Ruutia 2-tahterista

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Vastaa Viestiin
TUME

Viesti Kirjoittaja TUME » Su Helmi 12, 2012 2:41 pm

kiroileva_fossiili kirjoitti:Mistähän jotain sylkkäputkimateriaalia sais halvimmalla? Vissiin pallografiittivalurautaa sen pitäis olla. Pitäiskö vaan jostain valimoista kysellä? Luulen, että eivät kyllä ole kovin innostuneita myymään niin pientä määrää. Ulkomitaks tulis 68mm ja 64mm männälle, et jos jollain on nurkissa jotain tollasta, niin saa tarjota. Eräs amis suostuis siitä mulle tekemään putken ja sorvaamaan pytyn sille sopivaks, kunhan saisin tota materiaalia. Pitää kyllä ihan koneistajaltakin kysyä samalla kun meen toista pyttyä hakeen hoonista.
Appiukko teetti tuolla -> http://www.peiron.com/index.html
Husovarnaan muutama putkiaihion, sorvas ja rälläköi ne pyttyyn ja sai vielä pelin käymäänkin.... :D

Sitä en tiedä oliko paljonkin suhteita pajaan mutta kysyminen tuskin maksaa paljoa.....
mit䠳e mulle kuuluu, mit䠭䠴een

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » Su Helmi 12, 2012 10:20 pm

Eihän appiukkos oo joku keke ruuhkasuomesta = mistä tahansa tampereen alapuolelta? Näin vaan nettimotossa kun tää mun vanha rakkaus oli myynnissä, myyntipuheena oli "saatanan ruma mutta voimaa on helevetisti". Totesin vaan että olkoot kun kerran sen jo ostin takaisin mutta sittemmin on vituttanut että olis pitänyt ostaa vielä toisenkin kerran.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ma Helmi 13, 2012 12:06 am

Kyllä piti oikein vaivata aivosoluja, mutta muistimpas. Ilmaiseksi saa ainoastaan runkata. Mulla on kaikkia runkkareita varten varattuna tummelia ja savettia, niitä saa ilmaiseksi. Tässä teille sivistävää avatgardevaudeville musikkkia

http://www.youtube.com/watch?v=yCIWP7FtojM

stana

Viesti Kirjoittaja stana » Ma Helmi 13, 2012 10:18 am

Olisko ollut toissa vuonna kun törmäsin siihen sinun vanhaan helmeen, oli moottorisahan sytkä, ja moottorin sisäiset jouset ulkoistettu. Taisin tehdä siitä pikku tarjouksen, mutta ei tullut kauppoja, ja kyllä tosiaan oli kuulemma kulkuja. Oli silloin kainuussa jonne oli tullut helsingin seudulta.
Smokie kirjoitti:Eihän appiukkos oo joku keke ruuhkasuomesta = mistä tahansa tampereen alapuolelta? Näin vaan nettimotossa kun tää mun vanha rakkaus oli myynnissä, myyntipuheena oli "saatanan ruma mutta voimaa on helevetisti". Totesin vaan että olkoot kun kerran sen jo ostin takaisin mutta sittemmin on vituttanut että olis pitänyt ostaa vielä toisenkin kerran.

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ma Helmi 13, 2012 12:36 pm

Joo pykältäminen meni liian vittumaiseksi niin tein siihen ulostetut vaihdepolkimen keskitysleirijouset. Jos tiedät missä se nykyään menee niin älä vaan mulle kerro, se oli mahtavin paska mitä mulla on ollut. PS. kuka tahansa tuon ostaa niin takaiskarit on täynnä polttoöljyä, tai ainakin oli. Tein muuten aika reilun sylinteriputken siihen, porausvaraa jäi 225cc asti. Tässä teaser aiheesta:

Kuva

TUME

Viesti Kirjoittaja TUME » Ma Helmi 13, 2012 3:55 pm

Smokie kirjoitti:Eihän appiukkos oo joku keke ruuhkasuomesta = mistä tahansa tampereen alapuolelta? Näin vaan nettimotossa kun tää mun vanha rakkaus oli myynnissä, myyntipuheena oli "saatanan ruma mutta voimaa on helevetisti". Totesin vaan että olkoot kun kerran sen jo ostin takaisin mutta sittemmin on vituttanut että olis pitänyt ostaa vielä toisenkin kerran.
Ei sitä vissiin kekeks sanota, liekkö kumminkin arvonimi... Piti oikein kartasta tarkistaa ja joo, on tää tampesterin alapuolella tai oikeastaan sivulla.... :P

Myyntipuheista en tiiä, eikä se enää niin ruma ollu kuin ostettaessa, vai onko kaunis rumaa vai kuinka se siellä jumalan seljän takana taas menikään.... :D

Eniveis, se meni vaihtamaan sen nelitahtiseen ja nyt sekin on paskana.... :firing:
mit䠳e mulle kuuluu, mit䠭䠴een

