Mikä pyörä alottelevalle dr:iin?

Valvojat: ESKIL, btseppo

Mage
Viestit: 199
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Mage » Ke Helmi 28, 2007 8:39 pm

Miten nuo 90-95 gsxr:ät kestää? Mietin tossa jos säästäisi hieman rahaa ja ostaisi vähän vanhemman pyörän ja laittai säästetyt rahat virityksiin?
Esim tuossa oli -92 tonni gikseri myynnissä 2200€. Taiataa olla vaan aika painavia noi vanhemmat pyörät?
Onko noissa gixxereissä jotain vuosimallia mitä ei kannata alkaa kiihdyttelyyn kattomaan?
Mites vanhemmat Yamahat esim FZR 1000 vm.-96 tai -97?

Läski
Viestit: 1024
Liittynyt: Pe Elo 31, 2001 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Läski » Ke Helmi 28, 2007 9:03 pm

Niin no miten sen nyt ottaa.... painavasta saa rakentamalla kevyen. :D

Eli kyllä tuolla ruottin puolella on menty aika pirun kovaa noilla vanhoilla R:llä PSB luokassa. Tottakai uudemmillakin, mutta nyt tais olla kyse edullisemmasta vaihtoehdosta. rahalla saa ja mopolla pääsee.

48mm sääntö täyttyy kuristimella.

Lajiryhmän suunnalla on erinäisiä muutoksia liikkeellä joista varmasti tiedotetaan. Viimeisin julkaistu 2007 sääntömuutoslista taisi olla julkaistuna dragrace.fi sivuilla. http://www.dragrace.fi/forum/viewtopic. ... sc&start=0

Oma mielipide on että -92 asti kestää. Joku jolla vesipyssyistä kokemuksia niin voi kertoa enempi.

Avatar
Jussi
Viestit: 97
Liittynyt: La Syys 01, 2001 12:00 am
Paikkakunta: GSX ES TBO EFI

kestää

Viesti Kirjoittaja Jussi » Ke Helmi 28, 2007 10:00 pm

mun gsxr on vuosimallia -89 ja konetta, sekä pyörää on kiusattu vuodesta -92 lähtien kiihdytyskisoissa. Eikä ole vielä paukahtanu. Eli siitä voi tehdä omia johtopäätöksiä gsxr:n kestävyydestä.

Avatar
Fastard
Viestit: 865
Liittynyt: To Maalis 14, 2002 1:00 am
Paikkakunta: SSB busa

Viesti Kirjoittaja Fastard » Ke Helmi 28, 2007 11:41 pm

Wesipyssystä ei kannata ainakaan omasta mielestä alkaa tekemään kilpuria(93-98vm.) SB/SGB luokkaa ylemmäs. Painaa enemmän eikä noista saa lähellekään samoja tilavuuksia mitä i/ö ärristä. Tuon jos haluaa pitää luotettavana niin max. tilavuus 1117cc. Tiedä sitten jos jotain stroker crankkejä alkaa tilaamaan, kalliiksi tulee..
Turbotuskin taitaa olla kiven takana...toki ainakin Mr.Turbo tekee jenkkilässä mutta todella hintavaa..

Mage
Viestit: 199
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Mage » To Maalis 01, 2007 1:31 am

Onko tuo 750cc r: pois suljettu idea? Varmaankin tolla pääsis lähelle 10:n aikoja pienellä kutittlelulla ja jos kuski osaa hommansa?
750cc r:ää ajattelin vm- 94-95 ?
Turbolla ton luulis menevän lähelle 9,5?
Kannattaako haaskata ideaa tohon pienempään R:ään?

