Tänään on To Joulu 14, 2017 12:42 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin 
 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Heinä 25, 2017 10:54 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 02, 2011 1:00 am
Viestit: 36
Pyörä: KZ650
Heh, pidin melkeen vuoden tauon heti alkuun tämän kanssa, mutta huhti-toukokuussa tuli kasailtua loppuun ja otettua jopa vakuutukset ja ajoon. Ajot tosin jäi vähäiseksi, nyt pitää avata moottori seuraavaksi :) Tullut harrasteautoon rakenneltua uus tekniikka, niin siihen mennyt muuten kaikki aika ja rahat.

Pyörästä sain lopulta aikalailla semmosen ulkoisesti mitä halusinkin ja ihan mukava ajaakkin. En ensin availlut konetta sen enempää, jota voidaan pitää tyhmänä. Sanoin jo aiemmin reilu vuosi sitten, kun sain tämän käymään ekaa kertaa, että savutti aika tavalla, mutta luulin, että se oli vain putkessa olevaa öljyä, koska eturattaan stefa vuosi kollektorin päälle. Näköjään totuus on, että savutti jostain muusta syystä, koska aina kylmänä tulee kunnon käryt, mutta kun koneen saa kuumaksi, niin ei juurikaan. Venavarrenkumit tai sitten sylintereissä sanomista siis. Kannen välistä myös hiukan tihutti öljyä, mutta ihan siedettävissä määrin. Ajattelin, että jos pääsisin tällä ajelemaan kuitenkin kesän ajot, kun en kuitenkaan tule ajaneeksi paljoa. Ekalla ajolla ihmettelin myös aika kovaa tärinää etupyörässä. Etuvanne on kierossa jonkun verran, näkee ajaessakin. Kuitenkin joku oli tasapainottanut vannetta ja kun heitin ne painot menemään, niin ei täristä enää juurikaan edes :D Varmaan noita pinnoja pyörittelemällä vois saada suoremmaksi vannetta, pitää joskus tutkia asiaa.

Kone tuntui aika tehottomalta, mutta tehotonhan tämän kuuluisikin olla. Olen ajanut 750 Zephyrillä, jossa siis aikalailla sama kone, mutta hiukan paremmat nokat ja 100cc enemmän. Se tuntui kuitenkin muistaakseni ihan pirteältä, vaikka eihän siinäkään kuin joku ~10hp tätä enemmän ole. Moottori kiersi kuitenkin ihan puhtaasti ja kävikin aika terveen tuntuisesti. Tyhjäkäynnin kanssa tuntui olevan ongelmaa, ei oikein jaksa käydä tyhjäkäyntiä. Välillä sai käymään jonkin aikaa, mutta samoilla säädöillä toisessa tilanteessa taas ei. Kaasareita ronkittu paljon ja imuvuotoja etsitty. Tuntui vain pahenevan ja aloin epäillä venttiilivikaa, kun yski ilmanputsareihin, vaikka ei pitänyt enää laihallakaan olla.

Katsoin sitten venakopan alle, joka olisi varmaan kannattanut tehdä jo aiemmin, mutta siellä oli välykset pakoventtiileissä aika sekaisin. Yksi oli nollissa, yksi melkein ja yhdessä vähän liikaa. Hioin yhtä säätöpalaa ja vaihdoin 2 ristiin, niin sain kaikki välykset alueelle. Nokkien ajoitus myös oli mielestäni puoli hammasta liian aikaisella. Luulen, että jakokettinki on venynyt tai kantta laskettu oikein rutkasti ja sen takia asennettu nokat yhden hampaan pieleen, mutta tilanne ei ole paljon parempi niin. Jyrsin nokkapyöriin säädön ja pyrin sillä kompensoimaan tuon. Ajoituksen pitäisi siis vastata nyt tehtaan merkintöjä.