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ma Helmi 13, 2012 11:26 pm

Ai olikos se Grege vai Sgege, joku semmoonen kumminkin. Ihan mukava heppu oli. Ei olis kannattanut 4-tahtista hommata, multa kyseltiin silloin kun noilla husovarnoilla ajelin että eikös niihin oo kauheen kalliit osat? En mä tiennyt semmoisista mitään, ei ne mitään varaosia tarvinnut, paitti nyt se saatanan armeijapaska. Kyllä siinäkin oli kyläläisillä nauramista kun menin noitavalkialle ja tiesin kyllä että oja tulee vastaan mutta kun avasin kaasua husku päätti luovuttaa siihen ja sinne se jäi hankeen pystyyn. Siitäkin lähdin muuten hypääten synnyttämään uusia ihmisiä.

stana

Viesti Kirjoittaja stana » Ke Helmi 15, 2012 11:56 am

Sama kampe, en toista kertaa kysellyt. :lol:
Smokie kirjoitti:Joo pykältäminen meni liian vittumaiseksi niin tein siihen ulostetut vaihdepolkimen keskitysleirijouset. Jos tiedät missä se nykyään menee niin älä vaan mulle kerro, se oli mahtavin paska mitä mulla on ollut. PS. kuka tahansa tuon ostaa niin takaiskarit on täynnä polttoöljyä, tai ainakin oli. Tein muuten aika reilun sylinteriputken siihen, porausvaraa jäi 225cc asti. Tässä teaser aiheesta:

Kuva

kiroileva_fossiili

Viesti Kirjoittaja kiroileva_fossiili » Ke Helmi 29, 2012 4:00 pm

Onnistuisko mitenkään kotikonstein kampurasta hukkatilan täyttäminen? Jos jostain todella kevyestä materiaalista tekis, niin olisko tasapainottaminen silti pakollista? Valmiiks tehtyjäkin saa, mutta maksavat perkeleet.
Ton näkönen veivi siis: http://i31.photobucket.com/albums/c386/ ... 6-2148.jpg

Eli kuin nuukaa on tollasen tasapainotus, meneekö heti päin persettä?

Wilpertti

Viesti Kirjoittaja Wilpertti » Ke Helmi 29, 2012 5:37 pm

kiroileva_fossiili kirjoitti:Onnistuisko mitenkään kotikonstein kampurasta hukkatilan täyttäminen? Jos jostain todella kevyestä materiaalista tekis, niin olisko tasapainottaminen silti pakollista? Valmiiks tehtyjäkin saa, mutta maksavat perkeleet.
Ton näkönen veivi siis: http://i31.photobucket.com/albums/c386/ ... 6-2148.jpg

Eli kuin nuukaa on tollasen tasapainotus, meneekö heti päin persettä?
Meinaatko täyttää parantaakses pumppusuhdetta? Mun mielestä missään edes suunnilleen nykyaikaisessa 2-T koneessa ei oo tarvetta sille hommalle. Korkkipala mopon männän alle oli 80-luvun hitti kun puhuttiin 1,5 heppasista todella onnettomista moottoreista. 25< hp 125cc moottoreissa tuskin on vaikutusta. Joku viisaampi sen joskus perusteli tieteellisestikin, mutta ilmeisesti virtauspuoli on rutkasti tärkeämpi. Siis oletuksena on että perus konstruktio on edes jotensakin alueella.

Viljo

kiroileva_fossiili

Viesti Kirjoittaja kiroileva_fossiili » Ke Helmi 29, 2012 5:50 pm

Kampikammion tilavuutta tosiaan meinasin pienentää. Se on muista muutoksista johtuen vähän kasvanut. Jos kireitä koneita kattelee, niin kyllähän kampurat limput on nykyäänkin pyritty saamaan pyöreiksi ja ilman hukkatilaa. Myös viritysosina myydään noita kampuroita, joita on täytetty kevyemmällä materiaalilla.
Sekin tietty kiinnostaa, että onko tuolla nyt mitään käytännön merkitystä, jos ei ihan törkeän isosta tilavuudesta puhuta.

Tiittasen 2t-viritys kirjassakin tuosta tais olla juttua, jota en pitäisi ihan huu-haana, vaikka kasari kirja onkin.

-Zone-

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Ke Helmi 29, 2012 8:47 pm

Kannattaa muistaa, että kampikammion tilavuuksia välillä ihan kasvatetaankin. Reed valve spacerit mm. tekee tilavuutta lisää, joskin aika pienistä muutoksista niissä puhutaan. Toisinaan sen koneen saa oikein kunnolla kiekuun sopivan piipun kanssa kun ei edes yritäkään tukkia sitä kaikkea "hukkatilaa".

Itsekin duunasin suhteellisen reilulla tilavuudella läppäohjattua mopon pyttyä, kun laskelmat ja 3D simut ennusti että voisin saada vinkuunkin sen. Meni vaan innostus vääntää moporomujen kanssa. Annoin kahvipaketilla kaikki pois, kun vuosia rojut makasi varastossa.

