Super Pro Street Bike

Valvojat: ESKIL, btseppo

Bart
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Elo 27, 2001 12:00 am

Super Pro Street Bike

Viesti Kirjoittaja Bart » Ti Helmi 03, 2009 2:52 pm

Tuoreen tiedon mukaan Super Pro Street Bike- luokassa ajetaan enää kausi 2009 ja sen jälkeen luokka loppuu. http://www.dragrace.fi/ -> Uutiset
Harmi. SPSB (ja sitä ennen SSB) on ollut luokka, jossa kilpailijamäärät ovat olleet koko 2000 luvun (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta) kymmenen paremmalla puolella, eikä laskua ole ollut näkyvissä viime vuosinakaan, päinvastoin. Myös yleisön näkökulmasta (tämä toki vain subjektiivinen olettamus) luokka lienee varsin kiinnostava seurata.

Mutta niin ne ajat muuttuvat eikä mikään tietenkään voi olla ikuista, lajiryhmällä lienee syynsä ja perusteensa päätökseen. Henkilökohtaisesti toivoisin tämän lisäävän erityisesti ”baarssi luokkien” jo lupaavassa kasvussa ollutta kilpailijamäärää. Ja oli siirtymä sitten minne vaan toivottavaa toki on, että kokonaiskilpailijamäärä ei yhden luokan poistumisen myötä vähenisi.

Mutta ensi kaudella kuitenkin vielä vedetään SPSB:llä! Huhujen mukaan muutamalla viime kaudella ajaneella on jo muita suunnitelmia, mutta suurin osa on tulossa ajamaan pleikkaria, niin mekin. Joistakin uus-vanhoista kuskeistakin on liikkunut huhuja?

Avatar
Fastard
Viestit: 865
Liittynyt: To Maalis 14, 2002 1:00 am
Paikkakunta: SSB busa

Viesti Kirjoittaja Fastard » Ti Helmi 03, 2009 3:27 pm

Tosiaankin harmin paikka. Ruotsissa näyttäisi olevan sama meininki. Siellä loppui tuo luokka viime kesään. Ainakaan Svemon sivuilta ei löydy enää kyseisen ryhmän kauden 2009 luokitusta.
1/4 7,80s/290kmh
1/8 5,17s/241kmh

nomatter
Viestit: 279
Liittynyt: Ma Marras 05, 2007 1:00 am

Viesti Kirjoittaja nomatter » Ti Helmi 03, 2009 6:48 pm

ruottin SCB :tä ei ainakaan ajeta tai sillä ei oo SM (svensk master tai jotataki) NDRS on visiin vielä auki.

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Ti Helmi 03, 2009 9:14 pm

Onkohan suunniteltu, että PSB:stä siirrytään FB/STTF/TF? Onkohan FB se mikä jää jäljelle FB/CB? UEM FB:ssä on 1880 mm akseliväliminimi ja pleikkarit on lyhyempiä. AMA/Prostar FB minimiakseliväli on 70" (1778 mm)...

hirwari
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Tammi 09, 2007 1:00 am

Viesti Kirjoittaja hirwari » Ke Helmi 04, 2009 1:11 am

ÄLKÄÄ VIELÄ PANIKOIKO !!!!!!!

T:Markku setä
p: 0400596149

Avatar
Natking
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2007 1:00 am
Paikkakunta: Naurettava Alkoholisika, Buell S1W, Omavalmiste-72
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Natking » To Helmi 05, 2009 12:17 am

Mika on Ruottin FB saannoissa aksilavali?

Avatar
Natking
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2007 1:00 am
Paikkakunta: Naurettava Alkoholisika, Buell S1W, Omavalmiste-72
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Natking » To Helmi 05, 2009 12:18 am

Natking kirjoitti:Mika on Ruottin FB saannoissa aksilavali?
Itse itselleni vastaten: 1700mm
http://www.funnybike.se/

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » To Helmi 05, 2009 12:19 pm

Minimi istuinkorkeus on UEM FM säännöissä 400 mm ja AMA FB säännöissä 16" (406 mm). Ruotsin FB-säännöissä on 500 mm. Täkäläisissä säännöissä ei löytynyt enää mitään rajoituksia istuinkorkeudelle missään ei-UEM luokassa paitsi SPSB 500 mm. Jos sitä nyt edes pystyy noin matalaksi rakentamaan...

