Vesiruisku

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Vastaa Viestiin
Avatar
Casull
Viestit: 178
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 1:00 am
Paikkakunta: Kawasaki ZX12RTIC

Viesti Kirjoittaja Casull » Ke Elo 30, 2006 7:13 am

Tuonsuuntaisia tehoja ovat mittailleet Pro-Boostin tuotteilla piristetyistä busista kemin pessimistisellä penkillä ilman välijäähdytintä.
Tehon suhteen olen itsekkin kyltymätön. Mikään ei ikinä riitä! :D
Tällä hetkellä huipputehoa on lähes riittävästi, vielä kun sen saisi jalostettua hieman käyttäjäystävällisempään muotoon.
Jos jokin toimii loistavasti, älä huolestu, kyllä se siitä vielä murheeksi muuttuu!!

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Ke Elo 30, 2006 8:00 am

Casull kirjoitti:Tuonsuuntaisia tehoja ovat mittailleet Pro-Boostin tuotteilla piristetyistä busista kemin pessimistisellä penkillä ilman välijäähdytintä.
Tehon suhteen olen itsekkin kyltymätön. Mikään ei ikinä riitä! :D
Tällä hetkellä huipputehoa on lähes riittävästi, vielä kun sen saisi jalostettua hieman käyttäjäystävällisempään muotoon.
1 bar periaatteessa tuplaa tehon ts. tuplamäärä ilmaa/bensaa koneessa. Voi olla yli tai alle 2 kertaa riippuen puristuksista, ilman jäähdytyksestä ja sytytysennakosta. Esim busa 0.8 bar x160 hp + 160 hp = 288 hp. gsxr 1 bar 130 hp x 2 = 260 hp. Hondassa oli 1:10.5 puristuksilla 1 bar ahtopainetta ilman nakutus ongelmia (v-power + cvl turbo buusteri ja sytkässä retardia 10 astetta).

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ke Elo 30, 2006 8:28 am

VELOCITY kirjoitti: Sytytyksestä en paljoa osaa sanoa kun ei ole koskaan sen kanssa tarvinnut pelata mutta vahvasti epäilen, että on täysin alkuperäinen ja perussäädöissään. Sytytyksen myöhäistäminen on tavallaan huono tapa estää nakutusta koska se lisää lämpökuormia entisestään. Mutta jos sitä tulisi säädettyä niin viilataanko sitä ennakkolevyä jostain kohdasta vai miten säätö tapahtuu?
Se on kyllä ihan yleisesti tunnustettu "totuus", että ahtopaineilla tarvitaan vähemmän ennakkoa. Seos palaa nopeammin korkeammassa paineessa. Tietty liika on liikaa tuossa ennakon vähentämisessäkin, jossain vaiheessa tehot lähtee tippumaan reippaasti ja pakolämmöt kasvamaan rajusti. Eli ainoana nakutuksen torjumiskeinona se on huono, muutkin asiat pitää tietty olla kunnossa, puristukset, seokset, ilman lämpö jne. Mutta yli kilon ahdot vakioennakolla kuulostaa kyllä aika hurjalta. Toimiakseen tuo vaatii luultavasti kohtuuttoman alhaiset puristukset tai sitten melkoisen korkeaoktaanista menovettä.

Yksinkertaisimmillaan sytkää voi myöhäistää triggerilevyä säätämällä. Huonona puolena tehot ilman ahtoja saattaa hiukan kärsiä. Parempi vaihtoehto olisi ahtojen mukaan tapahtuva ennakon säätö. Tähän on sitten monenlaisia vaihtoehtoja, mekaanisista pelle peloton-virityksistä ohjelmoitaviin järjestelmiin.
Arttu

Kime
Viestit: 6
Liittynyt: Su Touko 01, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Suzuki Xn 85

Viesti Kirjoittaja Kime » Ke Elo 30, 2006 11:10 am

Aikamoisilla puristuksilla tuntuu porukan vehkeet toimivan.
Omani on "melko" matalaviritteinen.
673cc, puristussuhde 7.4:1, ahtoja 0,7bar, 85hv, vääntöjä kyllä riittää.
Ahdin on "legendaarinen" Ihi rhb5, joka on sijoitettu aivan imusarjan alle.
Tarkoituksena olisi talven aikana etsiä jostakin kiven alta uudet männät siihen(entiset menivät kiikalassa bomber weekendissä), porata, kuparitiivisteet, uusi ahdin?, sekä keväämmällä yrittää saada nykyisen suzukin ruiskun tilalle megasquirt´n´spark.