Ajattelin, että nyt on tehoa, mutta käykin entistä huonommin. Yskii putsareihin vielä enemmän ja kierrättäessä paukkuu pakoputkeen ja lykkää mustaa (ja sinistä) putkesta :D

Mittasin puristuspaineet seuraavaksi: 6bar, 11bar, 4bar, 11bar... Jotain hämminkiä siis taitaa olla ja pitää nostaa hattu, vaikka olen sitä vältellyt. Ihme, että kävi noinkin hyvin. Vielä, kun tuo toinen 11bar tulos oli sylinteristä, jossa pakovenan välys oli kylmänä nollissa. Kuumana sen luulisi jo kantaneen, mutta ilmeisesti ei ole ainakaan palanut vielä. Toivottavasti siellä selvittäis venttiilejä läppäämällä ja tiivisteitä vaihtamalla, mutta voi olla, että löytyy suurempaakin. Jännä silti, että toimi paremmin, kun kaikki oli miten sattuu. Otan kannen auki, kunhan saan tuon auton liikenteeseen.


Lisään tähän loppuun muutaman kuvan rakenteluvaiheen ajalta. Kuvat suurentuu klikkaamalla.

Tässä akun teline valmiina, jossa myös startin solenoidi. Se asenneltiin vanhan keskijalan tilalle ja on aika hyvin piilossa siellä. Halusin pitää näinkin suuren akun, jos laitan tähän joskus tulevaisuudessa ruiskun.
Kuva

Sytytyspuolan teline, jolla se tulee kiinni emäputken lähistölle.
Kuva

Sähköt piti tehdä uusiksi kokonaan. Sytkä on releistetty. Virtalukko ja starttinappula molemmat tuolla penkin alla. Noi vastukset on puolan esivastus, tehty vaan neljästä erillisestä, jotka sattui valmiiksi olemaan. Budget sportti vehje tämäkin.
Kuva

Pelkistetty ohjaamo. Öljynpainevalo ja nopeusmittari löytyy. Valokytkin ja pitkien merkkivalo on tuossa lampussa. Nopeusmittari on sama polkupyörän mittari, joka on mulla ollut moposta lähtien melkein joka laitteessa. Tällä kertaa sijoituspaikka taitaa olla lopullinen, sillä asennus on kiinteä ja mittari piti purkaa sitä varten. Lampun kuupassa on siis nyt tehty tuollainen pieni kotelo mittarille. Tustavalaistuskin löytyy, siellä on välissä pleksi jota pienet ledit valaisevat :D
Kuva

Kokokuva moposta aikalailla valmiina. Pieni alumiinipelti tuli vielä suojaamaan keskimmäisiä ilmanputsareita suuremmilta takapyörän roiskeilta.
Kuva

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 26, 2017 7:20 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Loka 21, 2004 12:00 am
Viestit: 237
Pyörä: cafeMonster gsx1100
Onko tuo tankki maalattu vai teipattu?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 26, 2017 10:57 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 02, 2011 1:00 am
Viestit: 36
Pyörä: KZ650
Se on maalattu. Joku taiteellisempi entinen omistaja on sen maalannut, itse en osaisi. Päätin jättää sen noin, koska näyttää mielestäni hyvältä tässä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 01, 2017 9:59 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Heinä 14, 2007 12:00 am
Viestit: 936
Pyörä: 954rr Honda, 250 KTM exc-f, 9r Buell, XL500 Honda
Tästä tulee kyllä kivannäkönen. Joko hattuongelmat selvis?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 02, 2017 11:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 02, 2011 1:00 am
Viestit: 36
Pyörä: KZ650
Kiitos. Ei ole vielä kerennyt ottaa kantta pois, vaikka mielenkiintoista olis tietää. Taidan tehdä ohivuototestin vielä ennen purkamista Jos purettaessa vika ei olekaan ilmeinen, niin ei tarvitse arpoa mistä se löytyy.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 31, 2017 2:02 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 02, 2011 1:00 am
Viestit: 36
Pyörä: KZ650
Nyt kokeilin laittaa paineilmaa tulpanrei'istä ja vuotokohta oli ilmeinen. Eli just noista pytyistä joissa oli huono puristus oli kova vuoto pakoventtiileistä.

