Kaatumaraudat

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Avatar
Tomi-
Viestit: 254
Liittynyt: Su Heinä 18, 2010 12:00 am
Paikkakunta: pc25 Honda & minicross

Re: Kaatumaraudat

Viesti Kirjoittaja Tomi- » La Tammi 04, 2014 2:08 pm

Pom-tangosta on omat tatit tehty :)

Avatar
Bomber45
Viestit: 7
Liittynyt: To Helmi 13, 2014 6:05 pm
Paikkakunta: PC31

Re: Kaatumaraudat

Viesti Kirjoittaja Bomber45 » To Helmi 13, 2014 7:32 pm

Tällaiset tein Näsäriin.
Kuva

Avatar
La_x
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 12:00 am
Paikkakunta: 954RR

Re: Kaatumaraudat

Viesti Kirjoittaja La_x » La Maalis 15, 2014 4:43 pm

Noniin, uudemman Hondan raudat ovat vaiheessa, putkia leikelty jo toiselle puolelle ja kohta hitsailemaan.

Kertokaas, kun mulla ei ole yhtään kokemusta katteellisen pyörän kaatamisesta raudoilla, niin miten tuollainen putkihelvetti suojaa muoveja? Tarkoitus olisi, että kohtalaisissa vauhdeissa ainoastaan raudat ja ehkäpä takakate saisivat jälkeä.

Kokemusta leikkimisestä on sen verran vähän, että pyörä tulee varmasti kaatumaan, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Tuossa on suunnitelmaluonnos raudoista, ovat sen verran vaiheessa, että piirtäminen tuli helpommaksi.

gallery/image.php?album_id=198&image_id=785

Elikkäs takimmainen kiinnike lattarauta, josta lähtee viistosti rauta putkeen joka tulee koneenkiinnikkeeseen kiinni. Tuo etummainen putki menee pakosarjan edestä/takanta pyörän läpi ja yhdistaa raudat. Tuo alaspäin menevä lenkki menee siis pyörän ali ja taivutetaan katteiden muotojen mukaan. Ja tuolta taaemmasta putkesta tulee vielä tukirautaa tuonne alas. Ajattelin pulttikiinnityksen tehdä noille pyörän alle.

Miltä kuulostaa, onko mahdollista kaataa näillä pyörä ilman, että se saa osumaa/kellahtaa rautojen yli ja yläkate paskaksi? Kunnolliset Nylon- sliderit tulee tottakai sorvattua ja raudat tulevat sen verran ulos pyörästä, että hankaavat maahan ennen kuin Pilot Powerista loppuu kallistusvara :lol:

Joojoo, muovi on halpaa jne. mutta itse en innostu paskotulla pyörällä ajamisesta ja maalaus maksaa :flipa: Koko paskaa mattavihreäksi suihkimassa, joten ei innosta kokoajan olla maalirusku kädessä.

EDIT: Miten ootte toteuttaneet kaatumatatit akseleihin? Hondassa ontto akseli, mutta toisessa päässä se pultti enkä tuohon toiseen päähänkään keksi muuta kuin hitsata joku mutteri päähän?
Pitkä ja erittäin luistava

Avatar
Eedeli
Viestit: 630
Liittynyt: Ma Helmi 08, 2010 1:00 am
Paikkakunta: 600rr + crf250r

