Kysymys turbomopojen räplääjille

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Vastaa Viestiin
Avatar
Z1K
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 1:00 am
Paikkakunta: GSX-R 1186-turbo ja KTM 300exc

Kysymys turbomopojen räplääjille

Viesti Kirjoittaja Z1K » Ma Kesä 12, 2006 9:37 am

Moro!

Eli onko muilla kokemusta seuraavanlaisesta jutusta. Eli mulla on tommonen 1100r suzuki turbolla ja nyt 400km ajettuna. Mopo toimii muuten pirun hyvin, mutta kun ajaa tasakaasulla ja sit avaa kaasua reippaasti, niin "rötää" pikkusen. fmi:n seosmittari näyttää tolla kohtaa yhtä punasta rikkaalle, muuten pysyy seokset vihreellä. Jos avaa kaasua vähän rauhallisemmin, niin rötäystä ei ilmene. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia? Pyörässa on banditin 36mm kaasarit.

Eräs asentaja epäili että luisti nousee liian nopesti ja voisi asettua, jos luistissa olevista reijistä tukkisi toisen.. Vai voiskohan asettua sillä että laskis vaan neuloja?

Avatar
hellboy
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 1:00 am
Paikkakunta: GSXR12Ti MS3

Viesti Kirjoittaja hellboy » Ma Kesä 12, 2006 9:52 am

Lainaan törkeästi topicia.

Mikä mättää kun mopo ei ahda? "Kaikki" pitäis olla suht oikein kytketty,
mutta ahtomittari ei vaan kipua kiukullakaan yli nollan. Laite tuntuu tietty tosi lussulta ajaa.
Kuinka herkkä tollanen turbosysteemi on jos on esim. pieni vuoto jossain painekellon paineliittimessä?

Samoin ahtimen imupuolelta valuu sillon tällön öljyä. Öljynpaluu on oikeaoppinen,
mutta olisko vipperän laakerointi antautunut tai väljä? Pakopuolelle ei valu eikä laite savuta muuta kuin startissa inan.

Varmaan selviää kun aikansa miettii, mutta ei ne hyvät neuvot koskaan haitaksi ole.
Ajokausikin alkaa ihan pian ja henkseleitä on paukuteltu kohta liikaakin :)

Vastaus: olin liimannut kaasarit väärin, araldiitti ja superepoksi toimii.
Viimeksi muokannut hellboy, Su Joulu 27, 2009 10:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Z1K
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 1:00 am
Paikkakunta: GSX-R 1186-turbo ja KTM 300exc

Viesti Kirjoittaja Z1K » Ma Kesä 12, 2006 10:16 am

Mulla tiputtaa myös putsarista joskus muutaman tipan öljyä kun seisontajalalle laittaa.. kannatanee ilm. pitää se öljynpinta aika lailla alarajalla. Itse olen aikeissa jatkaa seisontajalkaa, ettei mopo ole niin kallellaan. Niin ja turbo on uusi..

Ootko tarkistanu että hukkaportti on kiinni? Eli jos olet painekellon paikkaa/ kiinnitystä muuttanut, niin tarkista että se hukkaportin läppä sulkeutuu kunnolla..

Avatar
LEQ
Viestit: 2095
Liittynyt: Ti Elo 28, 2001 12:00 am
Paikkakunta: GSX12RRt+GSX-R1277+Katana+KZ1170tbo '73+R1RR+FB Suzuki inj+SSB Suzuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LEQ » Ma Kesä 12, 2006 11:24 am

Z1K kirjoitti:Mulla tiputtaa myös putsarista joskus muutaman tipan öljyä kun seisontajalalle laittaa.. kannatanee ilm. pitää se öljynpinta aika lailla alarajalla. Itse olen aikeissa jatkaa seisontajalkaa, ettei mopo ole niin kallellaan. Niin ja turbo on uusi..
Z1K: kyseiset "röpää sekunnin avattaessa" ja "öljyä imujärjestelmässä" ovat ominaisuuksia - ei siis vikoja.

T:LEQ
Vaparit Sux - kirjaimellisesti
www.vamumc.org
www.pratkapaja.fi

Avatar
LEQ
Viestit: 2095
Liittynyt: Ti Elo 28, 2001 12:00 am
Paikkakunta: GSX12RRt+GSX-R1277+Katana+KZ1170tbo '73+R1RR+FB Suzuki inj+SSB Suzuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LEQ » Ma Kesä 12, 2006 12:07 pm

hellboy kirjoitti:Mikä mättää kun mopo ei ahda? "Kaikki" pitäis olla suht oikein kytketty,
mutta ahtomittari ei vaan kipua kiukullakaan yli nollan. Laite tuntuu tietty tosi lussulta ajaa.
Kuinka herkkä tollanen turbosysteemi on jos on esim. pieni vuoto jossain painekellon paineliittimessä?
Pieni vuoto ei sinällään vaikuta oikeastaan mitenkään, etenkään tuolla painekellon paineliittimessä. Ahdin tuottaa niin suuren määrän ilmaa, että pieni pihinä ei juuri tuossa määrässä näy.
Tietysti tavoite on kuitenkin se, että vuotoja ei ole.

