KELKKAMIEHET! Rotax 643 kiertoluistin ajoitus?

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Kawa-R
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Loka 01, 2001 12:00 am

KELKKAMIEHET! Rotax 643 kiertoluistin ajoitus?

Viesti Kirjoittaja Kawa-R » Ti Marras 28, 2006 10:50 am

tehdään miten? Jos laitetaan magneeton puolen mäntä YKK ja levy oikean puolen imuaukon alareunasta kirjan mukaan 142 astetta "ylös" ei toimi juuri kuinkaan. Kun laitan kuten hyvältä tuntuu eli imu sulkeutuu juuri kun mäntää YKK:ssa pelaa paremmin, mutta mikä on oikein, jos pelais vielä paremmin

Avatar
Smokie
Viestit: 3040
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ke Marras 29, 2006 10:38 pm

Täyttä mutua, mutta: imuaukon pitääs olla vielä reippaasti auki kun mäntä on ylhäällä. Vastaavasti pitäis aueta jokseenkin samoihin aikoihin kun huuhtelukanavat sulkeutuu.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Kawa-R
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Loka 01, 2001 12:00 am

Miten prkele

Viesti Kirjoittaja Kawa-R » To Marras 30, 2006 9:55 am

Olet oikeassa, imu pysyy auki vielä kun mäntä jo tulossa alaspäin työtahdin jälkeen. Siinähän katoaa kampikammiosta painetta ja puhaltaa kaasariin? Osasit esittää asian oikein, osannet esittää syynkin asiaan? En ole vielä tutkinut miten kytkimen puoleinen sylinteri suhtautuu kiertoluistiin nähden mikäli magneeton puoleisen kuuluu pelata noinkin "hullusti"? Tuntuu että toinen sylinteri pelaisi lähemmäs "järkevää" ajatusta eli ylhäällä sulkeutuu. Pelaakohan se levy molemmille sylintereille samaan tahtiin, eli onko myös toiselle sylinterille mitattavissa se 142 astetta mutta kuin peilikuvana? Miksi muuten näissä on erikokoiset suuttimet, mag puolella 020 isompi? Liittyykö jotenkin tuohon takaisin puhallukseen?
Mä näistä mitää ymmärrä 25 vuoden leikkimisenkään jälkeen näköjään. Suunnittelin jo läppärunkoja mielessäni...

Avatar
Smokie
Viestit: 3040
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » To Marras 30, 2006 7:11 pm

Jees, vaikkakin YKK:n jälkeen tilavuus pienenee ja paine nousee niin seos virtaa kampikammioon seoksen huiman vauhdin takia, jopa ilmallakin on siis merkittävästi massaa :freak2: Näin siis lähinnä tehoalueella, tyhjäkäynnillähän kone sylkäisee kaasuttimesta takaisin jos avaa kaasun selälleen.

Toisella sylinterillä tapahtumat pitäis olla 180 astetta eri aikaan, olettaen että kampiakseli on koottu oikein ja se on pysynyt jokseenkin suorana. Parin asteen heitot on ihan yleisiä.

Tuosta suuttimesta ei oo mitään hajua, pitäiskö tehtaan jäljiltä olla silleen? Liittyy luultavasti jäähdytykseen tai siihen että pakoputket toimii eri lailla eri lämpötilan takia. Onko tulpat saman väriset? Neste- vai ilmajäähdytys?
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
yamahaenticer
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 12:00 am
Paikkakunta: Ei kiill

Viesti Kirjoittaja yamahaenticer » To Marras 30, 2006 10:26 pm

Nimimerkki Jape selittää kiertoluistin syvimmästä olemuksesta Kelkkalehden foorumilla tähän tapaan.
"Magneeton puolen mäntä tarkasti yläkuolokohtaan. Lohkossa (imusarjan kiinnityspinnan reunassa) on merkki ylävasemmalla. "Avaavan" reunan pitää olla samassa linjassa tuon merkin kanssa. Huomioi, että kiertoluisti pyörii vastapäivään. tai sitten kiertoluistin ojoitus asetetaan astelevyä käyttäen jos kyseessä modifioitu kiertoluisti. Kun kampura käytetään pois,saattaa olla et kiertoluisti joudutaan kääntään toisinpäin jotta "jako" passaa. Levyn voi asentaa myös niin et magneeton puoleinen mäntä yläkuolokohtaan ja kiertoluisti on juuri sulkemassa magneeton puoleisen imukanavan. onko tarpeeksi vaikeasti
Voithan myös itse merkitä magneeton vauhtipyörän ja kiertoluistin kohistus paikat lohkoon, tuleepahan ainakin samaan paikkaan kuin alkaessa"
Anna ny yks suolanen silakka!

-The unknown soldier-

Kawa-R
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Loka 01, 2001 12:00 am

Joo

Viesti Kirjoittaja Kawa-R » Pe Joulu 01, 2006 9:03 am

Kiitos vahvistuksista omille luuloille. Ajattelin kans että onkohan mahdollista että vauhdilla imaistu"raskas" ilma-bensa-seos virtaa vielä koneeseen vaikkakin mäntä tulossa jo alaspäin. Eli lienee tarkistettava luistin ajoitus vielä oikeen astelevyllä, ja hakea tarkaa YKK vaikka sitten heittokellolla. Seuraavaksi, ah, aina niin ihanan sytytyksen kimppuun ellei (2) tahti parane. Suuttimet tehtaan jäljeltä juuri noin. En keksi muuta syytä kuin että kytkin "tuulettaa" vasenta sylinteriä ja taas vastaavasti putki lämmittää oikeaa sylinteriä josta syy 020 isompaan suuttimeen. Lieneekö merkittävää vaikutusta vesikoneessa, tuskin... Ai niin kampi ei ollut paloina, alapään päälaakerit vaihdoin sekä kampikammion stefat. Käyntiä voi ehkä parantaa jos alan värkätä suuttimien kanssa, noilla (400 & 420) pitäis pärjätä -20 asteessa, ja kun nyt oon tän koneen istuttanu omaan pikku elämysautoon niin ei tuu ajeltua niin kylmäs. Vois koittaa 300...400 väliltä. Vielä kun sais pakosarjaan heti sylinterin taakse lämpöanturit näkis jos alkaa lämmetä
Ja mitä tuohon ohjeeseen tulee mikä on jostain foorumilta se on ristiriidas keskenään. Mäntä YKK ja kanava kiinni, juuri niin ei ainakaan kirjan mukaan. Eli sitä just mietinkin kun ei se sulje kanavaa heti YKK:n jälkeen mutta asia alkaa nyt kirkastua...

vilkunat
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2015 12:04 am

Re: KELKKAMIEHET! Rotax 643 kiertoluistin ajoitus?

Viesti Kirjoittaja vilkunat » Ke Tammi 21, 2015 12:20 am

Eli mikä on ollut vikana koneessa kun on pelannut paremmin kun itse päätellyt luistimen kohdalleen? Ps. Itsellä juuri sama vika. Kipeästi tietoa tarvitseva

Vastaa Viestiin