokselle tässävaiheessa vinkeistä perän muokkaamisen suhteen!
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/08.jpg

Liian leveää perää tuli kavennettua ~3cm mm. 1000RR takavalon sovittamisen takia ja lyhennettyä lähes 10cm. Uutta tankin saumaan tulevaa palaa varten tein muotin pakkausteipistä ja maitopurkista. Kuidutuksen hoidin Bilteman lasikuitunauhalla :eek: Muoto rupesi näyttämään jo paremmalta.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/09.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/10.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/11.jpg

Undertrayta ei kuitukatteen mukana tullut joten sekin piti väsätä. Muotin tein rautalangasta ja wanhasta t-paidasta johon sivelin hartsit ja pari kerrosta lasikuitua päälle. Pinnan tasoittaminen oli kuhmuraisen t-paidan jälkeen mukavaa touhua :) Väsäsin myös lasikuidusta perän alapuolelle kiinnikkeet underia varten joihin underi tulee pulteilla kiinni.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/12.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/13.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/14.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... uva181.jpg

Ducktailinkin päätin väsätä ja muottina käytin jotain askartelukartonkia ja teippiä. Ensimmäisen kerroksen kuidutuksen tein Bilteman lasikuitunauhalla joka vaikuttaa todella hyvältä tavaralta. Pikakiinniystä ducktailille en kokenut tarpeelliseksi, takapenkkiä ei ainakaan näyllä näkymin ole tulossa.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/15.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/16.jpg

Penkin pohjan tein vanerista ja akkua vartein siihen tuli reikä. Pehmusteet tuli itseliimautuvasta ääni/lämpöeriste vaahtomuovimatosta ja pehmusteiden pohja lasikuidusta, muottina pahvia ja teippiä :cool:
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/17.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/18.jpg

Penkki valmiina, vähän muhkurainenhan se on, pitänee tehdä pehmustukset jossain vaiheessa uusiksi. Myös ducktailiin on laitettu paksummasti kuitua ja pohjatöitäkin maalausta varten jo väsäilty.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/19.jpg

Etulokariksi tulee vakiosta pienennety versio.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/20.jpg

Sytkäboksille löytyi paikka tankin pohjasta.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/21.jpg

Kun undertray oli lähes valmis niin tuli huomattua että eihän se mahdu paikalleen ..ottaa takahäkin alaputkiin kiinni joten takahäkin alaputkia piti vähän muokata.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/23.jpg

Etuvanteen laakereiden fyllirenkaat ja holkit saapuivat sorvarilta ja 17" vannekkin ruperi sopimaan 15mm akselille. Edellisessäkin vanteessa oli liian isot laakerit (17mm) 15mm akselille, joka tuli huomattua purkuvaiheessa :drin: Väärän kokoiset laakerit olivat jo rikkoneen mittarinpyörittimestä sokkarengas uran olakkeen. Mitähän tästä olisi seurannut jos vanne olisi päässyt liikahtamaan akseliin nähden :freak:. Mittarinpyörittimen korvasin myös tuommoisella teräsholkilla.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/24.jpg

Mittaristolle löytyin paikka maskin takaa kun virtalukon siirsi sivuun. Mittariston telineeseen tein paikan myös seosmittarille ja virtalukolle.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/25.jpg

Alunperin tarkoituksena ei ollut kiillottaa vanteiden reunoja, mutta hankkimani etuvanteen reunat olivat valmiiksi kiiltävät niin pitihän ne takavanteenkin reunat kiillottaa. Maalit poistin Nitromorsilla joka ei oikein tuntunut kunnolla pulverimaaliin tehoavan :/ Samalla tuli innostuttua kiillottelemaan muitakin osia.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/26.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/27.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/28.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/29.jpg

Painekotelokin tarvitsi muokkausta. Jalkaa vasten ajaessa hiertänyt dumppi lähti vasaralla napauttamalla irti ja sen on tarkoitus tulla ahtoputkeen koneen vasemmalle puolelle. Samalla hitsisaumoja pitäisi viimeistellä, hitsauttaa pitot-putki paremmin kiinni ja tulpata dumpin reikä, ja kai sekin pitäsi sitten kiillottaa.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/30.jpg <- painekotelo

