250 2tahtienska liikenteess

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Avatar
rahi
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja rahi » Ke Huhti 30, 2003 11:52 am

Yleisin syy miksi kisavehkeillä leipoo kiinni, on juuri se että suutin pitää vaihtaa kadulle. Se kaasun renkkaaminen auttaa tietenkin jos ei ole tehty seoksia oikeiksi, mutta moottori muuten kestää kyllä. Eli osaksi varmaan urbaania legendaa ja osaksi totta.
Joo, ei toimi... korjaa vittu ite.

Avatar
Tumba
Viestit: 45
Liittynyt: La Kesä 22, 2002 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Tumba » Ke Huhti 30, 2003 11:59 am

mulla ainai leipo crossista kiertokangen laakeri kii ja halkes ku ajoin useamman kilsan asfaltilla urku auki. Ei tietenkään heti mu seuraavana päivänä ku uuvelleen lähin ajaan, tiiä ny sitte et johtuko se siitä..
Bensan sekoitus suhde oli 3% ja aikas paljon tuli moottori jarrutuksii tehtyä...

teardrops
Viestit: 15
Liittynyt: La Syys 21, 2002 12:00 am
Paikkakunta: oli

Viesti Kirjoittaja teardrops » Ke Huhti 30, 2003 9:58 pm

"Useemman kilsan urku auki "(CROSSILLA) ja kehtaat vielä tunnustaa!
Tulee mieleen vanha sanan lasku joka pitää näköjään vieläkin paikkansa
ÄLY HOI ÄLÄ JÄTÄ...!

Avatar
mikkomoe
Viestit: 73
Liittynyt: Su Marras 03, 2002 1:00 am
Paikkakunta: ehk

...

Viesti Kirjoittaja mikkomoe » To Touko 01, 2003 10:14 am

nii sitähän minäkin että seokset vaan kohdalleen, nii ei pitäis leikata kii..

onko se niin että crossi/enskaradalla suurimmat tehot antavat säädöt ovat katukäytössä liian laihoja?

eipä mua haittais jos enskapyörää pitää säätää rikkaammalle katukäytössä, kyllä vehkeestä löytyy riittävästi voimaa sen jälkeenki..

täs tuli mieleen se juttu että jos crossipyörällä ajetaan talvipakkasilla jääradalla, kone voi leikata kiinni silloinki vaikka säädöt on täysin kohdalla.. silloin yleensä on syynä se että jäähdytin on liian tehokas. crossipyörän jäähdytin on suunniteltu toimimaan keskimäärin lämpimiin ilmoihin ja crossinopeuksiin jotka ei oo kuin vaan jotain 30 - joskus harvoin jopa 120 km/h..
jääradalla kaasu pidetään melkein jatkuvasti ihan pohjassa ja nopeudet on pahimmillaan jopa 180 km/h ja päälle vielä kovat pakkaset, nii siinähän sylinteri jäähtyy ihan liikaa. siinä
mäntä kuumenee normaalisti ja laajenee, sylinteri ei. silloin välykset menee liian pieniks ja ei ihme että leikkaa kii!

siispä jääradalla crossipyörän jäähdyttimen edessä täytyy aina olla joku sopivankokoinen pahvinpalanen pienentämässä jäähdytinpinta-alaa.

nii nyt sitä vaan mietin että riittääkö jo tasainen 80 km/h vauhdin tuoma ajoviima maantiellä jäähdyttämään liikaa moottoria aiheuttaen tuota tumpeloiden pyörissä jääradoilta tuttua kiinnileikkaantumista?

jos näin on, nii katukäytössä pitää pienentää jäähdytinpinta-alaa, joskin ei niin paljon kuin jääradalla.

kertokaa mielipiteitänne!

GAMMA500
Viestit: 51
Liittynyt: To Touko 01, 2003 12:00 am

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 » Pe Touko 02, 2003 11:36 pm

no mitä itse tuli ajeltua 16-18kesäisenä 125cc TM:llä kadulla niin kesäkelillä kone käy kyllä ihan normaalilämpötiloissa. Poikkeuksena jos ajaa pienillä kierroksilla niin käy hieman viileämpänä, ei kylmänä kuitenkaan. Kun käyttää reippaammin kierroksia niin lämpiää vallan hyvin.Itse en ajellut juurikaan tuota 70-80km/h lujempaa ihan mukavuussyistä. Myös seokset olivat hieman rikkaammalla.

GAMMA500
Viestit: 51
Liittynyt: To Touko 01, 2003 12:00 am

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 » Pe Touko 02, 2003 11:45 pm

niin ja tuohon kiinnileikkaamiseen. katupiikit tykkää mennä tasakaasulla tasaista vauhtia, mutta kilpaenska ei. Kun ajan tasaista vauhtia kilpaenskalla jossa on säädöt maastoajoon sopivat elikkäs kaasuun vastaavuus ja kierrosherkkyys huippuluokkaa niin se menee sitä 70-80km/h pintakaasulla kevyen tuntuisesti. Tässä tilanteessa seos on melko laihalla ja se saattaa ehkä jopa nakuttaakin. Jos taas väännät kaasua siten että on vetopäällä ja kone saa myös bensaa sopivasti niin vauhti tuppaa kiihtymään.

