Ruutia 2-tahterista

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Vastaa Viestiin
TZ-Replica

Re: Ruutia 2-tahterista

Viesti Kirjoittaja TZ-Replica » To Helmi 23, 2017 11:39 pm

Itse taistelin noiden pakolämmpöjen kanssa pitkissä vedossa, ei auttanut suutinten suurentaminen. Pääsuuttimet ja powerjetit oli jo hirmu isot ja aina yli 750°C. Kunnes kerran jenkkifoorumeita selaillessa osui silmiini billet kohokammiot johonkin bansheeseen asennettuna ja ihmettelin, että mikähän idea niissäkin. Hetkenpäästä hoksasin että vetääpi varmaan omassa koneessa kohokammiot tyhjäksi. Marssin kauppaan ja laitoin sähköisen polttoainepumpun ja säätimen, säädin sillain ettei ylimenoista vuotanut.

Eka avaus motarilla oli aika järkytys....Oli muuten ihan pikkasen savua kun powerjetit lähti mukaan, pakolämmöt muistaakseni tippui johonkin kuuteen sataan. Siihen loppui ne ongelmat. Siitä asti ollut pensapumppu käytössä, nykyään alipaine toiminen. Edelliskesänä olin havaitsevani sellaisen ongelman, kun on hanat molemmilla puolilla tankkia ja siitä t-haaralla pensapumppu, niin ei voinut reippaammin ajella vaan yhden hanan ollessa auki. Ei ollut pakolämmittari silloin käytössä, nyt en aja enään ilman hälytys valolla varustettua pakolämpömittaria.

Tuolla kun pitää vaijerin piukassa niin on mennyt pensas hiekalla 40litraa/180km. Kivaa on silti. 2:1 putki yhdellä omatekoisella vaimentimella antaa moottorikelkan äänet tuohon.
TA-125 Replica.

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » Pe Helmi 24, 2017 11:20 am

Mulla oli kans sähköinen pumppu mutta se oli vähän liian surkea, ei tuotto riittänyt. Nyt on isompi ja isommat toiveet. Paineensäädintä ei ole, bensalinjasta menee paluuletku takaisin tankkiin. Silti meinaa vähän tulvia koska RG:n kaasuttimien neulaventtiilit on aivan erityisperseestä.

Ostitko 2-1 putken valmiina vai teitkö itse? Joskus muakin kiinnostanut kokeilla mutta ei tunnu löytyvän mitään järkeviä laskukaavoja mitoille. Ymmärtääkseni jos tavoitellaan huipputehoa niin silloin tarvii yksittäiset putket niin homma on vähän jäänyt. Vähän niinkuin kaikki muukin. PAITSI!!!! Nyt oon muutaman päivän taas rakennellut, tällä kertaa runkoa yritetään saada moottorin tasolle ja ens kesänä olis tarkoitus ajaa täysiä.

Tuosta sauhusta, ostin Redlinen 2-tahtiöljyä ja olipas aika yllätys. 4% seoksella putkista ei tullut savun palaakaan ja kun kiihdytyksien jälkeen purin moottoria se näytti siltä ihan kuin se olisi pesty sisäpuolelta. Ja vaikka veti aika pahasti laihallekkin niin mitään kamalaa ei tapahtunut. Jos tuo video sattuu toimimaan niin siinä ajellaan 4% seoksella.

http://s13.photobucket.com/user/2smokie ... ort=3&o=16
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

TZ-Replica

Viesti Kirjoittaja TZ-Replica » Pe Helmi 24, 2017 12:07 pm

itse tehnyt putket. useimmat on tullut tehtyä eri tarpeisiin. noissa cub pytyissä on toiminut mielestäni kaikki putket melko hyvin mitä on tullut tehtyä. ollut korkealta kiertäviä ja leveällä alueella vääntäviä.
bellyn halkaisijat vaihdellut n. 85 millistä 135mm. pituuksissa yli kymmenen sentin eroja. tietysti se kuollut kohta on ollut kaikissa muissa paitsi 2:1.

2:1 putkia haaveillessa yritin pähkäillä sitä mitoitusta ja lopulta ostin ihan lisenssin laskuohjelmaan.
muistaakseni siinä suurin ero oli bellyn halkaisija x 1.5 ja loppupillin mitta eri, pituudet ihan sen mukaisesti mille alueelle mitoitus. eli pituudessa ei muistaakseni ollut eroa 2 putken ja 2:1 välillä. niin monta vuotta ollut sama putki paikallaan ettei muista.

