Ruutia 2-tahterista

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Georg

Viesti Kirjoittaja Georg » La Maalis 03, 2012 11:01 pm

Hugo Ruppe kehitteli DKW:lle aikanaan muuttuvakampikammioisen moottorikonstruktion kilpailukäyttöön, jossa oli kampikammiossa "ylimääräinen" kiertokanki ja mäntä muuttamassa kampikammion tilavuutta.

Vinkeä viritys sinällään, mutta lukemani mukaan se oli siihen aikaan liian ylivoimainen laitos, joten kyseisenlainen aparaatti kiellettiin urheilullisista syistä.

Notta onhan tuossa kampikammion tilavuuden muuttelemisessa vinha perä tehontuottoon, mutta miten sen järkevästi toteuttaa, on ihan toinen juttu. Teoriana kuitenkin toimiva.
Olet jos ajat, ajat jos et..!!

-Zone-

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Su Maalis 04, 2012 10:59 am

Georg kirjoitti:Hugo Ruppe kehitteli DKW:lle aikanaan muuttuvakampikammioisen moottorikonstruktion kilpailukäyttöön, jossa oli kampikammiossa "ylimääräinen" kiertokanki ja mäntä muuttamassa kampikammion tilavuutta...
Joskus scannasin bike-lehdestä tästä aparaatista juttua. http://www.mediafire.com/?d3ynayitzzo Myös jossain trial koneessa oli vastaavaa kokeiltu. Vääntökäyrä oli laajuudeltaan jotain aivan käsittämätöntä 2T moottorissa. Ilmeisesti kiellettiin siinäkin käytössä. Onhan tuo ihan hieno idea, kun tehollinen tilavuus kasvaa ja tehoton ei. Tehollinen tilavuus imee seosta kampikammioon ja pumppaa sitä ylös männän päälle.

Tehoton tilavuus taas on yksinomaan resonanssien varassa toimivaa vakiotilavuutta. Nuo huuhtelumäntäviritykset on jostain syystä kadonneet. Ilmeisimmin häviöt kasvaa suuremmiksi verrattuna yksinkertaisempaan, mutta resonansseilla viritettyyn kampikammioon.

Lisäksi putkella saadaan nykyään muutoinkin imettyä AKK:n jälkeen vielä ekstra-annos soosia ja kokolailla hyvin ahdettua se imetty satsi takaisin sylinteriinkin,.. vaikkkakin vain kapealla kierrosalueella, eikä powervalvetkaan täysin ongelmaa korvaa.

Siltikin välillä ihmetyttää, että huuhtelumäntää ei käytä enää yksikään valmistaja.

Georg

Viesti Kirjoittaja Georg » Ti Maalis 06, 2012 10:09 pm

DKW oli edelläkävijä monessa suhteessa ajoneuvotegnologian suhteen. Sääli kaikenkaikkiaan, että moiset prototyyppimoottorit eivät koskaan päässeet sarjatuotantolaitteisiin.

Virityspotentiaali voisi olla melkomoinen nykymateriaaleja käytettäessä, kun jo tuolloin laitokset olivat ylivoimaisia muihin aikakautensa aparaatteihin verrattuna.

Pala historiaa kuitenkin.
Olet jos ajat, ajat jos et..!!

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ti Maalis 27, 2012 12:35 am

DKW moottori oli niin mahtava kun siinä oli superahdistelija kampikammiossa. Hauska historian knobbitieto mutta ketä nykyään kiinnostaa? Voin vastata tähän: Ei ketään. Siihen ihan oikeasti on syy miksi tuo oli viimeinen lajiaan ja se syy oli se ettei se kiinnosta enää ketään.

Itse olen ollut kiireinen hitsaamassa äänenvaimentimia umpeen, vielä päivä tai pari niin räksätin rastas räkättää niin maan perkeleesti. 4.5 on Kauhajoella ekat kiihdytysiltamat, siellä kaikilla on niin muuuuuukaaavaa, oi jospa saisin olla muuuukaaanaa. Se on selvää että jos jollain niin räksättimellä.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » Su Huhti 01, 2012 1:41 am

RG läks muuten käyntiin. Vähän lensi vettä sieltä sun täältä ja aina kun väänsi kaasua meteli oli kamalaa. Ei kestä tätä moni pää, ei mun pää ainakaan. Heti haisikin tosi pahalta. Nyt pitää yrittää olla kiltisti etten ajele tuota paskaksi ennen ensimmäisiä tesmailuja.