Kuten Z1K, lähtisin vikaa etsimään ahtimesta.
Onko hukkaportti kunnolla tiiviisti kiinni?
Onko siellä siivet tallella? :D
Miten seokset? - Jos se lyö esim. heti ahtamisen alkaessa käsittämättömän laihalle (paksulle), ei se pahemmin jaksa tuottaa pakokaasua ahtimen pyörittämiseen...

T.LEQ
Vaparit Sux - kirjaimellisesti
www.vamumc.org
www.pratkapaja.fi

Avatar
Läski
Viestit: 1106
Liittynyt: Pe Elo 31, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Any10 Oy Super Street Bike -91 GSXR-1216 TIC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Läski » Ma Kesä 12, 2006 12:22 pm

Toi rötääminen on tuttu efekti. Pikkusen ehkä rikkaalla, eli pääsuutinta tässä tapauksessa pykälää pienemmälle. Ei mitään huolenaihetta.

Öljyn paluuta kannattaa suunnitella tehokkaamaksi jos paljon työntää turbon tiivisteistä imupuolelle läpi. Riittävän isoa letkua paluu puolelle ja hyvä liitos takaisin koneeseen.
ProSB/SSB #99#
ProSB IÖ 8,24s/293 Km/h
SSB IÖ 8,11s / 283Km/h
http://www.eniten.fi, FB: Any10 Racebook
http://www.vamumc.org
http://www.mmaf.fi

Avatar
Z1K
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 1:00 am
Paikkakunta: GSX-R 1186-turbo ja KTM 300exc

Viesti Kirjoittaja Z1K » Ma Kesä 12, 2006 12:51 pm

Juu eihän nuo nyt varsinaisia vikoja ole :lol: ,mutta eitoivottuja ominaisuuksi, joista kuitenkin haluaisi eroon..
Itellä ahdin voisi olla hieman ylempänä, nyt kun on pakosarjan ja turbon välissä välilaippa... Öljynpaluun pitäisi olla kunnossa. Letkukin on 19mm. Täytyy ens talvena sit hitsata se laippa suoraan vanhan tilalle. Kaasareille täytyy koittaa tehdä jotain pienia muutoksia, mutta vasta sit kun ne enskerran on irti. Nyt ajellaan..

huomenna lentokentälle koittamaan paljonko tollasella turbofaitterilla uskaltaa ajaa :eek:

Avatar
hellboy
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 1:00 am
Paikkakunta: GSXR12Ti MS3

Viesti Kirjoittaja hellboy » Ma Kesä 12, 2006 12:59 pm

Siipiä löytyi molemmilta puolilta tasaluku ja hukkaportti oli
lähtökohtaisesti kiinni. Tuo hukkaportin asento tuli ekana myös
mieleen. Voisiko välijäähdytin ahdistaa virtausta niin paljon ettei
paine nouse? Tuntuu lähtökohtaisesti ajatuksena oudolle, mutta kun
niin rookie on ahtohommissa, niin kaikkea pitää epäillä.

Jos painekello on niin vetelä, että aukoo hukkaporttia kuin tuuli navetan ovia.

Avatar
Läski
Viestit: 1106
Liittynyt: Pe Elo 31, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Any10 Oy Super Street Bike -91 GSXR-1216 TIC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Läski » Ma Kesä 12, 2006 1:26 pm

Se painekello saa olla kyllä aika tiukalla jos haluat vaikka 0.5 baria ulos (riippuen tietysti kellosta, mutta esim. MC xpress vakio on aikalöysä TD04 16 ahtimeen). Jousessa pitää olla reilusti esijännitystä. Portti alkaa samantien aueta jos et ole tiukannut riittävästi.
ProSB/SSB #99#
ProSB IÖ 8,24s/293 Km/h
SSB IÖ 8,11s / 283Km/h
http://www.eniten.fi, FB: Any10 Racebook
http://www.vamumc.org
http://www.mmaf.fi

Avatar
hellboy
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 1:00 am
Paikkakunta: GSXR12Ti MS3

Viesti Kirjoittaja hellboy » Ma Kesä 12, 2006 3:51 pm

Ahdin on mhi:n TD04HL-16T. Painekellossa ei ole tällä hetkellä yhtään esijännitystä, joten siinä olisi ainakin yksi ratkaisu. Tutkitaan ja testataan alkaako moposta löytyä luonnetta :upto:

BlackR6
Viestit: 875
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:00 am
Paikkakunta: oli

Viesti Kirjoittaja BlackR6 » Ma Kesä 12, 2006 4:00 pm

Itse viime kesästä vaihdoin 16mm letkun nyt 25mm letkuun ja öljyn pudotus loppui.

