Per

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Avatar
Late
Viestit: 139
Liittynyt: Ke Syys 05, 2001 12:00 am
Paikkakunta: GSX1428E-tolpan ymp䲩l, ktm250sx, pari kiinanlelua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Late » Pe Loka 12, 2001 10:55 pm

Terve

Saksalaisten fighter-sivustoja selaillessani huomasin paljon tällaisella perällä varustettuja pyöriä: http://rz-home.de/~oflick/ww01/street27.jpg . Noista kuvista innostuneena ajattelin ajankulukseni vääntää tuon tyylisen takakatteen omaan jo hieman ikääntyneeseen suzukiini. gsx:n perähän ei ole kovin korkea mutta rekisterilaatta tuollalailla kiinnitettynä ja vanha ruma lokari poistettuna siihen saisi enemmän avaruutta ja näköä(?). Tosin alkuperäinen pitkä ja paksu penkki olisi tarkoitus säilyttää korkeintaan vähän muotoiltuna. Led takavalo on myös suunnitelmissa asentaa.

Mikäli nyt olen oikein käsittänyt niin lasikuituhan on semmoista mattoa johon sivellään hartsia tms. litkua. Aluksi tietysti tarvitaan muotti, mutta kuinka estää aineen tarttuminen siihen? Pitääkö alle laittaa joku ohut muovi tai vastaava? Ja onko joku erityinen materiaali josta muotti kannattaisi väsätä?
Tietenkään Täydellistähän tosta ei heti tule mutta kun ostaa 2kg paketin lasikuitumassaa ja paljon hiomapaperia niin eiköhän siitä jotain synny.. ja aikaa on koko talvi.

Ja sitten putkiasiaa:
Kesällä muodostui mutkatiellä ongelmaksi vaimentimen osuminen maahan, joten tarkoitus olisi nostaa se korkeammalle ennekuin villat rupeaa näkymään sudco racing:sta. Ja kun kerran nostetaan niin nostetaan sitten kunnolla, eli melkein hornet tyyliin olisi ajatus laittaa se.
Kysymys onkin että kuinka saa n.51mm halkaisijaltaan olevan putken taivutettua loivalle s-mutkalle, eli ensin tulisi kollektorilta suoraan, koukkaisi jalkatapin takaa, siitä ylös vähän matkaa ja taittuisi lopuksi niin että vaimennin tulisi suurinpiirtein vaakatasoon.
Onko halkaisijaltaan noin isolle putkelle olemassa taivutuskonetta vai pitääkö hitsauttaa nuo mutkat siihen jossain?

Näiden asioiden valaisemisesta iso kiitos.

Avatar
B12
Viestit: 484
Liittynyt: La Syys 08, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Triumph Speed Triple 1050, Yamaha Slider skuuderi

Viesti Kirjoittaja B12 » La Loka 13, 2001 11:48 am

Itse olen väsäillyt yksittäiskappaleita lasikuidusta seuraavalla "one-off" menetelmällä. Mitään virallista muottia ei tarvita. Tee malli Styrofoam levystä (rautakaupasta polyuretaanivaahtolevyä =rakennuseriste) liimaamalla (Eri-Keeper)kerroksittain, kunnes käsissä on sopiva murikka. Siitä terävällä mattoveitsellä veistetään haluttu muoto. Sitten hiotaan sileäksi. Sen jälkeen koko hoito sivellään ohentamattomalla Eri-Keeperillä tai vastaavalla, koska muuten hartsi sulattaa vaahdon. Tämän jälkeen laminoidaan 4-5 kerrosta tavallista 300g/m3 lasikuitumattoa "muotin" päälle. Sitten koko komeus hiotaan sileäksi, paklataan tarvittaessa, kaivetaan vaahto sisältä pois ja pohjamaalataan/pintamaalataan. Tässä menetelmässä on etuna lisäksi se, että gelcoatia ei käytetä, jolloin ei synny hiushalkeamia pintaan, kuten ohuissa ja keveissä lasikuiturakenteissa on tapana. Matto ja hartsi kannattaa ostaa venealan liikkeistä. Hinta ei ole paha. Itsellä on tällä systeemillä tehty yhdenistuttava satula ja huggeri. Tulossa etukate ja bellypan.
Toinen tapa on tehdä malli ensin puusta, siitä muotti lasikuidusta ja sen jälkeen muottiin laminoidaan valmis kappale. Tarkempia ohjeita luulisi jostain löytyvän. Isotöinen ja sopii sarjavalmistukseen

<font size=-1>[ Tätä viestiä on muokannut: B12 2001-10-13 12:04 ]</font>

Paimen Antti
Viestit: 245
Liittynyt: Ma Loka 01, 2001 12:00 am
Paikkakunta: helkama raisu,75 cc l
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paimen Antti » La Loka 13, 2001 7:58 pm

Kannattaa aloittaa lasikuituleikit vaikkapa lainaamalla kirjastosta joku aihetta käsittelevä kirja. Käytännönläheisempiä aloittelijan vinkkejä löytyy yleensä veneenrakennus kirjoista ja niitä soveltamalla saa jonkinlaisen käsityksen.

