Kaikki mitä tiedätte suoravetokaasareista tänne

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

AILD
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:00 am

Kaikki mitä tiedätte suoravetokaasareista tänne

Viesti Kirjoittaja AILD » Ma Touko 04, 2009 1:26 pm

Eli laittakaas kaikki ketkä tiedätte suoravedoista faktoja tähän topicciin. Olisi varmasti apua itselle ja monille muille. :) Olisi itselläkin yksi kysymys, onko normaalia että suoravedoilla käy kovilla kierroksilla vähän rikkaalla, lyö vähän mustaa usvaa putkesta kun vähä huudattaa kovemmilla kierroksilla. entä kaasun käyttö, pitääkö tota pikkuhiljaa syöttää aluksi ennenkö voi laittaa kaasun pohjaan, kun itellä mooaa kun syöttää kaasua nopeesti pienestä vauhdista? eli näinkö kaikki suoravedot reagoi?

Avatar
Komentaja
Viestit: 497
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:00 am
Paikkakunta: suzukeja+hva

Viesti Kirjoittaja Komentaja » Ma Touko 04, 2009 3:16 pm

Taitaapa olla vähän paksulla noi mehukellos. Itselläkin on vähän paksulla ja on samoja oireita. Ei kylläkään pahasti. Tarttis perehtyä vähän asiaan mutten oo jaksanu...
HEI HEI Hanna ja lapset! Isi lähtee taivaaseen...

Avatar
juupetti
Viestit: 943
Liittynyt: Pe Syys 26, 2008 12:00 am

Re: Kaikki mitä tiedätte suoravetokaasareista tänne

Viesti Kirjoittaja juupetti » Ma Touko 04, 2009 3:17 pm

AILD kirjoitti:Eli laittakaas kaikki ketkä tiedätte suoravedoista faktoja tähän topicciin. Olisi varmasti apua itselle ja monille muille. :) Olisi itselläkin yksi kysymys, onko normaalia että suoravedoilla käy kovilla kierroksilla vähän rikkaalla, lyö vähän mustaa usvaa putkesta kun vähä huudattaa kovemmilla kierroksilla. entä kaasun käyttö, pitääkö tota pikkuhiljaa syöttää aluksi ennenkö voi laittaa kaasun pohjaan, kun itellä mooaa kun syöttää kaasua nopeesti pienestä vauhdista? eli näinkö kaikki suoravedot reagoi?
Itseänikin kovasti kiinnostas noi suoravetokaasarit ja niitte asennus.
Jotain vanhoja topiceja täältä lueskelin muutama viikko sitten ja siel just puhuttii tosta "tuppi nurin" jutusta.

Kuulemma joutuu pikkuhiljaa vääntää varvikahvaa ku taas normikaasareil voi tupin kääntää nurin ja sit katella missä säädöissä pyörä on. :lol:

Avatar
jaket
Viestit: 2708
Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 12:00 am
Paikkakunta: SPEED3 1050 & thunderace

Viesti Kirjoittaja jaket » Ma Touko 04, 2009 10:57 pm

jos on kiihdytyspumput, niin siinä on vielä oma säätönsä. periaatteessa voi lyödä mustaa ja luulee lyhyessä dynovedossa, että on rikas, mutta jos rupeaa tuuppaamaan pitempään kaasu pohjassa huippunopeutta, niin meneekin laihalle kun kiihdytyspumppuvaikutus loppuu ja on täysin pääsuuttimien varassa.
Sportbike is a amplifier for stupidity. One bad idea turns into fatality very fast.
------------------

storbacka
Viestit: 1081
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Homo'O'sohva