Tällä hetkellä runko, takahäkki, mittariston teline, kilpiteline ja muita rojuja on pulverimaalauksessa, väriksi tulee puolikiiltävä musta. Muut maalattavat osat on hiontavärissä ja odottaa väriä pintaan. Väriksi ajattelin ensin Kawan oranssia mutta sille ei tuntunut värikoodia mistään löytyvän niin väriksi valitsin Lamborghinin Arancio Atlaksen
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/31.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/32.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj90/kikseri/33.jpg


Vielä tehtävänä: (26.2.08)
-johtosarjan modaaminen kosolle
-akulle menevien kaapeleiden vaihtaminen
-etujarru- ja kytkinletkun hommaaminen
-painekotelon kiillotus ja modaus
-pakosarjan modaaminen niin että ahdin tulee ylemmäs (ettei savuttais)
-jarrusatuloiden maalaus
-kasaaminen
-ehkä jotain muutakin vielä ??




Kaikki palaute on tietenkin tervetullut!!!
Viimeksi muokannut Tuiske, Ti Helmi 26, 2008 10:49 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Kawanator
Viestit: 617
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 1:00 am
Paikkakunta: Köyliö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawanator » La Helmi 16, 2008 12:33 pm

Helvetin asiallinen projekti! :D

Ja näkee ettei sulla ole peukalot keskellä kämmentä. :drin:

Peukut tälle projektille. :cheers:
Tyttö tuli 51cm ja 3,5kg 19.9 2006

http://www.freewebs.com/tarmacterrorist

Avatar
wigi
Viestit: 484
Liittynyt: Su Helmi 26, 2006 1:00 am
Paikkakunta: NäkSteR(myydään) ja PV600cc(myydään)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wigi » La Helmi 16, 2008 2:35 pm

hieno projekti! mikä maski tähän tulee ei oikeen osunut silmään mistään kohtaan.. sun avatarissa taitaa joku barbin maski näkyä? :wavey:

terppa32
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja terppa32 » La Helmi 16, 2008 7:46 pm

hieno projekti! itsekkin tein vastaavalle samat jutut viime vuonna joten senkin takia tämä kiinnostaa erityisesti. Onnea projektiin!
:)

Avatar
Tuiske
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:00 am
Paikkakunta: GSX-R 750

Viesti Kirjoittaja Tuiske » La Helmi 16, 2008 8:30 pm

Derbi Sendan maski tulee. Footoksen kawan vanha. Tuli myös öljypohja tänää revittyä irti eikä sieltä paria metallihippusta kummempaa löytynyt. Ölynsuodattmenkin aukasin eikä mitää ylimääräistä sielläkään :) Kytkimen ja kampiakselin rattaiden välissä on pieni klappi josta tyhjäkäynnillä kuuluva rallatus ilmeisesti tulee. Rattaat kyllä näytti hyviltä mutta mistähän mahtaa johtua :mad2:

terppa32
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja terppa32 » Su Helmi 17, 2008 12:49 am

tulikin mieleen, että kandee tsekkaa startin kytkimen kunto! Vanhemmassa kikserissä on ollut ongelmia sen kanssa, sieltä tahtoo tulla ne keskipako "kuulat" lävitse ja ne menee suoraan kampikoneistoon ja sitä kautta vaihteistoonkin, itsellä kävi juuri näin. Uudemman 1127:n kytkin on vahvempi ja menee heittämällä paikoilleen.

Avatar
Tuiske
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:00 am
Paikkakunta: GSX-R 750

Viesti Kirjoittaja Tuiske » Ti Helmi 19, 2008 1:13 am

Osat sain maalarilta tänään ja vanteisiin tein karkeat pohjat, huomenna saa nekin haettua. Väri ei aivan salamavalon kanssa pääse oikeuksiinsa mutta omaa silmää kyllä miellyttää lopputulos.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... MG0060.jpg

Hevimies
Viestit: 1818
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 1:00 am
Paikkakunta: honbmwasauktmphzuki -945, K2 kilone

Viesti Kirjoittaja Hevimies » Ti Helmi 19, 2008 10:32 am

eikös toi laite oo niamolalta peräsin?

ja hiano rojekti, komeeta jälkee!

