Ruutia 2-tahterista

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Avatar
Georg
Viestit: 661
Liittynyt: La Maalis 23, 2002 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha FZR1000 & RD 350 F2 & Tunturi NR 50 R

Viesti Kirjoittaja Georg » La Maalis 03, 2012 11:01 pm

Hugo Ruppe kehitteli DKW:lle aikanaan muuttuvakampikammioisen moottorikonstruktion kilpailukäyttöön, jossa oli kampikammiossa "ylimääräinen" kiertokanki ja mäntä muuttamassa kampikammion tilavuutta.

Vinkeä viritys sinällään, mutta lukemani mukaan se oli siihen aikaan liian ylivoimainen laitos, joten kyseisenlainen aparaatti kiellettiin urheilullisista syistä.

Notta onhan tuossa kampikammion tilavuuden muuttelemisessa vinha perä tehontuottoon, mutta miten sen järkevästi toteuttaa, on ihan toinen juttu. Teoriana kuitenkin toimiva.
Olet jos ajat, ajat jos et..!!

Avatar
-Zone-
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Su Maalis 04, 2012 10:59 am

Georg kirjoitti:Hugo Ruppe kehitteli DKW:lle aikanaan muuttuvakampikammioisen moottorikonstruktion kilpailukäyttöön, jossa oli kampikammiossa "ylimääräinen" kiertokanki ja mäntä muuttamassa kampikammion tilavuutta...
Joskus scannasin bike-lehdestä tästä aparaatista juttua. http://www.mediafire.com/?d3ynayitzzo Myös jossain trial koneessa oli vastaavaa kokeiltu. Vääntökäyrä oli laajuudeltaan jotain aivan käsittämätöntä 2T moottorissa. Ilmeisesti kiellettiin siinäkin käytössä. Onhan tuo ihan hieno idea, kun tehollinen tilavuus kasvaa ja tehoton ei. Tehollinen tilavuus imee seosta kampikammioon ja pumppaa sitä ylös männän päälle.

Tehoton tilavuus taas on yksinomaan resonanssien varassa toimivaa vakiotilavuutta. Nuo huuhtelumäntäviritykset on jostain syystä kadonneet. Ilmeisimmin häviöt kasvaa suuremmiksi verrattuna yksinkertaisempaan, mutta resonansseilla viritettyyn kampikammioon.

Lisäksi putkella saadaan nykyään muutoinkin imettyä AKK:n jälkeen vielä ekstra-annos soosia ja kokolailla hyvin ahdettua se imetty satsi takaisin sylinteriinkin,.. vaikkkakin vain kapealla kierrosalueella, eikä powervalvetkaan täysin ongelmaa korvaa.

Siltikin välillä ihmetyttää, että huuhtelumäntää ei käytä enää yksikään valmistaja.

Avatar
Georg
Viestit: 661
Liittynyt: La Maalis 23, 2002 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha FZR1000 & RD 350 F2 & Tunturi NR 50 R

Viesti Kirjoittaja Georg » Ti Maalis 06, 2012 10:09 pm

DKW oli edelläkävijä monessa suhteessa ajoneuvotegnologian suhteen. Sääli kaikenkaikkiaan, että moiset prototyyppimoottorit eivät koskaan päässeet sarjatuotantolaitteisiin.

Virityspotentiaali voisi olla melkomoinen nykymateriaaleja käytettäessä, kun jo tuolloin laitokset olivat ylivoimaisia muihin aikakautensa aparaatteihin verrattuna.

Pala historiaa kuitenkin.
Olet jos ajat, ajat jos et..!!

Avatar
Smokie
Viestit: 3040
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ti Maalis 27, 2012 12:35 am

DKW moottori oli niin mahtava kun siinä oli superahdistelija kampikammiossa. Hauska historian knobbitieto mutta ketä nykyään kiinnostaa? Voin vastata tähän: Ei ketään. Siihen ihan oikeasti on syy miksi tuo oli viimeinen lajiaan ja se syy oli se ettei se kiinnosta enää ketään.

Itse olen ollut kiireinen hitsaamassa äänenvaimentimia umpeen, vielä päivä tai pari niin räksätin rastas räkättää niin maan perkeleesti. 4.5 on Kauhajoella ekat kiihdytysiltamat, siellä kaikilla on niin muuuuuukaaavaa, oi jospa saisin olla muuuukaaanaa. Se on selvää että jos jollain niin räksättimellä.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
Smokie
Viestit: 3040
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Su Huhti 01, 2012 1:41 am

RG läks muuten käyntiin. Vähän lensi vettä sieltä sun täältä ja aina kun väänsi kaasua meteli oli kamalaa. Ei kestä tätä moni pää, ei mun pää ainakaan. Heti haisikin tosi pahalta. Nyt pitää yrittää olla kiltisti etten ajele tuota paskaksi ennen ensimmäisiä tesmailuja.