12 800rpm oli rajoittaja yksillä putkilla ja oli kyllä tosi vaikea ajaa, 9 tonnista tuonne rajoittajana oli karmeaa repimistä, vaikea oli yrittää roikkua niin edessä ettei olisi keulinu hallitsemattomasti. ei olisi saanut meikäläisen taidoilla vartille minkäänlaista tulosta.

2 tuhannen kierroksen sisällä 60 hepan lisäys 80 luvun yammulla ei vaan toiminut. nykyään takahaarukassa 8 senttiä lisäpituutta ja tuolle rungolle mitoitettu öhlin iskari on rauhoittanut menoa melkoisesti.

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » Pe Helmi 24, 2017 12:21 pm

Osaatko sanoa huipputehosta yksittäiset vs 2-1?

Käyttännöllinenhän tuollainen holtittomasti vinkaiseva prätkä ei ole mutta helvetin hauska!

Mullahan kun on tuplaten sylintereitä niin numerotkin on tuplaten, 4 tonnin aikana tulee 120hp lisää tehoa :D

Kuva

TZ-Replica

Viesti Kirjoittaja TZ-Replica » Pe Helmi 24, 2017 1:09 pm

Tuosta erosta en ihan varmaksi osaa sanoa, koska 2:1 tehty vääntäväksi alempaa kuin aikaisemmat vain huipputehoa varten tehdyt. samalla muutin yhdelle kaasarille.

Kuinkahan isolla yhdellä kaasarilla/läpöärungolla tuon mahtais saada toimimaan hyvin. Ruisku mietinnässä ollut vuosia, sähkön riittämättömyys vain askarruttanut. Täytyisi saada aikaiseksi tehdä järeämpi staattori tuohon, rikkinäinen on jo hommattua kokeilua varten.

Hurja on tuo sun RG, kyllä tuossakin takajousitusen nykyaikaistamiseen olis tarpeita jos ett ole jo tehnytkin.

tuollaisella vastaavalla koneella mitä omassani joku on ajanut mönkkärillä jenkeissä 10.7 varttimaililla, ei kait sekään ihan huono aika ole, muistaakseni 150 kiloa oli painoa.

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » Pe Helmi 24, 2017 1:34 pm

Joo nykyaikaistin, heitin iskarin roskiin ja hitsasin jäykäksi koko paskan :freak: Tai en etupäätä mutta muuten. Ens kesänä selviää mitä tapahtuu. Viime kesänä meni 10,57 / 213 kaikenlaisten ongelmien saattelemana. Ens kesänä on ihan saatanan täysi pakko päästä alle 10. Mönkijällä 10,7 on kyllä kova aika.

Ostin tuohon jonkun moottorikelkan vauhtipyörän, siinä oli ihan tajuttoman voimakkaat magneetit. Heti paloi kaikki valokytkimet paskaksi ja jännitettäkin vähän oli. Laitoin sitten kuormaksi 4 55w H4 lamppuja ja kytkimet ohitin parimillisellä surrilangalla. Vieläkin tuli virtaa niin paljon että mun rautalangat hehkui iloisen punaisena. Kyllä tuota virtaa tuntuu saavan jos sitä vaan haluaa.

Ruisku ollut kans itsellä haaveissa, mulla on aivan nerokas idea miten voisi tehdä jumalattoman ison giljotiinimallisen luukun imuaukkoon ja samalla kaasuläppä pienemmillä avauksilla säätäisi luistiventtiilin sulkeutumiskulmaa. Olishan tuossa vaan aika kasa ongelmia ratkottavaksi, mikä mua eniten askarruttaa on se miten saa ruiskun älyämään pakoputken lämpötilan. Tuolla virityksellä teho nousisi varmasti yli 150hp mutta kun tuo on jo nykykunnossakin jatkuvasti paskana niin paskaaks mä enää viritän.