Kansi siis irti ->

Kuva

Ne huonot venttiilit näytti tältä :D

Kuva

Kuva

Ja pakokanavat oli tätä luokkaa...

Kuva

Eli karstaahan siellä oli reilusti ja jotenkin sitä päätynyt niin paljon venttiilien pitopintoihinkin, ettei siinä ollut metalli metallia vasten enää missään kohdassa. Äkkiseltään katsottuna venttiilit ei ehkä ole varsinaisesti palaneet, kunhan rapsuttelee karstat pois ja läppää, mutta en ole vielä varma. Ne uppoaa kyllä siinä vaiheessa aika paljon syvemmälle, että pitää taas hioa säätöpaloja. Täytyy sanoa, että ihme, että se on noilla pytyillä käynyt edes. Kyllä luulis tulevan voimaa, kaikki 65hp :D

Tämä on kyllä niin räpelletty kone, että ehkä kannattaisi ostaa jossain vaiheessa joku vähän uudempi 750cc kone aihioksi, mutta on tässä alkuperäisessäkin oma hohtonsa. Eikö se taida olla ollut melkolailla sama kone käytössä jonnekin 2000-luvun paikkeille saakka joissain malleissa? Räpelletty tämä on siinä mielessä, että sieltä täältä jengat sileänä, kaikenlaisia patentteja tehty ja mm. nokkapukkien kohdistustapeista 1/3 hävitetty, mutta ei tunnu haittaavan :D

Tähän vanhan mallin 650cc koneeseenkin saisi vanhan mallin 750cc koneesta pytyt sopimaan, mutta saatavuus on melko heikkoa, että siinä mielessä uudemman mallin kone maksaisi varmaan samaa luokkaa. Samalla saisi ne 750 nokat ja laturin, mutta jatketaan nyt kuitenkin budjettilinjalla ja koitetaan saada noi venttiilit vielä pitämään. Pitää tietty noita kannen kanaviakin nyt hiukan sorkkia samalla, kun ne on auki. Valuvirheitä siis lähinnä ja seetien kohdistusta kanavaan, mutta muuten ei maallikon silmiin kyllä paskemman näköiset kanavat näissä. Ainakaan kun vertailukohtana käytetään vanhojen autojen kanavia.


Viimeksi muokannut kiroileva_fossiili päivämäärä La Syys 30, 2017 1:42 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 04, 2017 5:45 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Viestit: 6807
Pyörä: Vanha mutta paska
ZR7 olis se uusin. En tiedä onko kiinnikkeet samat mutta ei pitäis kauas heittää.

Iipeistä saa muuten satsin venttiilejä noin 110€ hintaan. Mulla vaan vissi oli niin paska kansi ettei paljon auttanut, piti laittaa A1 vaparin pakonokka että sai välykset kuntoon. Vähän röhnöttää hei!

Älä hio niitä nappuloita sitten alle 1,80 mm, muuten alkaa paininkuppi painamaan jousilautasta. Se kuule kuullostaa hauskalta se.

_________________
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 05, 2017 11:44 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 02, 2011 1:00 am
Viestit: 36
Pyörä: KZ650
Tässä kyllä saattaa hyvinkin mennä kansi samaan kategoriaan. Jossain kanssa olen törmännyt tuohon tietoon, että GPZ A1 83-84 paikkeilla olis tuota suurempaa perusympyrää nokissa, mutta vissiin ei kaikissa? Hyvä idea pelastaa kansi vielä käyttöön tuolla. Eikä vähän karkea käynti nyt mitään meinaa :D En ole vielä keksinyt mitään järkevää tapaa noiden palojen hiontaan, että aivan vahingossa ei tule liikaa otettua. Siinä on kyllä sormenpäät hellänä, kun yhenkin saa hiottua hiekkapaperin päällä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 06, 2017 6:17 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Viestit: 6807
Pyörä: Vanha mutta paska
Eiku pienempi perusympyrä. Hyvä konsti hiomiseen on nauhakone ja 100 tai 120 nauha. Paksu hanska käteen, painaa palan nauhaan ja sitten vasta kone käyntiin. Mulla on semmoinen pieni käsissä pidettävä nauhakone selällään pöydässä kiinni. Hio sitten vain toista puolta niin saa mauserilla tutkia menikö suoraan. Jos on vähän kulahtanut nauha niin ei oo pelkoa että lähtee liikaa kerralla :D

