Tänään on Ti Elo 22, 2017 6:38 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin 
 [ 20 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Heinä 25, 2017 10:54 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 02, 2011 1:00 am
Viestit: 29
Pyörä: KZ650
Heh, pidin melkeen vuoden tauon heti alkuun tämän kanssa, mutta huhti-toukokuussa tuli kasailtua loppuun ja otettua jopa vakuutukset ja ajoon. Ajot tosin jäi vähäiseksi, nyt pitää avata moottori seuraavaksi :) Tullut harrasteautoon rakenneltua uus tekniikka, niin siihen mennyt muuten kaikki aika ja rahat.

Pyörästä sain lopulta aikalailla semmosen ulkoisesti mitä halusinkin ja ihan mukava ajaakkin. En ensin availlut konetta sen enempää, jota voidaan pitää tyhmänä. Sanoin jo aiemmin reilu vuosi sitten, kun sain tämän käymään ekaa kertaa, että savutti aika tavalla, mutta luulin, että se oli vain putkessa olevaa öljyä, koska eturattaan stefa vuosi kollektorin päälle. Näköjään totuus on, että savutti jostain muusta syystä, koska aina kylmänä tulee kunnon käryt, mutta kun koneen saa kuumaksi, niin ei juurikaan. Venavarrenkumit tai sitten sylintereissä sanomista siis. Kannen välistä myös hiukan tihutti öljyä, mutta ihan siedettävissä määrin. Ajattelin, että jos pääsisin tällä ajelemaan kuitenkin kesän ajot, kun en kuitenkaan tule ajaneeksi paljoa. Ekalla ajolla ihmettelin myös aika kovaa tärinää etupyörässä. Etuvanne on kierossa jonkun verran, näkee ajaessakin. Kuitenkin joku oli tasapainottanut vannetta ja kun heitin ne painot menemään, niin ei täristä enää juurikaan edes :D Varmaan noita pinnoja pyörittelemällä vois saada suoremmaksi vannetta, pitää joskus tutkia asiaa.

Kone tuntui aika tehottomalta, mutta tehotonhan tämän kuuluisikin olla. Olen ajanut 750 Zephyrillä, jossa siis aikalailla sama kone, mutta hiukan paremmat nokat ja 100cc enemmän. Se tuntui kuitenkin muistaakseni ihan pirteältä, vaikka eihän siinäkään kuin joku ~10hp tätä enemmän ole. Moottori kiersi kuitenkin ihan puhtaasti ja kävikin aika terveen tuntuisesti. Tyhjäkäynnin kanssa tuntui olevan ongelmaa, ei oikein jaksa käydä tyhjäkäyntiä. Välillä sai käymään jonkin aikaa, mutta samoilla säädöillä toisessa tilanteessa taas ei. Kaasareita ronkittu paljon ja imuvuotoja etsitty. Tuntui vain pahenevan ja aloin epäillä venttiilivikaa, kun yski ilmanputsareihin, vaikka ei pitänyt enää laihallakaan olla.

Katsoin sitten venakopan alle, joka olisi varmaan kannattanut tehdä jo aiemmin, mutta siellä oli välykset pakoventtiileissä aika sekaisin. Yksi oli nollissa, yksi melkein ja yhdessä vähän liikaa. Hioin yhtä säätöpalaa ja vaihdoin 2 ristiin, niin sain kaikki välykset alueelle. Nokkien ajoitus myös oli mielestäni puoli hammasta liian aikaisella. Luulen, että jakokettinki on venynyt tai kantta laskettu oikein rutkasti ja sen takia asennettu nokat yhden hampaan pieleen, mutta tilanne ei ole paljon parempi niin. Jyrsin nokkapyöriin säädön ja pyrin sillä kompensoimaan tuon. Ajoituksen pitäisi siis vastata nyt tehtaan merkintöjä.