Viesti Kirjoittaja storbacka » Ma Touko 04, 2009 11:13 pm

Joo, mahdollisesti menee rikkaalle hetkittäin ton kiihdytyspumpun takia. Äkkiä kun vetäsee kaasun kokonaan auki pienillä kierroksilla niin saattaa kone tukehtua, etenkin isoilla vaihteilla pienistä nopeuksista. Tietysti tuohon tukehtumis hommaan vaikuttaa paljon myös minkälaisesta moottorista on kyse, ja siitä että kuinka suuret kaasarit siihen on kupeeseen laitettu. Laitetaan nyt hyvänä esimerkkinä perus 1100I/Ö gsxr, virityksinä 4-2-1 putkisto ja 39mm keihinin FCR:t. Toimii huomattavasti paremmin kun orkkis kaasareilla, persdynolla tuntuu että potkua on enemmän koko kierros alueelta ja kaasuun vastaavuus on ihan eri luokkaa. Tolla setupilla ei tukehtumista tunnu ihan helposti tapahtuvan.

gunslider
Viestit: 131
Liittynyt: Su Huhti 02, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Suzuki gsxr tic

suora vedoista

Viesti Kirjoittaja gunslider » Ma Touko 04, 2009 11:38 pm

itsellä uudet rs 40 mikunit banditissa. 2500 - 3000 ei kärsi vetää aivan tyränä levälleen . .ja toi musta "polähdys" kuulostaa että on paksulla eli säätö hommeleihin..

viime kesänä oli 38 rs mikunit jotka oli aavistuksen herkemmät alapäästä . ..

mutta jerkkua tulee tasaisesti mutta etenkin yläpäähän..

luuri käteen ja soitto dyno ukoille voi ne kaasaritkin olla "väljätkin". .joka aiheuttaa nikoittelua..

En itse ruvennut pelleilemään 38 kanssa huoltoa joten uusin suosiolla . . kaasarit.

AILD
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:00 am

Viesti Kirjoittaja AILD » Ke Touko 06, 2009 10:07 am

omassa on 1070cc wisecot, acrapovicin koko putkisto ja keihinin FCR:t kiihdytyspumpuilla, edellinen omistaja sanoi että oli neuloja nostanu pari pykälää. Tiedä sitten johtuisko siitä et käy vähä paksulla kovilla kierroksilla!?!? vai onko ihan sitten ihan tarpeellinen operaatio kun on kuutiotilavuuskin kasvanu. Joo kyllä nää suoravedot hommansa hoitaa :) kikkailu on kyllä vähä vaikeempaa näillä kun kaasuun vastaavuus on niin eri luokkaa kun normikaasareihin verrattuna. suoraan sanottuna räjähtävää! :firing: :D

shakes
Viestit: 151
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 1:00 am
Paikkakunta: FZR1000 -89

Viesti Kirjoittaja shakes » Pe Touko 08, 2009 11:33 pm

Osallistutaanpas tähän sitten teorialla. Henkilökohtainen kokemus suoravedoista rajoittuu nykyiseen pyörääni, jossa on orkkis-suoravedot paikallaan.

Suoravetoisen luistikaasuttimen (oikealta nimeltään suoratoiminen muuttuvakurkkuinen kaasutin) kurkun kohdalla sijaitsevaa luistia liikutetaan kaasuvaijerilla, ja luisti on siis kaasuttimen ainoa liikkuva osa. Muissa kaasuttimissa kaasuvaijerilla liikutetaan kurkun jälkeen sijaitsevaa kaasuläppää. Kiinteäkurkkuisessa kaasuttimessa ei kaasuläpän lisäksi ole muita liikkuvia osia. Sen sijaan itse- eli alipainetoimisessa muuttuvakurkkuisessa kaasuttimessa on sekä kaasuläppä että luisti, ja alipaine liikuttaa kurkun kohdalla sijaitsevaa luistia kalvon välityksellä.

