Vesiruisku

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Vastaa Viestiin
Avatar
eemeli20
Viestit: 673
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 12:00 am
Paikkakunta: 12r T

Viesti Kirjoittaja eemeli20 » Ma Huhti 23, 2012 11:42 pm

turboman kirjoitti:
VELOCITY kirjoitti:Hyvin tuntuu kirjoittelijoilla tietoa löytyvän...nyt vois esittää uuden kysymyksen millä voisi olla vaikutusta jäähdytystavan valintaan eli kuinka kovalla ahtopaineella TD04hl-13g ahdinta voi kuormittaa?

Jos ahtimen puolesta pystyisi nostaa paineet vaikka siihen 1.5 bariin niin siinä tapauksessa vesiruisku voisi olla parempi kun suuren coolerin asennus melko mahdotonta. Mutta sitten jos vaikka 1.2 bar olisi maksimi ahtimen puolesta niin silloin välijäädytin voisi olla sopivampi...ehkä?

Mitä muuten Ruuvi tarkoitit sillä että "moottori rakennettu vesiruiskukäyttöön sopivaksi" (tai miten se menikään)?
Ahtimet kyllä kestää tuon 1.5 barinki, mutta moottori ei enää "hengitä" tuolla ahtimella ja paineilla.
13G riittää n.240hp asti , jonka jälkeen alkaa pakopaine ja -lämpö kasvamaan.

Jenkeissä ajavat nykyisin vesiruiskulla ja esim. nopeimmat turbobusat kulkee parhaimmillaan 7.2/+320.
Ilma/ilma välijäähdytin ei ole parhaimmillaan varttimaililla. Välijäähy on syylärissä ja pakosarjassa kiinni , ja kun ensin pyörittää kumen lämpimäksi ja siirtyy viivalle , niin välijäähy toimii tässä vaiheessa imuilman lämmittäjänä. Ja kun vartilla ei ole tarkoitus viipyä kuin 8-9 sekunttia , niin ilma/ilma välijäähy ei paljon ehdi imuilmaa jäähdyttämään. Ja iso välijäähy huonontaa alkuperäisen syylärin tai öljynjäähdyttäjän toimintaa.
Ilma/vesi välijäähy on toimiva , muttei sovellu katupyörään.
jäi soimaan nuo kolme viimeistä sanaa päähän? miksi EI sopis katupyörään? harvoin tuo mopon turbottaminen pyörää kauheesti keventää ja jos tollasella vesi/ilma ratkaisulla tulee 3-10kg lisä painoa ni so what, harvoin noilla kikottimilla lähetään mutkapätkälle mittelemään:) ja kuka tässä ylipäätään niin pro on ajamaan että tollasia painoja ajosurituksessa pystyy havaitsemaan ja jos pyörä tuntuu liian raskaalta ni syö aamulla pari lusikallista puuroa enemmän ni jaksaa vääntää xDDD

Avatar
fooorumi
Viestit: 759
Liittynyt: Ti Marras 25, 2003 1:00 am
Paikkakunta: busa tic

Viesti Kirjoittaja fooorumi » Ti Huhti 24, 2012 1:33 pm

tuskin se painon lisäyksestä on kiinni, eiköhän turbomanilla ollut jotain muuta mielessä? Jäin kyllä itekkin miettimään samaa, että miksei soveltuisi katupyörään?
Wetracingcrew-lahti

Avatar
Kamikaze
Viestit: 415
Liittynyt: Ti Heinä 02, 2002 12:00 am
Paikkakunta: Dösä, dnepr mt-09, KTM SX380

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja Kamikaze » Ke Loka 10, 2012 2:03 am

Miten on ruiskutukset toiminut katuvehkeissä?
Keulii ilman viagraa

Mju0288
Viestit: 444
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Angel

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja Mju0288 » Ke Loka 10, 2012 12:23 pm

Ei mitään ongelmaa, ei ole kaipailtu välijäähyä takaisin.
Metanolia kovemmilla ahdoilla, niin pysyy imuilman lämmöt kurissa.
Ja kone kiittää kahvan kääntäjää! :)
Ahdin määrää tahdin

Avatar
Kamikaze
Viestit: 415
Liittynyt: Ti Heinä 02, 2002 12:00 am
Paikkakunta: Dösä, dnepr mt-09, KTM SX380

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja Kamikaze » Pe Loka 12, 2012 9:39 pm

Mikä ruutta sul on? Oliko "helppo nakki" asentaa? Itsellä haltecin loota jolla ilmeisesti pystyis hoitaa ton ohjauksen esim. 0,6 paineesta kovemmille aidoilla.
Keulii ilman viagraa

rappiolla
Viestit: 109
Liittynyt: Su Elo 31, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Suzuki GSX-R 1186 Turbo

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja rappiolla » Pe Loka 12, 2012 10:27 pm

Itellä ollut tämän kesää coolmisti toiminnassa.
Helvetin iso pumppu asentaa, mut onhan toi toiminut ja ollut hintansa väärti.
En osaa sanoa paljon auttoi, mut 1.5kilolla tuli penkitettyä ja ei pakolämmöt nousseet hälyyttävästi vaikka ahin meni tukkoon 1.3kilossa.

Sekotus oli 50%/50% metanoli akkuvesi.

