Aerox kulkee liian kovaa

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Avatar
kawa6r
Viestit: 1623
Liittynyt: To Huhti 04, 2002 12:00 am
Paikkakunta: 2-kilpinen
Viesti:

Aerox kulkee liian kovaa

Viesti Kirjoittaja kawa6r » To Huhti 03, 2008 2:38 pm

:firing: perkele

Pitäs aeroxi leimata, mutta pikaisen kokeilun tuloksena saatiin testikuljettajan ajamana 70km/h mittariin. Ei mee läpi.

Putkesta on selkeesti sahattu änkkäri pois ja se "hukkaputki" sieltä edestä. Käytetty vakioputki on jo tilattu.

Prikka on paikallaan. Variaattorissa.

Kaasarin pääsuutin on 86 onko se vakio ??? mikä on vakio ?

Onko tälläsessä pelissä kierrosluvun rajoitinta ?

Mitenkä tälläisen pelin saa helpoiten keulittavaksi, tarkoitan ettei lähde veto sillälailla pehmeesti niinkun nyt. Pitääkö laittaa pienemmät painot että kiertää enempi. vai pitääkö kytkimelle tehdä jotain. ? jotain muuta mitä kannattaa tehä ?

Avatar
serious-sam
Viestit: 3176
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Vanhoja, kuten kuskikin

Viesti Kirjoittaja serious-sam » To Huhti 03, 2008 2:59 pm

pääsuutin tuntuis vakiolta, tai ainakin mulla oli pösössä vakio jotain tota luokkaa. Se pelkkä putkenkin vaihto voi tuoda jo ihan riittävästi apuja tohon.

Rajoitintahan tuossa ei ole, mutta siihenhän saa ostettua vaikka tuolta http://www.mc-scatter.com/catalog/produ ... s_id=10621

Ehkä silti helpoiten saat kuriin kun laitat vaan luistin ja kannen väliin putkenpätkää rajoittamaan kaasua.

Rullat vaan variin kevyeksi ja tarvittaessa kytkimen jouset tai sitten koko kisa kytkin... Tonhan sais periaatteessa nopeudenkin rajoitettua noilla rullilla. Tarpeeksi kevyet rullat, niin huutaa niin saatanasti, mutta ei mene mihinkään... :D

Avatar
Smokie
Viestit: 3043
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » To Huhti 03, 2008 3:50 pm

Ala virittämään sitä niin eiköhän se pikapuoliin ole lain sallimissa rajoissa :D
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
kawa6r
Viestit: 1623
Liittynyt: To Huhti 04, 2002 12:00 am
Paikkakunta: 2-kilpinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawa6r » To Huhti 03, 2008 6:15 pm

Smokie kirjoitti:Ala virittämään sitä niin eiköhän se pikapuoliin ole lain sallimissa rajoissa :D
:lol: toi on niin totta :lol:
serious-sam kirjoitti:Rajoitintahan tuossa ei ole, mutta siihenhän saa ostettua vaikka tuolta
vähän kallis oli ja en tarvitse kaukosäädintä. Joku halpa rajotin on-off nappulalla vois olla aika hyvä.
serious-sam kirjoitti:Rullat vaan variin kevyeksi ja tarvittaessa kytkimen jouset tai sitten koko kisa kytkin... Tonhan sais periaatteessa nopeudenkin rajoitettua noilla rullilla. Tarpeeksi kevyet rullat, niin huutaa niin saatanasti, mutta ei mene mihinkään...
joo oliko se niin että etupäässä on ne rullat ja sitten se hihnapyörä joka muuttaa välitystä, juurikin noiden punttien keskipakovoiman vaikutuksesta. Ja takapäässä sitten se kytkin joka nappaa siis millä. Eli onko tuolle kytkimelle olemassa omat painonsa vai miten se toimii. ?

Ymmärsin niin että jos variaattorin painoja kevennän niin kone huutaa enemmän kierroksilla, eli tarvitsee suuremmat kierrokset siihen että variaattori säätää sitä välitystä. Mutta tätä en välttämättä halua. Haluan että kytkin nappaa kiinni melkein yhtäkkiä, silloin kun on nappaamassa.

Tässä tämä skootterin variaattori ja kytkin systeemin perusperiaate vähän hakusessa, ja vaikeeta tehä mitään jossei se ole hallussa. Harmittavinta on se että variaattorin koppa oli aukikin jo ja periaate hetken selvillä mutta niin se unohtui vaan.

lisäkysymys. savuttaa? onko tuorevoitelu systeemissä mahdollisuutta säätää ? eli laittaa öljyä pienemmälle ?

Avatar
-Zone-
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja -Zone- » To Huhti 03, 2008 6:24 pm

kawa6r kirjoitti:...Joku halpa rajotin on-off nappulalla vois olla aika hyvä..
Konkka puolalle (rinnnankytkettynä) ja katkaisija sille. Halvemmalla ei rajoitinta varmaan enää saa.

