Minicrossien ystävät tänne

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Avatar
-Zone-
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Pe Tammi 28, 2011 2:26 pm

HSuomi kirjoitti:Hmm... Yks tyyppi sano että max 2bar saa laittaa. Ainakaan sillä paineella ei ollut vaimennusta yhtään. Seuraavaks laitan sitte 9bar.
Oikea paine riippuu käyttötarkoituksen ohella iskaristakin, eikä ihan mahdottomia voi kaikkiin mennä tunkemaan, voi muuten lentää venttiili nahkoinen jengoilta. Kelkkapuolella takana paineet on siellä 15-20kg, mutta koko telastossa on kyllä massaakin, joten asia on ymmärrettävääkin. Omaan makuun MP:ssä saa olla samaa luokkaa, vaikka katupelissä ei välttämättä nyt ehkä olisi tarvekaan.

Mun makuun liian pieni paine ei sovi, eikä se itseasiassa ole hyväksi vaimennuksen toimintaa ajatellenkaan. Tekee helpolla sitä, että normaalissa maantieajossakin kun jousitus tekee kokoajan pientä liikettä, pyörä on hiukan kuin kumipallon päällä pomppisi. Kun kaasutilan paineet vetää korkeammaksi, öljyvirtaus vaimentaa heti jo liikettä ja monttuun ajettaessa jos öljyvirtaus ei ehdi mukaan, on kaasutilan vuoro joustaa suhteessa enemmän, eli menee hetkellisesti vaimennus pehmeämmäksi.

Liian pienillä tahtoo käydä päinvastoin. Eli kaikki "vaimennus" tapahtuu kaasumännällä ja koska minkäänlaista paluuvaimennusta ei tuossa vielä ole, tulee kumipalloilmiö.

Varsinaisesti iskunvaimennuksen vaimennuskyky tulisi aina hoitaa sillä öljypuolella. Paksummilla öljyillä voi vaimennuskykyä nostaa, mutta liiallisuuksiin ei kannata siinäkään mennä. Jos paksuinkaan iskariöljy ei riitä, kannattaa melkeinpä muuttaa männässä olevia virtausventtiileitä. Levyventtiilit taitaa edelleen olla ne yleisimmät.

Männän alapuoliset vaikuttaa paluuvaimennukseen ja yläpuoliset sisäänpäin. Tuosta omasta minicrossin iskarista on tarkoitus modailla RD:hen iskari. Siinä kun on sentään paluuvaimennukselle pikasäätö, kun rd:n omassa ei jousen esijännityksen säätöä lukuun ottamatta säätöjä olekkaan.

Pitää vaan sorvata uudet jousilautaset ja ottaa jousi RDn vakioiskarista. Hätätapauksissa sinne kaasutilaan voi muutes pistää paineet migin suojakaasupullosta, vaikka argon ei nyt sinne ehkä kaikkein parasta tavaraa olekaan.

Ehkä tollasen "pihalelun" kanssa tosin ei kannata kovin syvällisesti alkaa iskareiden kanssa pelaamaan. Öljypuoli aivan täyteen, ettei jää yhtään ilmaa ja kaasutilaan se mitä kompurasta saat ja vedät sellasella. Oli se sitten riittävä tai ei. Tuskinpa sillä tarkoitus on mm tason kierrosaikoja alkaa lasettaan.

Tuolla vähän lisää juttua. En ole ihan kaikesta samaa mieltä, mutta jokaisella on usein muutoinkin omat näkemyksensä asioista. Kaikenlisäksi tuo kelkkapuoli ja nämä maantiepelit hitusen eroaa toistaan. Kelkoilla esim. harvemmin ajetaan mp:n kanssa samoissa lämpötiloissakaan.

http://www.mk-lehti.fi/jutut/jousitus3.asp

HSuomi
Viestit: 556
Liittynyt: La Syys 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: GSX-R750 -88, BSE 125 + kourallinen mopoja.