Asentamisessa ei ainakaan ollut coolmistin kanssa ongelmia, jos saa kaljan auki nii saa kyl tonkin asennettua.

tamyam
Viestit: 509
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 1:00 am

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja tamyam » La Loka 13, 2012 12:04 am

AKKUVESI ??

Mutta B-säännöthän kieltää sen EHDOTTOMASTI virityksissä !!

Ja kuin kukaan edes uskaltaa kokeilla sellaista polttomoottorissa!
Täysin edesvastuutonta ..


Joten hieman perusteluja , .. MIKSI ???


:saiyan: :silly:

Avatar
Smokie
Viestit: 3043
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja Smokie » La Loka 13, 2012 8:36 am

Ei ole suoloja? Ihan järkeenkäypää, tosin 99% turbopyöristä ilmanputsari taitaa olla mallia "näkyy läpi".

Itse unohdin ottaa kiihdytysiltamiin nestettä mukaan, ostin sitten huoltoasemalta kesälasolia. Kun liemi oli jo tankissa huomasin että se oli tiivistettyä pesuainetta, kas kun ei tullut kuplia pakoputkesta :D

Kawassa oli bensa ongelmia, stripillä bensapumppu kavitoi ja veti seoksen laihalle. Tuolloin ilman vesiruiskua nakutti aivan käsittämättömästi. Käytin 50/50 vesi/metanoli seosta kunnes kyllästyin kun dynossa dumppi sylki kaikki höyryt naamalle. Siirryin sitten etanolipohjaisiin lasinpesunesteisiin.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

tamyam
Viestit: 509
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 1:00 am

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja tamyam » La Loka 13, 2012 8:51 am

No vitsi vitsi ..


Mutta onko se etanolitupsaus sitten juuri sen parempi ?

Tietty jos käyttää denaturoimatonta, niin voihan sen dumpin letkuttaa suodaan suuhun
dynotellessa. :D

Voisi smoukin eukkokin ihmetellä, että kylläpä ukko viihtyy dynon kanssa.

Ja olis vähän erikoisempi tapa nautiskella ..

Avatar
Smokie
Viestit: 3043
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja Smokie » La Loka 13, 2012 9:23 am

Briteissä oli joku vuosi sitten muodissa härveli joka höyrystää viinan ja sen voi sitten ovelasti hengitellä sisään. Niillä ei vissiin ole turbopyöriä siellä :lol:

Oikeasti, rupes ihan huolestuttamaan se jatkuva metanolisumu... Mieluummin mä etanolia nautin kuin metanolia.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja ruuvi » La Loka 13, 2012 11:02 am

Joo, Smokie on oikeessa :reyes:
Viimeksi muokannut ruuvi, Ma Loka 15, 2012 3:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja Arttu » La Loka 13, 2012 1:45 pm

Aiheeseen löyhästi liittyen, onko täällä kellään enää käytössä sitä Aquamistin vanhempaa mäntäpumppua, siis sitä noin nyrkin kokoista rivoitettua alumiinipulikkaa? Mulla on ollut siinä aina silloin tällöin ongelmana, että se ei jaksa nostaa painetta katkaisurajalle. Ilmeisesti mäntä jää hiukan kanittamaan johonkin kohtaan ja sitten pumppu vaan jurisee ties kuinka pitkään. Lähtee kuitenkin taas pelaamaan normaalisti heti kun ruiskua käytetään, jolloin männälle saadaan vähän enemmän liikettä. Vaihdoin jo kerran pumppuun kaikki tiivisteet ja sen jälkeen se pelasikin pitkään ihan hyvin, mutta nyt on taas alkanut temppuilemaan.

Kuulostaako tutulta ongelmalta? Tätä ei vaan taida esiintyä niin helpolla siinä perussarjassa, jossa pumppu lähtee päälle vasta kun ruisku aktivoituu. Mulla on siis magneettiventtiilillä varustettu setti, jossa järjestelmässä on koko ajan paine ja pumppu pyörii sitä mukaa kun vettä kuluu.

Pitäisiköhän alkaa lisäämään veden joukkoon hiukan leikkuunestettä, jospa se vaikka estäisi jumittumiset?
Arttu

rappiolla
Viestit: 109
Liittynyt: Su Elo 31, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Suzuki GSX-R 1186 Turbo

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja rappiolla » La Loka 13, 2012 5:50 pm

tamyam kirjoitti:AKKUVESI ??

Mutta B-säännöthän kieltää sen EHDOTTOMASTI virityksissä !!

Ja kuin kukaan edes uskaltaa kokeilla sellaista polttomoottorissa!
Täysin edesvastuutonta ..


Joten hieman perusteluja , .. MIKSI ???


:saiyan: :silly:

Akkuvettä on tullut käytettyä sillä ku on tallissa ollut lähempänä kuin vesipiste.
Sama kait tuo on vaik kuseen sekottaisi. :D

tamyam
Viestit: 509
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 1:00 am

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja tamyam » La Loka 13, 2012 10:00 pm

:pukeface:
Viimeksi muokannut tamyam, Ma Loka 15, 2012 5:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja ruuvi » La Loka 13, 2012 11:17 pm

Joo, Smokie on oikeessa :reyes:
Viimeksi muokannut ruuvi, Ma Loka 15, 2012 3:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin