Vesiruisku

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Vastaa Viestiin
VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » Pe Maalis 31, 2006 2:12 pm

Kokemuksia vesiruiskusta, miten toimii käytännössä, korvaako välijäähdyttimen entä paljonko voi ahtopainetta kasvattaa ko laitteen avulla? Paljonko imulämpö laskee? Huonoja puolia?

Turbokuskit kommentteja!

Aquamist kiinnostaisi... :cool:

Avatar
tero t.
Viestit: 1764
Liittynyt: Su Huhti 27, 2003 12:00 am
Paikkakunta: K5 tonninen+kawa kx+blatakopsu

Viesti Kirjoittaja tero t. » Pe Maalis 31, 2006 5:01 pm

Ei ole kokemusta mutta käyttäjät kehuvat hyväksi. Itse hieman karsastan tuota veden sumuttamista moottoriin varsinki käyttöpyörässä. Luulis jotain kiusaa tekevän voitelulle ja näin ollen moottorin kestävyyteen. Kilpamoottorit eri juttu kun ne eivät tuon vaikutuksesta kerkii hajoomaan ja muutenkaan niissä pitkäaikainen kestävyys vähäsen toisella sijalla. Omaani aion pistää ehdottomasti coolerin, vaikka väittävät olevan ahdas sovitus. Tehdään sitten tilaa sille :cool: Nä oli vaan mun ja parin kaverin mielipiteitä asiasta ja jatkakoon joku kellä faktaa enemmän.

VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » Pe Maalis 31, 2006 6:00 pm

Se perinteinen cooleri olisi kyllä "turvallisin" ratkaisu mutta tilanpuute on omassa pelissä se suurin ongelma kun on keulaa madallettu. Öljynjäähdyttimen sijoittaminen taakse olisi tietty mahdollista mutta sekään ei oikein miellytä kun pitäisi sitten tuulettimia ruveta asentamaan. Lisäksi ahtoputkistosta tulisi myös tarpeettoman pitkä jos keulille asentaisi coolerin kun painekotelon sisääntulo on siinä tapauksessa väärällä puolella. Coolerin pitäisi olla myös tarpeeksi iso että siitä olisi jotain hyötyä.

Vesiruiskutuksella vältyttäisiin tällaisilta ongelmilta mutta joitakin epäkohtia siinäkin on kuten tuo voitelujuttu. Toisaalta eihän vettä ruiskuteta kuin kovilla paineilla ja sellaiset paineet on käytössä aina hetkellisesti joten ei se vesi varmaan paljoa kerkeä voiteluun vaikuttaa mutta viisaammat kertokoot :-?

Vesiruiskussa jäähdytysteho on ilmeisesti kuitenkin cooleria parempi joten ahtoja voi varmaan nostaa enemmän. Lisäksi ei ole välijäähdyttimen aiheuttamaa turboviivettä

Avatar
DeuT
Viestit: 301
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 1:00 am
Paikkakunta: K3 gsx-r1000

Viesti Kirjoittaja DeuT » Pe Maalis 31, 2006 7:18 pm

Mutumutumutu...

Mielestäni tuo cooleri on se tuttu ja turvallinen mutta tosiaan pyörissä onkin sitten eri asia että mikä kannattaa laittaa... Jos ei tila tuota ongelmia niin vaikka molemmat jos ahdot ovat KOVAT. Tuon vesiruiskun kanssa täytyy tosiaan muistaa se tosiasia niinkuin VELOCITY mainitsi, että vettä ruiskutetaan koneeseen vain kovemmilla paineilla eli eipä tuon luulisi siihen voiteluun vaikuttavan... Luulisi, että paras lopputulos jos oikein kovia lukemia haetaan saataisiin laittamalla molemmat. Esim. kun paineet nousee täyskiihdytyksessä vaikka 1,5bar niin sitten vettä kehiin(tämä siis coolerin kanssa). Tuo yhdistelmä olisi myös sen kannalta parempi, että se pitäisi nuo pienetkin lämmön nousut pienillä ahdoilla kurissa. Kuitenkin asteen nousu ahtolämpötilassa vie pois 0,8-1hv. Onhan tuossa se kääntöpuoli että ilman cooleria säästytään tosiaan ainakin suuremmalta viiveeltä.

En tiedä pystyykö kukaan oikein sanomaan, että kumpi olisi parempi. Taitaa olla enemmänkin makuasia.
Si vis pacem para bellum.

jarrupala
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Elo 31, 2001 12:00 am

Viesti Kirjoittaja jarrupala » Pe Maalis 31, 2006 7:22 pm

Laittaa molemmat. Aika vähän on mitattua tietoa veden ja coolerin vaikutuksesta tehoihin ja lämpötilaan. Kaikki jäähdytys on kyllä tervetullutta. Tuo vesiruisku olisi helppo kokeilla penkissä. Harmi ettei busamiehet paneutunut asiaan tarkemmin. Tosin tahtoo nuissa penkkihommissa olla sitä muuta hässäkkää aina niin paljon ettei siinä mitään tajua kokeilla. Aina vähintäänkin puolet unehtuu. Tourinki ajelussa tuo systeemi ei ole muuta kuin haitolla. Aina on vesisäiliö tyhjänä ja syksyn eka pakkasilla jäässä. Cooleri on minun valinta.

VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » Pe Maalis 31, 2006 8:50 pm

Viime ajokaudella paineet kävi 0.9 barissa parhaimmillaan ja nyt kun on tullu takahaarukkaa pidennettyä ja keulaa laskettua yms tässä talven aikana niin vois koittaa nostaa nuo ahdot johonkin 1.5 bariin tai vähän alle tai vaikka vähän yli :D . Tosiaan jos oikein reilusti haluais tehoa niin sitten pitäis ahtimellekin tehdä jotain tai vaihtaa isompaan(+300 takapallohepoa). Ajaminen lähinnä tässä kylillä pyörimistä joten ei voida puhua juurikaan touringista eli sen suhteen vesiruisku vois olla paikallaan mutta mutta...tiedäppä nyt sitte.
En varmaan molempia(cooleri+vesiruisku) rupea laittaan joten pitäisi valita näiden kahden välillä. Kustannuskysymys. Jaa että teho tippuu 0.8-1.0hv astetta kohden...on siitä ahtoilman jäähdytyksestä sitten varmaan jotain hyötyä. :-?

Avatar
jaket
Viestit: 2708
Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 12:00 am
Paikkakunta: SPEED3 1050 & thunderace

Viesti Kirjoittaja jaket » Pe Maalis 31, 2006 9:05 pm

lueskelin jostain autovirityskirjasta, että vesisuihkutusta parempi on tolueenisuihkutus. vesi ei osallistu palamiseen ja laskee tehoja yms, alkoholi yms tolueenit osallistuvat palamiseen ja haihtuvat myös tehokkaasti lämpöä haihduttaen.

kilpa-autoissa ei käytetä, koska silloin se kai tulkittaisiin väärän polttoaineen käyttönä?

JakeT.
Sportbike is a amplifier for stupidity. One bad idea turns into fatality very fast.
------------------

Avatar
jaket
Viestit: 2708
Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 12:00 am
Paikkakunta: SPEED3 1050 & thunderace

Viesti Kirjoittaja jaket » Pe Maalis 31, 2006 9:08 pm

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tolueeni

näemmä nostaa myös bensan oktaania. joten pitäisi toimia.
Sportbike is a amplifier for stupidity. One bad idea turns into fatality very fast.
------------------

tonikouva
Viestit: 236
Liittynyt: Ma Elo 08, 2005 12:00 am

Viesti Kirjoittaja tonikouva » Pe Maalis 31, 2006 9:22 pm

Yhden turpobusan ahtoilma jææhtyi vesiruiskulla 20 astetta.Mittaus tapahtui penkityksen yhteydessæ.Muita mittauksia ei ilmeisesti tehty.Kertokoon lisææ paikallaolija..20 heppaa kuulostaa hyvæltæ ja hinta vain reilu viisi sataa.Vapari pojilla viilaaminen pikkusen hintavampaa.Ymmærræn kuite niitækin.

Samppa_1000F
Viestit: 1
Liittynyt: La Huhti 01, 2006 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Samppa_1000F » La Huhti 01, 2006 12:17 am

Sen verran aiheesta, että mitenkä vesiruisku voi vaikuttaa voiteluun? vesihän ruiskutetaan palotilaan jolloin voitelu on suljettuna männänrenkaiden alapuolelle? Ja eipä se vesi siellä kovin kauaa ole. Kuuma ahdettu ilma kyllä tekee siinä asiansa...
Korjatkaa jos olen aivan väärässä :)

Avatar
joop
Viestit: 234
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSXR1216Ti

Viesti Kirjoittaja joop » La Huhti 01, 2006 2:34 am

Juu en minäkään kyllä usko että se 4t koneessa voiteluun juurikaan vaikuttaisi. Karstat kyllä lähtee vedellä aika tehokkaasti. Jos ja kun vettä ruiskutetaan vain isoilla paineilla niin kanavat yms. "kuivuvat" varmaan melko nopeasti vesisuihkun lakattua jolloin hapettumisenkaan ei luulisi olevan ongelma.

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » La Huhti 01, 2006 10:26 am

Idea vesiruiskussa turbokoneessa on, että vesi höyrystyy ennen palotilaa ja veden suuresta höyrystymisenergiasta johtuen jäähdyttää ilmaa. Tällöin kysymys on samantyyppisestä asiasta kuin ilmankosteus, joten se ei vaikuta voiteluun mitenkään.

Palotilaan tullessan vesi/ilmaseos jäähdyttää imuventtiiliä, palotilan kuumia pisteitä ja sylinterin seinämiä, mikä auttaa estämään nakutusta. Lisäksi lisävesi vaikuttaa itse palotapahtuman kemialliseen reaktioon mekanismilla, jota ei täysin tunneta. Ilmeisesti vesi ei kuitenkaan hajoa hapeksi ja vedyksi ainakaan suuressa määrin. Vesisuihkutus laskee sylinterin huippupainetta ja hidastaa palotapahtumaa -> laskee tehoa, mutta taas toisaalta mahdollistaa suuremman ahtopaineen nakutusta alentavien ominaisuuksien johtosta -> teho kuitenkin nousee.