Sarvi muistaakseni dynossa repi pv:n koneesta enempi poweria ilman ns. painekiekkoa kuin sen kanssa. Oli mun mielestä mittausdataa mototin vanhassa galleriassa. Vissiin muutama heppa jopa eroa. Prosentualisesti ajateltuna siis suht paljonkin koneen koko huomioiden.

Edit: Ja kyllä Tiittanenkin tuosta tilavuudesta puhui siihen malliin, että kun mitoitus on sopiva, niin seoksen inertia voi täyttää kampikammiota vielä hyvin pitkälle YKKn jälkeenkin. Silloin suuremmasta tilavuudesta on vain hyötyä. Resonaattori se koko 2T:n kampikammiokin on ja aika mielenkiintoinenkin kun aletaan puhuun jostain yli 200hz taajuuksista painevaihteluissa.

kiroileva_fossiili

Viesti Kirjoittaja kiroileva_fossiili » To Maalis 01, 2012 1:16 am

Sait mut vakuuttumaan, taidampa jättää asian sikseen. Jos vielä kuutioita tulee lisää, niin niihin suhteutettuna kammio onkin varmaan kutakuinkin vakion kanssa samaa luokkaa. Tiittanen kyllä puhui jossain kohtaa myös ihan kampiakselin hukkatilan täyttämisestä. Taisi esimerkissä olla limppuihin koneistettu tasapainotuksen vuoksi reiät, joita hän neuvoi täyttämään kevyellä materiaalilla. Varmaan ajoi takaa juuri tuota ajatusta, että tilavuuden pitää olla sopiva, eikä mahdollisimman suuri tai pieni, tilanteesta riippuen siis.

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » To Maalis 01, 2012 3:59 pm

Kattokaappas joskus moottorisahan kampuraa, noihin ei oo paljoa ylimääräistä rautaa käytetty ja tehoa tuntuu olevan.

Toi Tiittasen kirja on ehkä maailman eniten perseestä, jonkun yliviisaan insinöörin itselleen kirjoittamia muistiinpanoja.Toivoisinpa etten olisi koskaan törmännyt siihen. No enpä tiedä, taidan itse vaan olla tyhmä. Kyllä mä noita opuksia on muutaman muunkin lukenut mutta en oo tainnut juuri viisastua. Nykyään luulenkin ettei suunnannäyttäjät kaipaa johtajia.

-Zone-

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Pe Maalis 02, 2012 6:11 pm

Smokie kirjoitti:Kattokaappas joskus moottorisahan kampuraa, noihin ei oo paljoa ylimääräistä rautaa käytetty ja tehoa tuntuu olevan.
Loppupeleissä ei ne järin tehokkailta ole. Litratehot pääosin aika vaatimattomat. Lisäksi sahan koneelle riittää että lutku pohjassa se jaksaa tehdä tehtävänsä. Sahoja ei ajeta osakuormilla, niin on ihan sama vaikka keskialueella olisi ihan paska vääntö. Kunhan lähtee käyntiin ja syö lastua urut levällään, on sahan kriteerit täytetty.

Syttykäyräkin käsittää yleensä perusennakon ja maksimikierrosrennakon ja ennakon vaihtuminenkin on verrattavissa vessan valokatkaisijaan. Ei siinä paljon voi edes sytytyskäyrästä puhua. Kustannussyistä osin sekin. Kierrosherkkiä toki sahat ovat ja se ehkä antaa sen vaikutelman sahan näennäisestä tehokkuudesta. Ajomoottoreilla onkin vähän enempi vaatimuksia.
kiroileva_fossiili kirjoitti:Tiittanen kyllä puhui jossain kohtaa myös ihan kampiakselin hukkatilan täyttämisestä.
Kuten kaikessa muussakin, on kampikammion tilavuus riippuvainen kaikesta muustakin. Pelkästään imukanavan pituudella voi joskus saada kaikkea jäynää aikaan niin positiivisessa kuin negatiivisessakin merkityksessä.

(Pisin imusarjaviritys mitä muistan nähneeni oli JM-sunbeam impissä jossa oli lortton vaakaimu 75-80cm imusarjan päässä. :))

Kun resonanssit saadaan viriteltyä sopimaan toisiinsa, voi sen amplitudi nousta niin korkeaksi, että sinne kampikammioon saadaan jäämään ilmanpaineeseen nähden varsin suurikin satsi. Vastaavasti jos mitoitukset menee joka suhteessa metsikköön, niin täytös jää hyvinkin aneemiseksi ja niin käy tehoillekin.

Kampikammio on hyvin pitkälle samanlainen resonaattori, kuin boost bottle, joskin hulluna heiluva kiertokanki pyrkii sotkemaan vaikeaa pakkaa entisestään ja loppupeleissä kaikki on niin hiton monimuotoista sekamelskaa, että pää hajoo. Helpompiakin harrastuksia on kuin moottoreiden virittäminen. Mäkin tyydyn nykyään vaan turiseen netissä moottoreista. Ei mustu kädet vaikka maineelle niin kävisikin :)

Vastaa Viestiin