Re: Kaatumaraudat

Viesti Kirjoittaja Eedeli » Su Maalis 16, 2014 11:58 am

La_x kirjoitti:Miltä kuulostaa, onko mahdollista kaataa näillä pyörä ilman, että se saa osumaa/kellahtaa rautojen yli ja yläkate paskaksi? Kunnolliset Nylon- sliderit tulee tottakai sorvattua ja raudat tulevat sen verran ulos pyörästä, että hankaavat maahan ennen kuin Pilot Powerista loppuu kallistusvara :lol:
Ymmärsinkö oikein että haluut noi raudat apupyöriks mitkä pitää mopon aina pyörillään? Raudat on sitä varten että jos ja kun kaatuu, niin se suojaa moottoria ja siinä samalla sit kate osia. Oon joskus aikasemmin täällä foorumilla huudellut että tärkeintä raudoissa on se että kaatumarautojen korkein kohta on myös se rautojen levein kohta. Ja se on tossa sun kuvassa toi sylinterien kohdalla oleva kiinnityspiste. Tee siihen eka ne poikkipätkät ja ne voi olla ihan reilusti pitkät, niitä voi aina lyhentää. Sit kallista pyörää niitten putkien varaan ja katsoa paljonko niitä pitäis lyhentää. Ite teen yleensä uuteen pyörään ihan reilusti pitkät pätkät ja siitä sit kallistelemalla kattelen että paljonko niitä pitää vielä lyhentää, ettei ne törrötä liikaa ulos, mutta silti suojaa koko pyörää.

Kuva

Avatar
Kaapeli
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2013 7:43 pm
Paikkakunta: k5 600

Re: Kaatumaraudat

Viesti Kirjoittaja Kaapeli » Su Maalis 16, 2014 12:17 pm

Ja tuleeko toi taaimmainen kiinnitys jo jalan tielle?
Olisko fiksumpi toi etupuolella viereinen pultti? En tiedä mutuilen.
Valmis raudoissa tässä mallissa toi sun kuvan ylin kiinnike on myös sylinterin etupuolella olevassa kiinnikkeessä.
Näistä sen enempää tiedä kuhan höpötän.
Rahat katuu!

Avatar
La_x
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 12:00 am
Paikkakunta: 954RR

Re: Kaatumaraudat

Viesti Kirjoittaja La_x » Su Maalis 16, 2014 1:45 pm

Eedeli kirjoitti:
La_x kirjoitti:Miltä kuulostaa, onko mahdollista kaataa näillä pyörä ilman, että se saa osumaa/kellahtaa rautojen yli ja yläkate paskaksi? Kunnolliset Nylon- sliderit tulee tottakai sorvattua ja raudat tulevat sen verran ulos pyörästä, että hankaavat maahan ennen kuin Pilot Powerista loppuu kallistusvara :lol:
Ymmärsinkö oikein että haluut noi raudat apupyöriks mitkä pitää mopon aina pyörillään? Raudat on sitä varten että jos ja kun kaatuu, niin se suojaa moottoria ja siinä samalla sit kate osia. Oon joskus aikasemmin täällä foorumilla huudellut että tärkeintä raudoissa on se että kaatumarautojen korkein kohta on myös se rautojen levein kohta. Ja se on tossa sun kuvassa toi sylinterien kohdalla oleva kiinnityspiste. Tee siihen eka ne poikkipätkät ja ne voi olla ihan reilusti pitkät, niitä voi aina lyhentää. Sit kallista pyörää niitten putkien varaan ja katsoa paljonko niitä pitäis lyhentää. Ite teen yleensä uuteen pyörään ihan reilusti pitkät pätkät ja siitä sit kallistelemalla kattelen että paljonko niitä pitää vielä lyhentää, ettei ne törrötä liikaa ulos, mutta silti suojaa koko pyörää.
Juu tosiaan tällä hetkellä on tapit kasvamassa rungosta reilusti ylipitkinä ja lyhennellä olisi tarkoitus. Siis en ole apupyöriä tekemässä, mutta mitä videoista katsonut niin joillakin melkein myötäilee katteita ja joillakin törröttää muutama kymmentä senttiä pihalle. Ulkomaisten foorumien mukaan leveimmät tehdasraudatkin rajoittavat kallistusta. En sit tiiä onko leveämpi suojaavampi, tarkoitus olisi pelastaa ainakin ylemmät katemuovit ja kaikki mekaaninen.
Kaapeli kirjoitti:Ja tuleeko toi taaimmainen kiinnitys jo jalan tielle?
Olisko fiksumpi toi etupuolella viereinen pultti? En tiedä mutuilen.
Valmis raudoissa tässä mallissa toi sun kuvan ylin kiinnike on myös sylinterin etupuolella olevassa kiinnikkeessä.
Näistä sen enempää tiedä kuhan höpötän.
[/quote]

