Projekti: vaimentimen kunnostus

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
MECH
Viestit: 397
Liittynyt: To Joulu 21, 2006 1:00 am
Paikkakunta: FZR 600 + M45, XJR Cafe 1?00, VFR 750 Cafe, DR 800 tracker

Projekti: vaimentimen kunnostus

Viesti Kirjoittaja MECH » Ma Tammi 21, 2008 9:03 pm

Laitoin uuden topikin koskien vaimentimien kunnostusta. Moni on tätä tehnyt ja tulee tekemään, niin ajattelin kerätä tähän vinkkejä kunnostukseen.

Homma siis alkoi kun ostin Akrapovicin sliparin 100 €urolla. Kunto ei ole ihmeellisempi, mutta katsotaan homman edetessä miten pieni TLC auttaa asiaan.

http://www.bomber.fi/modules/gallery2/m ... alNumber=2
Tollanen se on.

http://www.bomber.fi/modules/gallery2/m ... alNumber=1
Etureuna vaatii siistimistä ja uusia haponkestäviä pop-niittejä (ellei joku osaa kertoa mistä saa titaanisia pop-niittejä???). Otan päädystä n. 10mm pois ja tasohion sen suoraksi. On myös olemassa mahdollisuus, että hitsaan koko etupäädyn yhtenäiseksi.

http://www.bomber.fi/modules/gallery2/m ... alNumber=1
Tuuli tuivertaa huilun läpi. Tuota yritän joko täytehitsata ja hioa, tai vaihtoehtoisesti katkaisen tuon ulostulon siististi ja jyrsin jonkun nätin päätypalan siihen. Täytyy kikkailla, kun pitää jättää tuo e-hyväksyntämerkki hyvin näkyviin katsastusmiestä ja poliisia varten.

http://www.bomber.fi/modules/gallery2/m ... alNumber=1
Painaumakin pitäisi saada pois näkyvistä ja haittaamasta pakokaasun virtausta. Ajattelin testata painesuoristusta, eli tiukat holkit tukevasti molempiin päihin ja toiseen venttiili kiinni. Sitten noin 3baria ilmaa putkeen ja katsotaan alkaako klommo oikenemaan. Jos ei toimi, niin kokeilen samaa vedellä.

visa
Viestit: 153
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Turbobussi harkinnassa...

Viesti Kirjoittaja visa » Ma Tammi 21, 2008 10:23 pm

8.bar kestää hyvin :P ainakin mitä noita enska pyörien putkia mitä tullut vierestä katottua niin painetta on saanu laittaa aika reilusti ennen ku oikenee.

P.S. ei toiminut kuin eka linkki
Alle 2bar on vapari!

Avatar
JK1.1
Viestit: 587
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 12:00 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JK1.1 » Ti Tammi 22, 2008 12:20 am

Laita hiukan lämpöä siihen painuman kohtaan samalla.

J
...alumiinihitsausta, pellinvääntöä yms...
http://koti.mbnet.fi/jk11/tankit.php

Avatar
MECH
Viestit: 397
Liittynyt: To Joulu 21, 2006 1:00 am
Paikkakunta: FZR 600 + M45, XJR Cafe 1?00, VFR 750 Cafe, DR 800 tracker

Viesti Kirjoittaja MECH » Ke Tammi 23, 2008 2:30 am

Kyllä titaani on hieno materiaali :D

Tänään leikkasin etupäädyn suoraksi. Hommaa hankaloitti kummasti vannesahan terä, josta puuttui yhdestä kohtaa monta piikkiä (tyhmä minä kun en jaksanut heti vaihtaa sitä) mikä aiheutti nykäisyn putkessa, ja väänsi sitä rumaan muotoon. Olin laittanut sisälle ympyrän muotoisen holkin pitämään putken kasassa puristimien välissä, mutta ehdottomasti paras tyyli olisi ollut jyrsiä ovaali holkki joka menisi tiukasti putken sisään, ja pitäisi sen muodossaan sekä estäisi sahatessa "haukkaamista".

Lisäksi sahasin ulostulon rikki menneen reunan suoraksi. Nyt kun vaimennin on vain 35cm pitkä ja varustettu pelkällä leikatulla putkiulostulolla on ulkonäkö aika "race".

Villat olivat elämänsä puolitiessä. Mistäköhän niitä löytäisi kohtuullisella hinnalla? Toisaalta tuosta voisi yrittää tehdä resonanssivaimentimen... Katsotaan mitä keksin.