Avatar
Fastard
Viestit: 865
Liittynyt: To Maalis 14, 2002 1:00 am
Paikkakunta: SSB busa

Viesti Kirjoittaja Fastard » To Maalis 01, 2007 2:31 am

Ne pienemmät omasta mielestäni voit jättää pois laskelmista jo siitä syystä että nälkä kasvaa syödessä. I/ö 1100 on todella hyvä aihio lähteä oman maun mukaan tyydyttämään sitä nälkää..

skeletorR
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2004 1:00 am

Viesti Kirjoittaja skeletorR » To Maalis 01, 2007 3:09 am

Fastard kirjoitti:Wesipyssystä ei kannata ainakaan omasta mielestä alkaa tekemään kilpuria(93-98vm.) SB/SGB luokkaa ylemmäs. Painaa enemmän eikä noista saa lähellekään samoja tilavuuksia mitä i/ö ärristä. Tuon jos haluaa pitää luotettavana niin max. tilavuus 1117cc. Tiedä sitten jos jotain stroker crankkejä alkaa tilaamaan, kalliiksi tulee..
Turbotuskin taitaa olla kiven takana...toki ainakin Mr.Turbo tekee jenkkilässä mutta todella hintavaa..
kyllä vesiärrän saa turbotettua ihan missä i/ö:ki ja vüitän että samaan rahaanki. ja kohtuullisesti tuntuu kestävänki

Avatar
Tylyttäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: Ke Marras 21, 2001 1:00 am
Paikkakunta: GSX-R 1070 K5

Viesti Kirjoittaja Tylyttäjä » To Maalis 01, 2007 9:18 am

Mage kirjoitti:Onko tuo 750cc r: pois suljettu idea? Varmaankin tolla pääsis lähelle 10:n aikoja pienellä kutittlelulla ja jos kuski osaa hommansa?
750cc r:ää ajattelin vm- 94-95 ?
Turbolla ton luulis menevän lähelle 9,5?
Kannattaako haaskata ideaa tohon pienempään R:ään?
Jos teet siihen kiihdytysalustan niin sitten mahdollista. Kymppiin et kyllä pääse 94-95 750cc:llä vakioalustalla millään..

Alusta on vähintään yhtä tärkee kuin teho tässä hommassa! Vaikka olis 300hp tonninen Gixxeri, niin vakioalustalla tekee tiukkaa alle 10s suurimmalle osalle jampoista.
Viimeksi muokannut Tylyttäjä, To Maalis 01, 2007 10:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

RM
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 1:00 am

Viesti Kirjoittaja RM » To Maalis 01, 2007 9:39 am

Tylyttäjä kirjoitti:
Mage kirjoitti:Onko tuo 750cc r: pois suljettu idea? Varmaankin tolla pääsis lähelle 10:n aikoja pienellä kutittlelulla ja jos kuski osaa hommansa?
750cc r:ää ajattelin vm- 94-95 ?
Turbolla ton luulis menevän lähelle 9,5?
Kannattaako haaskata ideaa tohon pienempään R:ään?
Jos teet siihen kiihdytysalustan niin sitten mahdollista. Kymppiin et kyllä pääse 95-95 750cc:llä vakioalustalla millään..

Alusta on vähintään yhtä tärkee kuin teho tässä hommassa! Vaikka olis 300hp tonninen Gixxeri, niin vakioalustalla tekee tiukkaa alle 10s suurimmalle osalle jampoista.

Tämä alusta homma on yleensä paljon vähemmän puhuttu, mutta varmasti yhtä tärkeä kun moottoriasiatkin?? Mitäköhän muutoksia pyörän alustaan kannattaisi tehdä??

Avatar
Tylyttäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: Ke Marras 21, 2001 1:00 am
Paikkakunta: GSX-R 1070 K5

Viesti Kirjoittaja Tylyttäjä » To Maalis 01, 2007 10:33 am

RM kirjoitti:
Tylyttäjä kirjoitti:
Mage kirjoitti:Onko tuo 750cc r: pois suljettu idea? Varmaankin tolla pääsis lähelle 10:n aikoja pienellä kutittlelulla ja jos kuski osaa hommansa?
750cc r:ää ajattelin vm- 94-95 ?
Turbolla ton luulis menevän lähelle 9,5?
Kannattaako haaskata ideaa tohon pienempään R:ään?
Jos teet siihen kiihdytysalustan niin sitten mahdollista. Kymppiin et kyllä pääse 95-95 750cc:llä vakioalustalla millään..

Alusta on vähintään yhtä tärkee kuin teho tässä hommassa! Vaikka olis 300hp tonninen Gixxeri, niin vakioalustalla tekee tiukkaa alle 10s suurimmalle osalle jampoista.