Fiksumpi olisi ehkä ollut etummaisessa, mutta paljon paremmin sopii runkoon tuohon taaempaan, kun lähtee levenemään radikaalisti tuon etummaisen luona. Sylinterin luona olevan ylimmän raudan paikka on tuo koska on korkeammalla ja mielestäni heppoinen tuo etummaisempi kiinnityspaikka, ohut alulätkä ja koneen korvake. Tuo taaimmainen kiinnike ja siitä lähtevä rauta ei tule jalan tielle, sen verran viistosti laitan lähtemään eteenpäin.

Anteeksi jos joku meni vituiksi, helvetin hankala postata puhelimella :freak2:
Pitkä ja erittäin luistava

Bad Jake
Viestit: 142
Liittynyt: To Tammi 24, 2002 1:00 am

Re: Kaatumaraudat

Viesti Kirjoittaja Bad Jake » Ma Maalis 17, 2014 10:00 am

La_x kirjoitti:Noniin, uudemman Hondan raudat ovat vaiheessa, putkia leikelty jo toiselle puolelle ja kohta hitsailemaan.

Kertokaas, kun mulla ei ole yhtään kokemusta katteellisen pyörän kaatamisesta raudoilla, niin miten tuollainen putkihelvetti suojaa muoveja? Tarkoitus olisi, että kohtalaisissa vauhdeissa ainoastaan raudat ja ehkäpä takakate saisivat jälkeä.

Kokemusta leikkimisestä on sen verran vähän, että pyörä tulee varmasti kaatumaan, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Tuossa on suunnitelmaluonnos raudoista, ovat sen verran vaiheessa, että piirtäminen tuli helpommaksi.

gallery/image.php?album_id=198&image_id=785

Elikkäs takimmainen kiinnike lattarauta, josta lähtee viistosti rauta putkeen joka tulee koneenkiinnikkeeseen kiinni. Tuo etummainen putki menee pakosarjan edestä/takanta pyörän läpi ja yhdistaa raudat. Tuo alaspäin menevä lenkki menee siis pyörän ali ja taivutetaan katteiden muotojen mukaan. Ja tuolta taaemmasta putkesta tulee vielä tukirautaa tuonne alas. Ajattelin pulttikiinnityksen tehdä noille pyörän alle.

Miltä kuulostaa, onko mahdollista kaataa näillä pyörä ilman, että se saa osumaa/kellahtaa rautojen yli ja yläkate paskaksi? Kunnolliset Nylon- sliderit tulee tottakai sorvattua ja raudat tulevat sen verran ulos pyörästä, että hankaavat maahan ennen kuin Pilot Powerista loppuu kallistusvara :lol:

Joojoo, muovi on halpaa jne. mutta itse en innostu paskotulla pyörällä ajamisesta ja maalaus maksaa :flipa: Koko paskaa mattavihreäksi suihkimassa, joten ei innosta kokoajan olla maalirusku kädessä.

EDIT: Miten ootte toteuttaneet kaatumatatit akseleihin? Hondassa ontto akseli, mutta toisessa päässä se pultti enkä tuohon toiseen päähänkään keksi muuta kuin hitsata joku mutteri päähän?
http://www.nettimoto.com/honda/cbr/1646743 - tuossa oma tuotokseni asiaan liittyen, toki ei ole katepyörä mutta jos tuosta jotain jeesiä omaan luomukseesi on. Tuo oma design on apinoitu jostain kaupallisista raudoista ja kestää millaiset pannut tahansa.

Akselitatit tein itse niin, että porasin reiän sinne akselin umpinaiseen päähän ja pujotin kierretangon akselin läpi. Kierretangon toiseen päähän hitsasin mutterin kiinni niin on hieman helpompi kiristellä tanko paikoilleen.