Ahtimen sijainnin vuoksi olen harkinnut vesiruiskua, joten tuli tässä mieleen topicia lukiessani olisiko megasquirtissa mahdollisuutta ohjata vesiruiskua, siinähän olisi ulostuloja?

Ps. Jos jollakin olisi tietoa mistä löytäisi 61.5mm tai isommat männät 16mm männäntapilla, olisin kiitollinen. Tarjoaisin vaikka kaljat.

VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » Ke Elo 30, 2006 2:54 pm

Eikös Dyna 2000 -laitteessa ole juuri tämmöinen ahtopaineen mukaan myöhästyvä sytytyskäyrä tai oikeastaan mahdollisuus valita muutamakin erilainen käyrä. Voishan tuota koittaa säätää kotikonsteinkin kunhan vaan ei liikaa innostu ruuvaamaan ettei tule aivan hengetön alakierroksilla. Mutta ahtoilman jäähdytys kuitenkin pitäisi ensimmäisenä ratkaista ja katsoa sitten että miten ja missä vaiheessa nakuttaa.

Joo ja tehoa ei kovin herkästi ole liikaa ainakaan pidennetyllä akselivälillä. :firing:

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Ke Elo 30, 2006 5:01 pm

VELOCITY kirjoitti:Eikös Dyna 2000 -laitteessa ole juuri tämmöinen ahtopaineen mukaan myöhästyvä sytytyskäyrä tai oikeastaan mahdollisuus valita muutamakin erilainen käyrä. Voishan tuota koittaa säätää kotikonsteinkin kunhan vaan ei liikaa innostu ruuvaamaan ettei tule aivan hengetön alakierroksilla. Mutta ahtoilman jäähdytys kuitenkin pitäisi ensimmäisenä ratkaista ja katsoa sitten että miten ja missä vaiheessa nakuttaa.

Joo ja tehoa ei kovin herkästi ole liikaa ainakaan pidennetyllä akselivälillä. :firing:
Juu ei minullakaan keuli mutta mistähän saisi ostettua pitoa?

VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » Ke Elo 30, 2006 6:22 pm

Paikoillaan tällä hetkellä alkuperäinen 5,5" tuuman vanne jossa 190 kumi. Rengaspaine muistaakseni jotain hieman alle kaksi baria ja pitoa yleensä riittävästi. Tuo pitoasia on aika paljon takaiskarista ja kuskin ajoasennosta kiinni. Mulla alkuperäinen takaiskari jossa vakio jousi eli kohtalaisen hyvin painuu kasaan kiihdytyksissä siirtäen painoa takarenkaalla. Iskari on toki huollettu ja samalla shimmitystä lisätty. Jos on oikein etukenoinen kiihdytysasento niin sutii huomattavasti helpommin eli pitäisi löytää jonkinlainen optimaalinen asento.

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Ke Elo 30, 2006 9:14 pm

VELOCITY kirjoitti:Paikoillaan tällä hetkellä alkuperäinen 5,5" tuuman vanne jossa 190 kumi. Rengaspaine muistaakseni jotain hieman alle kaksi baria ja pitoa yleensä riittävästi. Tuo pitoasia on aika paljon takaiskarista ja kuskin ajoasennosta kiinni. Mulla alkuperäinen takaiskari jossa vakio jousi eli kohtalaisen hyvin painuu kasaan kiihdytyksissä siirtäen painoa takarenkaalla. Iskari on toki huollettu ja samalla shimmitystä lisätty. Jos on oikein etukenoinen kiihdytysasento niin sutii huomattavasti helpommin eli pitäisi löytää jonkinlainen optimaalinen asento.
5.5" vanteella 180 diablo corsa 1.4 bar painetta sutaisi vielä kun vaihto kuuloselle kun oli 1 bar ahtopainetta :) Ratakin oli aika liukas. Pitäisi vaan päästä liikkeelle tuolla panssarivaunulla sillälailla että tuntuisi jossakin...