Toisekeen tuo pieni vuoto ja ahtaako, no kokemuksella mittariin kipuaa reilu kilo, vaikka kaasarin kannesta uupuisi kolmas osan pala tai olisi yksi silikoniletku kotelon ja kaasarin välistä pullahtanut liki kokonaan pois. Silti ei tapahdu, vaikka mittarit nousee, muuten pikku vuodot ei juurikaan vaikuta.

Itsellä hieman tuota rötäysongelmaa keskialueella ilmennyt, oikeastaan kahdella ekalla vaihteella vaikka mittari näyttää vihreää seoksille. Pikku hiljaa paranee ja kohta sekin ongelma toivottavasti liki kokonaan poistettu, kun neulojen kanssa riittävästi säätelee.

Avatar
Läski
Viestit: 1106
Liittynyt: Pe Elo 31, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Any10 Oy Super Street Bike -91 GSXR-1216 TIC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Läski » Ma Kesä 12, 2006 10:09 pm

Saattaa FMI näyttää ylipaksulla seoksella mukavasti vihreätä vaikka mennään puurolla. Mulla oli juuri niin kun säätöjä tehtiin. Mittari näyttää vihreää mutta 4 ja 5 vaihde röpöttää kun avaa kahvan reippasti. Sitten mentiin 132,5 suuttimesta alas 127,5 ja heräs taas lambdakin eloon.

Hellboy: tiukkaa vaan reilusti sitä painekelloa ja uutta yritystä... jos tiukkaat liikaa niin pikku varovaisuus kahvan kanssa on aina suositeltavaa jos lyhyellä perällä mennään :D
ProSB/SSB #99#
ProSB IÖ 8,24s/293 Km/h
SSB IÖ 8,11s / 283Km/h
http://www.eniten.fi, FB: Any10 Racebook
http://www.vamumc.org
http://www.mmaf.fi

Avatar
hellboy
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 1:00 am
Paikkakunta: GSXR12Ti MS3

Viesti Kirjoittaja hellboy » Ma Kesä 12, 2006 10:44 pm

Jep, huomenna kirrataan mutukoita ja ihmetellään kun maisema vaihtuu. On vielä tuo hassuratastus alla - 39 näyttäis olevan pienin mitä saa tuohon, ehkä sellainen on hankittava. Kyllä on turbomopon viritys helppoa kun kympin lenkillä saa monta kaakkia hetkessä takafillarille. Ehkä.

Arttu
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ti Kesä 13, 2006 8:28 am

Läski kirjoitti:Saattaa FMI näyttää ylipaksulla seoksella mukavasti vihreätä vaikka mennään puurolla. Mulla oli juuri niin kun säätöjä tehtiin. Mittari näyttää vihreää mutta 4 ja 5 vaihde röpöttää kun avaa kahvan reippasti. Sitten mentiin 132,5 suuttimesta alas 127,5 ja heräs taas lambdakin eloon.
Juu, tuo on kokolailla kaikkien seosmittarien ominaisuus. Syynä on se, että ylirikas jää syttymättä jossain sylinterissä ja palamaton happi saa lambdan näyttämään laihempaa seosta. Omien kokemuksien mukaan kun yksi sylinteri neljästä on pimeänä, niin laajakaistalambda näyttää 2-3 pykälää liian laihaa seosta. Eli esim. 12:1:n sijaan 14,5:1. Sytytyskatkoksia näyttäisi ilmaantuvan tuossa 11:1 tienoilla, joten yhden sylinterin pudotessa pelistä mittari näyttääkin kokolailla sopivaa seosta.
Arttu

Avatar
Läski
Viestit: 1106
Liittynyt: Pe Elo 31, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Any10 Oy Super Street Bike -91 GSXR-1216 TIC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Läski » Ti Kesä 13, 2006 9:16 am

Juurikin näin :D
ProSB/SSB #99#
ProSB IÖ 8,24s/293 Km/h
SSB IÖ 8,11s / 283Km/h
http://www.eniten.fi, FB: Any10 Racebook
http://www.vamumc.org
http://www.mmaf.fi

Vastaa Viestiin