Viesti Kirjoittaja HSuomi » Pe Tammi 28, 2011 9:20 pm

Suhautin sinne nyt 6 ilmakehää painetta ja tuntu tallinlattialla ihan hyvältä. Huomena vähä ajelua ja lisätään/vähennetään jos siltä tuntuu.

Avatar
rz350
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Heinä 28, 2006 12:00 am
Paikkakunta: pw 50

Viesti Kirjoittaja rz350 » To Helmi 03, 2011 3:53 pm

Meikäläinenkin ilmoittautuu minicrossari faniksi, viikon loppuna pitäisi vihdoin saada tyyppejä tästä,
Kuva

RMF
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 09, 2010 12:00 am
Paikkakunta: R1 & YCF

Viesti Kirjoittaja RMF » La Helmi 05, 2011 12:02 pm

Onkos foorumilla porukkaa jotka ajaa minimotoilla kisaa ?
Itse ajan ekaa kautta ens kesänä minisupermotoa. :)

HSuomi
Viestit: 556
Liittynyt: La Syys 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: GSX-R750 -88, BSE 125 + kourallinen mopoja.

Viesti Kirjoittaja HSuomi » La Helmi 05, 2011 7:22 pm

rz350 kirjoitti:Meikäläinenkin ilmoittautuu minicrossari faniksi, viikon loppuna pitäisi vihdoin saada tyyppejä tästä,
Pistäs lisää kuvaa tosta. Onks tos -80 luvun KX80 runko? Mikä kone?
Mullakin makaa tallissa vanha KX vainaa. Siihen vois laitella tollasen nelkku koneen.

Avatar
rz350
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Heinä 28, 2006 12:00 am
Paikkakunta: pw 50

Viesti Kirjoittaja rz350 » Ti Helmi 08, 2011 9:50 am

HSuomi kirjoitti:
rz350 kirjoitti:Meikäläinenkin ilmoittautuu minicrossari faniksi, viikon loppuna pitäisi vihdoin saada tyyppejä tästä,
Pistäs lisää kuvaa tosta. Onks tos -80 luvun KX80 runko? Mikä kone?
Mullakin makaa tallissa vanha KX vainaa. Siihen vois laitella tollasen nelkku koneen.
Juurikin näin, toi on -89, pytty ja mäntä paskana. vanha kone mäkeen ja uutta tilalle. Runkoa muokattiin paksuseinäisellä saumattomalla putkella ja muutenkin vahvisteltiin saumoja.
Kone on 155 zongsen, keula huollettu ja takajousta modattu 125 RM osilla, kestää hyvin tällaisen 82kg. Pistän lisää kuvia...

TtK_
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 12:00 am

Viesti Kirjoittaja TtK_ » Ti Maalis 08, 2011 8:26 pm

Itellä tuo glanssin 125cc bse leipo kiinni. Tarkkaa syytä en ole vieläkään löytäny, mutta jos täällä joku tietäis...
Eli ensimmäisenä tuo alko savuttaan ihan vi*usti, mutta ei ollu kannentiiviste palanu. Sitte se kilahti ja meni jumiin. Aukasin yläpään ja otin öljyt ulos niin öljyn sekaan oli päässy bensaa ja muutenki öljyn määrä alakerrassa oli aika vähänen.
No pakoputki oli ainaki ihan hemmetin karstanen niin myös palotila yltympäriinsä.
Tuossa muutama kuvatus:
Kuva ja tuosta näkee että männäntappi oli kans jumissa
Ja tämän näkönen oli palotila
Kuva
Männästä otin mittoja niin ei ollu symmetrinen/halkasija oli ristiin eri (jos nyt ymmärsittä) :D. Mutta miten tuo öljy on päässy palamaan tuonne männän päälle? Männänrenkaat oli ehjät eli onko mahdollista että mäntä on ollu jostaki väljä ja öljy on päässy jostain välistä tuonne palamaan?
Ja sylinterissä ei ollu mitään jälkiä tuosta jumista eli ei tartte hommata ku uus mäntä ja sitte vaan sisäänajo ja kovaa ajoa vaille?