Tämä alusta homma on yleensä paljon vähemmän puhuttu, mutta varmasti yhtä tärkeä kun moottoriasiatkin?? Mitäköhän muutoksia pyörän alustaan kannattaisi tehdä??
Perushommat on pidentää ja madaltaa.. Pidennystä ei tietenkään liikaa, muuten tulee toisenlaiset ongelmat. Paino pitää saada siirtymään hyvin takarenkaalle, mutta ei sais kuitenkaan keulia..

Eli pitää järjen kädessä ja kokeilee kaikki geometriamuutokset. Sen jälkeen kun geometria on ok, niin hierotaan iskareilla, jousilla ja rengaspaineilla loput.

Huonolla pidolla ei pääse liian pitkällä pyörällä yhtään mihinkään (sutii). Tonniseen sellanen 10cm pidennys on melko hyvä, sillä pääsee vielä johonkin huonommallakin pidolla. Jos on oikeen hyvä pito, niin kestää pidentää lisää..

Ei nää ole kyllä mitenkään unohdettuja juttuja, se tulee heti vastaan kun käy kokeilee. Tonnisella ihan vakioalustalla on aika turhauttavaa ajaa 2 ekaa vaihdetta, kun kaasua joutuu käyttelemään niin maltilla..

Mage
Viestit: 199
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Mage » To Maalis 01, 2007 8:24 pm

Vielä yksi vaihtoehto ilmoille. Mites -95 CBR 900? Eikö noita näy (vähän mutta kuitenkin) radoilla? Turboitettuinakin KUULEMMA kestää kohtuullisesti. Luulis löytyvän kohtuullisesti himmeliä millä viritellä.

Alkaa kallistumaan tuohon vanhaa 1100 gixxeriin, mutta silti jotenkin haluaisi hieman uudempaa.
CBR omasta mielestä on vielä kohtuu helppo lähteä jopa vakioalustalla.

Avatar
Tylyttäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: Ke Marras 21, 2001 1:00 am
Paikkakunta: GSX-R 1070 K5

Viesti Kirjoittaja Tylyttäjä » To Maalis 01, 2007 10:41 pm

Mage kirjoitti:Vielä yksi vaihtoehto ilmoille. Mites -95 CBR 900? Eikö noita näy (vähän mutta kuitenkin) radoilla? Turboitettuinakin KUULEMMA kestää kohtuullisesti. Luulis löytyvän kohtuullisesti himmeliä millä viritellä.

Alkaa kallistumaan tuohon vanhaa 1100 gixxeriin, mutta silti jotenkin haluaisi hieman uudempaa.
CBR omasta mielestä on vielä kohtuu helppo lähteä jopa vakioalustalla.
Vakioalustan saa unohtaa, jos meinaat Bladella (tai millään muullakaan) 9.5s aikoja tavoitella. Tuon ikäinen Blade on melko tehoton laite. Eikä auta pelkkä teho siinäkään, siis jos turbon laitat. Blade ei ehkä muutenkaan ole niitä otollisimpia turbotettavia. Tuon ikäisestä ahtimella ottavat melkeen max sen 200hp renkaalta, ei sillä vielä kuuhun mennä.

Tuossa vähän osviittaa tehoista takarenkaalla Bladesta turbolla:
http://www.mc-xpress.com/turbo/kitprice.htm
Monella tekee noilla tehoilla tiukkaa päästä alle 10s vaikka olisi alustaakin laiteltu.

Eihän nuo vähän vanhemmat pelit, esim GSX-R 1100 ja tuon ikäinen Blade keuli niin herkästi. Painoa enemmän ja tehoa vähemmän kuin näissä nykytonnisissa, ja lisäksi geometrian takia eivät ole niin hanakoita nostamaan etutassua..

Toivottavasti nyt et masennu, mutta tosiaan 9.5s aikaan ei ihan tosta vaan vetästä ostamalla esim se Blade ja pikkasen preppaamalla :deal:

Homma voi kuulostaa yksinkertaiselta, vaikkapa näin; ostan -95 Bladen muutamalla tonnilla, ja sillä pääsen kympin. Sitten paan siihen turbon ja vedän alle 9.5s.