RM

Viesti Kirjoittaja RM » Su Helmi 26, 2017 11:40 pm

TZ-Replica kirjoitti:Itse taistelin noiden pakolämmpöjen kanssa pitkissä vedossa, ei auttanut suutinten suurentaminen. Pääsuuttimet ja powerjetit oli jo hirmu isot ja aina yli 750°C. Kunnes kerran jenkkifoorumeita selaillessa osui silmiini billet kohokammiot johonkin bansheeseen asennettuna ja ihmettelin, että mikähän idea niissäkin. Hetkenpäästä hoksasin että vetääpi varmaan omassa koneessa kohokammiot tyhjäksi. Marssin kauppaan ja laitoin sähköisen polttoainepumpun ja säätimen, säädin sillain ettei ylimenoista vuotanut.

Eka avaus motarilla oli aika järkytys....Oli muuten ihan pikkasen savua kun powerjetit lähti mukaan, pakolämmöt muistaakseni tippui johonkin kuuteen sataan. Siihen loppui ne ongelmat. Siitä asti ollut pensapumppu käytössä, nykyään alipaine toiminen. Edelliskesänä olin havaitsevani sellaisen ongelman, kun on hanat molemmilla puolilla tankkia ja siitä t-haaralla pensapumppu, niin ei voinut reippaammin ajella vaan yhden hanan ollessa auki. Ei ollut pakolämmittari silloin käytössä, nyt en aja enään ilman hälytys valolla varustettua pakolämpömittaria.

Tuolla kun pitää vaijerin piukassa niin on mennyt pensas hiekalla 40litraa/180km. Kivaa on silti. 2:1 putki yhdellä omatekoisella vaimentimella antaa moottorikelkan äänet tuohon.
Noihin Mikunin ja Keihinin kaasareihin saa myös niitä isommalla virtauksella olevia neulaventtiilin pesiä niin ei tarvitse välttämättä pumppua. Tai siis se on pesä ja neula samassa paketissa. Ihan OEM tavaraa. Mu mielestä bensapumppu on vähän turha näissä. Ja voithan laittaa paremmin virtaavan Pingelin hanankin jos tuntee ettei hönkä riitä..

Tossa yks esimerkki:
http://www.performancefab.co.uk/gfv

Ja käy Sudcon kataloogi läpi niin sieltä varmaan löytyy.

Vanhasta Nakkkilan kataloogistakin moiset löytyi:

http://npm.netpaper.fi/492

Eli niissä on jokin numero mikä kertoo sen virtauksen määrän.

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ma Helmi 27, 2017 4:31 pm

Kun kone alkaa syömään bensaa siihen malliin että menokin on mukavaa niin siinä ei vippaskonstit auta, pakko olla pumppu. Ainakin jos aikoo pitää kaasua auki vähänkään kauemmin. Mä kyllä yritin kaikenlaista hölmöilyä, neulaventtiilien virityksiä ja virtauksen parantamista mutta ei se bensa vaan putoa tarpeeksi nopeasti, etenkin jos viritysaste pääsee karkaamaan sille tasolle että on aika tärkeää että sitä bensaa myös menee moottoriin.

TZ-Replica

Viesti Kirjoittaja TZ-Replica » Ti Helmi 28, 2017 9:28 pm

polttoaine pumppu on nykyään ihan pakollinen johtuen tankin muotoilusta ja hanojen paikasta, kohokammion korkeudella hanojen lähdöt.

minkäs kokoiset suuttimet pakoputkiassa suurinpiirtein tarttis olla vesiruiskulle?
riittääkö lampunpesimen pumppu? sellainen olis ylimääräisenä.
TA-125 Replica.

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » La Maalis 04, 2017 2:59 pm

Mulla taitaa olla #120 mutterisuuttimet. Pumppuna Bosch suurpainepumppu josta mittasin 1,8 bar painetta tulpatulla putkella. Pissapojan pumppu siis :)

Noilla suuttimilla vois vähän pelailla, pienemmät toimii korkeammalle ja isommat taas matalammalta. En oo syventynyt kauhea tarkkaan mihin suuntaan mun kannattais viedä, dynokäppyröiden perusteella oon ollit ihan tyytyväinen.

Paitsi että pienemmillä vaihteilla pumppu ei tunnu ehtivän mukaan tarpeeksi nopeasti. Uuteen systeemiin laitan niin että pumppu pyörii koko ajan, tai TPS pohjaisella kytkimellä ja virtausta ohjataan solenoidilla. Näin siis dragrace touhuissa, kadulla pärjäs ihan hyvin pelkällä pumpun ohjauksella.

Vastaa Viestiin