Avatar
Tuiske
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:00 am
Paikkakunta: GSX-R 750

Viesti Kirjoittaja Tuiske » Ti Helmi 19, 2008 4:28 pm

Hevimies kirjoitti:eikös toi laite oo niamolalta peräsin?

ja hiano rojekti, komeeta jälkee!
Joo niamolan vanhahan tää.

Äsken hain vanteet ja vetolevyn vielä maalarilta..
http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... avanne.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... uvanne.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... tolevy.jpg

Ja Bebekistä tuli myös jotain rojuja haettua vaihteen näyttöa varten.

Avatar
Rottweiler
Viestit: 1420
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 12:00 am
Paikkakunta: KTM 690 EVO II

Viesti Kirjoittaja Rottweiler » Ti Helmi 19, 2008 5:29 pm

Hieno on väri :blah:
Fuck The Rules ! ! !

japi80
Viestit: 906
Liittynyt: Su Joulu 17, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja japi80 » Ti Helmi 19, 2008 9:17 pm

kattelin sitä painekotelon kuvaa aikani ja aloin ihmettelemään dumpin sijaintia.

eikö se kuulu mahdollisimman lähelle ahdinta? :eek:

Avatar
-AV-
Viestit: 207
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2006 12:00 am
Paikkakunta: 2xH-D, fighteR1,exc 250

Viesti Kirjoittaja -AV- » Ti Helmi 19, 2008 9:30 pm

japi80 kirjoitti:kattelin sitä painekotelon kuvaa aikani ja aloin ihmettelemään dumpin sijaintia.

eikö se kuulu mahdollisimman lähelle ahdinta? :eek:
Ainakin autoissa se kuuluu mahdollisimman lähelle kaasu läppää.. Sama pätee varmaan moottoripyöriin..

japi80
Viestit: 906
Liittynyt: Su Joulu 17, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja japi80 » Ti Helmi 19, 2008 9:42 pm

[quote="derek69 Ainakin autoissa se kuuluu mahdollisimman lähelle kaasu läppää.. Sama pätee varmaan moottoripyöriin..[/quote]

no voi jumalauta. miten ihmeessä turboasiantuntijat väittää sellaista, että painehan iskee ahtimelle päin takaisin, eli sen venttiilin pitää olla mahdollisimman lähellä sitä ahdinta.

tiiä näistä, jokainen koulukunta tuntuu olevan eri mieltä :D

Avatar
Tuiske
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:00 am
Paikkakunta: GSX-R 750

Viesti Kirjoittaja Tuiske » Ti Helmi 19, 2008 10:04 pm

japi80 kirjoitti: no voi jumalauta. miten ihmeessä turboasiantuntijat väittää sellaista, että painehan iskee ahtimelle päin takaisin, eli sen venttiilin pitää olla mahdollisimman lähellä sitä ahdinta.

tiiä näistä, jokainen koulukunta tuntuu olevan eri mieltä :D
Kaippa se aika sama että missä kohti se on loppupeleissä.. Tarkotus on siirtää se ahtimen ja painekotelon väliin ahtoputkeen. Tuossa se osu polveen ajaessa :)

Ja tulipa tässä illan mittaan tuo vaihteen numeronäyttö väsättyä. Numeroiden ohjaus 21 diodin kautta :) Vielä pitäs anturipuoli väsäillä.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... MG0066.jpg

japi80
Viestit: 906
Liittynyt: Su Joulu 17, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja japi80 » Ti Helmi 19, 2008 10:22 pm

[quote="Tuiske"
Kaippa se aika sama että missä kohti se on loppupeleissä.. Tarkotus on siirtää se ahtimen ja painekotelon väliin ahtoputkeen. Tuossa se osu polveen ajaessa :)[/quote]



eihän se ole ahtimen kestävyyden kannalta ollenkaan sama.. :D

Vastaa Viestiin