Oikea versio kuuluu about näin: Ostan -95 Bladen ja ihmettelen kun en pääse alle 11s. Pulttaan turbon kiinni ja ihmettelen miksen pääse alle 10s :)

Noin se on ainakin näissä kadunmiehen kisoissa mennyt mitä on kattellu..

Mage
Viestit: 199
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Mage » To Maalis 01, 2007 11:06 pm

Juu en aatellukkaan että millään pyörällä meikäläinen pääsisi suoraan 10:n aikoihi. Oli pyörä mikä tahansa niin pitäis myös oppia ajamaan.
Nyt idea oli että mikä olisi aihia mitä voisi AJAN kanssa lähteä tekemään kilpailukykyiseksi taitojen ehkä joskus karttuessa.

Taitaa mennä tuohon vanhaan 1100 R:ään hankkiminen.
Ja niinkuin T sanoi etteivät ole ehkä niin pahoja kampeemaan selälleen?

Pitääpi katsella mitä loppujen lopuksi löytyy.

Onko muuten tietoa miten tuo kilvettömällä pyörällä ajo menee?
Pitääkö hommailla jotain punakilpiä vai mikä on periaate?

Kiitokset kaikille kommenteista.

Avatar
Tylyttäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: Ke Marras 21, 2001 1:00 am
Paikkakunta: GSX-R 1070 K5

Viesti Kirjoittaja Tylyttäjä » Pe Maalis 02, 2007 12:01 am

Mage kirjoitti:Juu en aatellukkaan että millään pyörällä meikäläinen pääsisi suoraan 10:n aikoihi. Oli pyörä mikä tahansa niin pitäis myös oppia ajamaan.
Nyt idea oli että mikä olisi aihia mitä voisi AJAN kanssa lähteä tekemään kilpailukykyiseksi taitojen ehkä joskus karttuessa.

Taitaa mennä tuohon vanhaan 1100 R:ään hankkiminen.
Ja niinkuin T sanoi etteivät ole ehkä niin pahoja kampeemaan selälleen?

Pitääpi katsella mitä loppujen lopuksi löytyy.

Onko muuten tietoa miten tuo kilvettömällä pyörällä ajo menee?
Pitääkö hommailla jotain punakilpiä vai mikä on periaate?

Kiitokset kaikille kommenteista.
Eihän se nyt niin vaikee laji ole, etteikö kuskin puolesta varmaan alle 10s onnistuisi vaikka ekalla vedolla. Jos vaan laite on tuohon hommaan sopiva! Omasta mielestäni se on kuitenkin moottoriurheilulajeista helpoin, joskin oma haasteensa siinäkin.. Hauskaahan se on!

Yhtenä pointtina siis se, että kyllä sun täytyy kuitenkin tehdä alustalle jotain, jos meinaat päästä 9.5s aikoihin. Eli ei sillä sinällään ole väliä keuliiko vakioalustalla kovin herkästi vai ei, kun 9.5s aikaan pitää kuitenkin tehdä alustalle jotain..

Jos jossain vaiheessa meinaat tosiaan alle 9.5s aikoja sillä ajaa, niin kannattaa ostaa valmiiksi tarpeeksi tehokas ja kestävä peli. 95 Blade ei ihan helpolla sellaseen aikaan veny!

Parhaat aihiot taitaa olla nämä uudemmat tonniset kyykyt, 1100 Ärrä, Busa ja 12R.. Noi nyt tuli ekana mieleen, niissä on potentiaalia hyvin!

Avatar
zx12rjani
Viestit: 125
Liittynyt: Su Syys 04, 2005 12:00 am
Paikkakunta: zx12r tbo mörkö kawa.zx12r figteri,pro sb zx12r..

Viesti Kirjoittaja zx12rjani » Pe Maalis 02, 2007 1:50 am

12r mennään ens kesänä ja ei ihan vakiolla , katotaan mihin sitten pääsee...suosittelen kyseistä peliä...
zx12rjani

Vastaa Viestiin