Avatar
gsxraptor
Viestit: 862
Liittynyt: Ma Touko 04, 2009 12:00 am

Viesti Kirjoittaja gsxraptor » Ti Maalis 08, 2011 10:01 pm

On tainnut vuotaa bensat öljyn sekaan ja mennyt liruksi. Paskat varastorasvat noissa vakiona onkin sisällä.
Valvolinen synteettistä 10w-40 noihin laittanu sisään. Mäntiä ja nokkia löytyy jos tarvetta.

Avatar
-Zone-
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Ti Maalis 08, 2011 11:07 pm

TtK_ kirjoitti:..Mutta miten tuo öljy on päässy palamaan tuonne männän päälle?..
Venttiiliohjurin kumit voi olla selvät. Sieltä menee äkkiä aika paljonkin tavaraa palotilaan. Osissahan ne on ollu halkeemille haurastunet jo uutena. Vissiin täkäläiset varastointiolosuhteet lämpötiloineen on jossain tapauksissa noille stefoille liikaa. Millanes putsari tuossa oli? Toisissahan näissä on powerfilterin tyyppinen.

Kumminkin..
Oli putsari mikä tahansa, niin ilman putsariöljyjä montulla jos näillä vetää, niin se hiekkapöly menee putsarista kevyeen läpi ja hiekkapuhaltaa osat äkkiä väljäksi. Ovat pikkupojat saaneet ajettua tuolla noita 5:ssä tunnissakin remonttikuntoon.

TtK_
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 12:00 am

Viesti Kirjoittaja TtK_ » Ke Maalis 09, 2011 4:06 pm

No tuossa kuvassa näkyy tuo ilmanputsari (paska laatu, mut ei voi mitään)
[img]http://teko.kuvat.fi/kuvat/Tällä%20hetk ... _small.jpg[/img]
Ja muutenki näkyy tuo tämänhetkinen kunto :D
Ei kellään löytyis 24mm mikunia jonka voisin ostaa pois?

Avatar
gsxraptor
Viestit: 862
Liittynyt: Ma Touko 04, 2009 12:00 am

Viesti Kirjoittaja gsxraptor » Ke Maalis 09, 2011 4:41 pm

Tuolta uus nii ei tarte heti olla ronkkimassa.

http://www.minimotoracing.fi/index.php? ... cts_id=185

tai tuolta litteeluistista

http://cgi.ebay.com/KOSO-28mm-FLAT-SIDE ... 35b045d882

TtK_
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 12:00 am

Viesti Kirjoittaja TtK_ » Ke Maalis 09, 2011 5:41 pm

joo noh mäntä pitäs olla kokoa 52,4mm ja tappi 13mm, että oisko tää sittenki jialingin kone eikä lifanin? lifaneissahan on kait 14mm tappi? miten isku mitataan niin tietäis tarkemmin juttuja :-?

TtK_
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 12:00 am

Viesti Kirjoittaja TtK_ » Ma Maalis 14, 2011 9:53 pm

motot.netin foorumilla sanovat, että nämä glansin bse:t on 108-125cc, mutta pienivena kannella.
Ja sitte tuosta että onko tuon venttiilien ja koko nokan purku kova homma? ja mistä noita venttiiliohjurin kumeja saa?

Avatar
-Zone-
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Ti Maalis 15, 2011 1:00 am

TtK_ kirjoitti:mistä noita venttiiliohjurin kumeja saa?
Jos 5mm venavarrella, niin löytyy kertaalleen mainitusta minimotoracingista.
http://www.minimotoracing.fi/index.php? ... ucts_id=21

Avatar
8pallo
Viestit: 263
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:00 am
Paikkakunta: gsx-r 1100w

Viesti Kirjoittaja 8pallo » Su Huhti 10, 2011 11:29 pm

Näyttää nyt noi laitteet pienenevän koko ajan, joten mikä minicrossi olis paras noin 800- 1000 euron hintaluokassa?

Vastaa Viestiin