Huhuja juoruja totta & tarua osastolla myös - Oulussa maailmanluokan mestari alkaa aktivoitumaan. Aahh... Vielä hetki kun odotellaan ja yllytellään niin suattaapi olla RG:t viivalla. Pippeli pystyssä odotan että vielä ajetaan niinkuin ennenvanhaan.

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » Su Huhti 01, 2012 7:19 pm

Tänään kokosin itseni ja sidoin pyörän penkkiin, dyno sanoi 158hp!!! :firing: :firing: :firing: Kuuntelinkin jo aiemmin että nyt on saatana kiukkua mutta voi tottajumalauta! Toimitus vielä huomauttaa että vakiohko Vmax antoi samassa penkissä 112hp.

tamyam

Viesti Kirjoittaja tamyam » Ma Huhti 02, 2012 4:29 pm

Smokie kirjoitti:Tänään kokosin itseni ja sidoin pyörän penkkiin, dyno sanoi 158hp!!! :firing: :firing: :firing: Kuuntelinkin jo aiemmin että nyt on saatana kiukkua mutta voi tottajumalauta! Toimitus vielä huomauttaa että vakiohko Vmax antoi samassa penkissä 112hp.
Perskuta smoukie, sehän tuo moposi on hurjana.
Pysykö häviöt kurissa vedossa?
Laita ny printtiä meille kuolevaisille ihmeteltäväksi..
Pidät sen sitten nyt nipussa ja seuraavaan povershällanger-kisaan tuolla mukaan!!

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ti Huhti 03, 2012 8:53 am

Ehhehheh!! Aprillia!! :blah: No sen verran jutussa oli totutta että kyllä se käynnissä oli ja hyvältä kuullostaakin mutta en mä vielä sitä kiusannut.

tamyam

Viesti Kirjoittaja tamyam » Ti Huhti 03, 2012 11:11 am

Smokie kirjoitti:Ehhehheh!! Aprillia!! :blah: No sen verran jutussa oli totutta että kyllä se käynnissä oli ja hyvältä kuullostaakin mutta en mä vielä sitä kiusannut.

:lol:

Tosin kaksitahtiasioilla ei koskaan pitäisi laskea leikkiä.
Ja tehothan olisi olleetkin 90-luvun 500 GP huipputasoa!

Turder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turder » Ti Huhti 03, 2012 6:04 pm

:lol: :lol: Kerkesin jo olemaan liekeissä, että nyt tärähtää smokien puuhamaasta :firing: :firing:

Tuossa mukava juttu miten viissatasta Cagivaa laiteltiin GP-tasolla: http://cyclenews.coverleaf.com/cyclenews/20120324#pg71

mirka

Viesti Kirjoittaja mirka » Ti Huhti 03, 2012 7:05 pm

niin mäkin luulin, et nyt smokiella on tehot kohdallaan. Toisaalt saattaa olla ainut tietämäni aprillipila,,,

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » Su Huhti 08, 2012 2:33 pm

Tässä hauska video missä mopedi runkkaa pakoputkeaan:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... odVzSgufjk

-Zone-

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Su Huhti 15, 2012 3:30 pm

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » Su Huhti 15, 2012 3:40 pm

Ei noin voi tehdä. Kuka on edes kuullut huhuja että joku olis onnistunut ahtamaan 2-tahtisen? Paskapuhetta enkä myöskään usko.

Uralonin

Viesti Kirjoittaja Uralonin » Su Huhti 15, 2012 5:26 pm

Pikkisen ihmetytää toi 2-tahtisen ahtaminen. Luulis paineen karkaavan pakoaukosta :eek: Vai tehopilli painaa sopan takasin? :nono:

Vastaa Viestiin