TZR125 projekti, kunnostusta ja viritystä/säätämistä

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

paveheiskanen
Viestit: 59
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha DT50 & Yamaha Tzr125

TZR125 projekti, kunnostusta ja viritystä/säätämistä

Viesti Kirjoittaja paveheiskanen » Ke Loka 19, 2011 12:53 pm

Hitaasti edistyvä projekti, joka on lähtenyt -90 vuosimallisesta pyörästä jossa oli vähän enemmän kaiken näköistä korjattavaa mitä myyjät antoivat olettaa... Moottorin lohkot eivät olleet tiiviit joten kulutus oli huima (entisten omistajien mukaan normaalissa ajossa 9l/100km) , sekä kaasarin säädöillä oli koitettu korjata pyörän laiskaa kulkemista, 30mm dellorton phbe kaasari sisälsi 230 pääsuuttimen joka oli HIEMAN liian iso tähän tarkoitukseen.
Myös sähköviat on nyt korjattu, ulkoasumuutoksia tehty...
Paljon on vielä tekemättä/kesken johtuen kortin,vakuutuksien,polttoaineiden ja koulunkäynnin rahallisten tappioiden takia.

paveheiskanen
Viestit: 59
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha DT50 & Yamaha Tzr125

Viesti Kirjoittaja paveheiskanen » Ke Loka 19, 2011 12:53 pm

[img][img]http://i8.aijaa.com/b/00312/8588933.jpg[/img][/img][/url]

Joulukuun lomilla tuli otettua mottori irti rungosta, ajattelin tarkistaa männän mutta juttu karkasi käsistä ja päädyttiin mittaamaan pako/huuhtelukanavien aukioloaikoja jne. läppäventtiilitkin saivat pieniä muutoksia samalla... pakkasta oli muistaakseni 10-17 astetta, mukava ilta oli...

[img][img]http://i6.aijaa.com/b/00850/8588934.jpg[/img][/img]

Moottorin hyllylle jouduttua, ihastelin pyörän sähköjä... näytti oikein lupaavalta, puolet hallintalaitteista melkein toimi... pakkasen takia sähköt jäivät kesken joulukuun-tammikuun vaihteessa.

paveheiskanen
Viestit: 59
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha DT50 & Yamaha Tzr125

Viesti Kirjoittaja paveheiskanen » Ke Loka 19, 2011 12:54 pm

Kuva[/img]

Kun otin kaasarin auki, löytyi yksi suuurenkulutuksen tekiä... 30mm Dellorton kaasuttimen kätköissä oli 230 pääsuutin... Edellinen omistaja oli autonasentaja? ¨omasta mielestään¨


[/img]KuvaKuva

paveheiskanen
Viestit: 59
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha DT50 & Yamaha Tzr125

Viesti Kirjoittaja paveheiskanen » Ke Loka 19, 2011 12:54 pm

No... niinhän siinä sitten kävi että talven tylsyys iski, kavereiden kanssa mietittiin erilaisia rakennus/muutos töitä... netistä tuli selattua sattumoisin tämän sivuston foorumia ja galleria osiota josta idea sitten osittain lähti... Illan hämärässä rälläkkä seinään ja silmä määräisesti puoli unessa suunnitelmien puutteessa runko poikki...

[img][img]http://i4.aijaa.com/b/00067/8589312.jpg[/img][/img]

...niinhän siinä kävi.... mopo karkas käsistä ja runko oli osina... nooh takahäkkiä koottiin erilaisista putkista jotka kaverin LÄMPIMÄSSÄ tallisa, jossa oli sentään +10 astetta vuorokauden ympäri, hitsattiin tunti tolkulla häkkiä eriasentoon ja hiottiin, katkottiin, hitsattiiin ja kirottiin... lopputulos oli hieman turhan jyrkkä kulma, mutta ei viitsinyt enää korjata... sai nyt tämänkerran kelvata...