Avatar
La_x
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 12:00 am
Paikkakunta: 954RR

Re: Kaatumaraudat

Viesti Kirjoittaja La_x » Ma Maalis 17, 2014 10:18 am

Hyvännäköset, sun pyörä sattuikin yks päivä silmään nettimotossa, itsekkin kun lappeenrannasta ja imatralla tässä abc:lla töissä. :D

Sulta katoinkin nuo kiinnikkeiden paikat, tosin etummainen poikkiputki tulee itsellä pakosarjan edestä, ettei vahingossakaan pääse kyntämään perä pystyssä.

Mitä teit muuten sille etuakselin pultille, porasitko siis siihen reiän, vai jätitkö pois ja kiristit akselin vain pumppuihin?

Bad Jake
Viestit: 142
Liittynyt: To Tammi 24, 2002 1:00 am

Re: Kaatumaraudat

Viesti Kirjoittaja Bad Jake » Ma Maalis 17, 2014 11:00 am

La_x kirjoitti:Hyvännäköset, sun pyörä sattuikin yks päivä silmään nettimotossa, itsekkin kun lappeenrannasta ja imatralla tässä abc:lla töissä. :D

Sulta katoinkin nuo kiinnikkeiden paikat, tosin etummainen poikkiputki tulee itsellä pakosarjan edestä, ettei vahingossakaan pääse kyntämään perä pystyssä.

Mitä teit muuten sille etuakselin pultille, porasitko siis siihen reiän, vai jätitkö pois ja kiristit akselin vain pumppuihin?
No sehän sattui =) Ainahan nuo raudat ovat kestävämmät, mitä enemmän ne ovat "nipussa" -> vähemmän vipuvartta rautojen etuosassa kun pokkitanko menee tuosta sylinterejen ja pakosarjan välistä. Itselläni tuo poikkitanko on myös kiinnitetty moottorinkannakkeisiin, miten oli omassa suunnitelmassasi? Se on kuitenkin melko oleellinen asia.

Eli porasin muistaakseni juuri siihen umpinaiseen pulttiin sen reiän kierretankoa varten, akselin toinen pää taisi ollakin jo valmiiksi avoin? Akseli on siis aivan normaalisti paikoillaan ja kierretanko kulkee akselin läpi päästä päähän.

Avatar
La_x
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 12:00 am
Paikkakunta: 954RR

Re: Kaatumaraudat

Viesti Kirjoittaja La_x » Ma Maalis 17, 2014 12:40 pm

Etummainen poikkitanko tulisi siis menemään ihan vaan tuosta pakosarjan luota ja sitä ei tueta muualle kuin muualle rautoihin. Vähän arveluttaa, mutta tarpeeksi tukea, niin eiköhän se pysy. Ja pyörän alta tosiaan olisi tarkoitus heittää lenkki katteiden ali.

Kiitoksia neuvoista, näistä oli hyötyä!

Avatar
La_x
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 12:00 am
Paikkakunta: 954RR

Re: Kaatumaraudat

Viesti Kirjoittaja La_x » Ma Maalis 24, 2014 9:31 pm

789

Poikkitapit jo paikallaan ja takanta noille tulevat tuet muotoiltu, hitsausta vaan kaipaa.

Mitä mieltä pituudesta, varmaan tulee kommenttia että ylipitkät, mutta pituus on juuri sen verran, että jalkatappi alkaa taipumaan samaan aikaan kun tappi on maassa. Voisihan noita lyhentääkin, mutta mitä lukenut, niin moni tehdasrautakin on niin pitkä, että saa kantattua tonttiin. Ja eipä sitä ole kuin muutama kerta tullut tappia raaputettua, hc ajoon noi saa toki nopeasti pois.