DB-killeri vielä mietityttää... Nimittäin sellainen putken mukana tuli, mutta se on vain 8mm pienempi läpivirtaava putki joka ruuvataan päähän kiinni. Mitä se muka vaimentaa? Onkohan tuo edes oikea killeri?

No pitää itse muokata kuitenkin tuota vaimennusta paremmaksi. Täytyy kokeilla sellaista levystä pyöritettyä spiraalia putken sisällä.

Pitää viikonloppuna laittaa pakosarja kiinni ja testailla eri vaihtoehtoja.

Avatar
MECH
Viestit: 397
Liittynyt: To Joulu 21, 2006 1:00 am
Paikkakunta: FZR 600 + M45, XJR Cafe 1?00, VFR 750 Cafe, DR 800 tracker

Viesti Kirjoittaja MECH » Ke Tammi 23, 2008 2:50 am

Tollaisen löysin: http://www.jamracing.fi/epages/TP.sf/fi ... cts/12-6-4

Ei ihan älytön hinta, ottaen varsinkin huomioon, että sisältää ne titaaniset pop-niitit, mitä ei tahdo mistään löytyä.

Avatar
juky2200
Viestit: 439
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 1:00 am
Paikkakunta: MT-01

Viesti Kirjoittaja juky2200 » La Tammi 26, 2008 5:48 pm

Voit aivan hyvin laittaa ne päädyt rst pop-niiteillä.. Ja se vaimennin villa maksaa 10€.. kannattaa laittaa kerros teräsvillaa sen sisäputken ympärille jottei työnnä varsinaista vaimenninvillaa ulos putkesta.. itse laitoin vielä seulaverkon sen sisäputken päälle, koska täältä pikkukaupungista ei löytynyt tarpeeksi pienellä reiillä olevaa rst levyä

Tässä hieman kuvia MT-01 putkien muutoksesta.. Kelaa photobucketin nuolilla lisää..
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_1188.jpg
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_1189.jpg
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_1190.jpg
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_1191.jpg
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_1193.jpg
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_1196.jpg
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_1202.jpg

ja valmis vaimentaja ja orggis vierekkäin
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_1067.jpg
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_1064.jpg
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_1063.jpg

Avatar
juky2200
Viestit: 439
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 1:00 am
Paikkakunta: MT-01

Viesti Kirjoittaja juky2200 » La Tammi 26, 2008 6:08 pm

Sitä villaa löytyy parhaiten samoista paikoista joissa myydään monttukoneita ja/tai varaosia..
Sekä isoimmat moottoripyörätarvikeliikkeet myyvät myös postimyyntinä..

Putken ulostuloa voi pienentää monta prosenttia tehojen siitä tippumatta ja samalla äänet pienenee huomattavasti!
Tämä johtuu suurimmaksi osaksi sitä, että pakokaasut jäähtyvät pyöriessään vaimentimessa jolloin kaasujen tilavuus pienenee..
Viisaammat osaa varmasti sanoa nyrkkisäännön poistopuolen putken halkaisijan suhteesta menoon.. itse ajattelin kokeilla dynossa eri vaihtoehtoja..

Avatar
MECH
Viestit: 397
Liittynyt: To Joulu 21, 2006 1:00 am
Paikkakunta: FZR 600 + M45, XJR Cafe 1?00, VFR 750 Cafe, DR 800 tracker

Viesti Kirjoittaja MECH » Su Tammi 27, 2008 1:14 am

juky2200 kirjoitti: Voit aivan hyvin laittaa ne päädyt rst pop-niiteillä.. Ja se vaimennin villa maksaa 10€.. kannattaa laittaa kerros teräsvillaa sen sisäputken ympärille jottei työnnä varsinaista vaimenninvillaa ulos putkesta.. itse laitoin vielä seulaverkon sen sisäputken päälle, koska täältä pikkukaupungista ei löytynyt tarpeeksi pienellä reiillä olevaa rst levyä

Tässä hieman kuvia MT-01 putkien muutoksesta.. Kelaa photobucketin nuolilla lisää..

Sitä villaa löytyy parhaiten samoista paikoista joissa myydään monttukoneita ja/tai varaosia..
Sekä isoimmat moottoripyörätarvikeliikkeet myyvät myös postimyyntinä..