[img][img]http://i4.aijaa.com/b/00896/8589363.jpg[/img][/img]

...sähkö ongelmat vaivasivat läpitalven... valomaskia ei löytynyt sopivaanhintaan ja aikaa ei ollut rakennella sellasita itse... sähköjen korjaamisessa meni monta helvetin kylmää tuntia pakkasessa näpit jääsä, mutta tulosta ei näkynyt, vanhojen omsitajien tarjoustalo/robinhood laatu etuvalo koristi keulaa huonoilla nippuside kiinnityksillä ja katkenneilla johdoilla... päätin repiä kaikki etupään sähköt hittoon ja miettiä niitä myöhemmin...

[img][img]http://i10.aijaa.com/b/00522/8589317.jpg[/img][/img]

...takate oli hankala löytyäää paikalleen... kolme erilaista katetta oli kiinni. Viimeisenä purkupyörästä jonkin kilpapyörän takahäkki lähti matkahuollossa tulemaan kotiapäin... kate oli 30cm liian leveä... lasikuitu häksätin joka oli tehty oikein ammattilaisen käsissä... pop-niittejä siellä täällä, reikiä, monttuja, puolikuivunutta lasikuitua. Kate halki ja lasikuidun kanssa leikkimään, kolme viikkoa meni katteen muotoon saamiseen, hiomiseen ja suunnitteluun koulun ohella...

[img][img]http://i8.aijaa.com/b/00301/8589321.jpg[/img][/img]

[img][img]http://i4.aijaa.com/b/00696/8589415.jpg[/img][/img]

paveheiskanen
Viestit: 59
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha DT50 & Yamaha Tzr125

Viesti Kirjoittaja paveheiskanen » Ke Loka 19, 2011 12:55 pm

kesä alkoi iskeä päälle, moottori ei ollu kiinni, kaasarin säädöistä ei ollut hajuakaan... gianellin tehari eksyi matkaan käytetyiltä markkinoilta ja uudet suuttimet liikeestä, mäntä vaihtui uuteen...
[img][img]http://i2.aijaa.com/b/00330/8589364.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i7.aijaa.com/b/00372/8589365.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i5.aijaa.com/b/00817/8589366.jpg[/img][/img]
(kaverin tallissa takahäkin ja katesuunnittelun kimpussa)

projekti oli montaviikkoa tekemättä koulun ja töiden takia, rahat olivat lopussa ja kesätyöt alkaisivat toisella puolella suomea parin kuukauden sisällä... kun sitten ysiltä päästiin, moottori oli kiinni viikonlopun jälkeen, mutta ei lähtenyt käyntiin... säätöjen löytäminen toimivalle mottorille ja imukaulalle oli vaikeaa... lopulta pieni pealstus ja itsari käynnnistyi, seuraavat päivät olivat pyörän kasaamista kunnes imukaula halkesi... säätöjä jatkettiin ja ihmeteltiin miksi mikään ei vaikuta. Imuvuoto löydettiin uudessa painemittauksessa ja pyörän säätäminen aloitettiin uudestaan... lopulta saimme kaverin kanssa pyörän liikkeelle ja pääsimme säätämään ajamalla... muutama kokonainen päivä meni hakemalla tyhjäkäynti, pääsuutinta ja neulanasentoa... ongelmia oli vähän väliä, välityksiä tihennettiin säätämisen helpottamiseksi ja huippunopeus mitattiin sigman tarkalla ohjelmoinnilla kesähelteellä nakupyörän katteilla (joita ei ollut) 144.51km/h (14-46 välit) kaikki näytti toimivan... Y.P.V.S oli korjattu ja muutettu tehokkaammaksi ja säädetty moneen otteeseen... voimaa löytyi n. 11000 kierrokseen ja kiertoja oli 12krpm asti kunnes rajotin otti kiinni...
[img][img]http://i8.aijaa.com/b/00738/8589493.jpg[/img][/img]

pyörä siirrettiin pohjoiskarjalan alueelle ja huonoissa olosuhteissa kasattiin loput osat paikalleen ja yritettiin saaada harjoittelulupia kuntoon... työt alkoivat ja pyörässsä oli sähkö ongelmaa... jokin sekoitti y.p.v.s:n ohjausyksikköä oikosulun kautta... ypvs venttiili ei avautunut jotan pyörä oli kuristettu työjakson ajan... moneen otteeeseen otettiin sähköjä irti ja mittailtiin, korjauksessa ei löydetty ongelmia... lopulta kaikki sekosi ja valot eivät toimineet kun tyhjäkäynnillä... kyllästyttiin isäpuolen kanssa ja toimme pyörän kotia, irroitimme sähköt johto johdolta ja avasimme kaikki liittime/iitokset ja teimme ne uudestaan... löytyi huonoja paljon huonoja liitoksia ja huonokuntoisia johtoja joita uusittiin urakalla... sähköt takaisin kiinni, y.p.v.s liikkui ja tehot palasivat normaaliin, vilkut valot ja kaikki muu toimivat ny normaalisti.

Kun kaasari säädettiin keskikesän helteillä, tällä hetkellä ajaminen tuntuu hieman voimattomammalta, huippunopus on alhaisempi ja pyöränlämpötila ongelmien takia (käy liian viileänä) voimaa ja vetoja ei saa kaikkea irti... tämän viikon aikana pitäisi säätää kaasaria uudestaan ja korjata termostaatti ongelma (ilman tiheys vaihtelee lämpötilan mukaan joten suuttimien kokoja pitäisi muuttaa kesähelteestä-syksyn ja kevään ajojen ajaksi)
pyörä jaksaa imeä tankkia tyhjäksi kaasun ollessa täysin auki, parhaat lukemat kaupunki kruisailussa on ollut 5l/30km, mutta matka ajossa 14-46 välityksillä 5.5-7l/100km.

matkalla takaisin kotipuoleen pyörä kaatui kuljetuksessa, ja siitä seurasi juurimaalattujen (tankin ja takakatteen) vauriot, tankista lähti maaleja sekä kiinnikevaurioit, pilkälle itsetehty takakate halkesi keskeltä ja kiinnityspisteet irtosivat 100kg pyörän alla... siinä sitten nopeasti taiottiin kate kasaan ja jätettiin maalaamatta talven rakentuluaikaa odotellessa.

Kaikkea pientä on tullut väsättyä kiinni, esim: mittariston muutoksia (parempilämpömittari&volttimittari nopeusmittarin tilallem sigma ja vakio kiekkamittari)
parempi sylinterikansi on suunnitteilla, sylinterin kanavien suurentaminen ¨porttaaminen¨boostbottle antamaan kaasuunvastaavuutta, sekä magneeton kevennys ja tasapainotus olisivat seuraava rahanreikä... myös pc:llä ohjelmoitava sytytysjärjestelmä ja y.p.v.s ohjausyksikön uusiminen pc ohjelmoitavaan ja puristusten nosto... paljon olisi erialista hiomista, maalausta, kuiduttamista, maskimuutoksia, vannemuutokset, katemuutokset, putki/äänenvaimennin muutokset........ jne. kaikkea pientä modausta...


paveheiskanen
Viestit: 59
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha DT50 & Yamaha Tzr125

Viesti Kirjoittaja paveheiskanen » Ke Loka 19, 2011 12:55 pm

jep! ens viikolla uus takarengas, vanne, ketjut ja rattaaaat + kytkin hajonneeen tilalle.... yks sakara katkes kytkinkruunusta sählätessä, omaa tyhmyyyttä huonooilla työkaluilla.

Löyty myös ¨pientä¨ kulumaa eikä levyt suostunu irtoamaan kruunusta ollenkaan, vilaa ja taas ajossa kunnes uusi tulee tilalle...

Kuva

ja tottakai rikoin vieläpä kytkinkäden nimettömän nivelen ja jänteen... varmaan enimmät syksyn ajot nytten ajettu kun ei kytkintä oikein pysty liikuttaa kahdellakaan sormella muita koskettamatta...

Kuva
Tuorevoitelun ratas halki ja sokat ja muut krääsät oli onneks pysyny laatikosta erossa...

Kuva
Kuva
(Puolivalmis look takakate,vanteet.....)