Avatar
reikäpää
Viestit: 441
Liittynyt: Pe Marras 09, 2001 1:00 am
Paikkakunta: Busa K7

Viesti Kirjoittaja reikäpää » Ti Touko 13, 2003 9:50 am

noin ihan mielenkiinnosta kyselen että paljonko sitten kunnon 2-tahti montussa on puristussuhde. katupiikeissä aikamonessa on noin 6:1 luokkaa.

Avatar
=HANHAN=
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Elo 28, 2001 12:00 am
Paikkakunta: niit

Viesti Kirjoittaja =HANHAN= » Ti Touko 13, 2003 10:38 am

Liikkuu siinä 8:1-11:1 kieppeillä. Pakoaukonsätimellä varustetuissa peleissä puristukset laskevat kovilla kierroksilla ja vastaavasti nousevat kun siirrytään tyhjäkäynnin tuntumaan.

GAMMA500
Viestit: 51
Liittynyt: To Touko 01, 2003 12:00 am

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 » Ti Touko 13, 2003 12:31 pm

reikäpää kirjoitti:noin ihan mielenkiinnosta kyselen että paljonko sitten kunnon 2-tahti montussa on puristussuhde. katupiikeissä aikamonessa on noin 6:1 luokkaa.
Kaksitahdeista usein ilmoittelevat pakoaukon yläreunasta yläkuolokohtaan, joten lukemat on siksi noin alhaisia. Tuo 6:1 on tod.näköisesti jotain 11-11.5:1 koko iskunpituuden mukaan laskettuna.

Crosseissa taitaa liikkua tuolla 15:1 yläpuolella.

GAMMA500
Viestit: 51
Liittynyt: To Touko 01, 2003 12:00 am

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 » Ti Touko 13, 2003 12:39 pm

=HANHAN= kirjoitti:Liikkuu siinä 8:1-11:1 kieppeillä. Pakoaukonsätimellä varustetuissa peleissä puristukset laskevat kovilla kierroksilla ja vastaavasti nousevat kun siirrytään tyhjäkäynnin tuntumaan.
Mutta puristusuhde ei muutu :)

TUME
Viestit: 215
Liittynyt: La Loka 20, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Pari haisevaa ja savuttavaa

Viesti Kirjoittaja TUME » Ti Touko 13, 2003 7:14 pm

Riippuu pakoaukonsäätimen mallista ja siitä ilmoitetaanko puristus B.D.C:stä vaiko korjattuna pakoaukon sulkeutumisesta. Esim. YPVS muuttaa ajoitusta ATAC taas ei. Oman lisänsä hommaan tuo vielä pakoputken takaisinpuhallus, mutta sitä ei enää mitata kotona.......

cterror
Viestit: 176
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 12:00 am

Viesti Kirjoittaja cterror » Ti Touko 27, 2003 9:54 am

kisarassit myös väljenee sairaan nopeasti verrattuna tavallisiin käkättimiin.
ainakin jos niillä ajaa kadulla pitäisi kunnioittaa renkaiden ja männän vaihtovälejä. luulisin et ne ehkä leipoo kiinni tasakaasulla ajosta lähinnä kulumiseen yms.
käyttökelvottomia pidempään ajoon joka tapauksessa.

nimimerkillä : leikannut yz125 ja leikannut rm250

habba
Viestit: 9
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Honda CR80 R

Viesti Kirjoittaja habba » Su Heinä 06, 2003 6:35 pm

niinpä :blah: :blah:

Avatar
reikäpää
Viestit: 441
Liittynyt: Pe Marras 09, 2001 1:00 am
Paikkakunta: Busa K7

Viesti Kirjoittaja reikäpää » Ma Heinä 07, 2003 5:12 pm

vähän off topic, mutta onko eri krossien 2-tahti koneissa oikeastaan kestävyyseroja? olen harkinnut vähän crossin ostoa, varmaan piikkiä aluksi, sillä onko parempaa ja halvempaa tapaa treenata perusajotaitoja kuin crossi? :upto:

Avatar
=HANHAN=
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Elo 28, 2001 12:00 am
Paikkakunta: niit

Viesti Kirjoittaja =HANHAN= » Ma Heinä 07, 2003 9:06 pm

Perussääntö on että mitä isompi sen kestävämpi. Enpä ole kuullut että varsinaisesti eri pyörämerkkien välillä olisi niin paljon eroja kun koneesta puhutaan, lähinnä tulee kysymykseen eri mäntien väliset erot. Ainoa mikä äkkiseltään tulee mieleen on Hondan ceeärrissä (ainkin vähän vanhemmissa) huonosti suunniteltu männän voitelu pakoaukon kohdalta, ja sinne tuuppaakin ilmestymään pisteleikkautumia.

Vastaa Viestiin