Suoratoimisessa kaasarissa luistia, joka liikkuessaan muuttaa kurkun poikittaispinta-alaa, käytetään siis syötön säätämiseen. Luistia liikutettaessa kurkun kohdalla vallitseva alipaine muuttuu kuitenkin ensin ja vasta sitten muuttuu moottorin kierrosluku, jolloin alipaine itse asiassa palautuu ennalleen. Kiinteäkurkkuisen kaasuttimen tapauksessa kierrosluku muuttuu ensin ja sitä mukaa kurkun kohdalla vallitseva alipaine lopullisesti. Myös itsetoimisen luistikaasuttimen tapauksessa moottorin kierrosluku muuttuu ensin, ja tämä pyrkii muuttamaan kurkun kohdalla vallitsevaa alipainetta, mutta alipaine itse korjaa luistia liikuttamalla itsensä ennalleen.

Yllä olevan myötä suoratoiminen luistikaasutin kykenee oikein käytettynä nostamaan moottorin kierroslukua nopeammin kuin itsetoiminen vastaavassa tilanteessa, sillä kun kierrosluku on hieman noussut, itsetoimisessa kaasuttimessa pitää luistin liikkua seuraavaksi, ennen kuin kierrosluku voi nousta edelleen. Sen sijaan suoratoimisessa kaasarissa luisti on jo ennalta korkeampaa kierroslukua vastaavassa asennossa. Itsetoimisessa kaasarissa luisti on aina jäljessä, ja suoratoimisessa se on edellä.

Yllä kerrotun kääntöpuoli on se, että jos suoratoimisella kaasarilla matalilla kierroksilla lisätään kaasua kerralla paljon, alipaine kurkun kohdalla pienenee valtavasti. Tällöin imuilman sekaan purkautuu vähemmän bensaa, joten seos laihenee, ja moottori booaa ja empii. Tällaisella kuljettajan virheellä tietysti menetetään suoratoimisella kaasarilla saavutettava kaasuun vastaavuusetu itsetoimiseen kaasariin verrattuna. Itsetoimisen kaasarin tapauksessa kuljettaja ei voi vääristää luistien liikettä.

Yllä selitettyä seoksen hetkellistä laihenemista voidaan kompensoida kiihdytyspumpulla, joka ruiskauttaa ylimääräistä bensaa kaasuttimeen kaasua avattaessa. Kiihdytyspumppua ei kuitenkaan kannata tehdä kovin tehokkaaksi, sillä silloin se saattaa ylirikastaa suuremmalta kierrosluvulta kiihdyttämään lähdettäessä.

Mainittakoon vielä, että suoratoimiset ja itsetoimiset kaasarit säädetään tyystin eri tavoin. Perusero on se, että neulat vaikuttavat suoratoimisissa kaasareissa vain osakaasulla, mutta itsetoimisissa kaasareissa myös täyskaasulla korkeita matalammilla kierroksilla.

Sitten vähän omia kokemuksia. Ostaessani tän gikserin kiihdytyspumput oli koottu väärin ja ne olivat toimettomia. Ajoin siis vuoden ilman kiihdytyspumppuja. Kun sitten kokosin kiihdytyspumput oikein, muutos oli merkittävä, joskaan ei päätähuimaava, joten erityisen tehokkaat kiihdytyspumput eivät ole. Ilman kiihdytyspumppuja kaasun pysty kakkosella räväyttään auki ehkä 5000:sta ilman booausta, kiihdytyspumpuilla pystyy ehkä 4000:sta. Kaasu auki kone ei lähde kuumana käyntiin, ellei ensin pumppaa kiihdytyspumpuilla bensaa (kaasu melkein kiinni lähtee tietysti paremmin kun ei pumppaa ensin :D ). Jos paikallaan tyhjäkäynniltä räväyttää kaasun auki, kone sanoo boo ja sammuu.

Avatar
wanker
Viestit: 531
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 12:00 am
Paikkakunta: 1441cc BUSA

Viesti Kirjoittaja wanker » Su Touko 10, 2009 10:48 am

Parhaimman hyödyn noista saa ku käy säätämässä ne penkissä missä näkee käykö rikkaalla vai laihalla joka alueella.
Oikein säädetyt suoravedot toimii ku sveitsiläin kello.
Samoin säätää kiidytyspumpun oikein. Eli lähtee toimimaan 1/4 osa kaasulla ja loppuu 3/4 osa kaasuun.