Muottiin sivellään irroitusaina useimmiten irroitusvaha,joka estää hartsin/pintahartsin tarttumisen muotin pintaan.

Muottiin valaminen on hieman hankalaa, varsinkin jos kappaleessa on paljon hankalia muotoja.

Mä suosittelen kääntymään suoraan alan liikkeiden puoleen,kun ostat tavaroita. niillä on halvimmat hinnat ja ennenkaikkea tietoa.

Avatar
parjan_fin
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 02, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha R6R -08 ja YZ250F -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja parjan_fin » Ma Loka 15, 2001 8:22 am

Morjens!

Mulla ei tohon muotti hommaan ole kommentteja, koska siitä en mitään ymmärräkkään niin annan muiden ne hommat hoitaa.

Mutta tuohon putki hommeliin mulle tuli pari juttua mieleen. Eli oletkos ajatellut hommata suoraan tuollaista taivutettua putkea? Ducatissa on ainakin hyvää mallia moiselle ja tietojeni mukaan nyt on pari pyörää vahinkovarastolla, joista putket voisi hyödyntää pienellä nikkaroinnilla. Useimmissa pyörissä (laitetuissa) on ns. "high-mount" putket ja ne rupee lähentelee hornet tyyppisiä putkia. Tietysti 748/916/996 malleissa on nuo penkin alle tulevat "torvet", varsin siistit ja muihinkin pyöriin mallia on "kopioitu".

Tai sitten voit kävästä Hyrylässä (tai jossain muualla) metallifirmoissa kyselemässä mitä he ottavat jos taivuttelevat sulle putken valmiiksi. Kaverini teetti Hyrylässä itselleen putken ja hyvä tuli, firman nimeä en tosin muista.
--- "Starvin' Marvin" --- Tylsimpinä hetkin poikkea osoitteeseen: http://www.janipartanen.com

Vode
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Elo 31, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Specialized

Viesti Kirjoittaja Vode » Ma Loka 15, 2001 1:56 pm

Mielipide: Älä nyt ihan noin radikaaliks sitä kuitenkaan rakenna. Okei näitä mielipiteitä on moneen suuntaan, mutta mun on se, että noi saksalaiset yleensä menee hiukan äärimmäisyyksiin noissa hommissa. Rakennettu takakate on tosiaan jees, mut noi ampuu mun mielestä yli ja on jo rumia.

---
Saksalainen esimerkki automaailmasta, tosimotoristit älkööt vaivautuko lukemaan, ja toisekseen tää on vaan esimerkki, en omista autoa.... : Mitä sanotte tuuning hommissa saksalaisten virityksistä? Ne kun keksi, et matala auto on siisti, niin sit ne tiputti Golffia 11 senttiä ja pisti alle 175/50/13 nakit, jolloin etuspoilerin alle mahtu enää röökiaski lappeellaan... Aja siinä sitten missään. Sittemmin tästä tuli melkoinen trendijuttu, nykyisin en tiedä, mutta jossakin vaiheessa auton "coolius" mitattiin sillä, kuinka matalalla kori kulkee. Onko sama iskenyt noihin takakatteisiin?
---

Rakentelu on jees, mutta säilytetään hyvä maku jooko?

<font size=-1>[ Tätä viestiä on muokannut: Vode 2001-10-15 13:57 ]</font>

Avatar
Late
Viestit: 139
Liittynyt: Ke Syys 05, 2001 12:00 am
Paikkakunta: GSX1428E-tolpan ymp䲩l, ktm250sx, pari kiinanlelua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Late » Ma Loka 15, 2001 2:16 pm

Joo en olekkaan tekemässä läheskään noin radikaalin korkeeta ja lyhyttä siitä. Ajatus oli tehdä vain kate johon saa rekkarin tollalailla, sekä uuden takavalon ledeillä. Tosin en ole vielä ihan varma millasta mallia alan työstää. Eikä gsx:n takahäkki anna oikeen mahndollisuuksia noin erikoiseen kyhäelmään kun on niin pirun pitkä ja matala.