Huhuja juoruja totta & tarua osastolla myös - Oulussa maailmanluokan mestari alkaa aktivoitumaan. Aahh... Vielä hetki kun odotellaan ja yllytellään niin suattaapi olla RG:t viivalla. Pippeli pystyssä odotan että vielä ajetaan niinkuin ennenvanhaan.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
Smokie
Viestit: 3040
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Su Huhti 01, 2012 7:19 pm

Tänään kokosin itseni ja sidoin pyörän penkkiin, dyno sanoi 158hp!!! :firing: :firing: :firing: Kuuntelinkin jo aiemmin että nyt on saatana kiukkua mutta voi tottajumalauta! Toimitus vielä huomauttaa että vakiohko Vmax antoi samassa penkissä 112hp.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

tamyam
Viestit: 509
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 1:00 am

Viesti Kirjoittaja tamyam » Ma Huhti 02, 2012 4:29 pm

Smokie kirjoitti:Tänään kokosin itseni ja sidoin pyörän penkkiin, dyno sanoi 158hp!!! :firing: :firing: :firing: Kuuntelinkin jo aiemmin että nyt on saatana kiukkua mutta voi tottajumalauta! Toimitus vielä huomauttaa että vakiohko Vmax antoi samassa penkissä 112hp.
Perskuta smoukie, sehän tuo moposi on hurjana.
Pysykö häviöt kurissa vedossa?
Laita ny printtiä meille kuolevaisille ihmeteltäväksi..
Pidät sen sitten nyt nipussa ja seuraavaan povershällanger-kisaan tuolla mukaan!!

Avatar
Smokie
Viestit: 3040
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ti Huhti 03, 2012 8:53 am

Ehhehheh!! Aprillia!! :blah: No sen verran jutussa oli totutta että kyllä se käynnissä oli ja hyvältä kuullostaakin mutta en mä vielä sitä kiusannut.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

tamyam
Viestit: 509
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 1:00 am

Viesti Kirjoittaja tamyam » Ti Huhti 03, 2012 11:11 am

Smokie kirjoitti:Ehhehheh!! Aprillia!! :blah: No sen verran jutussa oli totutta että kyllä se käynnissä oli ja hyvältä kuullostaakin mutta en mä vielä sitä kiusannut.

:lol:

Tosin kaksitahtiasioilla ei koskaan pitäisi laskea leikkiä.
Ja tehothan olisi olleetkin 90-luvun 500 GP huipputasoa!

Avatar
Turder
Viestit: 149
Liittynyt: Ma Elo 13, 2007 12:00 am
Paikkakunta: SP-2, RSV4
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turder » Ti Huhti 03, 2012 6:04 pm

:lol: :lol: Kerkesin jo olemaan liekeissä, että nyt tärähtää smokien puuhamaasta :firing: :firing:

Tuossa mukava juttu miten viissatasta Cagivaa laiteltiin GP-tasolla: http://cyclenews.coverleaf.com/cyclenews/20120324#pg71

mirka
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Kesä 20, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja mirka » Ti Huhti 03, 2012 7:05 pm

niin mäkin luulin, et nyt smokiella on tehot kohdallaan. Toisaalt saattaa olla ainut tietämäni aprillipila,,,

Avatar
Smokie
Viestit: 3040
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Su Huhti 08, 2012 2:33 pm

Tässä hauska video missä mopedi runkkaa pakoputkeaan:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... odVzSgufjk
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
-Zone-
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Su Huhti 15, 2012 3:30 pm


Avatar
Smokie
Viestit: 3040
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Su Huhti 15, 2012 3:40 pm

Ei noin voi tehdä. Kuka on edes kuullut huhuja että joku olis onnistunut ahtamaan 2-tahtisen? Paskapuhetta enkä myöskään usko.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
Uralonin
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 12:00 am
Paikkakunta: RD500 -84, H2 -72

Viesti Kirjoittaja Uralonin » Su Huhti 15, 2012 5:26 pm

Pikkisen ihmetytää toi 2-tahtisen ahtaminen. Luulis paineen karkaavan pakoaukosta :eek: Vai tehopilli painaa sopan takasin? :nono:

Vastaa Viestiin