Putken ulostuloa voi pienentää monta prosenttia tehojen siitä tippumatta ja samalla äänet pienenee huomattavasti!
Tämä johtuu suurimmaksi osaksi sitä, että pakokaasut jäähtyvät pyöriessään vaimentimessa jolloin kaasujen tilavuus pienenee..
Viisaammat osaa varmasti sanoa nyrkkisäännön poistopuolen putken halkaisijan suhteesta menoon.. itse ajattelin kokeilla dynossa eri vaihtoehtoja..
Nätisti väsäsit noi putket. RST-niitit on pakkoratkaisu, jos en muuta keksi. Tuolla tallissa niitä on tuhansia... Sitäpaitsi 75€ vs 10€ on jo kovahko hintaero.

Niinhän se on, että tietylle virtaukselle on olemassa vain yksi optimaalinen putken halkaisija. Käytännössä muuttujia on vain niin monta, että mikään ei ole yksiselitteistä -> käytännön testaus pakollista. Katsotaan mitä itse keksin. Jonkinlaista kammiota sinne sisään ainakin rakennan testimielessä (siis reikäputken ympärille, tarkoitus kuitenkin pitää putken tyyppi vapaasti virtaavana).

Avatar
MECH
Viestit: 397
Liittynyt: To Joulu 21, 2006 1:00 am
Paikkakunta: FZR 600 + M45, XJR Cafe 1?00, VFR 750 Cafe, DR 800 tracker

Viesti Kirjoittaja MECH » Pe Maalis 07, 2008 6:48 pm

Homma eteni.

Väliputken oikaisin sorvamalla sisäreiän kokoisen pallon, jossa oli keskellä reikä ja vedin sen nosturiin sidotulla vaijerilla koko putken läpi. Lähti karstatkin aika hyvin mukana :lol: .

Porailua ja insinööreilyäkin tuli harrastettua:

Ensin viivat tehtaan niittien kohdilta, jotta saa toisen puolen laipan oikeaan asentoon.
http://www.bomber.fi/modules.php?name=g ... emId=61470

http://www.bomber.fi/modules.php?name=g ... emId=61466

Sitten mittasin laipan reikien etäisyydet reunasta, merkkasin paikat, laitoin laipan paikoilleen (tukee putkea poratessa), iskin pistetuurnalla painaumat reikien keskipisteiden kohdille ja porasin ensin pienemmällä terällä (3mm) ohjauskolon ja lopuksi 5mm terällä lopullisen reiän. Ilman ohjausreikää 5mm terä vaeltaa 100% varmuudella 0.5-1mm ohi vaikka käyttäisi pistetuurnaa.

Hyvin osuvat vanhat ja uudet reiät kohdikkain.
http://www.bomber.fi/modules.php?name=g ... emId=61468

Kun sain pannan tehtyä, porasin siihen ensimmäisen reiän ja tungin M5 pultin reikien läpi. Siitä sitten reikä kerrallaan mitaten, poraten ja pulttia kiinnittäen->
http://www.bomber.fi/modules.php?name=g ... emId=61462

Pantaan reikien paikkoja piirtäessä oli myös tärkeää samanaikaisesti kiristää pantaa pidemmällä pultilla, jotta välyksiä ei pääsisi syntymään.
http://www.bomber.fi/modules.php?name=g ... emId=61460

Tarkoitus olisi myös testata itsetehtyjä ns. resonanssikammioita, joiden toimintaperiaate on jokseenkin sama kuin aseen äänenvaimentimessa ja joidenkin imusarjojen resonanssivamentimissa:
http://www.bomber.fi/modules.php?name=g ... emId=61456

Seuraavalla viikolla hommaa testataan koululla käytännössä kusiaisen moottorissa ja testimittarina toimii desibelimittari, jolla saa mitattua äänen voimakkuuden suhteessa taajuksiin. Sitten vain levyjen paikkaa muttamalla saadaan etu- ja takaresonanssikammioiden tilavuus muutumaan ja kun pakokaasuimpulssit heijastuvat kammioiden seinämistä toisiinsa sekä takaisin putkeen -> syntyy eri taajuksia, jotka mahdollisesti kumoavat suurehkon osan vaimentimen mölystä. Mielenkiinnolla odotan mitä käy.

Tossa vielä jonkin verran aiheeseen liittyvää yksinkertaista lätinää:
http://auto.howstuffworks.com/muffler.htm

Vastaa Viestiin