Viimisellä sivulla vähän säätö juttui:
http://www.mikuni.com/pdf/rs_app_parts_lists.pdf

se_on_se_ja_sama
Viestit: 679
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 12:00 am
Paikkakunta: LEAN, LOW & MEAN

Viesti Kirjoittaja se_on_se_ja_sama » Su Touko 10, 2009 10:39 pm

wanker kirjoitti:Parhaimman hyödyn noista saa ku käy säätämässä ne penkissä missä näkee käykö rikkaalla vai laihalla joka alueella.
Oikein säädetyt suoravedot toimii ku sveitsiläin kello.
Samoin säätää kiidytyspumpun oikein. Eli lähtee toimimaan 1/4 osa kaasulla ja loppuu 3/4 osa kaasuun.

Viimisellä sivulla vähän säätö juttui:
http://www.mikuni.com/pdf/rs_app_parts_lists.pdf
nii ja huonosti säädetyt toimii kun virolainene rolex... :lol:
Vanhat ilmajäähdytteiset Suzukit eivät kuole koskaan.Aamen.

Avatar
wanker
Viestit: 531
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 12:00 am
Paikkakunta: 1441cc BUSA

Viesti Kirjoittaja wanker » Ma Touko 11, 2009 8:40 am

se_on_se_ja_sama kirjoitti:nii ja huonosti säädetyt toimii kun virolainene rolex... :lol:
:lol: :lol: :lol:

AILD
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:00 am

Viesti Kirjoittaja AILD » Ma Touko 11, 2009 8:26 pm

joo, omassa taitaa käydä rikkaalla vissiin joka alueella, tänään ku toi fzr heitti öljyä reilusti pihalle, niin haisi ihan bensalle, onko muita vaihtoehtoja mistä muualta toi bensa olis öljyn joukkoon voinu mennä, ku rikkaalle säädetyt kaasarit?!

lintta81
Viestit: 172
Liittynyt: To Touko 03, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja lintta81 » Ma Touko 11, 2009 9:59 pm

vuotavat neulaventtiilit.

Avatar
Iwontgofast
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Syys 13, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1200 Inazuma

Viesti Kirjoittaja Iwontgofast » La Touko 16, 2009 10:46 pm

Täältäkin jaa ääni suoravedoille

32 cv:t vaihdettu 36 rs:iin. kuminauha hävisi kaasukapulasta. ja paukkuakin varmaankin tuli lisää kun tuntui, että 9k rpm:än kohdalla olisi kytkin lipsahtanut, no barnetin jouset on jo hyllyssä odottamassa inspiraatiota.

Mites kiliseeko muilla rs:t joutokäynnillä? kuuluu aika hyvin noilla erillisputsareilla.

Entäs kaasun jäykkyys ajossa, molempiin suuntiin? että pitääkö teidän kääntää kaasu pois vaikka palautus jousi on aika jäykällä, kun muuten kierrokset tippuu aika hitaasti.
(mopon ollessa) sammuksissa luistit liikkuu herkästi. Vetääkö moottorin imu luistit kaasarin runkoon niin lujasti kiinni, että ei luista.?
Keihinin FCR:t on varmaankin herkemmät laakereidensa takia.
Nakulla on aina hauskempaa<br><br>http://www.scheinavesi.net/<br>

gunslider
Viestit: 131
Liittynyt: Su Huhti 02, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Suzuki gsxr tic

kalina..

Viesti Kirjoittaja gunslider » Su Touko 17, 2009 12:01 pm

Joo..toi "sliidien" kalina kuuluu suravetojen luonteeseeen.. :firing: :firing: sen tarkoitus on pelottaa kaikki puun halailijat karkuun ... :firing: :firing: ei vaan kyllä nistä kuuluu sellanen kalke itselläni on uudet rs 40 mikunit ja kalke kuuluu..joskin kaikista mulla olleista suoravdoista on kuulunut tuo kalke..

Vastaa Viestiin