Avatar
Smokie
Viestit: 3043
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ke Elo 30, 2006 9:30 pm

Ite ajelin joskus samankokoisella gummilla 0,5 bar paineilla. Oli aika paljon parempi pito verrattuna 3,0 bar paineeseen :D Tosin takapyöräteho oli vaan 100 hepoa. Isot poijaat käski tiputtaa noin alas ja minähän tiputin. Hyvin kävi ja pidot parani :lol:
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
BlueBlooded
Viestit: 971
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Gsx-r

Viesti Kirjoittaja BlueBlooded » Ke Elo 30, 2006 9:39 pm

Smokie kirjoitti:Ite ajelin joskus samankokoisella gummilla 0,5 bar paineilla. Oli aika paljon parempi pito verrattuna 3,0 bar paineeseen :D Tosin takapyöräteho oli vaan 100 hepoa. Isot poijaat käski tiputtaa noin alas ja minähän tiputin. Hyvin kävi ja pidot parani :lol:
Mikä vehje?
Suzuki Japanista, Poliisi Perseestä!

VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » Ke Elo 30, 2006 11:15 pm

Ilmeisesti cbr tuottaa melko hyvin tehoa kun tuohon malliin sutii...
Itsellä aikaisempi talven yli seissyt rengas suti vitosella kaasusta mutta silloin olikin vielä pikkuturbo paikoillaan jolla tehokäyrä nousi melko terävästi.

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » To Elo 31, 2006 8:18 am

VELOCITY kirjoitti:Ilmeisesti cbr tuottaa melko hyvin tehoa kun tuohon malliin sutii...
Itsellä aikaisempi talven yli seissyt rengas suti vitosella kaasusta mutta silloin olikin vielä pikkuturbo paikoillaan jolla tehokäyrä nousi melko terävästi.
Empä tiedä ja se "sutaisi" eikä ns. "sutinut hulluna" vaihdettaessa paineilmapaihtajalla; kaasu kokoajan auki, sytytys katki, 1 bar painetta koneessa ja sytytys uudestaan päälle. Aika iso tehonlisäys 0 -> xxx hp. Kone oli pahasti laihalla, joten hepoja oli varmaankin aika paljon hukassa.
Takahaarukkaa jatkettu 17 cm ja madallettu n. 10 cm. 20 v vanha ja 100 tkm ajettu takajousi, mitä ei ole huollettu. Liukas rata. Onhan noita syitä. Pitäisi mennä uudestaa penkkiin, mutta sielläkin oli sutimisongelmia kun ahtopaineet nousee aika jyrkästi 7000 - 8000 rpm ja inertiadyno ei tuota tarpeeksi rasitusta paineiden nostamiseksi. 60 jalkaa olisi tärkeempi saada kohdalleen...

Avatar
Smokie
Viestit: 3043
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » To Elo 31, 2006 6:22 pm

BlueBlooded kirjoitti:Mikä vehje?
Suzuki RG500, 7cm jatkettu perä, madallettu reilusti molemmista päistä, paino kisakunnossa abaut 155 kg + reilut 80kg kuskia mukana. Rengas oli joku ikivanha Pirelli ja se oli kova ku mikä.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
BlueBlooded
Viestit: 971
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Gsx-r

Viesti Kirjoittaja BlueBlooded » To Elo 31, 2006 6:50 pm

Smokie kirjoitti:
BlueBlooded kirjoitti:Mikä vehje?
Suzuki RG500, 7cm jatkettu perä, madallettu reilusti molemmista päistä, paino kisakunnossa abaut 155 kg + reilut 80kg kuskia mukana. Rengas oli joku ikivanha Pirelli ja se oli kova ku mikä.
Viritetty vai vakio? Menikö se mihinkään? :D
Suzuki Japanista, Poliisi Perseestä!

Avatar
Smokie
Viestit: 3043
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » To Elo 31, 2006 8:15 pm

Melko vakio. Lievä viilaus & luistimuovausta, munilleen mennyt kansihomma, putsaripelleilyä, sytytyksen muovaamista, tehoputket + vesiruisku. Paras aika 11,040 ja 203,9 km/h. Alle 11 piti päästä mutta kone lervahti tossa lähdössä ja uus kone ollut jo vuosikausia vaiheessa. Varakoneella jossa oli lähes vakiot sisuskalut meni abaut 11,25 eikä millään nopeampaa.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Vastaa Viestiin