http://www.ebay.com/itm/4x-Exhaust-Valv ... EY&vxp=mtr

Niin se mun moottorin jokkikuplatyhjäkäynti johtuu siitäkin että laitan ihan vittu huvikseni nokat aina vääriin ajoituksiin! Nyt tosin oli tehoa ainakin 50hp hukassa mutta ei se mitään, hyvin tuntuu kuitenkin kerkiävän.

_________________
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 07, 2017 10:02 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 02, 2011 1:00 am
Viestit: 36
Pyörä: KZ650
Niin joo, niin päin se toki onkin. Nauhahiomakone vois kyllä olla kova sana tuohon puuhaan, eikä noi pienet maksakaan mahdottomia.

Sullahan taisi olla ne nokat niin, että ykk:ssa ovat molemmat hiukan enemmän auki mitä vakiona. Voisi kokeilla kyllä samaa. Nyt jos saa kaikki pytyt toimimaan kunnolla, niin on varaa huonontaa tyhjäkäyntiä muilla keinoin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 09, 2017 9:59 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Viestit: 6807
Pyörä: Vanha mutta paska
No aukioloaikaanhan ei voi vaikuttaa kuin nokan profiililla, mulla on normaalisti ollut KZ750 nokat. Nyt pakonokkana GPZ A1. Ajoitukset niin että overlappia vähän enemmän mikä on kaikkien sääntöjen vastaista :D Pärrä tuntuu tykkäävän niin sou not. Nyt tosin tuon A1 nokan kanssa meni vähän överiksi.

Mulla on muuten puolikuppaiset turbon nokat, niitähän vois vähän käsitellä nauhahiomakoneella jos sellaisen hankit. Tietääkseni ovat samat kuin 650.

_________________
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 26, 2017 12:02 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 02, 2011 1:00 am
Viestit: 36
Pyörä: KZ650
Jos ei ole liikaa pakopainetta, niin ei taida pikku overlapista turbokoneessakaan olla pahemmin haittaa. Varmaan jossain raja menee kuitenkin :D Vakiokokoonpanoissahan toki yleensä sitä pakopainetta on järkyttävästi.

En hommannutkaan hiomakonetta, mutta sen sijaan timanttiviilan. Silläkin sai homman tehtyä. Noi mun palat eivät olleet onneksi lähelläkään tuota minimiä. Pahimmillaan taisi yhestä pakoventtiilin palasesta joutua ottamaan 0,3mm pois tai jotain sitä luokkaa. Imupuolella kanssa meni välykset nolliin, vaikka mielestäni aika kevyesti jouduin niitä vain läppäämään. Ihme kyllä ei ollut palanut tosiaan yksikään venttiili. Varmaan sen ansioista, että edellinen omistaja on ajellut hissukseen. Pakokanavissa oli todella paljon karstaa. Pikkusen viilailin kantta nyt kun se kerran oli auki. Vaikutuksista ei tiedä, mutta luulisi joka tapauksessa tämän jälkeen jotain eroa olevan, kun puolet sylintereistä on varmaan hädin tuskin käyneet.

Käytin sylinterit samalla irti, niin sai putsattua kaiken ja uusittua tiivisteitä. Viheliäinen rakenne, kun kaikki hiekat valuu pinnapultteja myöten tiivistepinnalle, niin saa olla niitä putsailemassa varovaisesti. Sylinterin/kannen pinnapulteista oli 3 alkuperäistä jäljellä ja muut vaihdettu joksikin en tiedä mistä valmistetuiksi, mutta niissä ei ollut ohennusta keskellä, kuten alkuperäisissä. Olisi ehkä voinut kaikki olla samanlaisia mieluiten, mutta kasasin sen nyt niillä kuitenkin. Näissä omavalmiste pinnapulteissa on myös omavalmiste mutterit. Ilmeisesti alun perin M8 jatkomutterit, joihin tehty M10 kierteet.

Sain koneen melkein kasaan, mutta pudotinpa sitten yhden shimmin koneeseen :wavey: Pitää varmaan ottaa öljypohja pois ja toivoa, että se löytyisi sitä kautta edes.

Kuva


Viimeksi muokannut kiroileva_fossiili päivämäärä La Syys 30, 2017 1:32 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 27, 2017 9:43 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Heinä 14, 2007 12:00 am
Viestit: 936
Pyörä: 954rr Honda, 250 KTM exc-f, 9r Buell, XL500 Honda
Kävi niinsanotusti klassiset :D kuva ei näy?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 30, 2017 1:50 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 02, 2011 1:00 am
Viestit: 36
Pyörä: KZ650
Joo klassinen homma :D Tosiaan parin viestin kuvat olivat rikki, mutta nyt pitäisi toimia.

Nappula oli öljypohjassa onneksi ja ehkä sekin oli ihan hyvä puhdistaa, oli jonkun verran törkyä. Nyt on kone kasassa taas, mutta keskikierroksilla pätkii. Pitää nyt ainakin tulpat vaihtaa, mutta saattaa olla jotain muutakin, kun vaikutti ainakin yhessä pytyssä olevan tulppa märän näköinen muihin verrattuna, vaikka niitä vaihtaisi ristiin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 02, 2017 6:20 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 02, 2011 1:00 am
Viestit: 36
Pyörä: KZ650
Kone tuli kasattua tuolloin jo, mutta ei pahemmin tullut ajeltua. Kansirempan myötä tuo alkoi käydä tasaisesti tyhjää. Ennen tuntui olevan mahdoton säätää, kun tilanne vaihteli yhtenään kaasarien säädöistä riippumatta. Yllätykseksi tehoa ei ollut vieläkään, kuten pitäisi. Lopulta hoksasin, että sytkäennakko on jääny tosi myöhäselle. Kattelin lampulla ennakkoa reippaasti lisää, oisko jotain 40° nyt täys hönkä päällä. Kävin vielä syksyset ajelut ajamassa viime viikonloppuna ja nyt oli voimaa sillä tavalla, kuin kuvittelisin tuossa kuuluvankin olla. Keli ei ollut kaksinen, kun olikin yllättäen tie paikoitellen liukas, vaikka sää oli melko kirkas.

Tulpat edelleen ihan mustat, mutta kiertää hyvin ja toimii ihan ok muutenkin. Neuloja vois laittaa hiukan laihemmalle kokeeksi, koska pääsuuttimet ovat melko reilun kokoiset. Jotain tossa nyt on edelleen pielessä, koska jostain syystä savuttaa edelleen jonkin verran ja kannen välistäkin vuotaa öljyä hiukan, vaikka vaihdoin ne tiivistävät o-renkaat sinne. Puristuksia on nyt ainakin kuten kuuluukin, 11 baria per pytty.

Jos jossain vaiheessa päädyn alkaa kunnolla virittämään, niin hommaan kyllä viritysaihioksi uudemman koneen. Tolla nyt pärjäilee varmasti tässä ensi alkuun. Ai niin ja startti alkoi myös lyömään yli jatkuvasti, mutta lähtee käymään potkimalla :D


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin
 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 3 vierailijaa


Hyppää:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com