Avatar
Smokie
Viestit: 3043
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » To Huhti 03, 2008 6:51 pm

kawa6r kirjoitti:lisäkysymys. savuttaa? onko tuorevoitelu systeemissä mahdollisuutta säätää ? eli laittaa öljyä pienemmälle ?
Jos ei muuta oikotietä onneen löydy niin tyhjää systeemi ja laita sinne paksuinta mineraaliööliä mitä löytyy. Sen pumppausominaisuudet on heikommat, pitäis rajoittaa öljynsyöntiä.

Sattuneesta syystä on tullut räpättyä TZR Jammujen kanssa viimeaikoina, ne on kuristettu vaan törkeästi laittamalla prikka sylinterin ja pakoputken väliin. Vois hidastaa tuotakin joku vaikkapa 12mm reikä näin varovasti kokeeksi :)
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

J4npp4
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 12:00 am

Viesti Kirjoittaja J4npp4 » To Huhti 03, 2008 7:59 pm

Olen nyt pari vuotta omistanut kysyisen pelin. Voin sanoa että helpoin tapa saada peli keulimaan on ostaa tehari, rullat, vastapainejousi ja kytkinjouset. Rullien kevyentäminen ei vaikuta mihinkään muuhun kun huonontavasti vakioputkella eli huiput ja kiihtyvyys kärsivät. Vakiot 5.5gr ovat parhaat vakiolla. Teharin kanssa n. 4.5gr on hyvät ja jouset n. 25% jäykempiin. Mopo sitten kerään teharilla huippuja n. 75 mikä on sinipukuisten mielestä aivan liikaa.. :D Mittari saattaa noissa nopeuksissa jotain aivan muuta..

Putkesta päätellen se on Stage2 putki josta on otettu kuri pois ja hukkis tukittu. Käsiryypyllisessä roxissa on tosiaan tuo suutin vakiona se 86. Se menee silläkin putkella oikeata sen n. 70-75 prikattomana, mutta "piikkiä" siinä ei ole niin isoa kun on teharilla. Joten jos tarkoituksena on keuliminen voi helpoin vaihtoehto olla teharin osto. Jos päädyt ostamaan sen putken niin suosittelen ulkomailta ostamista. Siellä kunnollisella putkella on lähtö hinta n. 100e. Jouset ja rullat kun siihen ostat ne kustantavat n. 50e.

Onhan myös sellaisia tapauksia jotka keulivat jo vakio roxilla mutta niitäkin on aika harvassa. Joten helpoin tapa on ostaa se tehari. :)

WOOHOO!! Eka viesti. :wavey:

Avatar
kawa6r
Viestit: 1623
Liittynyt: To Huhti 04, 2002 12:00 am
Paikkakunta: 2-kilpinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawa6r » To Huhti 03, 2008 8:40 pm

Jees jees, käsiryyppy mallinen on tosiaan.

Ei siihen mitään teharia laiteta, tilasin käytetyn vakio putken missä on nuo vakio rajoittimet paikallaan. Tarkotin tuolla keulimis hommalla sellaista, että joillain hyväkuntoisilla vakio skoottereilla keuliminen on paljon helpompaa kun kytkin jotenkin nappaa paljon pitävemmin heti. Tuossa minun roksissani jotenkin luistattaa todella pitkään, eli liekö väsynyt jo jostain kohden. En halua kierroksia lisää, en halua tehoa tai huippuja lisää, en en en. haluan vain että kytkin ei luista niin paljon. En itseasiassa tiedä onko se kytkin vai hihna vai mikä se näissä luistaa. joku kuitenkin luistaa, luulempa niin.

Konkkamies ! Onko tietoa konkan suuruudesta ja tarkemmasta kytkennästä. Ilmeisesti puolalle tuleva pien jännite piuha (+) laitetaan kytkimen kautta konkan jompaan kumpaan nastaan ja toinen nasta sitten maihin, vai mitenkä. Toi on niin halvan kuulonen ratkasu että vois kokkeillakkin. hitech jees.

onko jossain haustafvööks sivustoilla tai jossain tuollaisesta variaattori-kytkin-hihna systeemistä kunnon periaate kuvia ? ? ?

smokie-> nää skootterit on vähän edellä tota prikkaputkessa rajotinta, näissä on pakoputken alkukäyrässä sellanen umpikuja hukkaputki joka häiritsee jotenkin virtausta ja ei anna niin paljon tehoja.

Avatar
serious-sam
Viestit: 3176
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Vanhoja, kuten kuskikin

Viesti Kirjoittaja serious-sam » To Huhti 03, 2008 9:06 pm

Niinkin rajulta kuin kuulostaa:
http://www.motot.net/forum/index.php?f=33

On tuolla todella paljon sitä tietämätöntä mutu juttua, mutta paljon myös asiaa noitten skoottereiden osalta. Tuolla on myös juttua siitä konkalla rajoittamisesta.

Avatar
Smokie
Viestit: 3043
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » To Huhti 03, 2008 9:09 pm

kawa6r kirjoitti:smokie-> nää skootterit on vähän edellä tota prikkaputkessa rajotinta, näissä on pakoputken alkukäyrässä sellanen umpikuja hukkaputki joka häiritsee jotenkin virtausta ja ei anna niin paljon tehoja.
Mulla on '85 mallinen pärrä missä on vastaava systeemi, tosin venttiilin takana. Se sekoittaa putken alavireiset negatiiviset pulssiaallot, joten sen avulla moottori toimii yhtä hyvin kuin ilman pakoputkea! Eli kun sun jopossa se sivuputki hitsattu kiinni, se sekoittaa kaikki pulssiaallot jolloin se ei toimi yläkierroksillakaan kunnolla. RG500 menee tuo venttiili suljettuna mittarinopeutta 170 km/h, venttiili kiinni se kulkee 260 km/h, eli ehkä 220 oikeasti. Aika makaroni meininkiä jokatapaukses 80-luvun alun japsi alumiinirungolle...

Kyllä se prikka sitä skootteria hidastaa, usko pois! Paa vaikka 6mm korilaatta niin johan on ristus jonsei vehe himmene. Siihen vanhaan jälkeen pakoputkessa voit hitsata vaikka pätkän romuloodasta löytynyttä putkea ja katsastuksen jälkeen heität sen prikan menemään ja keulit niin perkeleesti.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
Smokie
Viestit: 3043
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » To Huhti 03, 2008 9:11 pm

Niinjoo, sitähän ei oo vielä kukaan päässyt sanomaan että häivy johonkin skootterit.sucks.ass sivuille kyselemään perkeleen pavijaani :D

Siellä muuten oikeesti joku vois tietääkkin skoottereista jotain...
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
serious-sam
Viestit: 3176
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Vanhoja, kuten kuskikin

Viesti Kirjoittaja serious-sam » To Huhti 03, 2008 9:15 pm

Löytykin aika nopsaan tuo konkka rajoitin
Kuva


motot.net kirjoitti:elikkä toi konkkarajotin toimii sillai et pistät cdi poksista lähtävästä punavalkoisesta/sinivalkoisesta (yamahassa ainaki noi värit) johdosta ryöstäjän ja sitte ryöstäjästä piuha kytkimelle ja kytkimeltä kondensaattoriin ja konkaska akun miinukseen tai runkoon ja toi perustuu siihe et se kondensaattori rajottaa ne kiekat tietyllyille kierroksille. Ja konkkana 1-2mikrofaradia

J4npp4
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 12:00 am

Viesti Kirjoittaja J4npp4 » To Huhti 03, 2008 9:16 pm

Sori, ymmärsin viestin pointin väärin. :upto:

Tässä on ohjeita variaattorin ja kytkimen säätämiseen

Kondensaattrori rajoittimen teko.

Tuossa kummiskin pikkasen ohjeita. :)

E: Myöhästyin.. :D
Viimeksi muokannut J4npp4, To Huhti 03, 2008 9:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
serious-sam
Viestit: 3176
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Vanhoja, kuten kuskikin

Viesti Kirjoittaja serious-sam » To Huhti 03, 2008 9:17 pm

Smokie kirjoitti:Niinjoo, sitähän ei oo vielä kukaan päässyt sanomaan että häivy johonkin skootterit.sucks.ass sivuille kyselemään perkeleen pavijaani :D

Siellä muuten oikeesti joku vois tietääkkin skoottereista jotain...
Mie sanoin :D Mutta en kehottanut häipymään sinne, vaan kun itsekin löysin tohon omaan skobaan silloin yllättäen paljon sieltä apua.

Avatar
-Zone-
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja -Zone- » To Huhti 03, 2008 9:19 pm

kawa6r kirjoitti:...Konkkamies ! Onko tietoa konkan suuruudesta ja tarkemmasta kytkennästä..
Varmaankin meikäläistä meinasit :P

Joo, elikkä sytytyspuolalle menevään signaalijohtoon haaroitus polyesterikonkalle ja konkan toisesta jalasta maihin. Katkaisija tietty vielä väliin, jotta saa on / off. Kokeile konkkia väliltä 0.8-2.2 µf Tuosta haarukasta yleensä löytyy se omaan malliin sopiva.

On ihan toimiva systeemi yksinkertaisuudesta huolimatta. Huono puoli on, että rajoittaa kierroksia nopeudesta riippumatta, joten sikäli nopeutta mittaava rajoitin olisi parempi, mutta eipähän voi toisaalta moiselta kytkennältä kaikkea vaatiakkaan ;)

Vastaa Viestiin