Vode
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Elo 31, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Specialized

Viesti Kirjoittaja Vode » Ma Loka 15, 2001 2:26 pm

Ok. Niinkun totesin, niin täähän nyt sit oli vaan "MUN" maku, minkä kerroin. Joku saattaa pitää tota siistinäkin ja tietysti noin radikaalista täydet pisteet uskalluksesta. :)

Kuhan vaan mielipiteitä kirjailen tässä päivän ratoksi... Pääasiahan on: :burnout:

Avatar
Bikerzz
Viestit: 49
Liittynyt: To Syys 06, 2001 12:00 am
Paikkakunta: CB350T+GS500+Ase Capri80

Viesti Kirjoittaja Bikerzz » Ti Loka 16, 2001 11:54 am

Itselläni oli ajatuksena tehdä takahäkistä pultattava, niinkuin näissä joissain on, ja säästää vakiohäkki/takapää täysin sellaisenaan, ja tehdä itse uusi perä pärrään, noihin valamisiinkin ajattelin tutustua, mutta mallin voisi kai tehdä ihan styroksistakin, jos kerran päälle sivellään erikeepperikerros niin samahan se on mitä allaon, styroksi tottelee lämmintä rautalankaa hyvin, ja on muutenkin helppo työstää... ja ennenkaikkea sitäkin saa ilmaiseksi :wink2:

Ja putket saattavat tulla 2-2 systeeminä takarenkaan päälle... katsotaanpas mitä siitä tulee, ei muuta kuin tonkimaan romulavoilta sopivia mutkia ja siitä mittailemaan putkia...

...kukin oman maun mukkaa :red:

Avatar
Japi_
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Elo 28, 2001 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Japi_ » Ti Loka 16, 2001 2:46 pm

Moi svaan..... Sen firman nimi josta putken vääntelyy voi kysellä on Hio-Mex Oy Tussulassa. Kaverit vaan ei aina jaksa innostua prätkämiesten toiveista ja sitten ne haluu yleensä pelin sinne pajalle. Mutta jos em. ongelmia ei ole/tule niin kyllä jälki on aika rock. Kiillottetuu rosteriputkee joka kiiltää niinkun papin k...i. Woh!

Avatar
Eppu
Viestit: 83
Liittynyt: Su Syys 09, 2001 12:00 am
Paikkakunta: GSXR tic

Viesti Kirjoittaja Eppu » Ti Loka 16, 2001 7:11 pm

Sain just oman kuidutusprojektini päätökseen (puh), ja ihan hyvä siitä takakatteesta tuli.
Toteutin homman Bilteman (hyi) lasikuitumatolla ja veneliikkeestä hommatulla hartsilla. Aihiona oli vanha Honda RS 250-raaserista napattu 1-paikkanen takapää, josta veistelin turhat pois pistosahalla, jätin jäljelle vain kyljet ja pienen kaistaleen niitä kiinni pitämään.

Päällystin penkkien pohjat alumiinifoliolla jottei kuitu tartu kiinni, ja päälle laminoimalla sain penkkiin tarkalleen istuvat vastakappaleet.
Penkinpohjat sitte vaan kuidutin kiinni kylkiosiin, ja tein perälevyn ja muut puuttuvat pinnat luovaa hulluutta käyttäen pääasiassa "vapalla kädellä".
Välillä vitutti+ahisti, mutta niin se vaan siitä syntyi...
Että tällanen, toivottavasti tästä oli ees jotain apuva. :reyes:

Avatar
angel92
Viestit: 501
Liittynyt: Ti Elo 28, 2001 12:00 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja angel92 » Ke Loka 17, 2001 4:04 am

ongelmia tääläkin :)

http://koti.mbnet.fi/mursu/%23kuvat/Ahvenisto/gpz4.jpg (köyhät saa suurentaa ens kerralla resoluutioitaan, ei niistä tulitikkuaskin kokosista syhveröistä saa selvää edes mikroskoppellila :) )

Eli siitä pitäis kalu saada... taidan silti tyytyä tohon vakio katteeseen...

onhan toi perä pamahtanut ylöspäin ainakin 15senttiä, se saa riittää :) Takahäkkyrän putket pitäis vaan saada taivutettua silleen että penkki ja kate menis paikoilleen :)



<font size=-1>[ Tätä viestiä on muokannut: mZa 2001-10-18 02:41 ]</font>

CBdude
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Elo 31, 2001 12:00 am
Paikkakunta: KTM

Viesti Kirjoittaja CBdude » Ke Loka 17, 2001 9:28 am

Ei mitenkään vähän isompana saisi tota kuvaa?

FiZeR
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Syys 05, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha FZR1000

Viesti Kirjoittaja FiZeR » To Loka 18, 2001 2:35 am

Onks kenelläkään tietoa miten loivaan kulmaan (lain mukaan) saa kilven kiinnittää?

Avatar
angel92
Viestit: 501
Liittynyt: Ti Elo 28, 2001 12:00 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja angel92 » To Loka 18, 2001 9:31 am

muistaakseni joku puhui joskus jostain 35asteesta... en oo kyllä ihan varma.

Vastaa Viestiin