Käden parantumista jo odotellessa, välitykset on vaihettu 16-45 ja kaikkee pientä on tehty valmiiks... viimeisiä ajoja odotellessa!

paveheiskanen
Viestit: 59
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha DT50 & Yamaha Tzr125

Viesti Kirjoittaja paveheiskanen » Ke Loka 19, 2011 12:56 pm

Nyt syksyn aikana tullut mietittyä tuota tehari asiaa, vaikuttaa siltä että tuo gianellin tehari on aika laajavetoalueinen eli vääntöö on mutta huipputehot ovat pienemmät kuin kapea-alueisessa jos ei sitä jo joku tiennyt. Muistaakseni Jollymototon putkella tuosta irtoaa mukavasti enemmän hepoja kuin gianellilla (+2-4hp?)
mutta vetoalue on huomattavasti kapeampi eli vaihteita joutuu leipomaan mutkaisella tiellä paljon useammin koska h.teho on jakautunut tietylle kapealle kierrosalueelle, suoralla ajettaessa hyvin kapea alueisella putkella varustettu pyörä vie voiton (jos on säädöt kohdillaan)
Jopa ulkomaan markkinoilla tuo jollymoton maksoi yli 300€ ei sitä tainnut edes suomesta saada?, joten päädyin ostamaan gianellin.

Kuva

Laskeskeltiin tuossa 2 stroke wizard pipe pro:lla http://www.buildandclick.com/ putken mitat ja kaikki tarpeellinen valmiiksi ja ajateltiin kaverin kanssa alkaa valmistaa putkea viikoloppuna->ensiviikolla, tarkoituksena olisi saada putki mikä antaa hyvät tehot mutta suoralla kiihdyttäessä ei tiputa kierroksia vetoalueen alapuolelle. Aluksi oli vaikeaa saada kaikki tiedot tuohon ohjelmaan: kaikki huuhtelu ja pako aukkojen aukiolot asteina, porauksen halkaisijaa, iskunpituutta, mille kierroksille putki tulee, laaja vai kapea alueinen vai siltä väliltä jne.

Kuva

Ohjelman käyttäminen vaatii pientä tekniikan sanastoa englanniksi, ei meinaa löydy ihan joka kääntäjästä :D

Toisella ohjelmaan kopioidaan putken mitat ja putken taivutus asteina ja blaa blaa. Ohjelma kertoo siis millaisia palasia pellistä leikataan.

Ongelma on myös se että en tiedä paljon tuo tezari oikeasti kiertää... ajatuksena on nyt oikeasti hommata sellainen tietokoneella ohjelmoitava sytkä, jolla sais sitten tehot irti tuostakin vehkeestä. Nyt ois penkitys käytettävissäkin talvella isäpuolen tutun dynopenkissä kuopiossa, saisi sitten myös luotettavaa hepo/vääntö tietoa ja saisi säädöt kohdalleen! (hevosvoimat voivat heittää suunnasta toiseen penkistä riippuen muutamalla/parilla hevosvoimalla joten dyno tuloksia ei periaatteessa voi suoraan verrata toisiinsä, paitsi samassa penkitettyjen kesk.) Onneksi netti on täynnä suunt. ant. sytytys karttoja joista on hyvä aloittaa, täytyy vaan varoa ettei aikaista liikaa ja moottori ei ala nakuttamaan.
Boostbottlen lasku ohjelmakin löytyy (oikein tehtynä boostbottle voi pienentää kulutusta 10-15% ja lisää kaasuun vastaavuutta, vaikka kaikki väittävätkin ettei siitä hyötyä ole, miksi yamaha sitten tämän on kehittänyt?) Ohjelma: http://www.bimotion.se/
Tuosta samaisesta sivusta löytyy myös se sylinterikannen ohjelma, sylinterin porttaus ja muuta tarvittavia sovelluksia!

Saas nähä riittääkö rahat noihin katteisiin tai maaleihin, taitaa nuo hevosvoimat viedä kuitenkin mukanaan...
:upto:
Irtoais yli 33heppaa renkaalta niin olisin tyytyväinen!
(Ku ei tää mikään kotari ole!!!)

http://www.buildandclick.com/
http://www.bimotion.se/
http://www.pulserate.com/
http://www.jollymoto.it/jolly-moto-eng.php
http://www.giannelli.com/eng/home/
http://www.youtube.com/watch?v=lCMwn4_Bah4
Koko aihe löytyy myös täältä: http://turbo.bomber.fi/modules.php?name ... c&start=15

Vastaa Viestiin