Ajattelin, että nyt on tehoa, mutta käykin entistä huonommin. Yskii putsareihin vielä enemmän ja kierrättäessä paukkuu pakoputkeen ja lykkää mustaa (ja sinistä) putkesta :D

Mittasin puristuspaineet seuraavaksi: 6bar, 11bar, 4bar, 11bar... Jotain hämminkiä siis taitaa olla ja pitää nostaa hattu, vaikka olen sitä vältellyt. Ihme, että kävi noinkin hyvin. Vielä, kun tuo toinen 11bar tulos oli sylinteristä, jossa pakovenan välys oli kylmänä nollissa. Kuumana sen luulisi jo kantaneen, mutta ilmeisesti ei ole ainakaan palanut vielä. Toivottavasti siellä selvittäis venttiilejä läppäämällä ja tiivisteitä vaihtamalla, mutta voi olla, että löytyy suurempaakin. Jännä silti, että toimi paremmin, kun kaikki oli miten sattuu. Otan kannen auki, kunhan saan tuon auton liikenteeseen.


Lisään tähän loppuun muutaman kuvan rakenteluvaiheen ajalta. Kuvat suurentuu klikkaamalla.

Tässä akun teline valmiina, jossa myös startin solenoidi. Se asenneltiin vanhan keskijalan tilalle ja on aika hyvin piilossa siellä. Halusin pitää näinkin suuren akun, jos laitan tähän joskus tulevaisuudessa ruiskun.
Kuva

Sytytyspuolan teline, jolla se tulee kiinni emäputken lähistölle.
Kuva

Sähköt piti tehdä uusiksi kokonaan. Sytkä on releistetty. Virtalukko ja starttinappula molemmat tuolla penkin alla. Noi vastukset on puolan esivastus, tehty vaan neljästä erillisestä, jotka sattui valmiiksi olemaan. Budget sportti vehje tämäkin.
Kuva

Pelkistetty ohjaamo. Öljynpainevalo ja nopeusmittari löytyy. Valokytkin ja pitkien merkkivalo on tuossa lampussa. Nopeusmittari on sama polkupyörän mittari, joka on mulla ollut moposta lähtien melkein joka laitteessa. Tällä kertaa sijoituspaikka taitaa olla lopullinen, sillä asennus on kiinteä ja mittari piti purkaa sitä varten. Lampun kuupassa on siis nyt tehty tuollainen pieni kotelo mittarille. Tustavalaistuskin löytyy, siellä on välissä pleksi jota pienet ledit valaisevat :D
Kuva

Kokokuva moposta aikalailla valmiina. Pieni alumiinipelti tuli vielä suojaamaan keskimmäisiä ilmanputsareita suuremmilta takapyörän roiskeilta.
Kuva

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 26, 2017 7:20 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Loka 21, 2004 12:00 am
Viestit: 237
Pyörä: cafeMonster gsx1100
Onko tuo tankki maalattu vai teipattu?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 26, 2017 10:57 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 02, 2011 1:00 am
Viestit: 29
Pyörä: KZ650
Se on maalattu. Joku taiteellisempi entinen omistaja on sen maalannut, itse en osaisi. Päätin jättää sen noin, koska näyttää mielestäni hyvältä tässä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 01, 2017 9:59 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Heinä 14, 2007 12:00 am
Viestit: 934
Pyörä: 954rr Honda, 250 KTM exc-f, 9r Buell, XL500 Honda
Tästä tulee kyllä kivannäkönen. Joko hattuongelmat selvis?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 02, 2017 11:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 02, 2011 1:00 am
Viestit: 29
Pyörä: KZ650
Kiitos. Ei ole vielä kerennyt ottaa kantta pois, vaikka mielenkiintoista olis tietää. Taidan tehdä ohivuototestin vielä ennen purkamista Jos purettaessa vika ei olekaan ilmeinen, niin ei tarvitse arpoa mistä se löytyy.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin
 [ 20 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Hyppää:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com