Elän uskossa että enemmin ulkonevat raudat suojaavat muoveja paremmin, olenko väärässä? Ei kiinnosta ajaa nakulla, mutta tekee mieli harjoitella vetoja ihan tosissaan.
Pitkä ja erittäin luistava

Avatar
Tessustelija
Viestit: 1391
Liittynyt: Su Syys 11, 2005 12:00 am
Paikkakunta: pc25, pc12, pv60
Viesti:

Re: Kaatumaraudat

Viesti Kirjoittaja Tessustelija » Ke Maalis 26, 2014 2:02 pm

Ulkonevissa raudoissa on aina vähän enämpi vipuvarttakin taivuttaa kiinnityspisteitään pyörän kaatuessa. Mie suosin mahdollisimman kapeita rautoja, jotka suojaavat moottorinposket ja tulevat melko likelle katteita (pienen joustovaran voi jättää) ja ompahan sitten vähempi tielläkin
Honda - Aja koko kausi!
Dt:n piikkirenkaat vanteineen kaupan
http://www.youtube.com/watch?v=2OT-LSG7JXw

Avatar
La_x
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 12:00 am
Paikkakunta: 954RR

Re: Kaatumaraudat

Viesti Kirjoittaja La_x » Ke Maalis 26, 2014 7:27 pm

Niin joo, vipuvartta ei tulutkaan sellain ajateltua. Tosin noissa on 10,9 pultit, joten ne ainakin kestää aika kovaa käsittelyä. Oishan nuo kapeat ollu ihan ok, mutta itse sen verran hermoheikko katteiden puolesta, että tein leveät, ettei pääse kellahtamaan ja pasko yläkatetta plekseineen. En sit tiiä onko parempi, että kulkee ihan kylellään asvalttia vai tuossa kulmassa mikä noissa omissa kuvissa näkyy, lähteekö heittelehtimään yms :freak:

Tuossa vähän lisää kuvia, heitän huomenna tutulle hitsattavaksi, kun itse en osaa kunnolla, eikä löydy kuin vanha puikonpaska jolla täppäsin kiinni. Kertokaa rehellinen mielipide jos siltä tuntuu, ihan kaunistelematta niin pääsee parantelemaan :upto:

795794793

Niin ja kannattaisiko noihin kulmiin ja muihin viskellä vielä lyhyet vahvikepätkät jäykistämään, kuten vaikkapa tuohon ylimmän runkokiinnikkeen ja siitä lähtevien putkien välille?
Pitkä ja erittäin luistava

Avatar
out0
Viestit: 671
Liittynyt: La Kesä 27, 2009 12:00 am
Paikkakunta: GSX-R

Re: Kaatumaraudat

Viesti Kirjoittaja out0 » Ke Maalis 26, 2014 8:02 pm

Nyt ajat tuolla ruuhka-aikaan autojen välistä ja mietit että miks kuuluu hirvee rahina ja torvi orkesteri :lol:
Helvetti jäätyi. Se siitäkin sitten...
(Bomber Magazine 5/2009)

Avatar
La_x
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 12:00 am
Paikkakunta: 954RR

Re: Kaatumaraudat

Viesti Kirjoittaja La_x » Ke Maalis 26, 2014 8:50 pm

out0 kirjoitti:Nyt ajat tuolla ruuhka-aikaan autojen välistä ja mietit että miks kuuluu hirvee rahina ja torvi orkesteri :lol:
:lol: :lol: ei perkele :D mut positiivista, että kommentti tuli vaan rumaan ulkonäköön, eikä tullut suojauksesta moitittavaa.

Kylhän nuo suht leveältä näyttää, ite tosin tykkään ja muovit päällä kapenee vähän. Ja tuo leveys on sillä perusteella päätelty jotenki kohalleen, että ulkomaisilla foorumeilla sattu silmään että joittenkin laatufirmojen häkit vie kanttausvaraa jo vähäsen. Nuo kapenee vähän päälle sentin kärjestä ja tällä hetkellä jalkatappi yltää juuri ja juuri maahan kun pyörä on kylellään.

Kannattaako muuten nuo pom- tangot vetää päihin, kun puusorvikin löytyy jolla voisi sorvata pienet söpöt tatit? Ja millä olette ne kiinnittäneet? Itselle tulee mieleen vetää vaikkapa 6mm läpireikä rautoihin joista pultti tatin läpi, että pysyy kiinni.
Pitkä ja erittäin luistava

Vastaa Viestiin