Puristuksista

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Wilpertti

Puristuksista

Viesti Kirjoittaja Wilpertti » To Helmi 08, 2007 9:50 pm

Mitenkäs poijjat, olettekos testailleet erilaisia puristussuhteita mopoissa? Itse olen aika kovilla rutuilla paukuttanut, mutta nuo asteet ovat tosiaan olleet aika avarat.

Eli minkälaisia ruttuja oikeasti mietityissä pyörissä on käytetty? Pieni pettymys nimittäin itsellä, kun nuo ostokalikat mittailin ja squish oli ilman base tiivistettä tasan 2mm. Himmeetä. Siis ton verran kun mäntä on deckin kanssa nollassa. Tuolloin olis yhdentoista ja puolen huippeissa perus rutistus, ja 5.9 todellinen.

Eli tossa kun tiputtaa squishin edes suunnilleen alueelle, menee perus yli kolmentoista, ja todellinen pikkusen auki seiskaan. Itse en usko nakutus ongelmaa tulevan, mutta mihin noita yleensä yritetään saada?

Viljo

TUME

Viesti Kirjoittaja TUME » Pe Helmi 09, 2007 12:25 pm

Sulla tulee yli 200 kuutiota per pytty.... Sanoisin että 13,5 olis noin maksimi..... Puristuksillahan ei sinänsä näissä vehkeissä huipputehoja saa, mutta tasotta vetokäyrää....
Pitäisköhän omastakin mitata puristukset..... :D
mit䠳e mulle kuuluu, mit䠭䠴een

RM

Viesti Kirjoittaja RM » Su Helmi 11, 2007 10:31 pm

Ei oo tullut omasta mitattua. On vasta ens talven homma kun moottoria aletaan työstämään toden teolla. Ajelen tänä kesänä minkä kerkeen tolla mikä siinnä on nyt kiinni. Ja ohan mulla vielä toinen tollanen toimiva 500cc varamoottorina...

Ekaks laitan kaikki alustan ja muut tekniikan osat tikiin. Tohon moottoriin uppoo se 1000-2000 euroa taas kuitenkin kun sitä alkaa kunnolla rakentamaan. Tuntuu, että vaan taivas on kattona mitä näihin saa menemään...

Georg

Viesti Kirjoittaja Georg » Ma Helmi 12, 2007 8:36 am

Minähän en mitään totuuksia tiedä, joten voi mennä metsään..

Mutta mutta. Rutut max. 13 = safe side. Siitä eteenpäin riippuu niin perskuleen pienistä asioista detonointiherkkyys. Vähän on yritys ja erehdys metodilla tehtävä, jos meinaa kovemmilla purkilla paukuttaa menemään.
Olet jos ajat, ajat jos et..!!

TUME

Viesti Kirjoittaja TUME » Ti Helmi 13, 2007 1:05 pm

Noniin, sain aikaiseksi mitattua puristustilavuuden..... Rutut tulee olemaan ~12,9, ja tuo siis Y-2 kannella sen verran höylättynä että squish on luokkaa 0,7mm. Vaikuttaa aika passelilta....... :)

Niinno, mulla on poraus 65mm joka tekee 0,4 lisää. Eli vakioporauksella tuollainen höyläys tekis 12,5 puristukset.....

-Zone-

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Ke Helmi 14, 2007 2:15 pm

Puristussuhde on 2T moottorissa aika vaikea käsite. Puristussuhde on sidoksissa pakoputken toimintaan, ekä sitä kannata muuttaa tuijottaen vain laskennalliseen puristussuhteeseen, vaan pakoputki tulee ottaa huomioon. Tämän laskeminen on erttäin hankalaa, joskin kyllä suuntaa-antavasti mahdollista. Tiittasen kirjan PDF-version linkki on vanhentunut, mutta jos sille on jollain tarvetta, voin myöhemmin laittaa linkin tänne. (Ja jos joku nyt vielä kysyy mikä Tiittasen kirja, niin silloin se ehdottomasti kannattaa ladata)

Wilpertti

Viesti Kirjoittaja Wilpertti » Ke Helmi 14, 2007 2:42 pm

Omassa tapauksessa on mukavata kun saa tehdä siinä järjestyksessä kun tarvitsee, ja saa kasatessa miettiä mitä haluaa. Eli perus moottori pitää olla todella hyvä lähtökohdilta, ja piiput tehdään viimeisenä juuri tähän moottoriin. Loput toivottavasti hierotaan dynossa.

Ja tosiaan päätökset esim puristuksista ja pakoaukon asteista ja käytettävistä karburaattoreista on jo tehty. Lähinnä mielipiteitä ja tukea täällä löpinällä haetaan.

Aiempien tutkiskelujen perusteella tuo Tiittasen kirja on lähinnä historiallinen teos. Samoin kuin Bellin opus. Uudempiin huuhtelu oppeihin perustuvaan sylinteriin ei noista kirjoista juurikaan apua heru. Tosin perusasiat voi noistakin opetella. Omien testien perusteella lähinnä nuo pakoputken mitoitukset olen todennut melko kehnosti toimiviksi.

Vaan totta on sekin jotta turha pelkkiin puristuksiin on tuijottaa. Hyvän kokonaisuuden voi niin monella tavalla löytää. Kokeilut vievät vaan niin pirusti aikaa.....

Vilho

-Zone-

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Ke Helmi 14, 2007 3:38 pm

Jep, on totta että se Tiittasen kirja on osaltaan vanhentunutta tietoa, mutta mainitsin vain, että mikäli tarvii kysyä, että "mikä Tiittanen", niin silloin se olisi hyvä lukea. Ei se pahitteeksi ole. Tittasen ja kaikkea muutakin saa : http://2t.lagaakympil.org/

TUME

Viesti Kirjoittaja TUME » Ke Helmi 14, 2007 6:06 pm

Mitä nyt äkkiä selasin tiittasen kirjan, tuossahan puhutaan nimenomaan motocross-vehkeistä....
Tosin sellainen moottori voisi olla ihan hyväkin katukayttöön, mielummin kuin viimeisen päälle tehty ratakone.

Mutta tosiaan, aika vanhoilta jutuilta vaikuttaa.... Bell:n kirjassa sentään mainitaan näitäkin vehkeitä mitä ollaan hypistelemässä.....

Vastaa Viestiin