Välijäähdyttimiä taas on ilma/ilma ja vesi/ilma. Vesi/ilma välijäähdyttimessä välijäähdytinkenno on vesisäiliössä, mikä mahdollistaa pakastetun nesteen käyttämisen välijäähdyttimessä (jää-välijäähdytin). Jää-välijäähdyttimellä voidaan saavuttaa yli 100 % jäähdytysteho. Vesi/ilma välijäähdytin vaatii pitempiaikaisessa käytössä pumpun ja jäähdytyskennon veden lämpötilan laskemiseksi.

Vesisuihkutus ei ole jäähdytysominaisuuksiltaan niin tehokas, kuin jää-välijäähdytin, mutta aika lähellä pientä ilma/ilma välijäähdytintä. Vesisuihkutuksessa on tärkeää, että vesisumu on mahdollisimman hienojakoista, että se höyrystyy mahdollisimman tehokkaasti. Jos koneessa on vesisuihku ja se on vedetty "kilahdusrajalle" ja vesisuihkuun tulee vika tai vesi loppuun, niin tulee lohkoon "ikkunoita" ;) Pelkästään vesisuihkua jäähdytyskeinona käyttävistä pyöristä on otettu yli 500 rwhp, joten mahdollisuuksia on, mutta miten se tehdään niin kukaan joka sen tietää ei kerro sitä kovin tarkkaan.

Vesi/ilma välijäähdyttimestä saadaan paljon pienikokoisempi, kuin ilma/ilma välijäähdyttimestä ja se voidaan yhdistää painekoteloon. Lisäksi, kun vähennetään kaasua ja kone ei ahda, niin imuilma jäähdyttää jäähdyttimessä olevaa nestettä. Raatikaisen jäähdytinhuolto on niitä ainakin tehnyt vesi/ilma välijäähdyttimiä.

VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » La Huhti 01, 2006 1:06 pm

Itse varmaan täyttäisin säiliön pelkästään vedellä mutta voishan sitä kokeilla että miten se tolueeni ruiskutus toimisi :)

Eräässä virityskirjassa sanottiin että välijäähdyttimen hyötysuhde pitää olla vähintään 60% että siitä olisi jotain hyötyä eli jos tätä verrataan vesiruiskun alentamaan 20 asteeseen niin lämpötilan pudotuksen puolesta vesiruiskutuksella ei juuri hyötyä. Mutta tätä 60% väitettä en oikein jaksa uskoa koska mopoissa yleensä pienikokoisia coolereita joita kuitenkin käytetty hyvällä menestyksellä.

Jos 500rwhp pelkästään vesiruiskulla niin jotain erikoisen tehokasta siinä ruiskutuksessa täytyy olla tai sitten moottorissa on äärimmäisen hyvä hengitys eikä kovin isoja paineita tarvita.
Alkaa tuntuun siltä että tuskin se siihen voiteluun paljon mitenkään vaikuttaa ja kanavat ja muut takuulla kuivuu nopeasti siinä kuumuudessa. Kohta turboman kirjoittaa jotain mikä kumoaa kaiken edellä mainitun :D

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » La Huhti 01, 2006 10:03 pm

Olin väärässä; vesi on erittäin aktiivinen palotapahtuman aikana:
http://www.not2fast.com/thermo/water_in ... mistry.txt
Kuten jutussa viitataan, niin ahdetussa moottorissa 50 % polttoaineesta voidaan korvata vedellä ja saadaan edelleen sama teho tai vastaavasti samalla polttoainemäärällä voidaan tehoa nostaa 50 %. Tutkimukset on tehty 40-luvulla lentokonemoottoreilta varten.

Avatar
tero t.
Viestit: 1764
Liittynyt: Su Huhti 27, 2003 12:00 am
Paikkakunta: K5 tonninen+kawa kx+blatakopsu

Viesti Kirjoittaja tero t. » La Huhti 01, 2006 11:49 pm

No joo en kinaa vastaan mut ite yritän opiskella mallia McXpressiltä joka tekee varmasti parhaimmasta päästä ahdinsarjat sekä pyörät ja he eivät vesiruiskuja käytä ollenkaan ees tuossa 700hv busassa. Käyttävät yksinomaan välijäähdytintä ja moni ahdinpakettien myyjä jenkeissäkin käyttää osana pakettia McXpressin välijäähdytintä,lisärikastuspiirin boksia yms. Jotenki vaan helppo luottaa näiden tuloksiin kun näyttöä riittää :) Vesiruiskun tarkoitushan on nimenomaan detonoinnin esto eikä muuta. Tietty tehokin lisääntyy kun ahtoilma jäähtyy, joten siinä mielessä tehokin kasvaa kyllä. Paras ois tietenki yhdistää sekä välijäähdytin ja vesiruisku mut jos jompikumpi pitää valita niin enköhän edelleen tee tilaa välijäähylle :D

Vastaa Viestiin