Läski
Viestit: 1024
Liittynyt: Pe Elo 31, 2001 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Läski » To Helmi 05, 2009 1:03 pm

Kyllä sääntö on 500mm ja jos tuo ei yleisenä sääntönä kirjassa ole niin pitää selvittää mihin se on jäänyt. Eiköhän se sinne korjaannu

Avatar
The_Hooligan
Viestit: 2270
Liittynyt: Ti Loka 15, 2002 12:00 am
Paikkakunta: GSXR x2, H-D ja Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja The_Hooligan » To Helmi 05, 2009 10:39 pm

Läski kirjoitti:Kyllä sääntö on 500mm ja jos tuo ei yleisenä sääntönä kirjassa ole niin pitää selvittää mihin se on jäänyt. Eiköhän se sinne korjaannu
Jeh, on se. Piti edellistä kikkaretta tehdessä ihan mittanauhan kanssa tehdä, ettei menisi alamittaan. Jossain vaiheessa valkeni myös etten pysty edes kyykistymään niin (50cm) alas! :lol:

Paska homma toi pleikan kohtalo, siis jos ois ajajiakin ja viedään mattoa alta. Olikos se siis liian vaarallista :-? vai mikä siinä mahtoi olla tuommoiselle päätöstelylle syynä?

Tässä kun louskuttaa, niin samalla mietin notta mikähän tää ruotsin perässä laukkomisen syynä on, onko ndrs niin suosittu vai meinasko joku massaryhmittymä lähteä/tulla ajamaan rajan taa..?
Tahallaan paska.

Älä vaan klikkaa: ANY10 Dragrace & Landspeed Team

Avatar
Fastard
Viestit: 865
Liittynyt: To Maalis 14, 2002 1:00 am
Paikkakunta: SSB busa

Viesti Kirjoittaja Fastard » La Helmi 07, 2009 12:31 am

Perhana, eikö tilalle voisi kehittää jotain uutta? Pitkän akselivälin baarssittomat pyörät kuitenkin ovat erittäin suosittuja muualla. Ruotsi ja Norja poislukien. Suomessa mielestäni nykyiset pleikkarit ovat lähellä funnybikeä ilman baarsseja :-?

Jospa ajatellaan asia uusiksi?

Nykyiset PSB-luokan kiihdyttimet saa helposti luokiteltua esim Brittien/sakemannien Super Street Biken luokkaan. Siellä kieltämättä on aika radikaalit pykälät esim. moottorin suhteen(käytännössä ei mitään rajoituksia).

Pitkän akselivälin pyörälle ilman baarsseja viritys vapaa ja katurenkaat alle sekä alkuperäinen jousitus kuten muuallakin :deal:

Tuntuuko hullulta?

Brittien säännöt:
http://www.acu.org.uk/uploaded/document ... n%2013.pdf

Sakemannien:
http://www.dmsb.de/downloads/669/Teil_V ... raeder.pdf
1/4 7,80s/290kmh
1/8 5,17s/241kmh

Avatar
turboman
Viestit: 566
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 12:00 am
Paikkakunta: ahdettu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja turboman » La Helmi 07, 2009 9:04 am

Suomen näyttävin luokkahan on tuo SPSB. Tällaisilla pyörillä saa mainosta koko pyörä dragrace. Hullua tuollaista lopettaa.

Jos sitä turvallisuuten vedotaan , niin kaikki pyörät , joissa on +300hp on vaarallisia kuskin mokan tai teknisen ongelman sattuessa .

Ei muuta kuin SPSB säännöksiin lisää vapauksia , niin turvallisuus ja ajat paranee. Sutimis- ja keulimisenestot laillisiksi ja paineilmavaihtajat sekä automaattiaskit myös. Näin saadaan nuo SPSB koneet tehtyä kunnon osilla , ettei kuskien mielenkiintoa tapa jatkuva remontti.

Minulla on aina ollut sellainen ihmeellinen käsitys , että drag-pyöriä pyritään kehittämään siten , että niillä päästäs aina vain parempiin aikoihin :eek:

Bart
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Elo 27, 2001 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Bart » La Helmi 07, 2009 7:03 pm

turboman kirjoitti:Suomen näyttävin luokkahan on tuo SPSB. Tällaisilla pyörillä saa mainosta koko pyörä dragrace. Hullua tuollaista lopettaa.

Jos sitä turvallisuuten vedotaan , niin kaikki pyörät , joissa on +300hp on vaarallisia kuskin mokan tai teknisen ongelman sattuessa .

Ei muuta kuin SPSB säännöksiin lisää vapauksia , niin turvallisuus ja ajat paranee. Sutimis- ja keulimisenestot laillisiksi ja paineilmavaihtajat sekä automaattiaskit myös. Näin saadaan nuo SPSB koneet tehtyä kunnon osilla , ettei kuskien mielenkiintoa tapa jatkuva remontti.

Minulla on aina ollut sellainen ihmeellinen käsitys , että drag-pyöriä pyritään kehittämään siten , että niillä päästäs aina vain parempiin aikoihin :eek:
Amen

Avatar
bald
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 18, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Scrambler '15, GS1150 '84, BW220ET, DaddyO BG-V nittis ja romuahan noista tulee

FB akselivälistä...

Viesti Kirjoittaja bald » La Helmi 07, 2009 7:54 pm

Kuten "Markku-setä" jo totesi, että ei syytä lialliseen paniikkiin!

Näin vaan käy, esim. brittisäännöillä SSB tai sinnepäin vois olla jotain tilalle? Toki tilalle ei tule mitään! FHRA haluaa luokkien lukumäärän pienemmäksi ja vastaamaan kisaajien määrää, mihin tähtää myös SM-arvoon vaadittava min 5 kuskin osallistumissääntökin.

Mutta totuus on se, että Ruotsissa joitakin vuosia sitten ja myöhemmin Suomessa pleikkareilla sattuneet onnettomuudet ovat syynä luokan lopettamiselle. Näin on sanonut / kirjoittanut (tavoitteekseen) mm. UEM-koordinaattori (vai mikä isoin kiho UEM-kisoissa se ny onkaan) Lars Andersson; olen ollut paikalla kuulemassa ja jokainen voi lukea aiheesta ko. herran raportit UEM-kisoista -07 kesästä lähtien vaikka www.kingracing.com tai www.eurodragster.com -sivuilta
Ja tämän mukaisesti myös kansalliset kattojärjestöt Skandinaviassa näyttää toimivan. Toisaalta vähän pakkokin pitää UEM:n suuntaan suhteet kunnossa.

No, se siitä ja sitten FB:n akselivälistä: UEM-säätöihin tehtiin pari tai jotain vuotta sitten minimiakselivälin lisäävä sääntökohta. Aiemmin sitä ei tainnu olla edes määritelty; sääntölisäyksen tarkoituksena oli Pro Stock Motorbike-ryhmäläisten pitäminen omasa ryhmässään ja entisten sellaisten rajaaminen UEM:n TFB:n ulkopuolelle. Niillähän on max. akselivälinä ollut jo liki historian alusta 70 in (1700 mm).
Ja kuitenkin sääntö on ollut aika toimimaton UEM:ssä; parilla viime kaudella pisteille päässeistä TFB-kuskeista liki puolet (tai jotain sinnepäin, päälle neljännes kuiteski) on ajanut alle 74 in (1880 mm) akselivälillä... :deal:

Ei varmasti Suomen säännöissä tule FB:n suhteen ongelmaa (tai jätetään FB sillensä, muutetaan se CB:hen...) muuttaa akselivälisääntö vastaamaan kisailijoiden tarpeita! Tehtiinhän esim. nykyisin voimassa oleva moottorin tilavuussääntökin CB:ssä joku vuosi sitten "mittatilauksena" ku oli jo sellainen mopo rakennettuna eräällä kisaajalla.
What else but racin'... ?
- Baldie's VooDoo Racing -

Avatar
The_Hooligan
Viestit: 2270
Liittynyt: Ti Loka 15, 2002 12:00 am
Paikkakunta: GSXR x2, H-D ja Honda
Viesti:

Re: FB akselivälistä...

Viesti Kirjoittaja The_Hooligan » La Helmi 07, 2009 9:36 pm

bald kirjoitti:Toki tilalle ei tule mitään! FHRA haluaa luokkien lukumäärän pienemmäksi ja vastaamaan kisaajien määrää, mihin tähtää myös SM-arvoon vaadittava min 5 kuskin osallistumissääntökin.
Öh, siis ettei ole ollut osallistujia vai?
Ihme höpötystä ja huopaamista. Kisaajia on haluttu mukaan lisää vai olikos kyse vain hoodee-, indeksi ja barssi-luokista..?

Vaarallisuus on osa lajin luonnetta, Askokinhan meinaa olla jatkuvasti naamallaan jo varikolla... :drin:
Tahallaan paska.

Älä vaan klikkaa: ANY10 Dragrace & Landspeed Team

Vastaa Viestiin